• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångreserv

Matr0

Omega
Tjena
Upplever att min Gångreserv på min Seamaster ("Bond"99a) är ganska dålig, vad är standard på dessa från början? Ligger den hela natten och förmiddagen har den stannat. Kan något börja bli slitet i en 16 år gammal klocka ;)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
För att kanske ge dig ett svar då, 22 h gångreserv på dessa? Eller är jag ute och cyklar? Om jag inte cyklar, så är det väl rimligt att den stannar efter 12 + 6 h? "Isch"...
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Okej, är inte insatt på Omega öht, fick fram något om 22 h efter en googling och då lät det ju rimligt med tanke på att hans stannat efter runt 20! Men glöm det då :D
 

KMS

Rolex
Om den servades i april så har du väl 1 års garanti på servicen? Bara att gå tillbaks till urmakaren och få det åtgärdat.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Cal. 1120 ska som sagt ha 44 h gångreserv och om klockan har fått service i april i år så bör den klara detta under förutsättning att den som utförde service gjorde ett korrekt arbete. Du behöver dock säkerställa att den är ordentligt uppdragen. Dra upp manuellt helt och låt klockan ligga. Du får då ett korrekt värde på gångreserven. Om detta ligger runt 40 timmar och klockan ändå stannar efter att ha legat över natt + fm så kan det vara något med automaten som gör att den inte drar upp som den ska. Detta förutsätter dock att du använt klockan under hela dagen och inte bara suttit bakom skrivbordet innan du lägger den över natten. Om du identifierar misstänkt fel på gångreserv eller automat så ska du så klart lämna in klockan där den fick service och be dem åtgärda detta kostnadsfritt relaterat till din service i april.
 

N.Bathes

Cartier
En del kallar packningsbyte och lite smörjning för "service" Bara för att förtydliga...
En liten renovering med
Vissa komponenter som byts ut! 6-7 tusen borde man väl lägga iallafall hos en ad som vet bad han gör?...
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det ska inte handla om 6000 till 7000kr, inte ens hos ad eller auktoriserad verkstad. Det kan vara hälften av detta och alldeles utmärkt utfört. Nymans tar 5100kr och då ingår polering. Klockmaster globen som är auktoriserad omega verkstad gör det billigare än så. Kan man tänka sig att lämna till fristående urmakare så kanske runt 3000 för en fullservice.
 

noeLLY

Cartier
Det ska inte handla om 6000 till 7000kr, inte ens hos ad eller auktoriserad verkstad. Det kan vara hälften av detta och alldeles utmärkt utfört. Nymans tar 5100kr och då ingår polering. Klockmaster globen som är auktoriserad omega verkstad gör det billigare än så. Kan man tänka sig att lämna till fristående urmakare så kanske runt 3000 för en fullservice.
Du kan ju inte sitta och tala om vad en service ska kosta bara för din kostade en viss summa. Det skiljer ju från fall till fall.
 

N.Bathes

Cartier
Det ska inte handla om 6000 till 7000kr, inte ens hos ad eller auktoriserad verkstad. Det kan vara hälften av detta och alldeles utmärkt utfört. Nymans tar 5100kr och då ingår polering. Klockmaster globen som är auktoriserad omega verkstad gör det billigare än så. Kan man tänka sig att lämna till fristående urmakare så kanske runt 3000 för en fullservice.
Beror nog på vad som behövs bytas?
Hur Mycket/Lite den används under 16 år?
Byta Endel komponenter inkl arbetstid mm... Biligt med 3000:-
man kan ju bli lurad vid servicar hos vissa. Det kostar att ligga på Topp..
https://klocksnack.se/threads/strul...16233-hur-skall-jag-agera.45795/#post-1110995
 

N.Bathes

Cartier
Du kan ju inte sitta och tala om vad en service ska kosta bara för din kostade en viss summa. Det skiljer ju från fall till fall.
Självklart Inte!!!
Menade bara att om klockan inte bytt dom komponenter som behöv vid 16 års ålder så lär det kosta Endel....
Vem vet vad som behövs?...
Frågade på en nyare omega sm hos ad, renoverinservice 10-12 år ca 6-7 tusen, bättre ta till lite, än för lite.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan kanske vara något transmissionshjul eller liknande som gör att inte klockan drar upp. I så fall kostar det nog inte många kronor. Vid service borde det ju iof upptäckts... Gå tillbaka till sin urmakare.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Du kan ju inte sitta och tala om vad en service ska kosta bara för din kostade en viss summa. Det skiljer ju från fall till fall.
Jag har talat om att en normalservice av denna klocka inte ska kosta 6-7k utan ligga på annan nivå. Denna klocka är ju vidare regelbundet servad så några större överraskningar handlar det inte om. Jag har servat tiotals omegor och har hygglig koll på vad en service går på. Det är vidare att skilja på en regelbunden normalservice av ett automatverk och att lämna in en klocka som kanske inte är servad någonsin och där hela dess hitorik är helt okänd.
 
Topp