• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
ok, det du säger stämmer säkert. säger inte emot dig på det.
fast jämför du då fullset 2016/2017 mot motsvrande fullset + diamanter.
Det här exemplaret är ju ett okomplett set från 2010.


Just fullset eller ej kan jag ej kommentera pris på och vad för värde avsaknaden av vissa delar påverkar det aktuella priset.

Men en sub med original serti tavla borde ligga där omkring. De är inte så vanliga :)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Nu vet jag inte varför diamantstorleken är relevant då det är olika tavlor till olika modeller, men är du säker på att daytonan har större stenar?
tänkte på antalet carat (storlek (egentligen vikt) på diamanter) som ger annan värdering.
Men du har rätt Aurum, kanske har daytonan mer fyrkantiga och inte totalt sett större.
bra poäng.

Här är en bild på en 116509G:

https://www.chrono24.se/rolex/daytona-cosmograph-white-gold-new--id10610907.htm
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
tänkte på antalet carat (storlek (egentligen vikt) på diamanter) som ger annan värdering.
Men du har rätt Aurum, kanske har daytonan mer fyrkantiga och inte totalt sett större.
bra poäng.

Här är en bild på en 116509G:

https://www.chrono24.se/rolex/daytona-cosmograph-white-gold-new--id10610907.htm
Vilken form vitguldshållaren till stenarna har är väl inte relevant? Har dock aldrig lagt någon energi på att jämföra stenarna på dessa tavlor så var mest nyfiken.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Vilken form vitguldshållaren till stenarna har är väl inte relevant? Har dock aldrig lagt någon energi på att jämföra stenarna på dessa tavlor så var mest nyfiken.
Jag menade såklart att de ser stora ut rent visuellt men att de i praktiken kanske inte är det.
Men helt klart att storleken på stenar påverkar värdet. Har man sånna där större baugetter som finns på vissa tavlor så är de dtyrare bara för att stenarna är värda mer.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Undrar lite över värderingen på denna TT sub.
Nyare (2015-2017) 116613LB har gått för ca 95-97 KSEK här på forumet sista 6m. Kanske några tusen mer men även mindre.
Här säljs en 2010 års modell för 135 KSEK som inte ens är komplett, visserligen diamond dial men när jag kollat på motsvarande dials hos handlare menar många att diamond (beroende på klarhet och storlek såklart) dial på subs normalt har ett premium på ca +10-15 KSEK.
Sen kan man tycka det är märkligt att skriva full set om det saknas delar av settet.
Finns inte ens bild på settet.
I min värld ska det vid fullt set finnas klocka + 2 tags (rund grön + vit rektangular tag) , cert och certhållare, booklet, manualer, komplett box inner och ytterbox, vridringsskydd
2010 = matt tavla, mer eftertraktad än sunburst dvs premium. Serti = premium.
Vet att 116613 serti listade drygt 20k mer än en vanlig 116613. Fått höra att det går att lösa tavlan löst från AD men att det lär gå på 20-30k? Jag vill dock minnas att den är discontinued, dvs premium återigen, i Rolexvärlden. På C24 ligger fullset blå på 163k, fantasipris. Är jag partisk? Absolut. :)

Sen att du tycker att den inte är fullset pga avsaknad av manual, ja det får stå för dig. Paneristis tex. hävdar fullset likt dig. Tagga säljaren så han kan bemöta dig. @Petomaani
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag menade såklart att de ser stora ut rent visuellt men att de i praktiken kanske inte är det.
Men helt klart att storleken på stenar påverkar värdet. Har man sånna där större baugetter som finns på vissa tavlor så är de dtyrare bara för att stenarna är värda mer.
Inte så det fungerar. Värdet är inte beroende av vikt utan efterfrågan. Listpriset är däremot till stor del beroende av just vikten. Själva stenvärdet är lågt då de har sjuka påslag.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Orginal diatavlorna inbringar mkt mer än 15k om de satt på vid försäljning :) för något år sedan såldes de där för ca 120-125.. Priset idag vet jag ej men likt allt annat ifrån Rolex lär de väl också ha ökat..

Hittar du billigare serti 116613 någonstans?
Spelar ju iofs ingen roll om de satt i från början eller ej, reffen ändras ju inte. Möjligen beskrivningen i pappren dock(?)

135k känns högt imo. En vanlig beggad kostar väl typ 100? 35k för tavlan.... mja.

Edit: såg nu att det var matt tavla. Lite mer rimligt då.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
2010 = matt tavla, mer eftertraktad än sunburst dvs premium. Serti = premium.
Vet att 116613 serti listade drygt 20k mer än en vanlig 116613. Fått höra att det går att lösa tavlan löst från AD men att det lär gå på 20-30k? Jag vill dock minnas att den är discontinued, dvs premium återigen, i Rolexvärlden. På C24 ligger fullset blå på 163k, fantasipris. Är jag partisk? Absolut. :)

Sen att du tycker att den inte är fullset pga avsaknad av manual, ja det får stå för dig. Paneristis tex. hävdar fullset likt dig. Tagga säljaren så han kan bemöta dig. @Petomaani


Lite inne på Din bana. Efterfrågan och tillgång. Inte aktuellt stenvärde.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Spelar ju iofs ingen roll om de satt i från början eller ej, reffen ändras ju inte. Möjligen beskrivningen i pappren dock(?)

135k känns högt imo. En vanlig beggad kostar väl typ 100? 35k för tavlan.... mja.


Tycker inte det går att jämföra en icke strösslad. Med den strösslad och däremellan bara lögga värde i tavlan. Då som @snoozarn säger de är ur produktion. :D
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tycker inte det går att jämföra en icke strösslad. Med den strösslad och däremellan bara lögga värde i tavlan. Då som @snoozarn säger de är ur produktion. :D
Det är samma ref, så jo det går att jämföra. Tavlan går ju köpa löst (inte denna längre då, då den är ur produktion, vilket såklart höjer dess värde).

Stenarna är värda en hunka styck kanske, så värdera tavlan på det sättet är ju omöjligt.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
2010 = matt tavla, mer eftertraktad än sunburst dvs premium. Serti = premium.
Vet att 116613 serti listade drygt 20k mer än en vanlig 116613. Fått höra att det går att lösa tavlan löst från AD men att det lär gå på 20-30k? Jag vill dock minnas att den är discontinued, dvs premium återigen, i Rolexvärlden. På C24 ligger fullset blå på 163k, fantasipris. Är jag partisk? Absolut. :)

Sen att du tycker att den inte är fullset pga avsaknad av manual, ja det får stå för dig. Paneristis tex. hävdar fullset likt dig. Tagga säljaren så han kan bemöta dig. @Petomaani

Hur vet du att det är bara en manual som saknas. Finns varken bild eller beskrivning av settet. Jag tolkar det som att det är minst en manual som saknas, troligen mer...
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Det är samma ref, så jo det går att jämföra. Tavlan går ju köpa löst (inte denna längre då, då den är ur produktion, vilket såklart höjer dess värde).

Stenarna är värda en hunka styck kanske, så värdera tavlan på det sättet är ju omöjligt.


Menade självklart tavla som Är ur produktion :) annars som du säger är det ju bara att snällt gå till AD och peta i en strösslad :)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Det är samma ref, så jo det går att jämföra. Tavlan går ju köpa löst (inte denna längre då, då den är ur produktion, vilket såklart höjer dess värde).

Stenarna är värda en hunka styck kanske, så värdera tavlan på det sättet är ju omöjligt.
Är det äkta diamanter av någorlunda klarhet ifrågasätter jag starkt din värdering om en hundring styck, vad stödjer du det på? Har du insyn i diamantvärdering?
1 carat = ca 200 milligram, dessa lär inte ligga under 25 points styck, så nog fan är de värde mer än en hundring styck.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Är det äkta diamanter av någorlunda klarhet ifrågasätter jag starkt din värdering om en hundring styck, vad stödjer du det på? Har du insyn i diamantvärdering?
Fick själv en offert precis på småstenar (större än de där dock). Jag kunde eventuellt få något mer än en hundring per sten. Det är ungefär där i krokarna man får ut för smågrus.

Edit: stenarna på en tavla är riiiiktigt små.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Det är samma ref, så jo det går att jämföra. Tavlan går ju köpa löst (inte denna längre då, då den är ur produktion, vilket såklart höjer dess värde).

Stenarna är värda en hunka styck kanske, så värdera tavlan på det sättet är ju omöjligt.
När vi ändå är på temat. Hur mycket tycker forumet att enbart tavlan på 116509G är värd, alltså 116509 mot 116509G, allt annat lika?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tydligen har priset på TT-subar också gått upp nu, så 10k för stenarna och matt tavla känns väl rimligt då? :D
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2019-03-26 kl. 17.22.17.png
    Skärmavbild 2019-03-26 kl. 17.22.17.png
    222.4 KB · Visningar: 1

Barricello

Audemars
Borde väl vara samma princip som hos andra, dvs helt beroende på modell och märke
Den lilla erfarenhet jag har av Gråhandlare/Begghandlare är att de inte ofta finns mer än typ 5% ..vissa har 0% .
..om jag då slänger ut en siffra så säger jag 0-10% ..i vissa fall kanske mer förstås.. finns ju alltid undantag.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Är det äkta diamanter av någorlunda klarhet ifrågasätter jag starkt din värdering om en hundring styck, vad stödjer du det på? Har du insyn i diamantvärdering?
1 carat = ca 200 milligram, dessa lär inte ligga under 25 points styck, så nog fan är de värde mer än en hundring styck.
Menar du förresten att stenarna inte skulle vara UNDER 4.1mm stora (dvs 25points, aka 0,25ct-ish)? Jag har aldrig mätt en sten på en subtavla, men de kan inte vara 4mm stora /0,25ct styck? Låter orimligt stort. Vilket också påverkar resultatet i pris här. Det är snarare tillverkning/fattning som kostar pengar med småsten. I det här fallet även att det är en rolexprodukt. Mycket tillägg bara där. Andrahandsvärdet på en redan fattad liten sten är väldigt lågt. Dvs skulle du ta bort stenarna från tavlan får du inte mer än nämnt tidigare för dom i princip.

När vi ändå är på temat. Hur mycket tycker forumet att enbart tavlan på 116509G är värd, alltså 116509 mot 116509G, allt annat lika?
Alltså diamanttavla vs icke diamanttavla på en daytona? Gvs blir ju priset på en med stenar högre. De sitter ju fattade i en produkt som är dyrare och marknadsenligt värd mer. Det är stenarnas värde separat jag pratade om ovan/tidigare. Vad priset är exakt kan jag inte alls, vet vad de listar dock.

SORRY för halv-OT alla trådpoliser.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp