• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Har inte erfarenhet själv men jag tror att den generella rekommendationen är att inre seriekoppla utan se till att varje enhet har sin egen strömförsörjning.
Det finns en del multi-output enheter på marknaden så man slipper ha ett gäng nätadapters men det gäller att välja en som har dedikerade transformatorer per utgång och många har tyvärr inte det.

Låter det inte helt enkelt som att ditt nätagg inte orkar leverera tillräckligt med strömstyrka?

Edit: Står säkert på pedalerna vad dom vill ha för strömstyrka. Lägg ihop dessa och kolla vad ditt nätagg har för output.

Är du säker på att grenkontakten fungerar som du tror? Det finns väl en som är till för att kopplas till två 9V outputs och ge 18V till en pedal som kräver det. Är det en sån du har så kommer den ju inte att fungera åt andra hållet så att säga.

Med andra pedaler fungerar det, har testa iallafall fyra stycken tillsammans med denna kontakt. Fick höra på musikaffär att ett nätaggregat ska klara minst tio pedaler, men det kan ju vara felaktig information.

Det är just när man kopplar in Choruset som det inte vills. Kanske den kräver en massa ström, är inte kunnig inom el så har inga referensramar. Hörde av mig till säljaren som sa just det att han hade kört med en sådan box som ger individuell ström och att det då fungerat.

IMG_9650.jpeg
IMG_9651.jpeg
IMG_9652.jpeg

Senast ändrad:
Med andra pedaler fungerar det, har testa iallafall fyra stycken tillsammans med denna kontakt. Fick höra på musikaffär att ett nätaggregat ska klara minst tio pedaler, men det kan ju vara felaktig information.

Det är just när man kopplar in Choruset som det inte vills. Kanske den kräver en massa ström, är inte kunnig inom el så har inga referensramar. Hörde av mig till säljaren som sa just det att han hade kört med en sådan box som ger individuell ström och att det då fungerat.

IMG_9650.jpeg
IMG_9651.jpeg
IMG_9652.jpeg
Klart det skall gå att seriekoppla, men det finns risk för kortslutningar och brum osv.
I det här fallet låter det nästan som att ditt chorus har omvänd polaritet.. men det står ju klart och tydligt - i mitten och + runt om och det är ju ganska standard för pedaler.
Funkar pedalen på egen hand med samma PSU?
Den där pedalen drar inte många milliampere så det skall inte vara något problem rent strömmässigt - det är något annat fel här.

Klart det skall gå att seriekoppla, men det finns risk för kortslutningar och brum osv.
I det här fallet låter det nästan som att ditt chorus har omvänd polaritet.. men det står ju klart och tydligt - i mitten och + runt om och det är ju ganska standard för pedaler.
Funkar pedalen på egen hand med samma PSU?
Den där pedalen drar inte många milliampere så det skall inte vara något problem rent strömmässigt - det är något annat fel här.
Provade att vända på det, fungerar icke.
Ensam fungerar pedalen klanderfritt.
Kanske är något fel med kretsen inuti… tack för hjälp hursom!
IMG_9654.jpeg

Gött, när man spelat lite bas ett tag så öppnas en hel värld av möjligheter.. jag har alltid föreställt mig att det skulle vara tråkigt att sitta och nöta basgångar helt själv.. men icke - det är så Nice och det finns så många spelstilar.
Om man sen har möjlighet att spela i ett band så är det ju ännu bättre.
Keep it up!
Ja, det hände en grej.
2600kr på blocket är ju nästan gratis, i princip nyskick.
Nu ska jag bara lära mig spela… och sedan se om någon vill spela med mig.
Övar med min Boss Katana 100 2x12 så det är inte optimalt men det fungerar.

Jag vet att alla säger det på nätet men jag måste ändå flika in: vilket stort jävla as detta är.
Perfekt för slagsmål!
IMG_5146.jpeg

Vilka fler än jag härinne är dedikerade Fender benders ?
Har nån spelat på eller spelar mer eller mindre uteslutande på en Yngwie Strata ?

Ifall att… så vore jag tacksam om ni hörde av er till inboxen, har en del funderingar 😃

IMG_8835.jpeg

Tack på förhand 👍🏻

Ja, det hände en grej.
2600kr på blocket är ju nästan gratis, i princip nyskick.
Nu ska jag bara lära mig spela… och sedan se om någon vill spela med mig.
Övar med min Boss Katana 100 2x12 så det är inte optimalt men det fungerar.

Jag vet att alla säger det på nätet men jag måste ändå flika in: vilket stort jävla as detta är.
Perfekt för slagsmål!
IMG_5146.jpeg
Grattis, det kräver lite muskler om man ska hålla upp halsen på den där. Bara hänga den lågt och börja öva på Nikki Sixx riff 😀 🤘

Grattis, det kräver lite muskler om man ska hålla upp halsen på den där. Bara hänga den lågt och börja öva på Nikki Sixx riff 😀 🤘
Äsh det ska nog gå bra!
Måste köpa axelrem till denna. Vill ha D’addirios som har inbyggd straplock men tror jag behöver ha en rem av greppigt material för denna, typ mocka.

Japp ska hänga lågt, spela dåligt och dåna högt 😎

Äsh det ska nog gå bra!
Måste köpa axelrem till denna. Vill ha D’addirios som har inbyggd straplock men tror jag behöver ha en rem av greppigt material för denna, typ mocka.

Japp ska hänga lågt, spela dåligt och dåna högt 😎
Var lite föriktig med straplocks, har haft såna som släppt och speciellt med en tung bas kan det gå illa.

Har nån spelat på eller spelar mer eller mindre uteslutande på en Yngwie Strata ?

Ifall att… så vore jag tacksam om ni hörde av er till inboxen, har en del funderingar 😃

IMG_8835.jpeg

Tack på förhand 👍🏻

Jag skulle gärna ha en YJM strata, men volymratten och min högra hand kommer inte riktigt överens.
Men skulle det bli en fender strata så skulle jag köra på YJM och eventuellt låsa volymen på fullt och kapa av den jäms med plektrumskyddet.

IMG_8835.jpeg

Tack på förhand 👍🏻

Jag har en 80-tals vintage t-shirt med den bilden på 🙃

Och har en Yngwie-ish strata. Min är baserad på en 2006 Classic Series (om jag minns rätt) med 7.25" radie hals. Scalloperad (mycket snyggt gjort), omlackad i Olympic White, och har Lace Gold mickar. Allt utfört av en gitarrbyggare i Bulgarien. Spelar den hyfsat ofta då den är så välbyggd och bekväm och jag älskar verkligen scalloperingen.

Bilagor

• 34F64B5B-4A79-4890-9F51-90D26A3D205B.jpeg
    34F64B5B-4A79-4890-9F51-90D26A3D205B.jpeg
    305.8 KB · Visningar: 4
  • 10E363B9-1EF2-437C-8705-F6FC7B91933B.jpeg
    10E363B9-1EF2-437C-8705-F6FC7B91933B.jpeg
    382.6 KB · Visningar: 6
Jag har en 80-tals vintage t-shirt med den bilden på 🙃

Och har en Yngwie-ish strata. Min är baserad på en 2006 Classic Series (om jag minns rätt) med 7.25" radie hals. Scalloperad (mycket snyggt gjort), omlackad i Olympic White, och har Lace Gold mickar. Allt utfört av en gitarrbyggare i Bulgarien. Spelar den hyfsat ofta då den är så välbyggd och bekväm och jag älskar verkligen scalloperingen.
Nice !
Hur mkt betalade du för scalloperingen och minns du på ett ungefär hur lång tid det tog för honom/henne att göra jobbet ?
Är det jumbofrets på den ? (De ser rätt höga ut)

Nice !
Hur mkt betalade du för scalloperingen och minns du på ett ungefär hur lång tid det tog för honom/henne att göra jobbet ?
Är det jumbofrets på den ? (De ser rätt höga ut)

Hej,

Köpte den färdigbyggd så vet tyvärr inte vad det kostade. Kollade närmare på banden och de ser ungefär likadana ut som min HPD strata med en Classic Player hals, dock större/fetare än på baritone custom shopen... så vet inte :)

Skulle byta strängar och rengöra lite så upptäcker jag detta trista. Halsen är sprucken :(

Ni som har mer erfarenhet än mig, vad är bästa "course of action" här?

IMG_0328.jpg

Skulle nog låta det vara ärligt talat. Ska du fixa det "rätt" så behöver du förmodligen rycka ett par av banden och det blir ett lite större projekt. Ev kan du fylla biten längst ut med snabblim/cyanoakrylat för att minska risken att den spricker ytterligare.

Jag hade låtit det vara. Det ser verkligen inte farligt ut enligt mig. Jag skulle gissa att det bara är en ytlig spricka dessutom. Med ytlig menar jag att den troligtvis inte går ner i halsfickan. Kör på som vanligt 👍

Skulle nog låta det vara ärligt talat. Ska du fixa det "rätt" så behöver du förmodligen rycka ett par av banden och det blir ett lite större projekt. Ev kan du fylla biten längst ut med snabblim/cyanoakrylat för att minska risken att den spricker ytterligare.

Jag hade låtit det vara. Det ser verkligen inte farligt ut enligt mig. Jag skulle gissa att det bara är en ytlig spricka dessutom. Med ytlig menar jag att den troligtvis inte går ner i halsfickan. Kör på som vanligt 👍
Tack för infon! Jag kör på som vanligt då :)

Man behöver ju skruva av halsen för att kunna se omfattningen av sprickan.
Måste man ställa om något om man tar av halsen och sen sätter på den igen?
Jag ska ändå ta in guran tll en musikaffär och be dem justera gitarren snart. Så då kan jag be dem ta en titt på sprickan också. Annars gör jag det nästa gång jag byter strängar om man inte behöver justera gitarren efter detta.

Jag ska ändå ta in guran tll en musikaffär och be dem justera gitarren snart. Så då kan jag be dem ta en titt på sprickan också. Annars gör jag det nästa gång jag byter strängar om man inte behöver justera gitarren efter detta.
Nej, vill jag påstå. Jag har behövt frakta gitarr på flyg och för att rymmas i en resväska har jag delat på den. Fyra skruv och halsen hamnar som den satt innan. Vill man bara inspektera halsen som i ditt fall så räcker det ju att släppa på strängarna, man måste inte ta bort dom.

Nej, vill jag påstå. Jag har behövt frakta gitarr på flyg och för att rymmas i en resväska har jag delat på den. Fyra skruv och halsen hamnar som den satt innan. Vill man bara inspektera halsen som i ditt fall så räcker det ju att släppa på strängarna, man måste inte ta bort dom.
Bra tips, tack!

Var försiktig bara så du inte förlorar nån shim om det finns en under halsen. Är inte ovanligt att det lagts till en för att fixa vinkel eller höjd.

Min egen metod för att halsen ska sitta rätt efter man monterat på den är att stämma gitarren sen lossa skruvarna lite så halsen kan ”sätta sig” och sen dra åt dem igen. Det brukar finnas lite utrymme för den att röra sig i sidled.

Var försiktig bara så du inte förlorar nån shim om det finns en under halsen. Är inte ovanligt att det lagts till en för att fixa vinkel eller höjd.

Min egen metod för att halsen ska sitta rätt efter man monterat på den är att stämma gitarren sen lossa skruvarna lite så halsen kan ”sätta sig” och sen dra åt dem igen. Det brukar finnas lite utrymme för den att röra sig i sidled.
Tack för tipsen, ger mig på detta under helgen någon gång :)

Tillbaka
Topp