• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den här tyckte jag var anskrämlig. Jag har varit ute efter den äkta ett bra tag utan att få tummen ur. Vad är Cal. 96 som säljaren anger?

http://m.ebay.com/itm/vintage-Certina-Argonaut-220-hand-winding-Swiss-Gents-medium-size-/382036430757?hash=item58f3254fa5:g:ypMAAOSwpP9Y6cG-&_trkparms=pageci%3A7de2e2e7-2fd5-11e7-a192-005056b67178%7Cparentrq%3Acd4c0a7f15b0aa471f99495cfffc65ab%7Ciid%3A13

IMG_0283.PNG
Fhf/st 96 ett enkelt ganska grovhugget urverk som tillverkades i stora mängder på 70-80 talet. Sitter i många fulur men även riktiga men budgetur från den tiden. En del tillverkare använde dessa i ett försök att förbättra sina marginaler/konkurrera prismässigt mot japanerna under quartzkrisen.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_96

Är dock tämligen säker på att Certina aldrig använt sig av det. :)
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Fhf/st 96 ett enkelt ganska grovhugget urverk som tillverkades i stora mängder på 70-80 talet. Sitter i många fulur men även riktiga men budgetur från den tiden. En del tillverkare använde dessa i ett försök att förbättra sina marginaler/konkurrera prismässigt mot japanerna under quartzkrisen.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_96

Är dock tämligen säker på att Certina aldrig använt sig av det. :)
Riktigt skön kuriosa och info! :)
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Inte nödvändigtvis fulursvarning på tavla/visare då, men nog på annat håll. Avstår denna och letar vidare. Tack ska ni ha!

Ser onekligen konstigt ut. Datumskivan är fel (bytt/ommålad) och kronan är bytt (även om just det inte är en fulursvarning). Boettlocket vågar jag inte uttala mig om mer än att det ser helt annorlunda ut på min något tidigare, men original, Polerouter.
IMG_5663.PNG

Utan att kunna UG så brukar tavelmärkningen på iaf rollar utan lum vara samma som de med. Det sagt så vet jag inte om UG ens har Polerouters utan lum. Säger bara att t-märkning brukar vara standard för tiden då den är tillverkad.

Ser ut att finnas lysmassa som ett tunt streck på visarna. Har haft en Polerouter med "Swiss T" märkning med både visare och tavla med lume. Har även haft en märkt "Swiss", med lume på visare och tavla, samt en helt omärkt, men med lume på visare och tavla.
IMG_0675_zps88aea284.jpg




Ja, kronan ser väl ut att vara aningen stor... Den jag hade ovan var från -66 om jag inte missminner mig, och hade jordgloben på boettlocket...
20140320_155135_zpsd75f8a9a.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ommålad?
https://www.bukowskis.com/sv/auctio...compur-base-1000-kronograf-armbandsur-34-5-mm

Slarvigt sammanställd katalog eller hann de inte? Snålt med information och vissa beskrivningar är fellänkade.
Inbillar mig att de varit stressade. De fellänkningar som jag såg är fixade nu.

Jag kan inte tänka mig att den tavlan är från -37. Ser för crisp it, loggan är enorm och stilen känns inte tidstypisk. Men jag kan för all del inte ett piss om UG så jag kan ha fel. Tror dock inte det. :)
 

Psykel

Patek
Relativt ny på vintage men tittade på en Bulova Oceanographer Snorkel och kan inte se att tavlan stämmer - när jag jämför med andra. Är det helt enkelt inte ok?
http://www.tradera.com/item/341996/280350710/vintage-bulova-oceanographer-snorkel-666-feet-diver
Körde en snabb googling och kan konstatera att den borde vara okej. Tycks som den hade den tavlan 1969, med endast Bulova, Snorkel och Automatic.
Googla på "Bulova Snorkel 1969" så borde du hitta en och annan likadan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Husse

Patek
Kuriosa-fråga. Varför just Oris? Är ju inte största prestigemärket, varför har man valt att spotta ut sådana mängder just Oris?
Vet inte!?
Kanske hade de någon utflippad period på -60,-70 talet då alla designers rörelse morötter (hassanreferens) trampade vatten och gjorde festliga klockor?
Kanske lever dessa fulfake på att folk i gemen tror att -70 talsklockor såg ut på detta sätt?
Det är under alla omständigheter riktigt fult att utnyttja okunskap på detta vis!:(
Detta gör det ännu viktigare att anmäla och försvåra hanteringen av dessa fulur!
Trevlig helg på dig!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kuriosa-fråga. Varför just Oris? Är ju inte största prestigemärket, varför har man valt att spotta ut sådana mängder just Oris?
rätt smart ändå, att:
1. välja ett "middle of the pack"-märke men som ändå ses med viss respekt och kan säljas med premium (jämfört med vad kinaskiten kostar) i sydamerika kör de hårt på att måla om allt gammalt pläterat med "Ulysse Nardin"
2. pumpa ut såna j-vla mängder att många till slut inte ens vet vad som var rätt från början...
3. forsätt sälja 50-kronorsklockor för nån eller några tusenlappar
4. gå i pension på en ö med vit sand
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kuriosa-fråga. Varför just Oris? Är ju inte största prestigemärket, varför har man valt att spotta ut sådana mängder just Oris?
Vet inte!?
Kanske hade de någon utflippad period på -60,-70 talet då alla designers rörelse morötter (hassanreferens) trampade vatten och gjorde festliga klockor?
Kanske lever dessa fulfake på att folk i gemen tror att -70 talsklockor såg ut på detta sätt?
Det är under alla omständigheter riktigt fult att utnyttja okunskap på detta vis!:(
Detta gör det ännu viktigare att anmäla och försvåra hanteringen av dessa fulur!
Trevlig helg på dig!
Min teori är att man kanske väljer Oris för att så få kan eller vet hur en vintage Oris ser ut (jämfört med Rolex tex). Känt märke lockar och betingar bättre betalt. Oris kan också ha varit populärt i Indien en gång i tiden likt Favre-Leuba och Fortis som vi också ser komma därifrån i fantasifulla regnbågens alla färger.
Tror inte att det främst är för att blåsa oss vintagenördar som att sälja klockor som folk (oinitierade) tycker är i fint skick och med snygga färger. Indier tycks ju vara färgstarka människor som gillar färger.
 

Husse

Patek
Min teori är att man kanske väljer Oris för att så få kan eller vet hur en vintage Oris ser ut (jämfört med Rolex tex). Känt märke lockar och betingar bättre betalt. Oris kan också ha varit populärt i Indien en gång i tiden likt Favre-Leuba och Fortis som vi också ser komma därifrån i fantasifulla regnbågens alla färger.
Tror inte att det främst är för att blåsa oss vintagenördar som att sälja klockor som folk (oinitierade) tycker är i fint skick och med snygga färger. Indier tycks ju vara färgstarka människor som gillar färger.
Intressant synvinkel! En sak är ju helt klar inga klocknördar köper dem!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
"1. välja ett "middle of the pack"-märke men som ändå ses med viss respekt" och "man kanske väljer Oris för att så få kan eller vet hur en vintage Oris ser ut (jämfört med Rolex tex)" var lite grand min gissning. Att man gör en hygglig kalkyl vad man kan komma undan med. Undrar lite om det också kan vara att man undviker de riktigt stora märkena då dessa kanske har bättre juridiska muskler att ge sig efter banditer? Iofs ganska tveksamt då det iallafall inte är en piratversamhet med kopior av aktuella modeller.
 
Topp