• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister pÄ forumet?

Tack! Ska Äka till min pappa som har en hel del grejer, fÄr se vad som kanske kan hamna pÄ mitt bord först sÄ fÄr jag se sen:)
Absolut.
Och om jag skall ge ett Àrligt tips frÄn en (mig sjÀlv sÄklart) som alltför mÄnga gÄnger lagt pengarna pÄ en pedal till istÀllet för att skruva pÄ de man har sÄ Àr det just det:

skruva som fan pÄ de du har!

Du kommer kunna krana ur mkt mer av dem Àn vad du tror och du bara kör och anvÀnder dina öron.
Och sÄ kanske nÄgot annat kan dra nytta av de pengarna istÀllet.

Ja precis. ”Relevanta” gĂ€ller ju Ă€ven för en sĂ€ljare, ingen idĂ© att tagga med Strata om man försöker sĂ€lja en BC Rich liksom. Men i ditt fall absolut, nog rĂ€tt fĂ„ som söker specifikt efter Mayones.
Liten followup ang detta: Blocket tog bort annonsen pÄ grund av sökord i form av andra mÀrken. Som vi sa hÀr Àr det vÀl inte helt orimligt, men gör det sÄklart svÄrare att sÀlja mindre kÀnda mÀrken. Bifogar del av meddelandet jag fick:

IMG_3099.jpeg

Liten followup ang detta: Blocket tog bort annonsen pÄ grund av sökord i form av andra mÀrken. Som vi sa hÀr Àr det vÀl inte helt orimligt, men gör det sÄklart svÄrare att sÀlja mindre kÀnda mÀrken. Bifogar del av meddelandet jag fick:

IMG_3099.jpeg
Se dĂ€r. Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att jag gjort sĂ„ tidigare utan problem, kanske haft tur dĂ„ med deras granskning.

Det var nÄgon grupp som var inne för ett par Är sedan. Delar av Broder Daniel och Bad cash quartet.

:D
Jag outar alla skambud, bara sÄ du vet...
HÀstpojken?!? Vem f-n e de, föresten?!?
Nu finns en avsnitt pÄ P1 dokumentÀr om just HÀstpojken. Utifall du Àr intresserad av vem den tidigare Àgaren av gitarren Àr.

Kollar hÀr pÄ detta trevliga forum om nÄgon vill sÀlja pÄ mig lite grejer enligt nedan

Ska ut och spela lite igen vilket ska bli svinkul!

Hej gitarrkunniga,

Nu kommer ytterligare ett inlÀgg som eftersöker köprÄd.
Jag tÀnkte skaffa en akustisk stÄlstrÀngad gitarr. Jag har redan en som jag spelar pÄ i nulÀget men vill upp ett steg eller t.o.m. ett och ett halvt. Kravspec och förutsÀttningar:

• Jag Ă€r ingen duktig gitarrist. Jag spelar enkla lĂ„tar med ackord för att roa familjen och okrĂ€sna vĂ€nner. Absolut inget mer Ă€n sĂ„.
  • Jag kommer aldrig nĂ„gonsin stĂ„ pĂ„ en scen eller sitta i en studio pga mitt gitarrspel.
  • Jag uppskattar dock hantverk och fina saker.
  • Har en dreadnaught idag. Är flexibel gĂ€llande form och material, men det bör vĂ€l vara massivt trĂ€ och inte nĂ„got pressat. Kanske skulle en aningen mindre storlek vara intressant.
  • Vore kul med nĂ„gon av de klassiska amerikanska tillverkarna Ă€ven om jag Ă€r införstĂ„dd att man fĂ„r mindre för pengarna Ă€n en asiat tex.
  • Har idag en Gretsch G3503 som sĂ€kert Ă€r 20 Ă„r. Kostade vĂ€l runt 6000kr nĂ€r det begav sig. Jag gillar den och den kommer inte lĂ€mna av personliga skĂ€l, men vill alltsĂ„ hitta nĂ„got som kĂ€nns som steget upp.
  • Budget? Hur mycket behöver man ge för att just ta steget upp? Priserna har vĂ€l stuckit pĂ„ 20 Ă„r antar jag. RĂ€cker 15 000? 20? Kan vara flexibel vid rĂ€tt objekt. Men det Ă€r ju kul om det inte springer ivĂ€g Ă„t fanders.
  • Begagnat kan vara OK men Ă€r inte sĂ„ duktig pĂ„ att avgöra om objektet Ă€r i rĂ€tt skick/rĂ€tt prissatt etc.
  • Yes, jag ska provspela. Men vill gĂ€rna höra med nörderiet hĂ€r ocksĂ„.

Tackar för alla svar!

Bild pÄ min trotjÀnare
IMG_7571.jpeg

Hej gitarrkunniga,

Jag tÀnkte skaffa en akustisk stÄlstrÀngad gitarr. Jag har redan en som jag spelar pÄ i nulÀget men vill upp ett steg eller t.o.m. ett och ett halvt. Kravspec och förutsÀttningar:

• Jag Ă€r ingen duktig gitarrist. Jag spelar enkla lĂ„tar med ackord för att roa familjen och okrĂ€sna vĂ€nner. Absolut inget mer Ă€n sĂ„.
  • Jag kommer aldrig nĂ„gonsin stĂ„ pĂ„ en scen eller sitta i en studio pga mitt gitarrspel.
  • Har en dreadnaught idag. Är flexibel gĂ€llande form och material, men det bör vĂ€l vara massivt trĂ€ och inte nĂ„got pressat. Kanske skulle en aningen mindre storlek vara intressant.
  • Vore kul med nĂ„gon av de klassiska amerikanska tillverkarna Ă€ven om jag Ă€r införstĂ„dd att man fĂ„r mindre för pengarna Ă€n en asiat tex.
  • Har idag en Gretsch G3503 som sĂ€kert Ă€r 20 Ă„r. Kostade vĂ€l runt 6000kr nĂ€r det begav sig. Jag gillar den och den kommer inte lĂ€mna av personliga skĂ€l, men vill alltsĂ„ hitta nĂ„got som kĂ€nns som steget upp.
  • Budget? Hur mycket behöver man ge för att just ta steget upp? Priserna har vĂ€l stuckit pĂ„ 20 Ă„r antar jag. RĂ€cker 15 000? 20? Kan vara flexibel vid rĂ€tt objekt. Men det Ă€r ju kul om det inte springer ivĂ€g Ă„t fanders.
  • Begagnat kan vara OK men Ă€r inte sĂ„ duktig pĂ„ att avgöra om objektet Ă€r i rĂ€tt skick/rĂ€tt prissatt etc.

Tackar för alla svar!

Bild pÄ min trotjÀnare
IMG_7571.jpeg
15.000 rÀcker gott och vÀl om du Àr villig att köpa begagnat. För det priset fÄr du Àven amerikanare som faktiskt Àr tillverkade i USA.

000-15 Àr en klassiker nÀr det kommer till bra ljudande och spelande gitarr för mellan 11-15k begagnade. Men det Àr om du gillar soundet av helmahogany.

USA-tillverkade 16 serie Àr ocksÄ trevliga för prisklassen. Jag har en D-16GT som Àr riktigt bra för pengarna. De brukar ligga runt 12-14 begagnat. Det Àr ett bra alternativ om du vill ha en mer klassisk gran / mahogny dread utan att betala mer Àn nödvÀndigt för ett genuint Martin sound.

Befinner du dig i eller i nÀrheten av Stockholm Àr du varmt vÀlkommen att testa.

Det verkar svÄrsÄlt pÄ gitarrmarknaden. Ligger jag vÀldigt fel i pris?
Tycker att varje CS ligger pÄ 35-40 sÄ du ligger nog inte fel i pris. Möjligen Àr vÀl inte KS bÀsta annonsplatsen dock.

Hej gitarrkunniga,

Tackar för alla svar!

Bild pÄ min trotjÀnare
IMG_7571.jpeg
Jag kan starkt rekommendera Furch, den hÀr tex:

Du fÄr enormt mycket för pengarna skulle jag sÀga.

NÄgon hÀr som testat fenders tone master stÀrkare? KÀnner suget efter en princeton som jag ÀndÄ kan spela i min lÀgenhet

NÄgon hÀr som testat fenders tone master stÀrkare? KÀnner suget efter en princeton som jag ÀndÄ kan spela i min lÀgenhet
Inprincip alla Fenders gamla stÀrkare har samma krets i lÄdan. De laborerade mest med olika uteffekter. Fram till cirka 1978 körde de flesta band utan PA varför allt ljudstarkare förstÀrkare var nödvÀndigt i takt med att publikerna blev större.

En mindre stĂ€rkare lĂ„ter ofta bĂ€ttre om man skruvar upp den en aning Ă€n en stark som gĂ„r pĂ„ tomgĂ„ng. Tone master Ă€r STARK. Inventera behovet av styrka och gĂ„ efter det 👍

Har en TM Deluxe Reverb sedan ett par Är bredvid TV-soffan. Funkar mycket bra, kör den pÄ 1-wattslÀget och volym runt 5 sÄ blir det lagom krÀmigt utan man stör nÀmnvÀrt.

Tillbaka
Topp