• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

tdn-dk

Panerai
Denna känns lite för bra? @tdn-dk @Aurum
IMG_0081.PNG

Tavlan er ok, men det er inte en Omega Boett, det er en J.P.Brandt (Omega general agent i Sverige) guld Boett så for det betyder noget for værdien.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Slänger upp dessa här istället för att skapa en tråd: är dessa fulingar eller är någon av dem äkta? 99% på att den högra är fake, men lite osäker på vänstra. Kompis som ärvt och skickar bilder till mig för ett utlåtande, och jag är inte så bevandrad i vintagerollar... :)
IMG_0264.JPG

IMG_0257.JPG

IMG_0258.JPG
IMG_0259.JPG
IMG_0260.JPG
IMG_0261.JPG
IMG_0262.JPG
IMG_0263.JPG
IMG_0265.JPG
 

klevis

Omega
2-Faktor
Slänger upp dessa här istället för att skapa en tråd: är dessa fulingar eller är någon av dem äkta? 99% på att den högra är fake, men lite osäker på vänstra. Kompis som ärvt och skickar bilder till mig för ett utlåtande, och jag är inte så bevandrad i vintagerollar... :)
IMG_0264.JPG

IMG_0257.JPG

IMG_0258.JPG
IMG_0259.JPG
IMG_0260.JPG
IMG_0261.JPG
IMG_0262.JPG
IMG_0263.JPG
IMG_0265.JPG

Skulle säga fulur på dem. Ett vintage jubilee borde inte vara ihopnitade så som dessa är + att det borde vara solida guld länkar och därmed borde de inte bli av med färgen så som dessa verkar ha blivit.

Se följande:
80406_923_img_3543_zps4ptb4tee.jpg


Förstoringen på cyklopen på den till vänster verkar off, dock verkar den till höger helt ok enl bilden vilket är förvånande. Datum hjulet på den till vänster är också helt snätt något som inte borde hända givet att klockan inte fått en redig smäll.

Har heller aldrig varit med om att Rolex loggan varit instämplat i bakboetten vilket också är helskumt. Fonten för 2an i 27 är också fel då det borde vara fnutt på svansen.

De stämplade kronorna på länken är också för feta.

Rätta mig om jag har fel ;)
 

Psykel

Patek
Slänger upp dessa här istället för att skapa en tråd: är dessa fulingar eller är någon av dem äkta? 99% på att den högra är fake, men lite osäker på vänstra. Kompis som ärvt och skickar bilder till mig för ett utlåtande, och jag är inte så bevandrad i vintagerollar... :)
IMG_0264.JPG

IMG_0257.JPG

IMG_0258.JPG
IMG_0259.JPG
IMG_0260.JPG
IMG_0261.JPG
IMG_0262.JPG
IMG_0263.JPG
IMG_0265.JPG
Rolex har alltid tomma baklock och ska inte vara stämplade med kronan. Sen ser ju guldpläteringarna slitna ut. Rolex kör alltid med solitt guld. Sen finns det detaljer i tavlorna som vittnar också, men där har andra bättre koll. Det mest uppenbara är ju om det är sliten guldplätering.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Tavlan är alldeles för vit och ren. Texten är slarvig och svag. Fel typsnitt (får lite M.A.S.H.-vibbar av detta). Tudor har alltid bindestreck mellan Shock och Resisting. Jämför;

Nja, finns en del referenser där bindestreck ofta saknas (se nedan), och vita, rena urtavlor som också är helt korrekta dyker upp ibland. Men just det aktuella objektet skulle jag begärt lite bättre bilder på, bl.a. makro på urtavlans text. Dessutom vet jag inte om man använde den logotypen (ros utan sköld) på 4463.

f68d5c8c18f8b2cdb308cf84ef6ed9da--rolex-tudor-swiss-watch.jpg


3342571gross.jpg
XXX_21_1378238111_1_l.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nja, finns en del referenser där bindestreck ofta saknas (se nedan), och vita, rena urtavlor som också är helt korrekta dyker upp ibland. Men just det aktuella objektet skulle jag begärt lite bättre bilder på, bl.a. makro på urtavlans text. Dessutom vet jag inte om man använde den logotypen (ros utan sköld) på 4463.

f68d5c8c18f8b2cdb308cf84ef6ed9da--rolex-tudor-swiss-watch.jpg


3342571gross.jpg
XXX_21_1378238111_1_l.jpg
Jag står rättad (I stand corrected) om bindestrecket. Tvivlar dock stort på att tavlan i fråga inte skulle vara ommålad.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Jag står rättad (I stand corrected) om bindestrecket. Tvivlar dock stort på att tavlan i fråga inte skulle vara ommålad.
Mm, logotypen (ros utan sköld) känns som ett problem, såvitt jag kan minnas kom den logon nångång kring mitten av 50-talet och referensen är tidigare än så.

Framförallt är det serienumret på boettlocket som antyder en tillverkning kring mitten av 40-talet och alla klockor jag sett från den tiden har haft samma logotyp.
 

Matte78

Omega
Känns detta som någon ommålad historia vad gäller urtavlan?
Har länge letat efter en schyst Favre-Leuba men mycket ommålade
ex i omlopp av dem tyvärr.

De flesta Favre-Leuba jag sett har haft riktiga index vid varje klockslag
men denna har bara 12, 6 och 9. De andra klockslagen är bara streck.
Sett att det är streck ibland istället för riktiga index på andra ommålade
urtavlor.

Någon som tror denna tavlan är schyst eller är den solklart ommålad?

Mycket tacksam för ideer.

Mvh
Matte

Favre.jpg


Favre 2.jpg
 

Psykel

Patek
Känns detta som någon ommålad historia vad gäller urtavlan?
Har länge letat efter en schyst Favre-Leuba men mycket ommålade
ex i omlopp av dem tyvärr.

De flesta Favre-Leuba jag sett har haft riktiga index vid varje klockslag
men denna har bara 12, 6 och 9. De andra klockslagen är bara streck.
Sett att det är streck ibland istället för riktiga index på andra ommålade
urtavlor.

Någon som tror denna tavlan är schyst eller är den solklart ommålad?

Mycket tacksam för ideer.

Mvh
Matte

Favre.jpg


Favre 2.jpg
Jag säger spontant att den är legit eftersom den inte är turkos/gul/rosa.
 

Matte78

Omega
Jag säger spontant att den är legit eftersom den inte är turkos/gul/rosa.

Tack för input. Men ibland målas det väl om så nära original som möjligt med. Att den saknar index gör mig lite
misstänksam. Är ju bara index kl 12, 6 och 9. Inte sett någon Favre-Leuba i dress stil innan som saknar fasta timindex eller vad
man ska kalla det.

Mvh
Matte
 
Topp