• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gamingtråden

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Tjo, kul med lite gejmers. Jag spelar periodvis när livet tillåter, nästan vuxen vid 50 år. Prioriterar inte alltid spel först haha. Nöter just nu Diablo 4, köpte det vid release men Blizzards eländigt usla download-manager fick mig att tappa suget då det alltid kråmglade vid uppdagering. Är tillbaks nu iaf o ska köra klart kampanjen.

Sedan blir det en del pubg men tyvärr är det svårt att casual-lira det, tycker man tappar så fort man tar en paus från spelet. Är ni andra också gamlingar som lirar? :)
 

nikkeVII

Panerai
Pledge Member
Tjo, kul med lite gejmers. Jag spelar periodvis när livet tillåter, nästan vuxen vid 50 år. Prioriterar inte alltid spel först haha. Nöter just nu Diablo 4, köpte det vid release men Blizzards eländigt usla download-manager fick mig att tappa suget då det alltid kråmglade vid uppdagering. Är tillbaks nu iaf o ska köra klart kampanjen.

Sedan blir det en del pubg men tyvärr är det svårt att casual-lira det, tycker man tappar så fort man tar en paus från spelet. Är ni andra också gamlingar som lirar? :)
40+ här stor familj, men lirar så fort jag får tillfälle 😊
 

Minuten

Cartier
Började spela lite Zelda inatt, vilka minnen!🤩
20231227_013106.jpg
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Tack för feedback! Uppskattat!

Jag har en jobbskärm som kanske orkar dagens spel. Nåt år.

Jag är ingen fena på datorer o en färdigbyggd kanske går att köpa från nån annan än Netonnet o sånna som inte riktigt håller måttet (tror jag).


Är det uruselt som start? Inte de hetaste grafikkortet el internminnet. Det jag funderar över om hon hellre kommer game på ipadden o inte lägga 12k direkt.
Tror du måste fundera vilka spel som kommer köras.
Vill du ha billig spelprestanda så är nog en ps5 som ansluts till valfri skärm/tv det billigaste. Du kan även här ansluta tangentbord och mus.
Grabben fick sin andra gamingdator som vi byggde ihop tillsammans. Vattenkylning, 64gb DDR 6000mhz, amd Ryzen 7800xt3d, NVIDIA RTX 4070TI, mm mm. Då får man en burk som du kan maxa allt på i 1080/1420p men då pratar vi 25k+ utan skärm och övriga tillbehör. (Han hade sparat länge👍).

Jag tycker ps5 (har ett sådant) är bra om det är spel och bra grafik man prioriterar. Motsvarande gamingdator blir direkt dubbel så dyrt.
Vi har även två Gaming laptops med RTX 3060 i som jag tycker är grymma. Runt 6-8k och rullar runt fortnite på medium inställningar i 120+ fps
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Kommmit in i lite gejming nu. Kör Wartales, riktigt kul imho. RPG konceptet är ju bekant med lite nya twists, min bågskytt har lyckats bli hatad och fått epitetet ”crossed-eyed” pga liiite för många pilar i kompanjonernas ryggar. 😅
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Fy bubblan vad dyrt det har blivit! Senast jag köpte ett hyfsat high-end grafikkort (typ 2006) tror jag att jag betalade omkring tusenlappen. Finns för tusan grafikkort för över 25 000 kr!
Håller mig nog till mina konsoller...

Är mest GPUs som gått upp. Jag la närmre 20 papp bara på kortet senaste bygget. Är helg galet, jag håller med.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Kommmit in i lite gejming nu. Kör Wartales, riktigt kul imho. RPG konceptet är ju bekant med lite nya twists, min bågskytt har lyckats bli hatad och fått epitetet ”crossed-eyed” pga liiite för många pilar i kompanjonernas ryggar. 😅

Kollat på detta och vart intresserad men har gett mig själv köpstopp nu efter att ha kommit upp i över 1000 titlar på Steam. Har du testat Battle Brothers? Tror de kan vara rätt lika, jag älskar Battle Brothers.
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
Svarar mig själv. Jäkla Battle Brothers. Jag är ju helt fast i det nu @Vardek 😅 precis min kopp te så att säga. Passar på att skrivbordsdyka med omegan medan jag tar mina brorsor till nya nivåer.

IMG_6452.jpeg
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Svarar mig själv. Jäkla Battle Brothers. Jag är ju helt fast i det nu @Vardek 😅 precis min kopp te så att säga. Passar på att skrivbordsdyka med omegan medan jag tar mina brorsor till nya nivåer.

IMG_6452.jpeg

Visst är det grymt!? Har spenderat alldeles för mycket tid i det spelet! Blev sugen igen nu. Just ikväll är det Crusader Kings 3 som gäller dock!
 

Psykel

Patek
Vet inte om Baldurs Gate 3 diskuterats här ännu men jag kör det på Xbox nu. Riktigt bra spel måste jag säga. Google it.
Yes, kör det också på Xbox! Var lite strul i början med saves som försvann, så tappade ca 12 timmar ett par dagar efter release. Ska vara löst nu dock, så full fart framåt!
Forest gnome paladin, för övrigt... Sjukt bra spel!
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Har vi några Fortnite-lirare här? Vore kul att spela med andra som är ungefär lika duktiga. Jag spelar Zero Build och är nu rankad Elite, förra säsongen slutade jag som Champion. Om någon vill lira så säg till :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag började nyligen spela ett pusselspel, "Viewfinder" (2023)...
Utvecklat av Sad Owl Studios. Första person, problemlösning i en 3D-värld, på ett fullständigt unikt sätt. Väldigt svårt att beskriva faktiskt, måste ses.
Men ett försök: Manipulera den fysiska verkligheten(?) genom att projicera bilder som blir till verklighet i den.
Viewfinder_video_game_cover.png

Har bara klarat av första kapitlet än, och så långt gillar jag det. Man måste verkligen släppa förutfattade idéer om det tredimensionella rummets begränsningar och tänka "utanför lådan". Snyggt grafiskt också. (Påminner lite om "The Witness faktiskt, se nedan.)


Jag tänkte först bara tipsa om ovanstående, men det fick mig att vilja slå ett slag för denna typ av spel i största allmänhet:
Problemlösning där man kan pyssla i lugn och ro utan stress. (Jag har annars spelat mest betydligt mer hektiska FPSer som Bioshock-spelen, Borderlands-serien, flera Battlefield och Killzone. Raka motsatsen alltså.)


Jag förstår att det här inte passar alla, man måste nog ha en speciell läggning för det ;) , men här mina favoriter i genren:

Först flera spel från en studio: Amanita Design
Tjeckisk liten studio som mest gör pusselspel, ofta av "point-and-click"-typen, alltid med en väldigt distinkt (och helt olika) stil. Rena konstverk. Slog igenom med Samarost-serien, som är trevligt, men de jag speciellt gillar är:
- "Machinarium" (2009)
Spela som en liten robot i en maskinell robot-värld. Söt liten historia, men väldigt stämningsfull musik. Ganska svårt.
Machinarium-cover_art.png

- "Botanicula" (2012)
Ett mer "organiskt" tema, med ännu mer fantastisk musik av den tjeckiska duon DVA. Ganska knepigt bitvis, och smått galet.
Botanicula_video_game_cover.jpg

- "Creaks" (2020)
Träd ner i en egendomlig undervärld (drömvärld?) befolkad av fåglar(?) och robothundar. Inte extremt långt, men mysigt och det lättaste av dessa tre.
Creax_Box_Art.jpg


Och ett par större spel från andra utvecklare:

"The Talos Principle" (2014) av Croteam, en Kroatisk studio.
Spela som en robot (igen) och lös "fysiska" 3D-problem. Kan spelas som första eller tredje person. Stort, bitvis väldigt svårt. Har en bra DLC, "Road to Gehenna", också. Temat och historien är filosofisk, man kan ägna mycket tid åt att diskutera existentiella frågor med en "A.I" via terminaler i spelet, förutom själva problemlösandet. Har flera olika slut. Fantastiskt snyggt rent grafiskt. (Och fullpackat med "påskägg" från spel- och musikvärlden!) Det har f.ö. kommit en uppföljare nyligen, "The Talos Principle 2", som jag inte har spelat. (Sägs vara ganska annorlunda.)
The_Talos_Principle.jpg


"The Witness" (2016), publicerat av Thekla, designat av Jonathan Blow ("Braid").
Här pratar vi om FPIQT - First Person IQ Test. Utforska en ö som känns märkligt stiliserad (men snygg!) och lös hundratals av en speciell sorts labyrintpussel. (Och en del annat.) Dessutom finns det drösvis med inspelningar på små diktafoner som kanske ger någon slags insyn i vad det hela handlar om. Kanske. (Det är Jonathan Blow, som sagt.) Få hittar hela vägen till det mycket märkliga slutet...
The_Witness_cover.jpg


Det enda som är dåligt med den här typen av spel är att de inte har något omspelningsvärde, brukar jag hävda. Men faktum är att jag nyligen spelade igenom "The Talos Principle" igen efter 8 år, och upptäckte att jag knappt kom ihåg några problemlösningar, även om man kände igen varenda arena.
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har fastnat för DayZ sedan ett par veckor. Grabben på 12 år köpte det men det var för segt för honom. Länge sedan jag tyckte ett datorspel var såhär kul, nästan för bra.

Några fler som lirar?
PXL_20240213_103624267-01.jpeg
 

Flaco

Cartier
Har fastnat för DayZ sedan ett par veckor. Grabben på 12 år köpte det men det var för segt för honom. Länge sedan jag tyckte ett datorspel var såhär kul, nästan för bra.

Några fler som lirar?
PXL_20240213_103624267-01.jpeg
Lirade massor för 10 år sen med gänget. Vi kallade det skämtsamt "running simulator" haha. Men spännande att spawna i random stad och sedan försöka hitta varandra utan karta.

Vet att vi hittade varandra efter 30 min, men blev skjutna kort därefter. Sen började det om. Kanske blivit bättre nu? :D
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Lirade massor för 10 år sen med gänget. Vi kallade det skämtsamt "running simulator" haha. Men spännande att spawna i random stad och sedan försöka hitta varandra utan karta.

Vet att vi hittade varandra efter 30 min, men blev skjutna kort därefter. Sen började det om. Kanske blivit bättre nu? :D

Det har säkert blivit bättre men dör gör man absolut om man inte är försiktig.
 
Topp