Laddar...

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Aboynamedsue, 28 augusti 2016.

1. JB_XII

JB_XII Silver

Från:
    Göteborg
    Ok, är det viktigt för dig som observatör av en annons vilket alternativ som är skäl till dennes prissättning?
    Eftersom du ändå tar dig kraft att undra hur det är ställt med vederbörande.

Misstolka inte mitt svar som något provocerande.
    Jag är mest fundersam över hur folk kan dra slutsatser om andra från något så ovidkommande som en prissättning.

stigge gillar detta.
  2. stigge

stigge Titan

Japp, och även jag.
    Kan hålla med att jag också tappar förtroende för en säljaren som har för högt marknadspris.
    Därför denna tråd finns, så vi kan reagera.
    Men reaktionerna kan ibland vara lite märkliga imho beroende på vara/produkt som säljs.

3. Pete11

Pete11 Guld

Från:
    Stockholm
    Jag drar inga speciella slutsatser men en majoritet av säljare på detta forum sätter ganska rimliga priser. Ett fåtal bumpar sina orimligt prissatta objekt i månader, eller år.
    Det är klart jag undrar varför de inte bara sänker priset en aning, eller låter bli att bumpa varje dag. Mer än så är det inte.

4. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Om jag skulle ge mig på en gissning, så är biljetter, till exempelvis en fotbollsmatch eller konsert en speciell produkt. Begagnade lifestyle eller klockprodukter är oftast unika artiklar och inte riktigt jämförbart. Säg att det finns 1000 biljetter till en föreställning, 400 köps upp av en "svartabörs-snubbe" som tänker sälja dom 75% över inköpspris bara för att tjäna pengar... Antagligen är han snabbt ute och köper dom också, så det finns helt enkelt inget alternativ om man vill se matchen eller föreställningen än att betala +75%. Hur ofta hör man inte att biljetter säljs slut en timme efter dom släppts? Om biljetterna säljs här eller på blocket spelar mindre roll, det är en speciell och känslig produkt för många, tror jag. Sen har både @Clark Kent och @Pete11 en poäng i att man kan blir "bränd" om man försöker sko sig på andra medlemmar, att ta bra betalt för attraktiva klockor eller lifestyleprodukter kan väl falla under "marknadekonomi" :)

RBJSWE och phyx gillar detta.
  5. Leben

Leben Svennis Admin Owner Premium

Då återgår vi till att diskutera specifika annonser please.

JLC, Strindberg, jhellstrom och 7 andra gillar detta.
  6. hampuseriksson

hampuseriksson Tantal

Nu fick jag min skjorta gratis och tjänar 870 kr innan jag har betalt porto till alla tre köpare. Inte så att jag tjänar ofantliga summor på de.
    Jag kunde sålt dom för mer om jag ville, men valde inte att vara girig. :)

Sen finns det ju dom som plockar ut en ny Rolex och lägger ut dom för 100k över list här på KS.

humlegarden, Uret, plundberg och 3 andra gillar detta.
  7. Alarik

Alarik Brons

Från:
    Göteborg
    Skit i tillropen. Det finns alltid synpunkter på allt så hur du än gör blir någon upprörd. Kör på!

hampuseriksson gillar detta.
  8. KenKun

KenKun Diamant

gab, Veratio, humlegarden och 4 andra gillar detta.
  9. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

10. KenKun

KenKun Diamant

11. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Strindberg gillar detta.
  12. Matts

Matts Guld

Från:
    Stockholm
  13. Berns

Berns KS Explorers Club

Från:
    Stockholm
    Matts och ErikDg gillar detta.
  14. stigge

stigge Titan

15. limerose

limerose Titan

Från:
    Håbo-Tibble
    Yes, lite koll hade jag på det, eller iaf att det finns siffror också. Anledningen att jag vill testa är för att jag provade på polarens driver med stiff(oklart hur stiff) så slog jag rakt 6/7 istället för slice 9/10 med min nuvarande budgetmodell. Kan ju vara placebo också men då har man testat :)

16. stigge

stigge Titan

I en teoretisk värld så brukar det vara vanligare att hooka med ett för mjukt skaft, men det är i en teoretisk värld och golfen är mer komplex än så.
    Gissar att anledningen kan vara budgetmodell då skaften på dessa inte är det bästa.
    Om du slog bra med kompisens så försök hitta en klubba med samma skaft.:)

Senast ändrad: 20 maj 2020
  17. Widowmaker

Widowmaker Guld

Har en 6graders tripplestiff house of forge med bangster huvud till salu. Slagen med 10ggr. 2-3cm för lång för mig...

18. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Guld

Kanske blir kladd i tråden nu men kastar in en fråga då aktiviteten är så pass låg här.. Blir ett skaft mjukare ju mer man spelar med det?

19. stigge

stigge Titan

Nop
    Eller nja, material mattas lite men knappast något som du märker av eller ens är mätbart, vad jag vet.

Har sett på Golfforum att det pratas om mattning av skaft, både grafit och stål.
    Men inte sett ngt direkt bevis för att det är så, men inte grävt vidare heller i ämnet. Stålskaft börjar ju rosta invändigt vilket ju kan påverka hållbarhet på sikt men att flexat ändras, tveksamt, går nog mer av då.
    Men, jag är inte ngn expert på materials förändring med tiden så kan ha fel :)

Senast ändrad: 20 maj 2020
    Bagarebergstrom gillar detta.
  20. Scipio

Scipio Diamant

Visst är det väl så att skaftets beskaffenhet är direkt kopplat till svinghastighet? Har du ett soft skaft till en medel/hög svinghastighet är det fel material för den personen. En pro brukar kunna hjälpa till så allt passar individen.

21. stigge

stigge Titan

Förenklat så Ja
    Men själva flexet (eller egentligen vikten) är mer kopplad till tempo i svingen. En person med en hög hastighet ( Tex Rory) kan svinga med R-flex om vikten på skaftet passar medans tex Jon Rahm med ett snabbt tempo får det svårare.
    Mao, svinghastigheten är bara en faktor.

22. Scipio

Scipio Diamant

Vad är det för skillnad på svinghastighet och tempo? Hur påverkar det impact? Är det att svingen inte synkar med själva kroppsrörelsen du menar? Att man är i otakt med rörelsen?

23. stigge

stigge Titan

Titta på lite olika svingar så ser du skillnad i tempo på svingen. Tex Ernie Els (när han var som bäst) mot Brooks Koepka. Bägge två spelarna har X eller TX flex men sedan två helt olika skaftprofiler avseende vikt, böjprofil, vridstyvhet osv.
    Själva svinghastigheten kan vara ganska likvärdig men hur den uppnås kan variera och då krävs ett skaft som klarar av det.
    Sedan kan man såklart slå bollen helt ok med fel skaft ändå men för att få ut allt så har det betydelse.

Scipio gillar detta.
  24. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Guld

Tack :) borde inte vara märkbart för en amatör i alla fall.

25. MJ24

MJ24 Diamant

Det finns en tråd för golfare...kanske är den diskussionen bättre att ha där...

plundberg, stigge, humlegarden och 1 annan gillar detta.
  26. Scipio

Scipio Diamant

Trodde vi var där. Ursäkta.

27. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Platina Premium

Från:
    City
    Jag har misshandlat min rätt bra och den visar inga tecken på att ge upp än heller. Checkat in min minst ett par dussin gånger så har rätt bra patina.
    Dina supreme-editions är riktigt fina, brukar du dem också eller är de mer samlarobjekt? Rätt få som. Checkar in en sån.

28. KenKun

KenKun Diamant

Brukar använda dem inrikes :)

Tomas Eriksson gillar detta.
  29. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Platina Premium

Från:
    City
    Respekt, jag har själv varit sugen på en Horizon 70 ett tag men vet inte om jag hade varit helt bekvämt att resa överallt med en sån. Mina gamla Topas får fortsätta ett tag till även även om en kommer behöva lite kärlek. Jag misstänker nästan seriöst att vid ett tillfälle så kastades min väska bara rakt av planet ned i asfalten följt av ett efterföljande stenblock.

30. Nic

Nic Silver

Från:
    Hälsingland
    Om du läser riktlinjerna för Köp & Sälj framgår där att du måste sätta ett pris på din annons @Magnuss0n.