• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulur eller inte?

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Halloj. Nybörjare här fast det kommer ni att kunna räkna ut snart ändå.

Jag köpte två klockor på Tradera men har efter att ha lurkat runt här ett tag förstått att de förmodligen inte är äkta, eller att det i alla fall är några konstigheter med dem. Jag lovar, nästa gång ska jag kolla innan jag köper...

Nr 1 är en Favre-Leuba, men jag förmodar att caset är bytt (känns billigt) och förmodligen även tavlan om den inte bara är ommålad. Verket kan kanske vara "äkta"... eller?



Den andre är en Oris och där misstänker jag att både boett, tavla och verk är fejk. Det finns en plastring runt verket inuti boetten, och verket är märkt "Swiss" och "17 jewels"

Vad tror ni?
 

Bilagor

  • IMG_20170730_224344.jpg
    IMG_20170730_224344.jpg
    223.4 KB · Visningar: 197
  • IMG_20170730_224403.jpg
    IMG_20170730_224403.jpg
    217.7 KB · Visningar: 184
  • IMG_20170730_224544.jpg
    IMG_20170730_224544.jpg
    213.7 KB · Visningar: 197
  • IMG_20170730_224336.jpg
    IMG_20170730_224336.jpg
    256.8 KB · Visningar: 192
  • IMG_20170730_224414.jpg
    IMG_20170730_224414.jpg
    218.2 KB · Visningar: 191
  • IMG_20170730_224425.jpg
    IMG_20170730_224425.jpg
    243.2 KB · Visningar: 185

Exxet

Rolex
Halloj. Nybörjare här fast det kommer ni att kunna räkna ut snart ändå.

Jag köpte två klockor på Tradera men har efter att ha lurkat runt här ett tag förstått att de förmodligen inte är äkta, eller att det i alla fall är några konstigheter med dem. Jag lovar, nästa gång ska jag kolla innan jag köper...

Nr 1 är en Favre-Leuba, men jag förmodar att caset är bytt (känns billigt) och förmodligen även tavlan om den inte bara är ommålad. Verket kan kanske vara "äkta"... eller?



Den andre är en Oris och där misstänker jag att både boett, tavla och verk är fejk. Det finns en plastring runt verket inuti boetten, och verket är märkt "Swiss" och "17 jewels"

Vad tror ni?
Utan att vara expert så tror jag du har köpt ett par Mumbai-special, gå in på Ebay och sök på Oris, Favre, Fortis så hittar du hur mkt som helst från Indien, men som jag brukar säga, så länge man är nöjd själv och inte pröjsade för många hundringar så är det väl okej, men trist.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Halloj. Nybörjare här fast det kommer ni att kunna räkna ut snart ändå.

Jag köpte två klockor på Tradera men har efter att ha lurkat runt här ett tag förstått att de förmodligen inte är äkta, eller att det i alla fall är några konstigheter med dem. Jag lovar, nästa gång ska jag kolla innan jag köper...

Nr 1 är en Favre-Leuba, men jag förmodar att caset är bytt (känns billigt) och förmodligen även tavlan om den inte bara är ommålad. Verket kan kanske vara "äkta"... eller?



Den andre är en Oris och där misstänker jag att både boett, tavla och verk är fejk. Det finns en plastring runt verket inuti boetten, och verket är märkt "Swiss" och "17 jewels"

Vad tror ni?
Orisen är ett riktigt fulur, jag tror inte någon del kommer från Oris där. Jag misstänker att du läst tråden i och med din benämning i rubriken? Läs här och lite framåt, handlar om ämnet; https://klocksnack.se/threads/fulursvarningar.37186/page-17

Vad gäller Favre-Leuba så kan det vara en renoverad klocka med ommålad tavla. Formodligen från Indien den med (sk Mumbai).
 

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Utan att vara expert så tror jag du har köpt ett par Mumbai-special, gå in på Ebay och sök på Oris, Favre, Fortis så hittar du hur mkt som helst från Indien, men som jag brukar säga, så länge man är nöjd själv och inte pröjsade för många hundringar så är det väl okej, men trist.

Orisen är ett riktigt fulur, jag tror inte någon del kommer från Oris där. Jag misstänker att du läst tråden i och med din benämning i rubriken? Läs här och lite framåt, handlar om ämnet; https://klocksnack.se/threads/fulursvarningar.37186/page-17

Vad gäller Favre-Leuba så kan det vara en renoverad klocka med ommålad tavla. Formodligen från Indien den med (sk Mumbai).

Tackar. Jag får se det som läropengar helt enkelt, är inte den som gråter för mycket över spilld mjölk.

Favre-n är ju iofs hyfsat snygg och funkar, Orisen har däremot slutat funka och det är förmodligen inte lönt att få den lagad, men jag får väl ta isär den och titta på den.
 

Ostrand

Cartier
2-Faktor
Läste tipstråden och såg sedan på Tradera, det ligger en hel del Oris ute som allihopa är märkta "17 Jewels Shock Proof"... så det verkar vara ett säkert tecken på att de är fejk.
 

Martin Lovasz

Audemars
Din Favre-Leuba är av den äldre typen av Franken från Indien där urverket är äkta men resten är nytt och värdet på urverket är ganska högt (i gott skick) idag så inget dåligt köp om man vill ha tag i urverket men din Oris är sämsta skräpet man kan hitta tyvärr och så brukar Favre-Leuba bland andra se ut inuti numera från Indien.
 

Martin Lovasz

Audemars
Urverket ser ut att vara från 2xx serien och är speciell då den har dubbla uppdragstrummor och har ett värde på ca 600-800kr om man hittar köpare för den men Sverige var aldrig någon större marknad för Favre-Leuba. Ett annat problem är att äkta Favre-Leuba är så svåra att hitta att märket numera inte har ett gott rykte och det går nog 99 falska på 100 klockor sålda på eBay. :)
 
Senast ändrad:
Topp