• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

JB_XII

Rolex
Nej, eftersom jag bara är köpare när priset är rimligt. Annars undrar jag mest vad som pågår och går sedan vidare.

Ok, är det viktigt för dig som observatör av en annons vilket alternativ som är skäl till dennes prissättning?
Eftersom du ändå tar dig kraft att undra hur det är ställt med vederbörande.

Misstolka inte mitt svar som något provocerande.
Jag är mest fundersam över hur folk kan dra slutsatser om andra från något så ovidkommande som en prissättning.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag skrev marknadspris, inte inköpspris.
Klart det är självsanerande, men om en säljare konsekvent sätter för höga priser jämfört med marknaden så tappar jag förtroendet för den personen. Det är bara sån jag är.
Japp, och även jag.
Kan hålla med att jag också tappar förtroende för en säljaren som har för högt marknadspris.
Därför denna tråd finns, så vi kan reagera.
Men reaktionerna kan ibland vara lite märkliga imho beroende på vara/produkt som säljs.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ok, är det viktigt för dig som observatör av en annons vilket alternativ som är skäl till dennes prissättning?
Eftersom du ändå tar dig kraft att undra hur det är ställt med vederbörande.

Misstolka inte mitt svar som något provocerande.
Jag är mest fundersam över hur folk kan dra slutsatser om andra från något så ovidkommande som en prissättning.
Jag drar inga speciella slutsatser men en majoritet av säljare på detta forum sätter ganska rimliga priser. Ett fåtal bumpar sina orimligt prissatta objekt i månader, eller år.
Det är klart jag undrar varför de inte bara sänker priset en aning, eller låter bli att bumpa varje dag. Mer än så är det inte.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vi kan diskutera biljetter, bara det inte handlar enbart biljetter utan även varor som kläder, skor osv som någon har
köpt och vill sälja med en vinst.
Agget verkar vara att KS har synpunkter på att folk vill tjäna en hacka på en biljett och det är inte ok, men sälja ett klädesplagg är ok. Förstår inte själv skillnaden varför.
Om jag skulle ge mig på en gissning, så är biljetter, till exempelvis en fotbollsmatch eller konsert en speciell produkt. Begagnade lifestyle eller klockprodukter är oftast unika artiklar och inte riktigt jämförbart. Säg att det finns 1000 biljetter till en föreställning, 400 köps upp av en "svartabörs-snubbe" som tänker sälja dom 75% över inköpspris bara för att tjäna pengar... Antagligen är han snabbt ute och köper dom också, så det finns helt enkelt inget alternativ om man vill se matchen eller föreställningen än att betala +75%. Hur ofta hör man inte att biljetter säljs slut en timme efter dom släppts? Om biljetterna säljs här eller på blocket spelar mindre roll, det är en speciell och känslig produkt för många, tror jag. Sen har både @Clark Kent och @Pete11 en poäng i att man kan blir "bränd" om man försöker sko sig på andra medlemmar, att ta bra betalt för attraktiva klockor eller lifestyleprodukter kan väl falla under "marknadekonomi" :)
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Nyfiken på hur KS ser på att göra vinst på bra affärer. Under veckan har @hampuseriksson sålt 100 hands skjortor till bra pris. Inköpet för 4st var 2000:- totalt och sålts för 1000:-/st inkl frakt.
Imo ett helt ok pris och jag tycker att @hampuseriksson gör en bra affär som gynnar både säljare och köpare.
Men ibland har vissa säljare fått ta skit för att tjäna någon krona på deras arbetsinsats så blir lite nyfiken på vad som är ok, enligt KS att tjäna pengar på inom köp/sälj.

@hampuseriksson
Inga hard feelings då jag tycker du gör rätt som tjänar en hacka på ditt arbete.

Nu fick jag min skjorta gratis och tjänar 870 kr innan jag har betalt porto till alla tre köpare. Inte så att jag tjänar ofantliga summor på de.
Jag kunde sålt dom för mer om jag ville, men valde inte att vara girig. :)

Sen finns det ju dom som plockar ut en ny Rolex och lägger ut dom för 100k över list här på KS.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nu fick jag min skjorta gratis och tjänar 870 kr innan jag har betalt porto till alla tre köpare. Inte så att jag tjänar ofantliga summor på de.
Jag kunde sålt dom för mer om jag ville, men valde inte att vara girig. :)

Sen finns det ju dom som plockar ut en ny Rolex och lägger ut dom för 100k över list här på KS.

Skit i tillropen. Det finns alltid synpunkter på allt så hur du än gör blir någon upprörd. Kör på!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
@carlm Du vet att A Days March har en fullt kapabel webshop va? :)

Men Glassen då!
https://klocksnack.se/threads/rimowa-kabinväska.124623/#post-3125957

Du vet väl att Rimowa har en fullt kapabel webbshop va? Fri leverans dessutom :)

https://www.rimowa.com/se/en/home

Bifogar bild på två av mina bara för att...

D8276E68-ADD4-4EBD-BF98-96471F85E6C1.jpeg
 

limerose

Omega
@limerose
I all vänlighet.
Tänk på att det är väldigt stor skillnad på Stiff skaft mellan det olika tillverkarna. Det finns ingen
standard utan varierar väldigt mycket och många parametrar (vikt, torque, böjprofil etc etc) spelar in i hur skaftet uppför sig.
https://klocksnack.se/threads/driver-med-stiff-skaft.132605/
Yes, lite koll hade jag på det, eller iaf att det finns siffror också. Anledningen att jag vill testa är för att jag provade på polarens driver med stiff(oklart hur stiff) så slog jag rakt 6/7 istället för slice 9/10 med min nuvarande budgetmodell. Kan ju vara placebo också men då har man testat :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Yes, lite koll hade jag på det, eller iaf att det finns siffror också. Anledningen att jag vill testa är för att jag provade på polarens driver med stiff(oklart hur stiff) så slog jag rakt 6/7 istället för slice 9/10 med min nuvarande budgetmodell. Kan ju vara placebo också men då har man testat :)
I en teoretisk värld så brukar det vara vanligare att hooka med ett för mjukt skaft, men det är i en teoretisk värld och golfen är mer komplex än så.
Gissar att anledningen kan vara budgetmodell då skaften på dessa inte är det bästa.
Om du slog bra med kompisens så försök hitta en klubba med samma skaft.:)
 
Senast ändrad:

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Yes, lite koll hade jag på det, eller iaf att det finns siffror också. Anledningen att jag vill testa är för att jag provade på polarens driver med stiff(oklart hur stiff) så slog jag rakt 6/7 istället för slice 9/10 med min nuvarande budgetmodell. Kan ju vara placebo också men då har man testat :)
Har en 6graders tripplestiff house of forge med bangster huvud till salu. Slagen med 10ggr. 2-3cm för lång för mig...
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
I en teoretisk värld så brukar det vara vanligare att hooka med ett för mjukt skaft, men det är i en teoretisk värld och golfen är mer komplex än så.
Gissar att anledningen kan vara budgetmodell då skaften på dessa inte är det bästa.
Om du slog bra med kompisens så försök hitta en klubba med samma skaft.:)
Kanske blir kladd i tråden nu men kastar in en fråga då aktiviteten är så pass låg här.. Blir ett skaft mjukare ju mer man spelar med det?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Kanske blir kladd i tråden nu men kastar in en fråga då aktiviteten är så pass låg här.. Blir ett skaft mjukare ju mer man spelar med det?
Nop
Eller nja, material mattas lite men knappast något som du märker av eller ens är mätbart, vad jag vet.

Har sett på Golfforum att det pratas om mattning av skaft, både grafit och stål.
Men inte sett ngt direkt bevis för att det är så, men inte grävt vidare heller i ämnet. Stålskaft börjar ju rosta invändigt vilket ju kan påverka hållbarhet på sikt men att flexat ändras, tveksamt, går nog mer av då.
Men, jag är inte ngn expert på materials förändring med tiden så kan ha fel :)
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
I en teoretisk värld så brukar det vara vanligare att hooka med ett för mjukt skaft, men det är i en teoretisk värld och golfen är mer komplex än så.
Gissar att anledningen kan vara budgetmodell då skaften på dessa inte är det bästa.
Om du slog bra med kompisens så försök hitta en klubba med samma skaft.:)
Visst är det väl så att skaftets beskaffenhet är direkt kopplat till svinghastighet? Har du ett soft skaft till en medel/hög svinghastighet är det fel material för den personen. En pro brukar kunna hjälpa till så allt passar individen.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Visst är det väl så att skaftets beskaffenhet är direkt kopplat till svinghastighet? Har du ett soft skaft till en medel/hög svinghastighet är det fel material för den personen. En pro brukar kunna hjälpa till så allt passar individen.
Förenklat så Ja
Men själva flexet (eller egentligen vikten) är mer kopplad till tempo i svingen. En person med en hög hastighet ( Tex Rory) kan svinga med R-flex om vikten på skaftet passar medans tex Jon Rahm med ett snabbt tempo får det svårare.
Mao, svinghastigheten är bara en faktor.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förenklat så Ja
Men själva flexet (eller egentligen vikten) är mer kopplad till tempo i svingen. En person med en hög hastighet ( Tex Rory) kan svinga med R-flex om vikten på skaftet passar medans tex Jon Rahm med ett snabbt tempo får det svårare.
Mao, svinghastigheten är bara en faktor.
Vad är det för skillnad på svinghastighet och tempo? Hur påverkar det impact? Är det att svingen inte synkar med själva kroppsrörelsen du menar? Att man är i otakt med rörelsen?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vad är det för skillnad på svinghastighet och tempo? Hur påverkar det impact? Är det att svingen inte synkar med själva kroppsrörelsen du menar? Att man är i otakt med rörelsen?
Titta på lite olika svingar så ser du skillnad i tempo på svingen. Tex Ernie Els (när han var som bäst) mot Brooks Koepka. Bägge två spelarna har X eller TX flex men sedan två helt olika skaftprofiler avseende vikt, böjprofil, vridstyvhet osv.
Själva svinghastigheten kan vara ganska likvärdig men hur den uppnås kan variera och då krävs ett skaft som klarar av det.
Sedan kan man såklart slå bollen helt ok med fel skaft ändå men för att få ut allt så har det betydelse.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Nop
Eller nja, material mattas lite men knappast något som du märker av eller ens är mätbart, vad jag vet.

Har sett på Golfforum att det pratas om mattning av skaft, både grafit och stål.
Men inte sett ngt direkt bevis för att det är så, men inte grävt vidare heller i ämnet. Stålskaft börjar ju rosta invändigt vilket ju kan påverka hållbarhet på sikt men att flexat ändras, tveksamt, går nog mer av då.
Men, jag är inte ngn expert på materials förändring med tiden så kan ha fel :)
Tack :) borde inte vara märkbart för en amatör i alla fall.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Brukar använda dem inrikes :)
Respekt, jag har själv varit sugen på en Horizon 70 ett tag men vet inte om jag hade varit helt bekvämt att resa överallt med en sån. Mina gamla Topas får fortsätta ett tag till även även om en kommer behöva lite kärlek. Jag misstänker nästan seriöst att vid ett tillfälle så kastades min väska bara rakt av planet ned i asfalten följt av ett efterföljande stenblock.
 
Topp