• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här kommer en annan allmän fråga och reflektion (har möjligen avhandlats tidigare, men here goes again i så fall):

Man får max lägga in 3 annonser, men det finns ingen begränsning på hur många objekt man har med i en annons? Det finns ju många exempel på annonser som innehåller flera klockor och annat. Sedan bumpas denna annons i evighet i takt med att ett objekt sålts men de andra skall lyftas fram.

Borde det inte vara så att EN annons borde max innehålla ETT objekt? Eller?
Spot on!

Här kommer en annan allmän fråga och reflektion (har möjligen avhandlats tidigare, men here goes again i så fall):

Man får max lägga in 3 annonser, men det finns ingen begränsning på hur många objekt man har med i en annons? Det finns ju många exempel på annonser som innehåller flera klockor och annat. Sedan bumpas denna annons i evighet i takt med att ett objekt sålts men de andra skall lyftas fram.

Borde det inte vara så att EN annons borde max innehålla ETT objekt? Eller?
Fast det finns ju en del som säljer många liknande objekt, såsom band. Tycker det fungerar bra som det är nu, men om begränsning ska införas kanske den bör vara något i still med en klocka eller någon grupp av föremål som hör ihop. Som band av olika storlekar eller en hög osorterade Seiko.

Zalath, kontanter är inte enda alternativet till swish. Nog vet du det? Att inte ha swish är inte detsamma som att gå omkring med en kasse sedlar och inte använda internet.

Tore Skogman: lustigt att jag "gafflar" när jag kommer med en motiverad fråga. Att jag skulle behöva kött på benen och inte vet vad jag talar om när jag påpekar att alla inte använder swish kan jag kommentera så här:
Kollade lite snabbt för skojs skull 40 st annonser och auktioner på en av de strörsta sidorna på området i landet. Av de 40 helt slumpvist utvalda försäljningarna erbjöd 2 st swish som ett av flera betalningsalternativ. Ingen av dem som enda alternativ. De övriga 38 hade inte swish som betalningsalternativ alls.
Ingen av de större företagen har swish som enda alternativ, en del av dem har det inte alls. Tycker det är ett exempel på en ganska bra grund för att säga att inte alla använder det? Kanske domineras branschen av senila stötar på 94+ i stort... vad vet jag okunniga människa.

Det innebär inte att jag dömer ut swish som något dåligt i sig. Märkligt att man måste upprepa det. Märkligt öht med dessa reaktioner på en rimlig undran som om det vore något fullkomligt idiotiskt från en mindre vetande. Det är upp till er vad fan ni använder.
Men var det en oförsynt undran av mig så får väl nån mod huta åt mig då, för all del.

Fast det finns ju en del som säljer många liknande objekt, såsom band. Tycker det fungerar bra som det är nu, men om begränsning ska införas kanske den bör vara något i still med en klocka eller någon grupp av föremål som hör ihop. Som band av olika storlekar eller en hög osorterade Seiko.
Mycket möjligt att det fungerar bra idag och inte något bör förändras, jag ville mest höra om andras åsikter kring detta. Det jag reflekterar mest över att så fort någon lägger upp fyra annonser så får den smäll på fingrarna, men om någon lägger upp en annons med X antal klockor och ev. andra klocktillbehör så reagerar i stort sätt ingen.

Zalath, kontanter är inte enda alternativet till swish. Nog vet du det? Att inte ha swish är inte detsamma som att gå omkring med en kasse sedlar och inte använda internet.

Tore Skogman: lustigt att jag "gafflar" när jag kommer med en motiverad fråga. Att jag skulle behöva kött på benen och inte vet vad jag talar om när jag påpekar att alla inte använder swish kan jag kommentera så här:
Kollade lite snabbt för skojs skull 40 st annonser och auktioner på en av de strörsta sidorna på området i landet. Av de 40 helt slumpvist utvalda försäljningarna erbjöd 2 st swish som ett av flera betalningsalternativ. Ingen av dem som enda alternativ. De övriga 38 hade inte swish som betalningsalternativ alls.
Ingen av de större företagen har swish som enda alternativ, en del av dem har det inte alls. Tycker det är ett exempel på en ganska bra grund för att säga att inte alla använder det? Kanske domineras branschen av senila stötar på 94+ i stort... vad vet jag okunniga människa.

Det innebär inte att jag dömer ut swish som något dåligt i sig. Märkligt att man måste upprepa det. Märkligt öht med dessa reaktioner på en rimlig undran som om det vore något fullkomligt idiotiskt från en mindre vetande. Det är upp till er vad fan ni använder.
Men var det en oförsynt undran av mig så får väl nån mod huta åt mig då, för all del.
Jag har inte på något sätt hävdat att det enda alternativet. Jag hävdade endast att Swish var den överlägset bästa betalningsmöjligheten som kombinerar fördelarna av de andra olika alternativen som finns. Och nej, företag tar inte alltid Swish eftersom företagsvarianten kostar pengar och onlineförsäljare ofta redan har någon form av betalningslösning (som exempelvis via kort). Däremot är det vanligt att Swish tas vid exempelvis loppisar och liknande och i de flesta affärer privatpersoner emellan.

Jag var väldigt skeptisk till Swish innan jag testat. Efter att jag läst på lite och testat en gång insåg jag storheten. En rimlig jämförelse tycker jag är övergången från kontanter till kort för betalning konsument-näringsidkare. Nästan endast fördelar.

Mycket möjligt att det fungerar bra idag och inte något bör förändras, jag ville mest höra om andras åsikter kring detta. Det jag reflekterar mest över att så fort någon lägger upp fyra annonser så får den smäll på fingrarna, men om någon lägger upp en annons med X antal klockor och ev. andra klocktillbehör så reagerar i stort sätt ingen.
Köper argumentet med flera klockor, det kan bli lite rörigt då. Speciellt när några säljs och andra blir kvar. Eller är egentligen bara band jag tycker det är relevant att bjuda ut flera saker samtidigt.

Förstår inte hur ni kan se Swish som så säkert, ALLA vet ju att det är en värdelös betalningsform och att den är mer eller mindre livsfarlig för både säljare och köpare.

Vad tror ni om att följa Birgits uppmaning och sedan släppa det här med Swish?
image.jpeg

Personligen tycker jag det kan få vara hur många klockor som helst i en annons. Kvalitén på annonsen kan ju dock bli därefter men det känns som säljarens problem då många säkert inte orkar scrolla igenom. Problemet blir ju om en användare bumpar ner alla andras annonser bara för att den har många klockor till salu. Typ :)

Men du måste väl förstå att du inte kan kolla på företag? Det är inte intressant.

Det är inte omfattningen eller innehållet i en enskild annons som är problemet. Det handlar om mängden annonser och antalet bumpar som tränger bort andra annonser. :)

@Breitling_silva
5) En säljes-/bytesannons skall innehålla bilder på det aktuella objektet och en beskrivning av vad som säljs. Det går också att använda bilder på ett likadant objekt som du vill sälja eller byta för att påvisa hur objektet ser ut, men, det ska tydligt framgå vart bilden kommer från.
https://klocksnack.se/threads/breitling-crosswind.62587/
Känns kanske rimligt utöver att det står tydligt i reglerna & att alla andra annonser har bilder?

@Breitling_silva

https://klocksnack.se/threads/breitling-crosswind.62587/
Känns kanske rimligt utöver att det står tydligt i reglerna & att alla andra annonser har bilder?

Ja men vad ska jag göra ? Jag har bilder på klockorna men kan inte ladda upp.. Spelar ingen roll om det är bilder från google eller kameran.. Det går inte bara. Jag är sjöman och jobbar många veckor ute i sjön och pga det dåliga wi-fiet vi har så kan jag inte ladda upp bilder, sorry men kan ej göra något förrens jag kommer tillbaka till Sverige .. Vilket blir imorn.
Är du intresserad av klockan och vill ha bilder ? Eller är du bara uttråkad ?

Mvh

Silva

Ja men vad ska jag göra ? Jag har bilder på klockorna men kan inte ladda upp.. Spelar ingen roll om det är bilder från google eller kameran.. Det går inte bara. Jag är sjöman och jobbar många veckor ute i sjön och pga det dåliga wi-fiet vi har så kan jag inte ladda upp bilder, sorry men kan ej göra något förrens jag kommer tillbaka till Sverige .. Vilket blir imorn.
Är du intresserad av klockan och vill ha bilder ? Eller är du bara uttråkad ?

Mvh

Silva
Jag är inte intresserad men ser gärna att man följer de löjligt tydliga reglerna. Annars kommer din annons sannolikt tas ner, vilket vore tråkigt.
Hur man laddar upp bilder finns beskrivet i hundratals olika trådar, förutom de miljontals olika ställen på nätet i övrigt.

Senast ändrad:
Jag är inte intresserad men ser gärna att man följer de löjligt tydliga reglerna. Annars kommer din annons sannolikt tas ner, vilket vore tråkigt.
Hur man laddar upp bilder finns beskrivet i hundratals olika trådar, förutom de miljontals olika ställen på nätet i övrigt.
Hur man laddar upp är nog inte problemet. Är linan för klen så är det omöjligt. Det är nog där skon klämmer.

Har redan förklarat mitt problem,
Vad var det du inte förstod ?
Har redan sagt att jag inte kan ladda upp pga nätvärket ombord på färjan.

Den finns inte kvar ändå så fattar inte varför alla blöder. Ska ni ringa polisen också?
Ni borde ha något mer vettigt o göra tycker man än att sitta här o klaga ? :)
Du verkar ha väldigt mycket aggressioner i dig. Det kan aldrig vara bra att bli så arg för så lite. Tänk om något riktigt upprörande skulle hända - då skulle du ligga i riskzonen för en hjärnblödning.

Nja... det vete 17 om det är ett så grovt överpris att det ens är värt att nämna här. Titanesque som du hänvisar till är ju en gråhandlare som har lite taskig renommé här på forumet.

Betalade med Swish på Nymans ur sist. Behövde ett band men hade glömt plånboken hemma. Rätt smidigt med Swish då.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp