• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Franck Müller - Varför ser vi inga på forumet?

lofgreno

Audemars
Känns som en mix av RM och Reverso. Inte min typ och den åsikten verkar jag inte vara ensam om.
Men gillar generellt inte "fyrkantiga" klockor. Förutom möjligtvis Reverso och Square Gshocks. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Känns som en mix av RM och Reverso. Inte min typ och den åsikten verkar jag inte vara ensam om.
Men gillar generellt inte "fyrkantiga" klockor. Förutom möjligtvis Reverso och Square Gshocks. :)
Tänker du på modellerna Vanguard och Long island nu? De har flera modeller. RM har väl isf kopierat FM för de är väl inte så gamla i gamet? Tanks som form finns det många märken som liknar varandra men bara Reverso är vändbar. För mig som ägt en Reverso Tribute 1931 så finns få likheter med en Long Island. Den är fin den också, men den är alldeles platt och stramare i designen. Det galna som FM har har ingen annan. De vågar.
 

lofgreno

Audemars
Tänker du på modellerna Vanguard och Long island nu? De har flera modeller. RM har väl isf kopierat FM för de är väl inte så gamla i gamet? Tanks som form finns det många märken som liknar varandra men bara Reverso är vändbar. För mig som ägt en Reverso Tribute 1931 så finns få likheter med en Long Island. Den är fin den också, men den är alldeles platt och stramare i designen. Det galna som FM har har ingen annan. De vågar.
Detta var väl kanske lite taget ur luften men tycker vissa design element påminner om RM på vissa varianter jag sett. Är väl kanske inte så lika reverso heller förutom formen. Men i min hjärna så såg jag nån slags mix mellan Reverso och RM. Så får väl erkänna att FM är rätt unika i sitt utseende. Sen om man gillar det eller inte är ju såklart upp till var och en. För egen del så tilltalar dom mig inte alls.

Men gillar man dom så har jag såklart inget emot det. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Detta var väl kanske lite taget ur luften men tycker vissa design element påminner om RM på vissa varianter jag sett. Är väl kanske inte så lika reverso heller förutom formen. Men i min hjärna så såg jag nån slags mix mellan Reverso och RM. Så får väl erkänna att FM är rätt unika i sitt utseende. Sen om man gillar det eller inte är ju såklart upp till var och en. För egen del så tilltalar dom mig inte alls.

Men gillar man dom så har jag såklart inget emot det. :)
Vad gillar du?
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Slänger in en till bild!
BA5A3080-2203-48EA-AC0B-00D17E603925.jpeg

7000 R EN
 

lofgreno

Audemars
Runda klockor? :)
Ok, nu har jag visserligen sett i denna tråd att FM har lite andra varianter också. Men för mig har det alltid vart denna typ som är FM:
Untitled.png

Formen på boetten och dessa stora blaffiga siffror tycker jag inte är snygg helt enkelt. Tycker faktiskt det ser billigt ut. Även om det är rätt dyra klockor...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Runda klockor? :)
Ok, nu har jag visserligen sett i denna tråd att FM har lite andra varianter också. Men för mig har det alltid vart denna typ som är FM:
Untitled.png

Formen på boetten och dessa stora blaffiga siffror tycker jag inte är snygg helt enkelt. Tycker faktiskt det ser billigt ut. Även om det är rätt dyra klockor...
Jag tycker den är kul. Jag blir glad av den och det är för mig det viktigaste i mina klockval. Trots det är Casablanca bara en av många modeller. 3870 kanske är en modell du gillar mer?
watch_155352712066981.jpg
 

lofgreno

Audemars
I Sverige är FM i princip okända, men de som uppskattar horologi brukar uppskatta en del av FM unika skapelser. Jag antar att du har sett deras crazy hours?
Näe, det hade jag faktiskt inte sett. Coolt men är nog lite tråkig av mig och ser inte riktigt meningen med det. Jag betvivlar inte att dom horologiskt är duktiga. Deras utseende tilltalar helt enkelt inte mig....
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack!
Men du fick mig att inse att FM har lite som är mer åt mitt håll. Bra jobbat! :)
Det är bara kul att bredda sitt intresse. När det väl blir hett läge måste man ha koll på fler parametrar så klart. Jag vet t ex inte nivån på urverken i FM. Inte heller hur prisnivån för service är. På deras hemsida är det i princip bara bilder på modellerna. Inga specifikationer alls och det är riktigt dåligt av FM. Har de något de är stolta över kan de gott visa det för det finns kunder som bryr sig och kan skillnaden mellan ETA, inhouse och kvartsverk.
 

lofgreno

Audemars
Det är bara kul att bredda sitt intresse. När det väl blir hett läge måste man ha koll på fler parametrar så klart. Jag vet t ex inte nivån på urverken i FM. Inte heller hur prisnivån för service är. På deras hemsida är det i princip bara bilder på modellerna. Inga specifikationer alls och det är riktigt dåligt av FM. Har de något de är stolta över kan de gott visa det för det finns kunder som bryr sig och kan skillnaden mellan ETA, inhouse och kvartsverk.
Ja det låter som dom nåt att jobba på där.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
I Sverige är FM i princip okända, men de som uppskattar horologi brukar uppskatta en del av FM unika skapelser. Jag antar att du har sett deras crazy hours?
Den där är riktigt spännande! Vet inte om jag älskar det eller avskyr det, det är verkligen något annat! Men det är riktigt läckert!!
Skulle vara trevligt att äga en!! All respekt till er som äger en!!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den där är riktigt spännande! Vet inte om jag älskar det eller avskyr det, det är verkligen något annat! Men det är riktigt läckert!!
Skulle vara trevligt att äga en!! All respekt till er som äger en!!
Ha ha, då är det bra när man inte vet om man hatar eller älskar :D. Jag tror inte det finns någon på KS som har en crayzy hour. Inte just för närvarande i alla fall. Snart kanske :angel:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Personligen har jag aldrig ens tänkt ordet investera när jag valt mina klockor. Det känns som ett väldigt fattigt liv att ha investering som utgångspunkt för ett klockval. Frank Mullers passion riktar sig till människor som vill investera i integritet, design, horologi, glädje och lek. Helt korrekt analys, Franck Muller är inte för alla.
 
Topp