• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
https://klocksnack.se/threads/speedmaster-reduced-175-0032-bytes.109016/
@Virrjet

Din annons låter jättekonstig. Finns ingen sk "break-in period". Låter som din klocka är dåligt servad eller inte alls.

Jo, nu kan jag inte så mycket om klockor men har aldrig hört att en "olja ska torka in sig" .
Olja växlar i viskositet och densitet beroende på temperatur.
Där emot finns det inkörningstid på lager när det gäller motorer. Vad gäller lager i klockor har jag ingen aning, kanske finns någon med bättre vetande som kan svara på det.

Jo, nu kan jag inte så mycket om klockor men har aldrig hört att en "olja ska torka in sig" .
Olja växlar i viskositet och densitet beroende på temperatur.
Där emot finns det inkörningstid på lager när det gäller motorer. Vad gäller lager i klockor har jag ingen aning, kanske finns någon med bättre vetande som kan svara på det.
Kan ta ett dygn innan oljorna sätter dig, inte mer än så. Rent hittepå.

@Holmqvist rätt säker på att, oavsett tavlans text, så är Magretten gjord i mässing. Tror aldrig Magrette kom till skott med bytet av den felaktigt levererade mässingboetten mot brons (de blev likt benarus lurade). Finns iaf mer info om detta via watchuseek.

https://klocksnack.se/threads/magrette-regattare-bronz.109527/

Skriver detta för att mässing och brons är ganska olika material och tråkigt om det blir fel. Däremot är klockan grym oavsett, numera ganska svårfångad och allt igenom väldigt trevlig. Ägt en själv för många många år sedan :)

@Holmqvist rätt säker på att, oavsett tavlans text, så är Magretten gjord i mässing. Tror aldrig Magrette kom till skott med bytet av den felaktigt levererade mässingboetten mot brons (de blev likt benarus lurade). Finns iaf mer info om detta via watchuseek.

Skriver detta för att mässing och brons är ganska olika material och tråkigt om det blir fel. Däremot är klockan grym oavsett, numera ganska svårfångad och allt igenom väldigt trevlig. Ägt en själv för många många år sedan :)

Ok. Tack för info.
Skriver en notis om detta i mitt säljinlägg.

Dock skriver de själva att det är brons.
https://www.google.se/amp/s/www.ablogtowatch.com/magrette-regattare-bronze-watch/amp/

Det är ju dock skrivet innan den släpptes (info) och Magrette har själva sagt att den inte var brons utan visade sig vara mässing. Likväl som Helson SD och benarus Moray visade sig ha fått boetter i mässing istället för brons. Se posten nedan: https://www.timekeeper.co.nz/forum/watch-forums/general-watch-forum/6484-magrette-bronze-vs-brass

Skillnaden som jag minns var att benarus erbjöd ersättningsboett i cuSn8 som det står men det ej blev kostnadseffektivt för Magrette (moray kostade 1000$ vs Magrette 300$) som istället gav en del pengar tillbaka/kunder fick returnera den. Även fast den första infon sa att de skulle det så blev inte så fallet.

Som sagt googla senare säljannonser och den kommer stå som gjord i mässing (trots Bronze på tavlan).

Edit: oavsett detta så ligger ditt pris internationellt sett på samma nivåer de senaste jag sett till salu. Att boetten ej är brons har inte påverkat priset och Magrette som varumärke har stärkts ofantligt sedan den släpptes för dryga åtta år sedan.

Senast ändrad:
@jost1984
Ditt allra första inlägg är en säljannons, hur fick du till det?
3E94E5D1-9CFF-4857-9CAC-6220B2055E7C.png
8877CB45-1B64-4550-A3C4-FCE6A20DCC0E.png

Undrar lite över värderingen på denna TT sub.
Nyare (2015-2017) 116613LB har gått för ca 95-97 KSEK här på forumet sista 6m. Kanske några tusen mer men även mindre.

Här säljs en 2010 års modell för 135 KSEK som inte ens är komplett, visserligen diamond dial men när jag kollat på motsvarande dials hos handlare menar många att diamond (beroende på klarhet och storlek såklart) dial på subs normalt har ett premium på ca +10-15 KSEK.

Sen kan man tycka det är märkligt att skriva full set om det saknas delar av settet.
Finns inte ens bild på settet.
I min värld ska det vid fullt set finnas klocka + 2 tags (rund grön + vit rektangular tag) , cert och certhållare, booklet, manualer, komplett box inner och ytterbox, vridringsskydd

https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-date-steel-gold-8dia-ref-116613lb.107472/

Nyare (2015-2017) 116613LB har gått för ca 95-97 KSEK här på forumet sista 6m. Kanske några tusen mer men även mindre.

Här säljs en 2010 års modell för 135 KSEK som inte ens är komplett, visserligen diamond dial men när jag kollat på motsvarande dials hos handlare menar många att diamond (beroende på klarhet och storlek såklart) dial på subs normalt har ett premium på ca +10-15 KSEK.

Sen kan man tycka det är märkligt att skriva full set om det saknas delar av settet.
I min värld ska det vid fullt set finnas klocka + 2 tags (rund grön + vit rektangular tag) , cert och certhållare, booklet, manualer, komplett box inner och ytterbox, vridringsskydd

https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-date-steel-gold-8dia-ref-116613lb.107472/

Orginal diatavlorna inbringar mkt mer än 15k om de satt på vid försäljning :) för något år sedan såldes de där för ca 120-125.. Priset idag vet jag ej men likt allt annat ifrån Rolex lär de väl också ha ökat..

Hittar du billigare serti 116613 någonstans?

@snoozarn har ju en.

Orginal diatavlorna inbringar mkt mer än 15k om de satt på vid försäljning :) för något år sedan såldes de där för ca 120-125.. Priset idag vet jag ej men likt allt annat ifrån Rolex lär de väl också ha ökat..

Hittar du billigare serti 116613 någonstans?
well, beror säkert på vem du frågar och vad du har för utgångspunkt.
När jag var runt och träffa handlare i Chicago och HongKong nyligen pratade vi som exempel om ca +10 000 HKD för G tavlan på en 116509G. och då är det ändå större diamanter. Sen är det såklart att nån kan vilja ha mycket mer på C24, ebay etc men det gäller ju få dem sålt också.MAO värderingen blir subjektiv.
Rent diamantvärde skulle jag våga påstå ändå ligger nånstans där i krokarna. Större diamanter i ex kombo med ex m o p dial betingar såklart högre värde.

När jag var runt och träffa handlare i Chicago och HongKong nyligen pratade vi som exempel om ca +10 000 HKD för G tavlan på en 116509. och då är det ändå större diamanter. Sen är det såklart att nån kan vilja ha mycket mer på C24, ebay etc men det gäller ju få dem sålt också.MAO värderingen blir subjektiv.
Rent diamantvärde skulle jag våga påstå ändå ligger nånstans där i krokarna. Större diamanter i ex kombo med ex m o p dial betingar såklart högre värde.

Tror att factorydial ifrån Rolex betingar högre värde än en custom tavla med större diamanter.

Det är Rolex OEM dials jag pratar om. 116509G är OEM (Rolex orginal).

Ok. Missförstod. Trodde du menade allmänt. Men på den subben du hänvisar till tror jag 125+ är vettigt om 135 är vettigt eller ej kan jag inte svara på. Men står fast vid att det borde varit någon sorts ökning med tanke på att allt annat hsr gått upp.

Ok. Missförstod. Trodde du menade allmänt. Men på den subben du hänvisar till tror jag 125+ är vettigt om 135 är vettigt eller ej kan jag inte svara på. Men står fast vid att det borde varit någon sorts ökning med tanke på att allt annat hsr gått upp.
ok, det du säger stämmer säkert. säger inte emot dig på det.
fast jämför du då fullset 2016/2017 mot motsvrande fullset + diamanter.
Det här exemplaret är ju ett okomplett set från 2010.

När jag var runt och träffa handlare i Chicago och HongKong nyligen pratade vi som exempel om ca +10 000 HKD för G tavlan på en 116509G. och då är det ändå större diamanter. Sen är det såklart att nån kan vilja ha mycket mer på C24, ebay etc men det gäller ju få dem sålt också.MAO värderingen blir subjektiv.
Nu vet jag inte varför diamantstorleken är relevant då det är olika tavlor till olika modeller, men är du säker på att daytonan har större stenar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp