Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Svaret jag fick när jag mejlade patek:
"The warranty is represented by the certificate of origin that you receive when you buy a Patek Philippe timepiece. The original invoice can also serves you as a guarantee if you do not have this certificate in your possession and the guarantee runs from the date of first sale. It is related to the watch and not to the owner of the watch."
Jag har lämnat in en omega speedmaster som jag var tredje ägaren till på garanti rep och det var inga problem. Jag har även lämnat in en rolex sub som jag var andra ägaren till på garanti rep och det var inte heller några bekymmer.
AP och Hublot fungerar på samma sätt, finns det garantitid kvar är det bara att skicka in, om än sjuuuukt lång väntetid... Har svårt att se att det skulle vara andra villkor på andra märken, bör vara samma för alla.
Någon nämner i en annan tråd att det inte gäller SS?
Gäller det alla SS? Var det inte något som bara gällde vw-klockorna, då dessa var gåvor eller hur det var?
Ingen aning, men uppenbarligen verkar det styras av företagens välvilja alternativt vad de skriver i garantin, för lagstöd verkar det ju inte finnas.
Ingen aning, men uppenbarligen verkar det styras av företagens välvilja alternativt vad de skriver i garantin, för lagstöd verkar det ju inte finnas.
Surt att en sådan viktig och oftast dyr fråga skall vara så oklar. Men det är väl som alltid bäst att handla av AD. Eller ge sig in i vintageträsket där garantin ändå gått ut sedan länge.
På komplett.se som säljer datorer och liknande. Skriver följandePuonti ovan besvarar
Ni får skilja på säljgaranti och tillverkargaranti. Den första är upp till säljaren att bestäm villkoren den senare följer alltid med produkten även om någon annan en ursprungsköparen har övertagit varan.
Sedan så finns konsumentköplagen på som ger rätt att reklamera ursprungsfel i upp till tre år (alltså dolda fel som inte rimligen har upptäckts tidigare) Men den gäller bara ursprungsköparen.
Skiljer man på garantin och reklamationsrätten i denna fråga?
På komplett.se som säljer datorer och liknande. Skriver följande
9. Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.
Så det verkar som att det är som puonti säger men att vissa företag ändå är schyssta.
Du kan i tre år reklamera ursprungsfel, du skall dock bevisa att felet var ursprungligt. Garantin ger omvänd bevisbörda.
Det är jag medveten om, men frågan handlade om det var personligt.
Vad baserar du det på för lagstöd? Måste ju vara ett frivilligt åtagande för tillverkare då det inte finns krav på garanti.
Det är ett frivilligt åtagande från tillverkaren men har det lämnat en med produkten så följer den med. Tillverkaren säljer oftast via mellanhänder så då skulle garantin bli förbrukad innan varan finns i butik om det inte var så. Nu var det ganska många år sedan jag tog några universitets kurser i juridik så kan tyvärr inte svara på vilken paragraf men det är i huvuddrag vad föreläsaren sa. En till sak med garanti utfärdad av producenten är att den går att åberopa även om butiken som sålde vara inte finns kvar.
Det stämmer bra dock tror jag garanti och dess utformning är ett frivilligt åtagande.
Garanti: Frivilligt åtagande från antingen producent, säljare, eller båda. Huruvida det följer med varan eller stannar hos första köparen regleras i avtalet vid köpet.
.
Garanti: Frivilligt åtagande från antingen producent, säljare, eller båda. Huruvida det följer med varan eller stannar hos första köparen regleras i avtalet vid köpet.
Reklamationsrätt: Regleras i konsumentköplagen och följer med första köparen. Som kund kan du reklamera en vara pga ursprungsfel i upp till 3 år (efter de 6 första månaderna ligger bevisbördan på dig) oavsett om det finns garanti eller inte.
Med andra ord, köper du en 1 år gammal klocka på K&S så kan du nog få garantiärenden utförda hos de flesta ("snälla") märken. Men du har ingen laglig rätt att reklamera klockan.