• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GADA tips i olika prisklasser

lladron

Cartier
2-Faktor
Vad sägs om Traska Summiteer:
maxresdefault.jpg

38mm
10mm hög
100m wr

Finns i blå, svart och grön. Typ 5000 kronor.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Upptäcker till min förfäran att ingen nämnt den definitiva GADAn ;)
DS30, 39mm, 10mm hög, 20atm, stryktålig, funkar lika bra på läder, NATO eller länk. Här med lite finare svart, matchande läder, annars har jag den normalt på brunt "vintage"-band. (Samma bild som jag postade i recensionen av densamma nyligen.)
lJn8Qznl.jpg
 
Jag sitter och velar lite i bytartankar.
Rockar för närvarande en 2017 år's SMP i svart som jag förvisso älskar men ändå känner för att byta. Den är i praktiken min GADA och OWG frånsett min kära Certina beater.. Problemet är bara, till vad?!? Jag har kört helfast.

Tänker antingen försäljning eller byte mellan -5 till +10k

Krav: 100m vattentäthet minst, max 14.5mm tjock. Gillar vridbara bezels överlag men kan övertalas att stå över.

Hjälp?
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Kan bara instämma med ovanstående angående Damasko. Denna är sk ice hardened steel vilket innebär att den är nästintill omöjlig att repa, 100M WR, antimagnetisk, passar lika bra på läder som länk & nato. Handbyggd i Tyskland dessutom.
Fr3vCmQ.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag sitter och velar lite i bytartankar.
Rockar för närvarande en 2017 år's SMP i svart som jag förvisso älskar men ändå känner för att byta. Den är i praktiken min GADA och OWG frånsett min kära Certina beater.. Problemet är bara, till vad?!? Jag har kört helfast.

Tänker antingen försäljning eller byte mellan -5 till +10k

Krav: 100m vattentäthet minst, max 14.5mm tjock. Gillar vridbara bezels överlag men kan övertalas att stå över.

Hjälp?
Nya SMP? BB58? Breitlings nya Superocean?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag sitter och velar lite i bytartankar.
Rockar för närvarande en 2017 år's SMP i svart som jag förvisso älskar men ändå känner för att byta. Den är i praktiken min GADA och OWG frånsett min kära Certina beater.. Problemet är bara, till vad?!? Jag har kört helfast.

Tänker antingen försäljning eller byte mellan -5 till +10k

Krav: 100m vattentäthet minst, max 14.5mm tjock. Gillar vridbara bezels överlag men kan övertalas att stå över.

Hjälp?
Nu är jag själv i en period där jag inte funkar med dykare men har två stålsport på förslag ändå. Vad sägs om Zenith Defy
zenith-horloge-defy-classic-41mm-elite-959000670-5.jpg
eller tudor date day
qb103 front.jpg
har ingen av dom men skulle gärna kunna gå på någon av dom. Annars tycker jag GS Sbgn003 är en extremt bra klocka för pengarna.
IMG_20191210_081755.jpg
 
Nu är jag själv i en period där jag inte funkar med dykare men har två stålsport på förslag ändå. Vad sägs om Zenith Defy
zenith-horloge-defy-classic-41mm-elite-959000670-5.jpg
eller tudor date day
qb103 front.jpg
har ingen av dom men skulle gärna kunna gå på någon av dom. Annars tycker jag GS Sbgn003 är en extremt bra klocka för pengarna.
IMG_20191210_081755.jpg

Zenith defy verkar vara rätt rejält utanför budget, dessvärre. Schysst dinka som fan dock. Gillar även El Primero.

Nackdelen med zenith dock i min högst subjektiva åsikt(som dessutom är ryktesbaserad då jag inte kan finna källan). Zenith gör bara urverk och montering, dvs. De köper case etc. Från tredjepart. För mig halvt mördar det känslan:(

Nya SMP? BB58? Breitlings nya Superocean?

Nya SMP ligger väl närmast till hand, mest för att jag vill åt urverket. Även PO 2201.50 samt Speedmaster är med i leken, fast speedyn bryter mot ALLA önskemål jag satt upp. Breitling är en top contender, jag har velat äga en Breitling länge men de faller alltid på nån aspekt, I superoceans fall typsnittet på tavlan och dålig caseback, SOH heritage faller på länkbrist och dålig caseback. Avenger 2 GMT föll på caseback och ev. GMT funktion istället för dykarring.

Vet ni vad Breitling behöver? En ny Steelfish på 300m, bra caseback och Tudor-verket!:woot:

Jag vet att jag låter gnällig men det här med att handla är inte min starka sida....
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Zenith defy verkar vara rätt rejält utanför budget, dessvärre. Schysst dinka som fan dock. Gillar även El Primero.

Nackdelen med zenith dock i min högst subjektiva åsikt(som dessutom är ryktesbaserad då jag inte kan finna källan). Zenith gör bara urverk och montering, dvs. De köper case etc. Från tredjepart. För mig halvt mördar det känslan:(



Nya SMP ligger väl närmast till hand, mest för att jag vill åt urverket. Även PO 2201.50 samt Speedmaster är med i leken, fast speedyn bryter mot ALLA önskemål jag satt upp. Breitling är en top contender, jag har velat äga en Breitling länge men de faller alltid på nån aspekt, I superoceans fall typsnittet på tavlan och dålig caseback, SOH heritage faller på länkbrist och dålig caseback. Avenger 2 GMT föll på caseback och ev. GMT funktion istället för dykarring.

Vet ni vad Breitling behöver? En ny Steelfish på 300m, bra caseback och Tudor-verket!:woot:

Jag vet att jag låter gnällig men det här med att handla är inte min starka sida....
Ja Zenith måste nog köpas beg hursomhelst annars tappar man nog väldigt mycket. Men en GS quartz för 20- 25k då? Sjukt bra och allround klocka. Om man släpper dyk så har du ju iaf en GMT bezel! :) o GADA så det stänker om det. (Säg vad den klockan inte klarar förutom dyk under 100meter då.)
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Jag sitter och velar lite i bytartankar.
Rockar för närvarande en 2017 år's SMP i svart som jag förvisso älskar men ändå känner för att byta. Den är i praktiken min GADA och OWG frånsett min kära Certina beater.. Problemet är bara, till vad?!? Jag har kört helfast.

Tänker antingen försäljning eller byte mellan -5 till +10k

Krav: 100m vattentäthet minst, max 14.5mm tjock. Gillar vridbara bezels överlag men kan övertalas att stå över.

Hjälp?
Är budgeten mellan 15-30 cirka eller?
 
Ja Zenith måste nog köpas beg hursomhelst annars tappar man nog väldigt mycket. Men en GS quartz för 20- 25k då? Sjukt bra och allround klocka. Om man släpper dyk så har du ju iaf en GMT bezel! :) o GADA så det stänker om det. (Säg vad den klockan inte klarar förutom dyk under 100meter då.)

Quartz går bort, jag har redan en HAQ jag trivs med:)

Gällande GMT-bezel så är det enda "problemet" att den är sååå onödig. Dykbezeln använder jag faktiskt, bäst vore nog flygbezel. 100m delen är hellugnt, SMP:n har vart mäktiga 5m under ytan :D

Är budgeten mellan 15-30 cirka eller?

Typ. Kan nog gå 35-37 beroende på vad SMPn går för
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Quartz går bort, jag har redan en HAQ jag trivs med:)

Gällande GMT-bezel så är det enda "problemet" att den är sååå onödig. Dykbezeln använder jag faktiskt, bäst vore nog flygbezel. 100m delen är hellugnt, SMP:n har vart mäktiga 5m under ytan :D



Typ. Kan nog gå 35-37 beroende på vad SMPn går för
Vad tror du om Tudor då?
Black bay eller Ranger.
EF844853-7187-44E2-8B8E-9A8929265471.jpeg

00C85BB9-DA04-46CD-A23F-B950DC983099.jpeg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Zenith defy verkar vara rätt rejält utanför budget, dessvärre. Schysst dinka som fan dock. Gillar även El Primero.

Nackdelen med zenith dock i min högst subjektiva åsikt(som dessutom är ryktesbaserad då jag inte kan finna källan). Zenith gör bara urverk och montering, dvs. De köper case etc. Från tredjepart. För mig halvt mördar det känslan:(



Nya SMP ligger väl närmast till hand, mest för att jag vill åt urverket. Även PO 2201.50 samt Speedmaster är med i leken, fast speedyn bryter mot ALLA önskemål jag satt upp. Breitling är en top contender, jag har velat äga en Breitling länge men de faller alltid på nån aspekt, I superoceans fall typsnittet på tavlan och dålig caseback, SOH heritage faller på länkbrist och dålig caseback. Avenger 2 GMT föll på caseback och ev. GMT funktion istället för dykarring.

Vet ni vad Breitling behöver? En ny Steelfish på 300m, bra caseback och Tudor-verket!:woot:

Jag vet att jag låter gnällig men det här med att handla är inte min starka sida....
Vad syftar du på när du säger dåligt caseback? är det utseendet då eller själva utformningen?
Jag tänker eftersom nya SMP har glasbaksida så kan detta vara ett minus. har inte själv provat men många säger ju att det "klibbar" när man blir svettig..

Jag köpte nyss en Colt och tycker den är riktigt trevlig, visst det är ett moddat ETA-verk men man kan ju inte få allt.. sett till priset (begagnad iofs) så är det rätt mkt klocka för pengen :)
 
Vad syftar du på när du säger dåligt caseback? är det utseendet då eller själva utformningen?
Jag tänker eftersom nya SMP har glasbaksida så kan detta vara ett minus. har inte själv provat men många säger ju att det "klibbar" när man blir svettig..

Jag köpte nyss en Colt och tycker den är riktigt trevlig, visst det är ett moddat ETA-verk men man kan ju inte få allt.. sett till priset (begagnad iofs) så är det rätt mkt klocka för pengen :)

Glasbaksidan är ett minus, då Omega tillhör mästarklass i casebacks.
new 16 007.JPG

Såg nu dock att Breitling börjat röra sig däråt med.
b-1_caseback.jpeg

Men många ser för billiga ut för prisklassen.
chronoColt-back.jpg
a74388-strap-back-brown.jpg

Jag tror dock jag bryr mig mer än de flesta.
Sen är det ju hårdvarumässigt lite svårt, ett Omega 8800 eller 2500c är ju tuffare än ett ETA 2824, Jag har dessutom magnetiserat min 2 ggr:/

Vad tror du om Tudor då?
Black bay eller Ranger.
EF844853-7187-44E2-8B8E-9A8929265471.jpeg

00C85BB9-DA04-46CD-A23F-B950DC983099.jpeg

Måste klämma på en BB58, tunnheten lockar mest.

Och @Bezelman , det beror på dykaren;)
 
Topp