• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Keep it simple. 😄
FFCFD881-3F2F-4408-9057-B9EC3479D5BA.jpeg

Tack! Ska åka till min pappa som har en hel del grejer, får se vad som kanske kan hamna på mitt bord först så får jag se sen:)
Absolut.
Och om jag skall ge ett ärligt tips från en (mig själv såklart) som alltför många gånger lagt pengarna på en pedal till istället för att skruva på de man har så är det just det:

skruva som fan på de du har!

Du kommer kunna krana ur mkt mer av dem än vad du tror och du bara kör och använder dina öron.
Och så kanske något annat kan dra nytta av de pengarna istället.

Ja precis. ”Relevanta” gäller ju även för en säljare, ingen idé att tagga med Strata om man försöker sälja en BC Rich liksom. Men i ditt fall absolut, nog rätt få som söker specifikt efter Mayones.
Liten followup ang detta: Blocket tog bort annonsen på grund av sökord i form av andra märken. Som vi sa här är det väl inte helt orimligt, men gör det såklart svårare att sälja mindre kända märken. Bifogar del av meddelandet jag fick:

IMG_3099.jpeg

Liten followup ang detta: Blocket tog bort annonsen på grund av sökord i form av andra märken. Som vi sa här är det väl inte helt orimligt, men gör det såklart svårare att sälja mindre kända märken. Bifogar del av meddelandet jag fick:

IMG_3099.jpeg
Se där. Är rätt säker på att jag gjort så tidigare utan problem, kanske haft tur då med deras granskning.

Det var någon grupp som var inne för ett par år sedan. Delar av Broder Daniel och Bad cash quartet.

:D
Jag outar alla skambud, bara så du vet...
Hästpojken?!? Vem f-n e de, föresten?!?
Nu finns en avsnitt på P1 dokumentär om just Hästpojken. Utifall du är intresserad av vem den tidigare ägaren av gitarren är.

Kollar här på detta trevliga forum om någon vill sälja på mig lite grejer enligt nedan

Ska ut och spela lite igen vilket ska bli svinkul!

Hej gitarrkunniga,

Nu kommer ytterligare ett inlägg som eftersöker köpråd.
Jag tänkte skaffa en akustisk stålsträngad gitarr. Jag har redan en som jag spelar på i nuläget men vill upp ett steg eller t.o.m. ett och ett halvt. Kravspec och förutsättningar:

• Jag är ingen duktig gitarrist. Jag spelar enkla låtar med ackord för att roa familjen och okräsna vänner. Absolut inget mer än så.
  • Jag kommer aldrig någonsin stå på en scen eller sitta i en studio pga mitt gitarrspel.
  • Jag uppskattar dock hantverk och fina saker.
  • Har en dreadnaught idag. Är flexibel gällande form och material, men det bör väl vara massivt trä och inte något pressat. Kanske skulle en aningen mindre storlek vara intressant.
  • Vore kul med någon av de klassiska amerikanska tillverkarna även om jag är införstådd att man får mindre för pengarna än en asiat tex.
  • Har idag en Gretsch G3503 som säkert är 20 år. Kostade väl runt 6000kr när det begav sig. Jag gillar den och den kommer inte lämna av personliga skäl, men vill alltså hitta något som känns som steget upp.
  • Budget? Hur mycket behöver man ge för att just ta steget upp? Priserna har väl stuckit på 20 år antar jag. Räcker 15 000? 20? Kan vara flexibel vid rätt objekt. Men det är ju kul om det inte springer iväg åt fanders.
  • Begagnat kan vara OK men är inte så duktig på att avgöra om objektet är i rätt skick/rätt prissatt etc.
  • Yes, jag ska provspela. Men vill gärna höra med nörderiet här också.

Tackar för alla svar!

Bild på min trotjänare
IMG_7571.jpeg

Hej gitarrkunniga,

Jag tänkte skaffa en akustisk stålsträngad gitarr. Jag har redan en som jag spelar på i nuläget men vill upp ett steg eller t.o.m. ett och ett halvt. Kravspec och förutsättningar:

• Jag är ingen duktig gitarrist. Jag spelar enkla låtar med ackord för att roa familjen och okräsna vänner. Absolut inget mer än så.
  • Jag kommer aldrig någonsin stå på en scen eller sitta i en studio pga mitt gitarrspel.
  • Har en dreadnaught idag. Är flexibel gällande form och material, men det bör väl vara massivt trä och inte något pressat. Kanske skulle en aningen mindre storlek vara intressant.
  • Vore kul med någon av de klassiska amerikanska tillverkarna även om jag är införstådd att man får mindre för pengarna än en asiat tex.
  • Har idag en Gretsch G3503 som säkert är 20 år. Kostade väl runt 6000kr när det begav sig. Jag gillar den och den kommer inte lämna av personliga skäl, men vill alltså hitta något som känns som steget upp.
  • Budget? Hur mycket behöver man ge för att just ta steget upp? Priserna har väl stuckit på 20 år antar jag. Räcker 15 000? 20? Kan vara flexibel vid rätt objekt. Men det är ju kul om det inte springer iväg åt fanders.
  • Begagnat kan vara OK men är inte så duktig på att avgöra om objektet är i rätt skick/rätt prissatt etc.

Tackar för alla svar!

Bild på min trotjänare
IMG_7571.jpeg
15.000 räcker gott och väl om du är villig att köpa begagnat. För det priset får du även amerikanare som faktiskt är tillverkade i USA.

000-15 är en klassiker när det kommer till bra ljudande och spelande gitarr för mellan 11-15k begagnade. Men det är om du gillar soundet av helmahogany.

USA-tillverkade 16 serie är också trevliga för prisklassen. Jag har en D-16GT som är riktigt bra för pengarna. De brukar ligga runt 12-14 begagnat. Det är ett bra alternativ om du vill ha en mer klassisk gran / mahogny dread utan att betala mer än nödvändigt för ett genuint Martin sound.

Befinner du dig i eller i närheten av Stockholm är du varmt välkommen att testa.

Det verkar svårsålt på gitarrmarknaden. Ligger jag väldigt fel i pris?
Tycker att varje CS ligger på 35-40 så du ligger nog inte fel i pris. Möjligen är väl inte KS bästa annonsplatsen dock.

Hej gitarrkunniga,

Tackar för alla svar!

Bild på min trotjänare
IMG_7571.jpeg
Jag kan starkt rekommendera Furch, den här tex:

Du får enormt mycket för pengarna skulle jag säga.

Någon här som testat fenders tone master stärkare? Känner suget efter en princeton som jag ändå kan spela i min lägenhet
Inprincip alla Fenders gamla stärkare har samma krets i lådan. De laborerade mest med olika uteffekter. Fram till cirka 1978 körde de flesta band utan PA varför allt ljudstarkare förstärkare var nödvändigt i takt med att publikerna blev större.

En mindre stärkare låter ofta bättre om man skruvar upp den en aning än en stark som går på tomgång. Tone master är STARK. Inventera behovet av styrka och gå efter det 👍

Tillbaka
Topp