• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Här blir det mest distade trudeluttar från 80- & 90-talet.
Det mest bluesiga skulle vara om jag skulle få för mig att köra nåt Gary Moore
Gary Moore var stort fan av Albert och spelade ett antal gånger med King. Några licks liknar varandra. Iallafall när de kör live :) Fast när de körde live var inte Albert i sina bästa dagar. Efter många års spelande med galna jävla förstärkar-setup:er hade han tappat mycket av sin hörsel.

Han dog två år efter han spelat här med Gary Moore.

Gillar slutsolot när han besökte Sverige och spelade in ett program med SVT. Han spelade aldrig speciellt snabbt som Gary Moore. Men han har en egen stil med sitt spelande då han i princip alltid spelat "fel" (inte enligt normen på sin tid) och då har det blivit en egen grej.

Spola fram till typ 6:50 om du vill se det.

Gary Moore var stort fan av Albert och spelade ett antal gånger med King. Några licks liknar varandra. Iallafall när de kör live :) Fast när de körde live var inte Albert i sina bästa dagar. Efter många års spelande med galna jävla förstärkar-setup:er hade han tappat mycket av sin hörsel.

Han dog två år efter han spelat här med Gary Moore.

Gillar slutsolot när han besökte Sverige och spelade in ett program med SVT. Han spelade aldrig speciellt snabbt som Gary Moore. Men han har en egen stil med sitt spelande då han i princip alltid spelat "fel" (inte enligt normen på sin tid) och då har det blivit en egen grej.

Spola fram till typ 6:50 om du vill se det.

Ja, väldigt speciell stil har han. Lite ”surt & falskt” men det var väl så han ville ha det. Svårt att efterlikna

Ja, väldigt speciell stil har han. Lite ”surt & falskt” men det var väl så han ville ha det. Svårt att efterlikna
Väldigt svårt att efterlikna. Han spelade inte med standard tuning och ingen har riktigt hittat exakt vilken tuning han körde med. Gitarren var också en högerhänt gitarr som han bara vände och spelade då han var vänsterhänt. Så de tunna strängarna hamnade överest och han böjde strängarna neråt istället för upp som man normalt gör.
Han säger själv i en intervju när någon frågade hur han fått sitt ljud och sin stil, att allt han gör är fel, han spelar inte enligt konventionen och har därför utvecklat en egen stil.

Definitivt inte för alla men jag gillar det.

Väldigt svårt att efterlikna. Han spelade inte med standard tuning och ingen har riktigt hittat exakt vilken tuning han körde med. Gitarren var också en högerhänt gitarr som han bara vände och spelade då han var vänsterhänt. Så de tunna strängarna hamnade överest och han böjde strängarna neråt istället för upp som man normalt gör.
Han säger själv i en intervju när någon frågade hur han fått sitt ljud och sin stil, att allt han gör är fel, han spelar inte enligt konventionen och har därför utvecklat en egen stil.

Definitivt inte för alla men jag gillar det.

Något som jag och den gubben har gemensamt är att vi är långt ifrån några skolade gitarrister. Min högerhandsteknik är väldigt underlig

En fråga till Er gitarrister som har lite koll :)
Vad ska jag köpa för förstärkare för att lira hemma?

Spelade i band under 80-talet och gillade bäst Mesa Boogie, Carlsboro och Music man RD50, alla med en 12a i.
Om man ska plinka lite hemma till stereon, vad är att rekommendera idag? Helst inte jättestor men inget skräp.
Har en strata (CS) med några pedaler och spelar blandad musik, mestadels soloplink.

Boss, Bogner, Boogie, Marshall, Engl -eller en begagnad ifrån min magiska era ;) ?
Gärna runt 5-10k begagnad.

Spelade i band under 80-talet och gillade bäst Mesa Boogie, Carlsboro och Music man RD50, alla med en 12a i.
Om man ska plinka lite hemma till stereon, vad är att rekommendera idag? Helst inte jättestor men inget skräp.
Har en strata (CS) med några pedaler och spelar blandad musik, mestadels soloplink.

Boss, Bogner, Boogie, Marshall, Engl -eller en begagnad ifrån min magiska era ;) ?
Boss Katana och Yamaha THR är väl de mest populära hemmaprylarna. Valet beror kanske på behoven. Själv har jag en 5w Blackstar röris men den låter ju HÖGT och jag ska nog slå till på en Yamaha THR10ii då den verkar riktigt smidig till hemmaplink med aux, BT, bra modelleringar etc. Får alltid bra reviews också, verkar låta riktigt bra. Liten och snygg. Kan/vill du spela högt hemma så finns det väl andra alternativ:cool:

Kör själv Katana hemma, väldigt all round och låter förvånansvärt bra!

Kör själv Katana hemma, väldigt all round och låter förvånansvärt bra!
Samma här. Otroligt mångsidig och rolig stärkare.

Tänker du hoppa upp i budget ett par snäpp så kolla gärna upp Fender Tone Master Deluxe Reverb, som jag tipsade om längre upp i tråden. Jag har inte hört den live än men det lutar åt ett köp till sommaren

https://www.thomann.de/se/fender_tone_master_deluxe_reverb.htm
Fender_ToneMaster_RetailerHPSlider_1366x500.jpg

Tack för tipsen, har egentligen ingen budget så Fendern är klart intressant.
-Vilka Katana har ni? Såg den fanns i massvis av storlekar och versioner.

Och, ni som haft 80-talsstärkare, vad tycker ni är den största skillnaden med moderna rörförstärkare vs 80-talets Boogie och Music man?

Tack för tipsen, har egentligen ingen budget så Fendern är klart intressant.
-Vilka Katana har ni? Såg den fanns i massvis av storlekar och versioner.

Och, ni som haft 80-talsstärkare, vad tycker ni är den största skillnaden med moderna rörförstärkare vs 80-talets Boogie och Music man?
Jag har mk1 50w. Hade jag fått välja idag hade jag nog gått på 100w med tanke på det man får extra. Men otroligt nöjd med den!

Lite sent svar, men kan tipsa om Hughes & Kettner Tubemeister. Spelade själv mycket på 80-talet och klarar mig inte utan det soundet. ;) Kör med en Tubemeister 18 och en låda med 1x12 och det låter fantastiskt bra. Stärkaren är omställbar mellan 18, 5, 1 och 0 watt. På 0 watt så kan du köra line out till vanlig stereo eller in i ljudkort eller vad du vill som har line in. Då används bara försteget i stärkaren och en 4x12:a simuleras i den inbyggda redboxen från H&K. Låter skitbra. Stärkaren tar pedaler bra i effektloopen. Släng på ett reverb och en delay, stäng ögonen och du är tillbaka på 80-talet. :)

Lite äldre bild men så här ser det ut.
20170218_113941.jpg

Lägger upp en kort video när jag improviserar lite. Köpte ju min gitarr för en sisådär 11 månader sedan. Gick så jäkla segt att komma igång i början men nu är jag inne på den klyschiga och för många utjatade pentatonic-skalan. Denna gång G Minor, min favorit är D Minor. Som ni vet gillar jag blues, det ska alltså inte gå fort som fan (även om det är coolt).

Gillar det där konstiga ljudet jag fick till runt 27-28s in. Fråga mig inte hur, jag vet inte själv hur jag gjorde. Men det låter lite coolt.

Hade lite egentid igår.
Denna Transantlantic (TA-15) har fått mig att bli helt sålt på VOX - soundet. Mesan saknar reverb dock. Så ja det blir att köpa en AC15 under semestern!
4DCD0F13-2E28-4562-A52C-D23ED41516F2.jpeg

Vidare så har jag varit en ständig motståndare till pedaler och effekter, men det har blivit nått slags skifte. Har några fler pedaler än vad som syns på bilden, men jag vill verkligen hålla det så simpelt som möjligt. EP-booster och OCD är nya för dagen.
EC0954C8-C23B-4C7B-B6C4-BDEBC39D9323.jpeg

Lägger upp en kort video när jag improviserar lite. Köpte ju min gitarr för en sisådär 11 månader sedan. Gick så jäkla segt att komma igång i början men nu är jag inne på den klyschiga och för många utjatade pentatonic-skalan. Denna gång G Minor, min favorit är D Minor. Som ni vet gillar jag blues, det ska alltså inte gå fort som fan (även om det är coolt).

Gillar det där konstiga ljudet jag fick till runt 27-28s in. Fråga mig inte hur, jag vet inte själv hur jag gjorde. Men det låter lite coolt.
Om det där är 11 månaders övning är du en naturbegåvning! :)

Tillbaka
Topp