• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Psykel

Patek
Tack för input. Men ibland målas det väl om så nära original som möjligt med. Att den saknar index gör mig lite
misstänksam. Är ju bara index kl 12, 6 och 9. Inte sett någon Favre-Leuba i dress stil innan som saknar fasta timindex eller vad
man ska kalla det.

Mvh
Matte
Kan ju inte garantera nåt, och är absolut ingen expert på Favre-Leuba. Men om man kollar på liknande klockor från andra märken, typ Omega, från den tiden så fanns det ju en uppsjö av tavlor. Så inte omöjligt att den kom i den konfigurationen.
 

Matte78

Omega
Kan ju inte garantera nåt, och är absolut ingen expert på Favre-Leuba. Men om man kollar på liknande klockor från andra märken, typ Omega, från den tiden så fanns det ju en uppsjö av tavlor. Så inte omöjligt att den kom i den konfigurationen.

Tack för ytterligare input. Skulle jag eventuellt komma över denna klockan så har jag 14 dagars ångerrätt. Men då den sprungit iväg endel redan i pris och troligen springer iväg än mer så kommer jag nog hoppa över den. Speciellt eftersom magkänslan tvekat lite angående tavlan på den. Man får kanske följa magkänslan och leta vidare...
 

Stbg

Omega
Känns detta som någon ommålad historia vad gäller urtavlan?
Har länge letat efter en schyst Favre-Leuba men mycket ommålade
ex i omlopp av dem tyvärr.

De flesta Favre-Leuba jag sett har haft riktiga index vid varje klockslag
men denna har bara 12, 6 och 9. De andra klockslagen är bara streck.
Sett att det är streck ibland istället för riktiga index på andra ommålade
urtavlor.

Någon som tror denna tavlan är schyst eller är den solklart ommålad?

Mycket tacksam för ideer.

Mvh
Matte

Favre.jpg


Favre 2.jpg

Kan inte annat än hålla med om att det ser väldigt märkligt ut. Jag hade avstått.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för input. Men ibland målas det väl om så nära original som möjligt med. Att den saknar index gör mig lite
misstänksam. Är ju bara index kl 12, 6 och 9. Inte sett någon Favre-Leuba i dress stil innan som saknar fasta timindex eller vad
man ska kalla det.

Mvh
Matte
Den har index runt om, bara att alla inte är applicerade. Om man målar om gör man det gärna som den var från början om man inte svävar ut alldeles som ju också är vanligt. Att man skulle hoppa över att sätta tillbaka en del index och måla dit dem istället och det indikerar omlackning har inte jag stött på. Knappast enklare än att sätta tillbaka de befintliga där de var.
Tavlan är ganska typisk för de som fanns på tidens "cocktailur" som en del kallar de dressklockorna och utan minutmarkeringar är inte så ovanligt på den stilen. Det enda är väl att det brukar var lite "kostymigare" boett, inte så sportig, boett på dem...
Om den är omlackerad kan nog ingen säga 100 på bilderna men jag ser inget särskilt som tyder på det. Den ser ok ut, om den ändå är det ser det ut att vara ovanligt skickligt gjort av bilden att döma.

Jag skulle nog köpa den om det hängde på tavlan. Men är du osäker, avstå.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor

Per

Björklövens finest
2-Faktor
är av uppfattningen att den är original och den blev ej inlämnad med någon speedy
Då har jag fått det berättat fel. :)

Som jag tolkade det så kom den med någon av straightlugsen men jag hörde det inte själv så det är inget jag tar gift på. Jag är fortfarande skeptisk till klockan men det är inte min kopp med te och jag hoppas att den nye ägaren blir nöjd oavsett vad.

Har du sett någon liknande förr?
 

Kamelen

Cartier
Då har jag fått det berättat fel. :)

Som jag tolkade det så kom den med någon av straightlugsen men jag hörde det inte själv så det är inget jag tar gift på. Jag är fortfarande skeptisk till klockan men det är inte min kopp med te och jag hoppas att den nye ägaren blir nöjd oavsett vad.

Har du sett någon liknande förr?


Den kom med en annan chronometer från ett dödsbo det är en ovanlig tavla men en ännu ovanligare box som är unik för 30t2rg.

nyskick är att ta i men inköpt av en pedant en gång i tiden bara kolla skicket på boxen och det är svårt att återskapa.

tavlan finns återgiven i en del litteratur skall kolla om jag kan hitta under helgen
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Den kom med en annan chronometer från ett dödsbo det är en ovanlig tavla men en ännu ovanligare box som är unik för 30t2rg.

nyskick är att ta i men inköpt av en pedant en gång i tiden bara kolla skicket på boxen och det är svårt att återskapa.

tavlan finns återgiven i en del litteratur skall kolla om jag kan hitta under helgen
Kul att du delar med dig. :)

Av de 46k; tror du att boxen var en stor del av det höga priset?
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Den kom med en annan chronometer från ett dödsbo det är en ovanlig tavla men en ännu ovanligare box som är unik för 30t2rg.

nyskick är att ta i men inköpt av en pedant en gång i tiden bara kolla skicket på boxen och det är svårt att återskapa.

tavlan finns återgiven i en del litteratur skall kolla om jag kan hitta under helgen

Kul att du delar med dig. :)

Av de 46k; tror du att boxen var en stor del av det höga priset?
Spännande, detta!
 

Kamelen

Cartier
Boxen spelar roll men värdet är svårbedömt,PP Natilus kork ca5 euro Jeager Geophysik sputnikbox ca2,5 euro så boxar kan vara väldigt dyra och det går 100 klockor på en box.Om jag skulle sälja en sådan box så skulle jag önska runt 10 svenska men det springer ej i väg och jag har aldrig sett en till salu.
 
  • Like
Reactions: Per

Johan1981

Omega
Får man som oinvigd i just den modellen fråga vad som gör den så dyr?

Det är urfadern till Omegas kronometrar som lyfte märket till en betydligt vassare kategori än man haft innan. Den spöade bland andra PP i kronometertävlingar på 40-talet. Inte alltför ovanlig i halvtaskigt skick men fruktansvärt svårt att hitta en bra i stål.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Men bud får han. Även jag har handlat av honom, en gång men aldrig mer. Inte nån Omega men väl en kinetic Seiko som jag inte borde budat på.
Folk är för okunniga tyvärr. Förstår inte hur man har mage att sälja så mycket skräp och fulur utan att skämmas.
Det är nog bland det värsta i den vägen jag sett. Ser ut som han skrivit med tuschpenna själv på tavlan. "Mycket bra skick":rolleyes:
 
Topp