• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

15.000 räcker gott och väl om du är villig att köpa begagnat. För det priset får du även amerikanare som faktiskt är tillverkade i USA.

000-15 är en klassiker när det kommer till bra ljudande och spelande gitarr för mellan 11-15k begagnade. Men det är om du gillar soundet av helmahogany.

USA-tillverkade 16 serie är också trevliga för prisklassen. Jag har en D-16GT som är riktigt bra för pengarna. De brukar ligga runt 12-14 begagnat. Det är ett bra alternativ om du vill ha en mer klassisk gran / mahogny dread utan att betala mer än nödvändigt för ett genuint Martin sound.

Befinner du dig i eller i närheten av Stockholm är du varmt välkommen att testa.
Tack för bra tips och erbjudande, det uppskattas! Jag tror 000 kan vara intressant storleksmässigt. Jag googlade upp just 000-15 och blev kanske aningen besviken på utseendet. Tramsigt, jag vet. Jag antar att jag behöver mogna en aning i mitt omdöme här. Oavsett, stort tack för input.
Jag kan starkt rekommendera Furch, den här tex:

Du får enormt mycket för pengarna skulle jag säga.
Furch har jag faktiskt övervägt också. Tror det är fantastiska gitarrer till priset. Är det din annons? :) och tack för tipset!

Tack för bra tips och erbjudande, det uppskattas! Jag tror 000 kan vara intressant storleksmässigt. Jag googlade upp just 000-15 och blev kanske aningen besviken på utseendet. Tramsigt, jag vet. Jag antar att jag behöver mogna en aning i mitt omdöme här. Oavsett, stort tack för input.

Furch har jag faktiskt övervägt också. Tror det är fantastiska gitarrer till priset. Är det din annons? :) och tack för tipset!
det är inte min annons, men jag har en likadan fast lite större. Jag är sponsrad av Furch så jag har lite bias, men de är verkligen bra :) Blev sugen att köpa den här också haha

det är inte min annons, men jag har en likadan fast lite större. Jag är sponsrad av Furch så jag har lite bias, men de är verkligen bra :) Blev sugen att köpa den här också haha
Jag förstår!
Jag är även lite inne på Yamaha. Tänker mig att deras serier i 10-20k prisklassen säkert är mycket för vad man betalar, åtminstone jämfört med amerikanarna.

Jag förstår!
Jag är även lite inne på Yamaha. Tänker mig att deras serier i 10-20k prisklassen säkert är mycket för vad man betalar, åtminstone jämfört med amerikanarna.
Yamaha tillverkar fantastiskt bra instrument. Dessutom tappar de värdet rejält så man kan hitta begagnade gitarrer för typ 50-70% under nypris. Betalade 4k för en A3C i nyskick.

Jag förstår!
Föreslår att du testar lite gitarrer först och ser vilket sound du gillar och vilken spelkänsla du föredrar. Martin, Furch och Yamaha har alla 3 vitt skilda ljud och känsla i spelandet. Tror inte det är något idé att försöka rationalisera dig fram utan att ha spelat gitarrerna. Eller åtminstone ha en uppfattning om hur de låter. Gillar du 'martin soundet' kommer du inte gilla varken Furch eller Yamaha, de är väldigt annorlunda. Och gillar du spelkänslan i en Furch kommer du kanske inte gilla en Yamaha som oftast har betydligt smalare halsar. Osv..

Åk till Andras Novaks i Bromma. De har både Furch och Martin samt alltid några andra varumärken på plats. Både bra utbud av nytt och begagnat.

Passade på att köpa ny (begagnad och servad) stärkare. En Mesa Boogie Rectoverb 50w combo med 1x12 V30 G12. 😁
Vore US-made Prs Tremonti passar som handen i handsken med den 🤘🤘

Bilagor

• IMG_8391.jpeg
    IMG_8391.jpeg
    566.7 KB · Visningar: 7
Föreslår att du testar lite gitarrer först och ser vilket sound du gillar och vilken spelkänsla du föredrar. Martin, Furch och Yamaha har alla 3 vitt skilda ljud och känsla i spelandet. Tror inte det är något idé att försöka rationalisera dig fram utan att ha spelat gitarrerna. Eller åtminstone ha en uppfattning om hur de låter. Gillar du 'martin soundet' kommer du inte gilla varken Furch eller Yamaha, de är väldigt annorlunda. Och gillar du spelkänslan i en Furch kommer du kanske inte gilla en Yamaha som oftast har betydligt smalare halsar. Osv..

Åk till Andras Novaks i Bromma. De har både Furch och Martin samt alltid några andra varumärken på plats. Både bra utbud av nytt och begagnat.
Ja jag antar att det är lite som att fråga om man bör köpa en Marinemaster, Tank LC eller en Navitimer. Man får förstå sig själv först :)
Har just för detta kollat youtube in i absurdum men det hjälper mig ju knappt med att förstå känslan. Tack för tips, åker till Novaks tror jag minsann.

Det verkar svårsålt på gitarrmarknaden. Ligger jag väldigt fel i pris?

Det där är ett bra pris, skulle själv övervägt ett köp om det inte vore så att jag redan äger en Telecaster -67 samt en -94, iofs är den ena svart och den andra vit (gul) så färgmässigt skulle den passa in. Tror det ligger till så att människor i allmänhet inte har så mycket pengar över till annat än det nödvändiga, ser många billiga gitarrer på blocket just nu. I ditt läge skulle jag kanske vänta in bättre tider.

Vänligen.

Är det någon som har bra koll på begagnade Fender priser? Vad får man ge för en 80-90-tals amerikansk standard strat?

Det beror ju på.
Personligen använder jag halsmicken till 99% när jag kör något solo.
Är det en EMG så känns ett solo ännu längre bort, men det kan bero på min avsaknad av kompetens.
Emg är fantastiska. Har de i 11 gitarrer.
Det ovan är en Alexi Laiho-signatur. Han shreddade om något.
Den har en booster för när det är solodags.

Tillbaka
Topp