• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har ofta funderat på varför så många skriver ej retur pga. garanti kvar. Retur är väl just ifall man ångrar sig eller klockan inte passar ens handled/stil osv. när man väl provar den/ser den i verkligheten, snarare än om den går sönder.

Retur om ej F2F tycker jag låter rimligare.
Retur är alltid trevligt men om man köper en klocka man är osäker på om man kommer gilla så är man ju rätt taskig mot köparen. Om det inte finns någon tydlig anledning till retur så kan man gott sälja vidare den själv i så fall tycker jag.

Retur är alltid trevligt men om man köper en klocka man är osäker på om man kommer gilla så är man ju rätt taskig mot köparen. Om det inte finns någon tydlig anledning till retur så kan man gott sälja vidare den själv i så fall tycker jag.

Det är sant, men bättre att skriva ingen retur då. :) Att man får stå sitt kast även om man inte skulle vara helt nöjd med uret.

Det är just anledningen att neka pga att den är under garanti som jag brukar fundera över.

Fast jag hade inte nekat retur, hade tagit tillbaka klockan och tjurat lite istället. :)
Har jag väl bestämt mig för att sälja vill jag inte att köparen ska vela i efterhand, oftast är man ute efter nästa köp redan när man annonserar, det är inte kul att behöva ta tillbaka en vara utan att det finns en riktig anledning.

På tal om att vara velig, vad tycks pm annonsörer som "vill kolla intresset" för sin klocka. Ytterligare en dealbreaker för mig.
Så, nu har jag klagat klart för idag!

En minst sagt lustig formulering. Om en annons märkts med "Säljes" så man får väl anta att de är beredda att sälja varan?

+1

Jag har ibland köpt klockor och inte klickat 100%. Givetvis ska retur inte nyttjas av den anledningen, man får gott stå sitt kast och sälja den själv.

+1

Jag har ibland köpt klockor och inte klickat 100%. Givetvis ska retur inte nyttjas av den anledningen, man får gott stå sitt kast och sälja den själv.
IMG_1692.GIF

Nu är det oftast privatpersoner som säljer och inga återförsäljare.
Upp till köparen att ta reda på om denne gillar klockan innan köp. Enligt mig.
Tycker precis likadant. Har man köpt en klocka och dagen efter hittat något annat mer intressant, ja då får man bita i det sura äpplet och flippa den istället. Däremot om en klocka inte är som beskriven och enligt bilder, då skulle returrätt vara obligatoriskt.
Det skulle kanske borga för lite fler och bättre bilder av vissa objekt som säljs.

Jag tycker KS är ett bra ställe att pröva något nytt. Klickar man inte är det bara att returnera. Är säljaren krånglig kan man alltid anmärka på att kronan sitter lite hårt eller något.

Man kan också försöka pruta i efterhand och sen lägga upp annonsen igen några spänn dyrare.

Nä nu orkar jag inte tisdagstrolla mer :)

Håller helt med. Skulle aldrig returnera en klocka om orsaken var den inte passade mig (även om retur oavsett anledning fanns), då får en stå sitt kast och sälja vidare själv. En del i distansköp från privatpersoner är ju att varan kan bli bra och kan bli sämre på än väntat. Är en inte villig chansa prova innan.

Retur av andra anledningar såsom trasig klocka, grovt felaktig beskrivning anser jag är helt rätt att få uttnyttja. Oavsett om den står under garanti. Iaf skulle jag aldrig tveka ta tillbaka en sådan klocka. De som inte erbjuder retur i annonser (tänker ej renoveringsobjekt nu) hoppas jag ändå inte strular om något är fel på klockan vid ankomst.

Retur av andra anledningar såsom trasig klocka, grovt felaktig beskrivning anser jag är helt rätt att få uttnyttja. Oavsett om den står under garanti. Iaf skulle jag aldrig tveka ta tillbaka en sådan klocka. De som inte erbjuder retur i annonser (tänker ej renoveringsobjekt nu) hoppas jag ändå inte strular om något är fel på klockan vid ankomst.
Lagligt sett existerar ingen sådan returrätt heller kan vara bra att veta. Som köpare har du undersökningsplikt. Man kan inte reklamera sådant man skulle ha upptäckt innan köpet.

Lagligt sett existerar ingen sådan returrätt heller kan vara bra att veta. Som köpare har du undersökningsplikt. Man kan inte reklamera sådant man skulle ha upptäckt innan köpet.

Det vet jag, men om en klocka kommer och inte fungerar (som beskrivet, står det inte får man fråga noggrant innan) då är det iaf för mig en självklarhet med retur. Vet detta diskuterats förut och att åsikterna går isär. Moraliskt känns det iaf som den väg jag skulle gå även om lagen säger annat :)

Det vet jag, men om en klocka kommer och inte fungerar (som beskrivet, står det inte får man fråga noggrant innan) då är det iaf för mig en självklarhet med retur. Vet detta diskuterats förut och att åsikterna går isär. Moraliskt känns det iaf som den väg jag skulle gå även om lagen säger annat :)
Moraliskt håller jag med dig. När det väl skiter sig litar jag mer på lagen dock. ;)

På tal om att vara velig, vad tycks pm annonsörer som "vill kolla intresset" för sin klocka. Ytterligare en dealbreaker för mig.
Så, nu har jag klagat klart för idag!
Intressekoll ser jag som att kolla om det finns någon som är villig (dum nog) att betala ett för högt pris och komma undan med det utan att behöva försvara sig i tråden "Minst prisvärda klockan...", man har ju bara "kollat intresset". Det är väl också ett sätt att säga "glöm tanken att ge mig ett lägre bud" kanske ?

Intressekoll ser jag som att kolla om det finns någon som är villig (dum nog) att betala ett för högt pris och komma undan med det utan att behöva försvara sig i tråden "Minst prisvärda klockan...", man har ju bara "kollat intresset". Det är väl också ett sätt att säga "glöm tanken att ge mig ett lägre bud" kanske ?
Eller att man vill ha en gnutta uppmärksamhet. Väldigt oklart.

Är det inte dags att införa datum för "prissättningen/prisändring".
Varje gång pris ändras så skall det skrivas in ett datum. Hela tanken med att ha kvar priser/annonser är att följa utvecklingen och detta blir bara förtydligande.

Är det inte dags att införa datum för "prissättningen/prisändring".
Varje gång pris ändras så skall det skrivas in ett datum. Hela tanken med att ha kvar priser/annonser är att följa utvecklingen och detta blir bara förtydligande.
Jag är för! Ett formulär med lite funktionalitet skulle kunna vara en del av lösningen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp