• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

Denna tråd handlar om specifika annonser på lifestyle köp & Sälj och inte om det moraliska i att köpa eller sälja över listpris.
Andra trådar har stängts för att diskussionerna svävat utanför trådens ämne.
Men just nu finns nog ingen mer passande tråd.
Det var min uppfattning också,
Hittade ingen bättre tråd och var är ett forum utan dialog/tråd.
Vad som är "rätt och fel" i frågan är inte avgörande utan själva dialogen.

Det kommer fler bostäder, fler klockor och så vidare. Men att favoritlaget spelar kvartsfinal i Champions League mot United hemma i Göteborg lär fan aldrig hända igen, och att missa den för att någon skulle tjäna pengar är inte okej. Det finns liksom andra värden i världen än marknaden överlägsenhet framför allt. Men sen är jag också av den kontroversiella åsikten att bara för att det kan finnas en konkurrensutsatt marknad för något innebär det inte att det borde göra det.
Precis, det kommer fler klockor och fler bostäder och som det historiskt sett ut så ökar det i pris., för en begagnad vara.
Varför kan då inte biljetten till din favorit artist/lag öka i pris?
Du betalar ju för en upplevelse, du avgör vad det är värt.
På samma sätt som att ngn köpt en skjorta för 500:- och säljer för 1000:-
Om den säljs för 1000:- så har marknaden sagt att den är värd 1000:- och har du köpt en biljett för 750:-
och säljer den för 1500:- så har marknaden sagt att den är värd 1500:-.

Precis, det kommer fler klockor och fler bostäder och som det historiskt sett ut så ökar det i pris., för en begagnad vara.
Om den säljs för 1000:- så har marknaden sagt att den är värd 1000:- och har du köpt en biljett för 750:-

Om Firman Boys slår ner säljaren och ger bort biljetten till en slutsåld AIK-match till en ung kille som inte hade råd med ockerpriser, har de då bestämt att värdet är noll? Den där grovt förenklade marknadslogiken kan inte appliceras på precis allt.

Om Firman Boys slår ner säljaren och ger bort biljetten till en slutsåld AIK-match till en ung kille som inte hade råd med ockerpriser, har de då bestämt att värdet är noll? Den där grovt förenklade marknadslogiken kan inte appliceras på precis allt.
Nu har du fastnat på biljettpriser.
Dialogen handlar om vad som är ok att tjäna pengar på inom Köp&Sälj oavsett vara.

Om Firman boys slår ner en kille och snor klockan och ger bort den, är då marknadspriset 0:-?

Utgår du ifrån folk som säljer sina biljetter för att de får förhinder, eller menar du folk som köper upp biljetter enbart för att sälja de dyrare i efterhand för att tjäna pengar på det?

Utgår du ifrån folk som säljer sina biljetter för att de får förhinder, eller menar du folk som köper upp biljetter enbart för att sälja de dyrare i efterhand för att tjäna pengar på det?
Sluta haka upp er på biljetter!
Dialogen handlar om vad som är ok att tjäna pengar på, enligt KS normen

Låt folk ta vad de vill i betalning.
Tycker köparen att det är värt att betala så är det uppenbarligen ett korrekt pris.
Huruvida folk tjänar pengar eller inte spelar väl mindre roll?
Någon har ju lagt ner någon form av ansträngning för att göra sig en slant.
Det är väl inget annorlunda mot att man går till jobbet varje dag och tjänar pengar? :)

Aldrig förstått folks missunnsamhet mot att andra tjänar pengar. Det är väl bara att ta efter om man vill uppnå samma sak.
Vill man det inte så är det bara att gå vidare i livet, kan man det inte... sorry för dig liksom.

PS: Visste att min kommentar om detta skulle få reaktion. (vilket är ganska märkligt imho)
Så att de är tydligt; jag säljer inga biljetter eller någon annan vara till
"ockerpriser" (vad nu det är?) så inget egen intresse i frågan.
Vill få en dialog om vad som är ok (enligt KS andan) att tjäna pengar på map annonser.
:)

Låt folk ta vad de vill i betalning.
Tycker köparen att det är värt att betala så är det uppenbarligen ett korrekt pris.
Huruvida folk tjänar pengar eller inte spelar väl mindre roll?
Någon har ju lagt ner någon form av ansträngning för att göra sig en slant.
Det är väl inget annorlunda mot att man går till jobbet varje dag och tjänar pengar? :)

Aldrig förstått folks missunnsamhet mot att andra tjänar pengar. Det är väl bara att ta efter om man vill uppnå samma sak.
Vill man det inte så är det bara att gå vidare i livet, kan man det inte... sorry för dig liksom.
+1

Well, halva forumet säljer ju Rolex till ockerpriset och det verkar vara ok, det är väl upp till köparen att bedömma om det är värt priset eller inte, annars låter man bli... fri vilja kallas det.

Sluta haka upp er på biljetter!
Dialogen handlar om vad som är ok att tjäna pengar på, enligt KS normen
Du säger mot dig själv. Om diskussionen handlar om vad som är ok att tjäna pengar på, så är ju biljetter en "vad" som diskuteras. Eftersom biljetter till en föreställning är starkt kopplat till känslor, då du köper en upplevelse, som även kan vara "once in a lifetime". Blir frågan väldigt intressant.

Nu kommer vi till pudelns kärna, vad är salta för mycket?
Beror det på produkt, eller?
Om du köpt och sålt begagnade varor så borde du ha en känsla för detta.
Att t.ex lägga sig 20% över vad som kan anses vara marknadspris utan att varan är något speciellt fint skick är att salta för mycket.

Klart man får tjäna pengar, men saltar man sitt pris för mycket ser det illa ut och jag brukar undra hur det är ställt med någon som måste försöka göra en hacka på allt.

Det där är ju lite märkligt. För det kan te sig åt olika håll.
1. Man måste göra sig en hacka för att man behöver pengar.
2. Man har väldigt mycket pengar pga. att man gjort sig en hacka på allt och fortsätter med det.
3. Man har så gott ställt att man inte bryr sig och inte behöver göra sig en hacka på allt, och därmed gör man inte det.
4. Man gör ingen förtjänst alls, för att man inte har kompetens till det. Men man vill gärna göra det.
5. Man gör ingen förtjänst för att man vill framstå som en sjysst kille mot sina medmänniskor.

Oavsett vad... varför bry sig? :) Är det viktigt för dig som köpare att få reda på vilket alternativ som är skäl till säljarens prissättning?

Du säger mot dig själv. Om diskussionen handlar om vad som är ok att tjäna pengar på, så är ju biljetter en "vad" som diskuteras. Eftersom biljetter till en föreställning är starkt kopplat till känslor, då du köper en upplevelse, som även kan vara "once in a lifetime". Blir frågan väldigt intressant.
På vilket sätt säger jag emot mig själv?
Då jag varken är för eller emot det ena utan en dialog om vad som om är ok att tjäna pengar på enligt KS.
Har inte någon koppling till vilken vara som aves.

@Clark Kent lägger en bra kommentar, med ett svar som är tillräckligt tydligt för att kunna släppa alla larviga diskussioner om biljetter och marknadsekonomi.

På vilket sätt säger jag emot mig själv?
Då jag varken är för eller emot det ena utan en dialog om vad som om är ok att tjäna pengar på enligt KS.
Har inte någon koppling till vilken vara som aves.

Om frågan är VAD som är ok att tjäna pengar på måste det få användas exempel på varor och varför man har en åsikt kring det. Annars blir det en väldigt konstig diskussion. Eller menar du att diskussionen ska handla om vad det är ok att tjäna pengar på i allmänhet utanför forumet? Aktier, svartjobb, lägenheter och så vidare?

Om du köpt och sålt begagnade varor så borde du ha en känsla för detta.
Att t.ex lägga sig 20% över vad som kan anses vara marknadspris utan att varan är något speciellt fint skick är att salta för mycket.
Blir inte det självsanerande?
Om du lägger dig över marknadspris så får du inte varan såld.

Tex sista omgången i Allsvenskan, vad hade en biljett vart värt för en Järnkamin mot Peking vs inköpspris?
Troligen en hel del över inköpspris, är det då ocker?

Om frågan är VAD som är ok att tjäna pengar på måste det få användas exempel på varor och varför man har en åsikt kring det. Annars blir det en väldigt konstig diskussion. Eller menar du att diskussionen ska handla om vad det är ok att tjäna pengar på i allmänhet utanför forumet? Aktier, svartjobb, lägenheter och så vidare?
Vi är nu inne i delen Lifestyle Köp&Sälj så den delen borde räcka.

Vi är nu inne i delen Lifestyle Köp&Sälj så den delen borde räcka.

Då förstår jag inte varför man inte skulle diskutera biljetter. Jättebra exempel ju. När det gäller allsvenskan är det ju också så att i många kretsar hjälps man åt så att alla som vill kan få se matchen. Det finns tillit och en gemenskap som är viktigare än att tjäna pengar, så din fråga om vad en biljett skulle varit värd för en djurgårdare är jäkligt svår att besvara. Framförallt för att frågan nästan borde ställas som vad är det värt för säljaren att riskera för pengarna. Men kort: en krona mer än inköpspriset är ocker enligt de flesta jag känner som går på fotboll.

Det där är ju lite märkligt. För det kan te sig åt olika håll.
1. Man måste göra sig en hacka för att man behöver pengar.
2. Man har väldigt mycket pengar pga. att man gjort sig en hacka på allt och fortsätter med det.
3. Man har så gott ställt att man inte bryr sig och inte behöver göra sig en hacka på allt, och därmed gör man inte det.
4. Man gör ingen förtjänst alls, för att man inte har kompetens till det. Men man vill gärna göra det.
5. Man gör ingen förtjänst för att man vill framstå som en sjysst kille mot sina medmänniskor.

Oavsett vad... varför bry sig? :) Är det viktigt för dig som köpare att få reda på vilket alternativ som är skäl till säljarens prissättning?
Nej, eftersom jag bara är köpare när priset är rimligt. Annars undrar jag mest vad som pågår och går sedan vidare.

Då förstår jag inte varför man inte skulle diskutera biljetter. Jättebra exempel ju. När det gäller allsvenskan är det ju också så att i många kretsar hjälps man åt så att alla som vill kan få se matchen. Det finns tillit och en gemenskap som är viktigare än att tjäna pengar, så din fråga om vad en biljett skulle varit värd för en djurgårdare är jäkligt svår att besvara. Framförallt för att frågan nästan borde ställas som vad är det värt för säljaren att riskera för pengarna. Men kort: en krona mer än inköpspriset är ocker enligt de flesta jag känner som går på fotboll.
Vi kan diskutera biljetter, bara det inte handlar enbart biljetter utan även varor som kläder, skor osv som någon har
köpt och vill sälja med en vinst.
Agget verkar vara att KS har synpunkter på att folk vill tjäna en hacka på en biljett och det är inte ok, men sälja ett klädesplagg är ok. Förstår inte själv skillnaden varför.

Blir inte det självsanerande?
Om du lägger dig över marknadspris så får du inte varan såld.

Tex sista omgången i Allsvenskan, vad hade en biljett vart värt för en Järnkamin mot Peking vs inköpspris?
Troligen en hel del över inköpspris, är det då ocker?
Jag skrev marknadspris, inte inköpspris.
Klart det är självsanerande, men om en säljare konsekvent sätter för höga priser jämfört med marknaden så tappar jag förtroendet för den personen. Det är bara sån jag är.

Tillbaka
Topp