• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

@Dr Ford den där R0 toppen var ju galet snygg

Nån som kan nåt om PRS här? Har fått för mig att jag måste ha en sådan. Men de har ju så sjukt många olika modeller. Fet hals önskas. Santana ska tydligen vara riktigt stadig men den tycker jag inte är så snygg.

Sugen på att köpa denna, något värt att lägga pengar på?
DECD090E-0C26-48D1-86B4-AFAE711A0920.png

@Dr Ford den där R0 toppen var ju galet snygg

Nån som kan nåt om PRS här? Har fått för mig att jag måste ha en sådan. Men de har ju så sjukt många olika modeller. Fet hals önskas. Santana ska tydligen vara riktigt stadig men den tycker jag inte är så snygg.

Jag kan. Kolla trådens första inlägg :D

Men du får allt vara mer specifik. USA-modell, Asiat, hur fet hals, vad gillar du för mickar, SC eller klassiska PRS-modellen osv.

Sugen på att köpa denna, något värt att lägga pengar på?
DECD090E-0C26-48D1-86B4-AFAE711A0920.png

Ska man gå på billiga gitarrer så tycker finns det många osäkra kort.
Ibanez RG och en del Jackson hade jag vågat chansa på, men den där vet jag inte om jag hade vågat köpa.
Det är ju inga större summor som går förlorade i fall den inte duger, så på det sättet så säger jag ”köp”

Edit: samma pris men förmodligen en bättre gitarr (metal är trevligt). Du får dock en liten strapats med på köpet om du bor i umeå

8032DF54-6207-41E4-BF26-F99434F60257.png

Ska man gå på billiga gitarrer så tycker finns det många osäkra kort.
Ibanez RG och en del Jackson hade jag vågat chansa på, men den där vet jag inte om jag hade vågat köpa.
Det är ju inga större summor som går förlorade i fall den inte duger, så på det sättet så säger jag ”köp”
Sweet gör ett försök då! Kan knappt spela ackords på en akustisk så är ju ingen hög nivå det handlar om ändå

Jag kan. Kolla trådens första inlägg :D

Men du får allt vara mer specifik. USA-modell, Asiat, hur fet hals, vad gillar du för mickar, SC eller klassiska PRS-modellen osv.
Nice! Har ju aldrig haft PRS, bara massa Gibson och Fender. Men tänker nåt i stil med
- helst USA, men inga 40k guror, får gå upp till max 18-20k har sett på bojen att det går att hitta
- Asien, tja kanske... men Korea isf, man kan ju alltid testa. Men helst inte.
- Hals, minst a la Gibson ’50s (jag gillar inte alls gibsons slim taper)
- mickar klassisk HH, inga P90, SC - däremot finns det coil split så är det en bonus men ej viktigt
- vill nog gärna ha en klassisk DC custom? Inga hollow body. Är S2 nåt att ha? Isf finns det ju en S2 custom 24 på 4sound i växjö till vettiga pengar. De flesta asiater ligger ju på 7k beggade vilket jag tycker är dyrt för en asiatisk gura
- fin topp är kul men ej viktigt
- skala: då jag lirar både fender o gibson så funkar väl båda varianter- jag är inte nån räserspelare
- finns en fin McCarty på bojen för 23k men rätt mkt pengar och ej i gbg där jag bor-men den ser ju fantastisk ut

Nice! Har ju aldrig haft PRS, bara massa Gibson och Fender. Men tänker nåt i stil med
- helst USA, men inga 40k guror, får gå upp till max 18-20k har sett på bojen att det går att hitta
- Asien, tja kanske... men Korea isf, man kan ju alltid testa. Men helst inte.
- Hals, minst a la Gibson ’50s (jag gillar inte alls gibsons slim taper)
- mickar klassisk HH, inga P90, SC - däremot finns det coil split så är det en bonus men ej viktigt
- vill nog gärna ha en klassisk DC custom? Inga hollow body. Är S2 nåt att ha? Isf finns det ju en S2 custom 24 på 4sound i växjö till vettiga pengar. De flesta asiater ligger ju på 7k beggade vilket jag tycker är dyrt för en asiatisk gura
- fin topp är kul men ej viktigt
- skala: då jag lirar både fender o gibson så funkar väl båda varianter- jag är inte nån räserspelare
- finns en fin McCarty på bojen för 23k men rätt mkt pengar och ej i gbg där jag bor-men den ser ju fantastisk ut

Leta efter tidiga generationer av Mccarty’s.
De är inte lika ”moderna” som nutidens PRS (no shit Sherlock men jag menar ljudmässigt och spelmässigt) utan är mer inspirerade av äldre Gibsons i ton och spelkänsla.
De finns att hitta med deras Wide/fat-hals. Den är inte inte jämförbar med 50-halsen på klassiska Gibbor men ett steg i rätt riktning.

Kroppen på Mccartys är traditionellt lite tjockare än vanliga PRS-modeller och det adderar absolut till Vintage-känsla i en mer modern kropp.
Du behöver inte vara rädd för deras wrapp around-stall även om det är väldogt tidiga versioner. De kommer intonera bättre än någon Gibson du någonsin provat.
Dessa bör du kunna hitta för ca 15-16 på begagnatmarknaden.

Edit: just det. Gamla Mccartys finns nästan uteslutande med moons-inlägg så du hittar ingen med fåglar. Men vill du ha en mer klassisk gitarr är det ju en gnutta mer diskret.

Edit 2: här är min ”gamla” Mccarty. Det är en 94:a och således en av de första som lämnade deras ursprungliga fabrik.
9FD14118-8B5C-4C3F-9F21-134584ED4F70.jpeg

Senast ändrad:
Leta efter tidiga generationer av Mccarty’s.
De är inte lika ”moderna” som nutidens PRS (no shit Sherlock men jag menar ljudmässigt och spelmässigt) utan är mer inspirerade av äldre Gibsons i ton och spelkänsla.
De finns att hitta med deras Wide/fat-hals. Den är inte inte jämförbar med 50-halsen på klassiska Gibbor men ett steg i rätt riktning.

Kroppen på Mccartys är traditionellt lite tjockare än vanliga PRS-modeller och det adderar absolut till Vintage-känsla i en mer modern kropp.
Du behöver inte vara rädd för deras wrapp around-stall även om det är väldogt tidiga versioner. De kommer intonera bättre än någon Gibson du någonsin provat.
Dessa bör du kunna hitta för ca 15-16 på begagnatmarknaden.

Edit: just det. Gamla Mccartys finns nästan uteslutande med moons-inlägg så du hittar ingen med fåglar. Men vill du ha en mer klassisk gitarr är det ju en gnutta mer diskret.

Edit 2: här är min ”gamla” Mccarty. Det är en 94:a och således en av de första som lämnade deras ursprungliga fabrik.
9FD14118-8B5C-4C3F-9F21-134584ED4F70.jpeg
Ja en McCarty skulle absolut kunna vara något, om jag hittar någon... Men varför inte en ”vanlig” Custom 22 eller 24? Pauls guitar är ju också en modell som verkar spännande, men då får man gå på en Asienvariant, den blir för dyr amerikansk.
Får ta mig till MUG i Gbg och prova lite.

Ja en McCarty skulle absolut kunna vara något, om jag hittar någon... Men varför inte en ”vanlig” Custom 22 eller 24? Pauls guitar är ju också en modell som verkar spännande, men då får man gå på en Asienvariant, den blir för dyr amerikansk.
Får ta mig till MUG i Gbg och prova lite.

C22:eek:r är helt grymma men det finns inte mycket gemensamma nämnare mellan dem och vintage. Men är du ute efter något modernt med mycket mellanregister så kör.
Prova på MUG men handla begagnat.
Dels är det fantasipriser på MUG’s gitarrer men framförallt så är PRS galet svårsålda så priserna på begagnatmarknaden är tacksamma för köparna.
Se det lite som gitarrvärldens Jaeger Lecoultre. Innovativ teknik och hög kvalité men svårsålt då andra varumärken äger marknaden (Fender & Gibson - Rolex) för de som har pengarna.

Edit: här är lite bilder på min C22 med artist package från 2003.
Bytte ut deras omständiga pott mot en vanlig 3läges toggle switch.
9DD24982-15A8-464C-AFCB-0BAC826CBCF0.jpeg
D134F30B-F22B-48A1-B936-9B6A866C149F.jpeg
53F71BC2-849D-4ADA-AF3E-EA3F8AE34CD0.jpeg

Vill du prova deras single cut så testa 250-modellen. Sanslösa gitarrer!
46C8DB36-2256-4F15-8C3D-42A3A678D9F0.jpeg
62DF5CB7-4319-4DC0-83C5-59F4F5B07DBC.jpeg

Senast ändrad:
C22:eek:r är helt grymma men det finns inte mycket gemensamma nämnare mellan dem och vintage. Men är du ute efter något modernt med mycket mellanregister så kör.
Prova på MUG men handla begagnat.
Dels är det fantasipriser på MUG’s gitarrer men framförallt så är PRS galet svårsålda så priserna på begagnatmarknaden är tacksamma för köparna.
Se det lite som gitarrvärldens Jaeger Lecoultre. Innovativ teknik och hög kvalité men svårsålt då andra varumärken äger marknaden (Fender & Gibson - Rolex) för de som har pengarna.

Edit: här är lite bilder på min C22 med artist package från 2003.
Bytte ut deras omständiga pott mot en vanlig 3läges toggle switch.
9DD24982-15A8-464C-AFCB-0BAC826CBCF0.jpeg
D134F30B-F22B-48A1-B936-9B6A866C149F.jpeg
53F71BC2-849D-4ADA-AF3E-EA3F8AE34CD0.jpeg

Vill du prova deras single cut så testa 250-modellen. Sanslösa gitarrer!
46C8DB36-2256-4F15-8C3D-42A3A678D9F0.jpeg
62DF5CB7-4319-4DC0-83C5-59F4F5B07DBC.jpeg
Väldigt fina instrument du har där! Märkligt, precis när man får GAS (tack för den, Steven Wilson) så finns det inte en enda att uppbringa. På bojen exv ligger ju dessa ofta ute sjukt länge. Såg att Andreassons också säljer dem, där är väl ett ställe till att testa på. Kanske man skulle göra idag på lunchen...

Väldigt fina instrument du har där! Märkligt, precis när man får GAS (tack för den, Steven Wilson) så finns det inte en enda att uppbringa. På bojen exv ligger ju dessa ofta ute sjukt länge. Såg att Andreassons också säljer dem, där är väl ett ställe till att testa på. Kanske man skulle göra idag på lunchen...

Tycker jag verkligen. De är inte heller omöjliga när det gäller prisjusteringar!

Projekt Slash-konvertering slutfört :)
Les Paul Standard faded (omlackerad av tidigare ägare)
  • Bytt mickar till Seymour Duncan APH-2S
  • Omlött med orange drop-kondningar och 50’s wiring
  • Bytt till gold reflector rattar
  • Bytt till orange switch tip och vit pokerchip

Innan:

A272F2B2-95BD-497D-BBAC-75BC3B95D172.jpeg

E788A0DF-A48C-4A80-A5D0-60F409852E07.jpeg

Efter:

987AD464-9879-45B6-B725-DFB0228665ED.jpeg

3F9597D4-34C2-423F-96E5-16B835915DAF.jpeg

0CF059B5-AB07-4369-BE3C-6C584B1855E8.jpeg

Finns de någon här som har kunskap att lacka om en gurka ? Gibson les paul vara tidigare ägare misshandlat lacken totalt i ett försök att göra en relic.

Kör ett longshot här medans tråden är vid liv: försöker sälja en Laney L5T samt en Hiwatt T20, båda två I nästintill nyskick (köpta hösten 2018 har jag för mig). Hojta till om någon är intresserad, finns att hämta i Malmö!

Är på jakt efter vintage fender så hör av er om ni har något ni vill göra er av med. Allt innan 68' alternativt med BF-specs är av intresse.

Tillbaka
Topp