• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte att vi kunde samla minor i vår närhet när vi ser dem så ingen här råkar ut för dem.

Denna är hemsk, med största sannolikhet ett slaktat guldur (nedsmält boett för guldpris) som satts i en ny noname-boett. Väldigt tydligt att säljaren vill vilseleda.

204815193_6d7db543-1c74-41b3-bd47-aeb0ff3764a4.jpg

http://www.tradera.com/item/190114/...p490c-vintage-armbandsur-med-lada-sub-seconds
 

johan905

Omega
Jag håller med bra att sånt här uppmärksammas. men på ett sätt är det ju lite köparens ansvar att kolla lite innan man köper nåt, verkar som folk betalar vad som helst bara det står "rätt" sak på urtavlan....
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
bra initiativ! enda sättet att informera sig är ju på sajter som denna. i början av mitt intresse för vintage trodde jag vintagefejk var rätt ovanligt, så är det tyvärr inte. Jag kan ju dela med mig av några "klasser" av fejk som jag tror är ganska vanliga och som man bör se upp med

a. som ovan, slaktat fint guld-ädel-ur där man sen stoppar i verket (som är original) i en fejkboett, JLC, Patek, Vacheron

b. liknande, man tar ett gammalt fickursverk från en fin tillverkare (eller graverar dit en fin logga på ett annat) och stoppar i en fejkboett, blir ju också en "bra" storlek för den "moderne" mannen, dörrvakter o andra...;)

c. vilken kronograf som helst från 50-60-70-tal och målar dit en Heuer-logga, eventuellt gravera dit Heuer på nån brygga också för att komplettera bilden

d. vilken kronograf som helst från 40-50-tal (typiskt Chronograph Suisse-variant) och målar dit en Breitling-logga

e. fejk Ulysse Nardin från sydamerika, kan vara precis vad som helst från början, ommålad svart tavla ev nya graveringar i verket och laseretsad baksida

f. fejk Daytonaboett och tavla, med ett riktigt Valjoux 72 från nån mindre känd tillverkare, med lägre finish såklart (...liken ligger i drivor på ebay ..."case and dial Valjoux 72"

g. sportrolex och tudor snowflakes kan jag inte men där finns det väl bra fejk av alla ingående delar???

h. omega är rätt förskonat? tack vare generös reservdelspolicy? eller iallafall varierar det mycket med modell, Speedmaster har ju tack vare (?) risig vattentäthet och gigantiska volymer lämnat efter sig stoora mängder donatorklockor av alla möjliga delar, så fejk är inte vanligt, franken däremot... - undantag Constellation pie pan som är en fejkarfavorit? och SM300...?

i. det mesta "military wristwatch" på ebay...
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dåligt med fulursvarningar tycker jag !


Jasså, varför är det så dåligt? ;)

Nej men självklart, det är bra att sådana här problem lyfts upp av dem som är kunniga. Ju fler som vet om vilka varningstecken man ska kolla efter, desto svårare blir det för säljarna att få ut sina skräpklockor...
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jasså, varför är det så dåligt? ;)

Nej men självklart, det är bra att sådana här problem lyfts upp av dem som är kunniga. Ju fler som vet om vilka varningstecken man ska kolla efter, desto svårare blir det för säljarna att få ut sina skräpklockor...

Hur ser jaeger klockan ut på Tradera som går ut idag ?
Är den ok tror du ?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur ser jaeger klockan ut på Tradera som går ut idag ?
Är den ok tror du ?


Ingen aning fakiskt. Tycker den ser ok ut, men det är alltid svårt att säga något om man inte känner till modellen, boettens former, visare, krona etc.

Som vanligt är det väl läge att vara extra varsam när det handlar om ett "premiummärke" då det finns större incitament för att fuska där.
Du kan ju även kolla av säljarens andra annonser och se om han säljer/sålt någon annan klocka som ser skum ut. Sedan gillar jag inte att köpa klockor utan att först få se en bild av urverket, ofta kan det ge en rätt subjektiv kännsla för om allt står rätt till. T.ex. om urverket ser ut att höra hemma i boetten, hur boetten/boettlocket är signerat, eventella repor som tyder på att någon halvamatör har varit där och petat.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning fakiskt. Tycker den ser ok ut, men det är alltid svårt att säga något om man inte känner till modellen, boettens former, visare, krona etc.

Som vanligt är det väl läge att vara extra varsam när det handlar om ett "premiummärke" då det finns större incitament för att fuska där.
Du kan ju även kolla av säljarens andra annonser och se om han säljer/sålt någon annan klocka som ser skum ut. Sedan gillar jag inte att köpa klockor utan att först få se en bild av urverket, ofta kan det ge en rätt subjektiv kännsla för om allt står rätt till. T.ex. om urverket ser ut att höra hemma i boetten, hur boetten/boettlocket är signerat, eventella repor som tyder på att någon halvamatör har varit där och petat.

Sant , hade lagt ett maxbud, trodde aldrig jag skulle vinna den. Nu är de försent ingen budade över mig haha
 

Frobomm

Omega
Tacksam för denna trådstart då jag fram tills nu var lyckligt ovetande om att detta fenomen existerade!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu skyller jag på whiskyn. Men jag läste trådrubriken slarvigt och läste fulursSVARVNINGAR, alltså att orginalboetter smälts ner och nya svarvas. Jag ska nog sluta skriva nu, ber om ursäkt.

Inget fel på din kommentar, tror det är många som inte känner till den gråzon som finns mellan äkta vara och Thailandskopior. Bra att sådana här trådar skapas och belyser problemet.
 
Topp