• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
IMG_8328.JPG

Ärm denna tavla verkligen original @Back ?
https://klocksnack.se/threads/seiko-candino-movas-chotovelli-É-figli-hugo-boss.64361/

Det vet jag inte. Köptes av en antikhandlare i Hong Kong för många år sedan. Någon Seiko-kunnig som vill ge sina tankar?
Bifogat finns bilder på urverket - hoppas det hjälper ge lite ljus på frågeställningen.

Bilagor

• Seiko 7002 (08).JPG
    Seiko 7002 (08).JPG
    235.5 KB · Visningar: 70
  • Seiko 7002 (09).JPG
    Seiko 7002 (09).JPG
    237.8 KB · Visningar: 70
  • Seiko 7002 (10).JPG
    Seiko 7002 (10).JPG
    169.4 KB · Visningar: 66
  • Seiko 7002 (11).JPG
    Seiko 7002 (11).JPG
    197.5 KB · Visningar: 64
Fick svar via WUS. Ett svar som man nog hade kunnat se själv om jag hade varit noga!
"It says 6309 at the bottom but only has the date feature, this is most likely because the movement is a 7002 which doesn't have the day. At least it doesn't have the lime green lume most aftermarket dials seem to have."
Mao, så kan denna ses som en franken. Uppdaterar annonsen.

@yonsson Tack för att du uppmärksammade!

Franken means original parts put together creating a watch that never existed am I right? That dial is definately not Seiko. It's after market, but it's not even trying to be 6309 aside from the numbers at the bottom. Google seiko 6309 and it's pretty obvious how wrong it is.

Alrighty. Then I'll remove the Seiko completely from the add.
Franken, if I remember correctly that it's a watch that have different parts put together creating an existing watch or a watch that never existed - either way, it's not original. I don't want to be the one selling "non-existing models" to anyone!
Learned something new today!

Alrighty. Then I'll remove the Seiko completely from the add.
Franken, if I remember correctly that it's a watch that have different parts put together creating an existing watch or a watch that never existed - either way, it's not original. I don't want to be the one selling "non-existing models" to anyone!
Learned something new today!
Ya i don't know if there's any strict definition of the word. There's also hoplocks(?) and mods. The interesting thing when it comes to Seiko is that it's all OK as long as you're upfront with what you know, compared to like Rolex where they would I guess just all be fakes.

Ya i don't know if there's any strict definition of the word. There's also hoplocks(?) and mods. The interesting thing when it comes to Seiko is that it's all OK as long as you're upfront with what you know, compared to like Rolex where they would I guess just all be fakes.
I believe @Back could list it as "aftermarket mod" or similar?

Edit: instead of not selling it at all, and taking the listing down.

Ok. Antar att ni tänker på min Seiko....?
Finns det någon moderator som kan ge lite ljus på frågan och ta beslutet om den Seiko:n kan ligga till försäljning eller inte?!

Måste ändå ge dig cred för att du skött dig exemplariskt i den här affären. Allt vore mycket enklare om fler gjorde det.
Tack.
Skulle inte kunna sova om natten om jag vet att något som ligger till salu är fel och sen att den kanske skulle säljas till någon som har ett intresse och vill införskaffa sin första klocka för att sedan få reda på att den inte är korrekt! Inte rätt sätt att påbörja ett intresse som vi alla gillar (se älskar)!

Tack.
Skulle inte kunna sova om natten om jag vet att något som ligger till salu är fel och sen att den kanske skulle säljas till någon som har ett intresse och vill införskaffa sin första klocka för att sedan få reda på att den inte är korrekt! Inte rätt sätt att påbörja ett intresse som vi alla gillar (se älskar)!
Finns säkert någon "Äkta" tavla på eBay om du skulle vara intresserad... :)

Tack.
Det finns massvis av andra klockforum där det är tillåtet så du behöver inte slänga klockan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp