Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Annars har du dessaJa, bara lite meck med var man ska ställa/hänga den, men en ukulelehängare funkade...
Vad tycker du om gitarren? Jag har varit sugen på en Strandberg ett tag nu.Fick hem nåt nytt...
Vad tycker du om gitarren? Jag har varit sugen på en Strandberg ett tag nu.
En halv gitarr?!?Fick hem nåt nytt...
Otympliga och tunga - Inte mer än en tusenlapp, jag kan vara bussig och ge 1200 om du levererar denNågon som har koll på vad en Gibson Les Paul Standard 2013 ligger på i pris?
Trots en så fin gitarr så blev man konstigt nog inte en mycket bättre gitarrist
Så funderar på om man skulle sälja den istället så någon annan kan få lite glädje från den.
Så generöst, hade inte drivmedlet varit så dyrt så hade jag slagit till direktOtympliga och tunga - Inte mer än en tusenlapp, jag kan vara bussig och ge 1200 om du levererar den
Kan bjuda på soppa mot en smärre avdrag på priset - annars vet jag inte men de verkar ligga kring 20? Kanske mer?Så generöst, hade inte drivmedlet varit så dyrt så hade jag slagit till direkt
En halv gitarr?!?
Var är resten?!?
Har haft en Fredholm dread som var toppen.Fick hem en Sundberg dread i början av året samt precis beställt en Fredholm 0-slize parlor. Grymt imponerad av de svenska byggarna!
Någon annan som har erfarenhet av någon av våra svenska byggare?
Har haft en Fredholm dread som var toppen.
Har provkört ett par Marklund också och de har alla varit superfina.
Sandéns gitarrer har däremot inte varit något för mig.
Inte min typ av ljud i hans gitarrer bara. Superfina byggen dock!Jag har kikat lite på Marklunds på nätet och de verkar superfina (och dyra). Helt klart en byggare jag kommer följa inför framtiden. Kul med kopplingen till norra Sverige. Sanden är jag också intresserad av men har aldrig haft möjligheten att testa. Vad var det som inte passade dig?
Ukulele är busenkelt att lära sig om du bara vill ha grundläggande ackord. Bara en tanke, det är enklare att hantera 4 strängar än 6 och du lär hitta ett bättre instrument för din budget.Gura har jag grundläggande kunskaper i själv och kan hjälpa honom med. Ukulele har jag aldrig spelat. Tanken har inte slagit mig om jag ska vara ärlig.
Ser fantastiskt fin ut. Hur känns valnöt tonmässigt?Parlor med alpgran i locket och valnöt i kroppen. Byggd av Ludvig hos Andras Novak.
En klassisk gitarr är väl det enklaste sättet att döda ett barns intresse för gitarrspelVår femåring önskar sig en gitarr i julklapp. Han har väl egentligen inte visat något större intresse även om han tycker det är kul att fingra på min gitarr..
Blå ska den vara också.
Sambon springer iväg och köper något för 200 spänn på leksaksaffären varpå jag något irriterat säger att du har ju köpt just en leksak, den gå inte att stämma och kommer aldrig bli mer än just en leksak.
Det jag hittat är:
https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Junior-1-2-Klassisk-Gitarr-fran-Gear4music-Bla/OZX alt https://www.gear4music.se/sv/Gitarr...lassical-Guitar-Light-Blue-by-Gear4music/4KDB
Finns också denna men den är 3/4 storlek https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/3-4-Klassisk-Gitarr-Bla-fran-Gear4music/3I9D
Han är bara fem och ca 110 cm lång.
Men tror ni det går att spela på dem ovan? Om jag nu ska försöka visa ett par enkla ackord..
Jag är inte sugen på att lägga pengar på något som kommer samla damm, men lägger hellre 5-600 på något som funkar än 200 på en leksak.
Har ni andra tips är jag öppen för förslag!
Kul!Jag skrev tidigare i tråden om gitarrköp, men det tog en annan vändning iom en förfrågan om att spela bas i ett band på en 40-årsfest.
Så jag gick all in på det med min gamla Falcon (P-basskopia) och jobbade på med spellistan trots högst begränsad kunskap gällande bas.
Har sedermera uppgraderat till en Yamaha Broad bass 235 (inget fancy, men det är ett bra exemplar) eftersom jag behövde en lägre oktav för just den spelningen.
Köpte sedan en ny Fender Rumble 800HD och en beg Orange OBC115 som nu står i replokalen.
Kör också en Boss GT-1B för att täcka behovet av ljudjustering utan att behöva gå banarnas med pedaler.. även om jag nu så klart börjar snegla på ett eget pedalbord och att komplettera riggen med tex en 4x10 låda.
Jag försöker dock istället fokusera på att förbättra min teknik snarare än köpa massa prylar som distraherar. Det finns tid för sådant
senare.
Jag har iaf landat i att bas är sjukt kul.
Spelningen då?
Ja, den blev en succé och jag gjorde inte direkt bort mig. Så nu repar vi för nästa 40-årsfest
Gött, när man spelat lite bas ett tag så öppnas en hel värld av möjligheter.. jag har alltid föreställt mig att det skulle vara tråkigt att sitta och nöta basgångar helt själv.. men icke - det är så Nice och det finns så många spelstilar.Kul!
Jag själv är på jakt efter en Thunderbird för att börja spela bas.
Mycket intresserad av det samt så är jag för kass på gitarr, kan vara bra att lära mig rytm.
Har inte erfarenhet själv men jag tror att den generella rekommendationen är att inre seriekoppla utan se till att varje enhet har sin egen strömförsörjning.Tänkte höra om det finns någon som lurar här som kan förstå sig på vad som är fel med en chorus-pedal jag kommit över?
Ensam fungerar pedalen utmärkt men när man seriekopplar den och sätter på en grenkontakt på 9-volt-elen tar den ut de andra pedalernas el. Lägg märke till hur disten lyser, men så fort elen kopplas även till choruset slocknar den. Mycket konstigt!
Låter det inte helt enkelt som att ditt nätagg inte orkar leverera tillräckligt med strömstyrka?Tänkte höra om det finns någon som lurar här som kan förstå sig på vad som är fel med en chorus-pedal jag kommit över?
Ensam fungerar pedalen utmärkt men när man seriekopplar den och sätter på en grenkontakt på 9-volt-elen tar den ut de andra pedalernas el. Lägg märke till hur disten lyser, men så fort elen kopplas även till choruset slocknar den. Mycket konstigt!
Tänkte höra om det finns någon som lurar här som kan förstå sig på vad som är fel med en chorus-pedal jag kommit över?