• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Har varit lite sugen på en amerikabyggd gitarr. Har provspelat Martin D-28, D-18, OM-21, Gibson J-45, hummingbird och även Yamaha FG5, FS3, FG9 - men måste säga att min Yamaha LL16 låter så bra att jag inte kunnat bestämma mig för någon ännu. Den har en klar klang med ett punch som jag sällan känner i de andra gitarrerna, har då också bytt till Tusq-stall. Vet inte om det beror på otränade öron men har alltid gått hem och känt äsch jag kan ju inte köpa nån den här låter ju bättre:facepalm:
Testa Lakewood. D32 är fantastisk och klår allt i samma prisklass. (Denna är dock ett custombygge med D32 som bas).
Slänger in lite bilder pga generellt för få bilder i denna tråd.

IMG_2556.jpeg

IMG_2557.jpeg

IMG_2559.jpeg

Ni med elgitarr, ska man satsa på förstärkare med inbyggd modelerare (tex Boss katana, Fender Mustang GTX100 etc) eller separat modul samt traditionell stärkare?

Tex
Hotone Pulze Multifunctional Bluetooth Modeling Amplifier, Mooer Prime P2, Line 6 helix, NUX MG-400 eller Quad Cortex

Ska funka även hemma ”sovrumsnivå” så distad rörhäck typ Marshall är inget alternativ.

Budget 5-10k, ny eller beg.

Alternativt en separat Fender Mustang Micro Plus Headphone Amp

Ni med elgitarr, ska man satsa på förstärkare med inbyggd modelerare (tex Boss katana, Fender Mustang GTX100 etc) eller separat modul samt traditionell stärkare?

Tex
Hotone Pulze Multifunctional Bluetooth Modeling Amplifier, Mooer Prime P2, Line 6 helix, NUX MG-400 eller Quad Cortex

Ska funka även hemma ”sovrumsnivå” så distad rörhäck typ Marshall är inget alternativ.

Separat multieffekt. Kan varmt rekommendera NUX MG-30. Jag parar den med en Mesa Boogie F-50 till alla mina guror, undantaget min Red Special som körs genom en treble-booster först.

Tex

Hade satsat på ett par OK studiomonitorer, ett ljudkort samt Neural DSP förutsatt att du inte spelar typ clean jazz

Tex

Denna ska vara väldigt bra, med Nightmode för tyst, men fortfarande gain:t ljud.
Jag har deras 50th anniversary JCM1combo, med samma stuk 1 watt, nightmode mm. Svinbra.

Tex

Jag har en HX Stomp du kan få för bra pris om aktuellt. Blivit liggande sedan köp, så bra skick med låda och tillbehör.

Då hade jag kollat på "Nolly" och "Gojira" pluginen från Neural. Var förstärkarkille i 10 årn sen AxeFX/Kemper och nu enbart Neural. Det går inte att slå.
Plugin på en Macbook pro, vad mer behövs för att ansluta till guran och aktiva JBL708 (XLR-kontakter)?

Funderar annars på Gura —> Ampero II —> JBL då Ampero’n verkar bra och har XLR-utgång.

Alt Gura —> Ampero II —> Marshall

Lutar åt en Ampero Stage…men finns det andra modelerare som har XLR-utgång, samt kan ta emot musik från iphone/Mac + input från Guran - samt skicka ut båda (sing along) till headset eller XLR?

Kan du beskriva setupen?
Plugin på Macbook och sen…

Ljudkort med XLR/Tele, sladd in i gitarren. Ett DAW på Macbook, exempelvis Logic, Reaper eller det du känner dig trygg i. Sen får du välja plug, jag rekommenderar Neural DSP ovan då det funkar för mig.

Är man "ny" gitarrist hade jag kört: https://www.thomann.se/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Personligen hade jag inte köpt Ampero Stage. Hade kollat på de mest kända, typ Quad Cortex eller någon av Neural's prylar. Kanske en Kemper om man kan hitta för bra pris.

Tex

Jag kör en Yamaha THR30 som övningsförstärkare. Gott om ljudeffekter och ser inte alltför anskrämlig ut, så inga klagomål ftån frugan 😄 Smutt att köra trådlöst också.

Jag kör en Yamaha THR30 som övningsförstärkare. Gott om ljudeffekter och ser inte alltför anskrämlig ut, så inga klagomål ftån frugan 😄 Smutt att köra trådlöst också.

De är trevliga, men har du ett par hyggliga högtalare redan så ta en titt på t.ex. Tonex. Kör en rakt in i mina Edifier högtalare och det är grymt smidigt.

Ljudkort med XLR/Tele, sladd in i gitarren. Ett DAW på Macbook, exempelvis Logic, Reaper eller det du känner dig trygg i. Sen får du välja plug, jag rekommenderar Neural DSP ovan då det funkar för mig.

Är man "ny" gitarrist hade jag kört: https://www.thomann.se/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Personligen hade jag inte köpt Ampero Stage. Hade kollat på de mest kända, typ Quad Cortex eller någon av Neural's prylar. Kanske en Kemper om man kan hitta för bra pris.
Tack! Kollar in Focusrite Scarlett!
Ampero är en modeler = har toppar och cabs inbyggt. Vad jag förstår är Neural DSP en capture, så man ska ladda ned olika inspelningar från riktiga setups (effektpedaler, toppar och cabs)
Vad skulle fördelen vara med captures?

Jag har en Boss Katana Air EX och det är den absolut bästa hemmastärkaren jag haft. Och då har jag haft mååånga.

Framför allt så är det riktigt smidigt med bluetooth.
Bara plocka upp gitarren och spela.
Inga satans kablar som ska tas fram/bort. Man behöver ju inte ens slå på stärkaren.

Lite dyr kanske, men begagnad så är det riktigt bra.

Får du bra Metallica toner ur den?
Funderar på om man ska hoppa på Neural DSP Mark IIC+. Finns ju många IR och plugins man kan hitta på nätet till den.
Ja, det får jag absolut men även allt annat jag behöver. Den kommer även med en app med hundratals inställningar och färdiga presets.

Jag kör också plugins för datorn med studiohögtalare och de har ju blivit vansinnigt bra idag men jag vill inte sitta vid datorn varje gång jag spelar gitarr. Så en helt trådlös stärkare i tex vardagsrummet är jäkligt trevligt att ha också.

Ja, det får jag absolut men även allt annat jag behöver. Den kommer även med en app med hundratals inställningar och färdiga presets.

Jag kör också plugins för datorn med studiohögtalare och de har ju blivit vansinnigt bra idag men jag vill inte sitta vid datorn varje gång jag spelar gitarr. Så en helt trådlös stärkare i tex vardagsrummet är jäkligt trevligt att ha också.
Jag har en 212 som jag hade velat hitta ett slutsteg till för att kunna köra ut från datorn.
Men ja, det är ju smidigt att inte behöva ha igång datorn också ibland.

Tillbaka
Topp