• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gamingtråden

Okej, tror inte det kommit något Mario spel för switch 2 men dem som är släppta till första switchen går ju spela. Mario Party Jamboree är skoj om man gillar minigames och tävlingar(tror även det finns som switch 2 version) annars har jag fått senaste Donkey kong spelet rekommenderat

Halloj!
Det blir ett Switch 2 i julklapp till familjen, vilket Mariospel skulle ni rekommendera att spela tillsammans med en sexåring?
Egentligen till Switch, men tvåan är ju bakåtkompatibel... Super Mario Wonder är ruskigt bra, kul nog att en vuxen karl kan skratta rakt ut ibland, och lagom balans mellan klassisk 2D Mario-platformer och modern teknik. Borde inte vara nåt problem för ett barn att spela igenom, men finns en hel del riktigt utmanande nivåer som inte är obligatoriska om man vill maxa.

Jag spelar inte så mycket numera, men jag följer fortfarande vad som händer i spelvärlden... Jag har inte spelat det själv men jag måste ändå slå ett slag för det ifall någon har missat det, Claire Obscur: Expedition 33:

Ett indie-spel av en liten fransk studio som nästan har chockat spelvärlden. De har gått emot strömmen och gjort spelet de själva vill ha, som "alla" i branschen (läs, de stora AAA-drakarna) hävdar är ute och omöjligt att sälja. Några av grundarna är faktiskt avhoppare från Ubisoft...
Inget on-line-spel, inga mikrotransaktioner, "pay-to-win", halvfärdig releaser med ständiga patchar och "DLC:er", till extrema överpriser. Bara ett rakt, "turn based", single-player-spel med en historia, för ett rimligt pris.

Fått enormt höga betyg, sålts i miljoner. Fantastisk grafisk stil, historia, skådespeleri, och för att inte tala om musiken som är omskriven i sig.

Om jag hade något att spela det på så skulle jag antagligen göra det trots att det egentligen inte är en genre och speltyp jag normal skulle gilla. Bara för den konstnärliga upplevelsen. (Man kan ju alltid spela det på lättaste nivån, "Story" ;))
... och för de inte kan eller vill spela det själva, men som vill ha en filmisk sammanfattning, här är en exakt och fullständigt korrekt återgivning av hela spelet. ;)
SPOILER-VARNING!

Skulle ni köra på:

Eller:

Eller annat alternativ? Jag tycker dessa alternativ känns prismässigt svårslagna?

Skulle ni köra på:

Eller:

Eller annat alternativ? Jag tycker dessa alternativ känns prismässigt svårslagna?
Jag vill ha amd cpu och nvidia gpu. Så ingen av de där hade riktigt passat mig.

Skulle någon tvinga mig att välja mellan dom två kitten trumfar 5070ti. Så många nya spel förlitar sig på uppskalning och dlss 4 är överlägsen.

Alright, jag lär väl skänka lite ljus i mörkret jag Å. DAYZ blir mitt bidrag till de Gaming-Glada. Själv så spelar jag på Konsol, och vidhåller att det gör sig bäst på sån där Computer! Satan så bra spel. Kan typ bosätta mig inne på rätt server och ägna mig åt jakt, fiske pvp, slänga ihop en trädkojja bilda pakt med någon löst sammanhängande klick ifrån fjärran land. eller spela ett omoralisk psykfall som lurpassar på nyblivande offer att frihetsberöva hemma i Gorka (mitt tillhåll)
Läskigt som fan att springa på en annan spelare med garden nere! Också otroligt rogivande att strosa runt med en kamrat som finns med på headset. Fantastiskt! Så vet ni det nu. You have here by been, Illuminated! Varsågoda

Någon som använder PlayStations dyrare kontroll, Edge? Rekommenderar ni?
Om det fortfarande är aktuellt så kan jag faktiskt rekommendera den, speciellt nu när den kommit ner lite i pris och även finns i svart (sitter bittert med vit nu 😁).
Har plöjt genom 5 vanliga dualsense sedan ps5-release pga stick drift men Edgen är felfri sedan något år tillbaka!

Tack, klippte en på Black Friday!
Om det fortfarande är aktuellt så kan jag faktiskt rekommendera den, speciellt nu när den kommit ner lite i pris och även finns i svart (sitter bittert med vit nu 😁).
Har plöjt genom 5 vanliga dualsense sedan ps5-release pga stick drift men Edgen är felfri sedan något år tillbaka!

Så, "The Game Award 2025" avklarades igår i natt.

"Clair Obscur: Expedition 33" hade 13 nomineringar, det högsta i Game Awards historia.
Det vann 9 av dem, också det högsta i historien.
Bl.a. Best Narrative, Best Score and Music (förstås), Best Performance (Jennifer English som Maelle), och självklart Game of the Year.

"Hollow Knight: Silksong" hade 6 nomineringar, och vann en, "Best Action / Adventure Game".

Så, "The Game Award 2025" avklarades igår i natt.

"Clair Obscur: Expedition 33" hade 13 nomineringar, det högsta i Game Awards historia.
Det vann 9 av dem, också det högsta i historien.
Bl.a. Best Narrative, Best Score and Music (förstås), Best Performance (Jennifer English som Maelle), och självklart Game of the Year.

"Hollow Knight: Silksong" hade 6 nomineringar, och vann en, "Best Action / Adventure Game".
... och om någon undrar varför det här är en så stor sak: Här är ett exempel på en kommentar (en av många gissar jag, råkade bara snubbla över denna nyss):

Spelbranschen, i alla fall när det gäller de stora "AAA"-drakarna, har i princip varit i fritt fall de senaste åren, ifall någon har missat det. (Påminner en del om det som redan hänt i film/TV-branschen.) Man kan ju hoppas att det här leder till ett uppvaknande. I stället för att sparka tusentals utvecklare och lägga ner studior, kan de ju börja med rensa i styrelserummen och de övre chefslagren, där de som egentligen är skyldiga till eländet sitter.

... och om någon undrar varför det här är en så stor sak: Här är ett exempel på en kommentar (en av många gissar jag, råkade bara snubbla över denna nyss):

Spelbranschen, i alla fall när det gäller de stora "AAA"-drakarna, har i princip varit i fritt fall de senaste åren, ifall någon har missat det. (Påminner en del om det som redan hänt i film/TV-branschen.) Man kan ju hoppas att det här leder till ett uppvaknande. I stället för att sparka tusentals utvecklare och lägga ner studior, kan de ju börja med rensa i styrelserummen och de övre chefslagren, där de som egentligen är skyldiga till eländet sitter.
Kan alltid hoppas men tror det är några år bort.
Men lite hoppfull inför vissa nya spel som de släppte info om på Game Awards.
Sitter mest och väntar på tills jag kan slänga mina pengar på Larian för Divinity 🫣

Valde att unna mig detta iom uteblivna supermodeller och babbel kring ännu högre priser framåt.
1000038578.jpg

Det innebär också att jag har ett RTX5070 till övers om någon skulle vara intresserad innan jag skickar ut det på sweclockers.

Tillbaka
Topp