• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

B

Banankontakt

Guest
Två vintage boetter och en länk i ultraljudstvätt. Det fanns lite smuts i dem!

IMG_1776.JPG
 

Psykel

Patek
Har inte läst hela tråden, så ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, men är det någon som återfettar länken efter rengöring? Tänker att man kan minska slitaget mellan länkarna med ett oljabad eller kanske teflonspray efter rengöring.
Mycket tveksam till om länkar behöver oljas alls. Om inte annat så känns det kanske inte helt fräscht med en oljig länk på handleden. Dessutom borde ju ny skit fastna rätt snabbt i oljan.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har inte läst hela tråden, så ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, men är det någon som återfettar länken efter rengöring? Tänker att man kan minska slitaget mellan länkarna med ett oljabad eller kanske teflonspray efter rengöring.
Ingen olja. Bästa sättet att minska på slitaget är att justera länken så att den verkligen sitter på handleden istället för att hänga löst.
 

Blue Note

Omega
Det brukar kosta en slant att få det rengjort i butik, 450kr på en av de större i Sthlm. Är deras rengöring bättre än den man får av en maskin köpt på Classes?
 

kiwi

Breitling
Det brukar kosta en slant att få det rengjort i butik, 450kr på en av de större i Sthlm. Är deras rengöring bättre än den man får av en maskin köpt på Classes?
Med egen maskin kan man göra det när man har möjlighet. Det är ett omak att åka in till butiken (och det kan ju sluta med kostsamma impulsköp).. Ultraljudstvätt borde vara årets julklapp.
 

Blue Note

Omega
Med egen maskin kan man göra det när man har möjlighet. Det är ett omak att åka in till butiken (och det kan ju sluta med kostsamma impulsköp).. Ultraljudstvätt borde vara årets julklapp.

Jag ska nog ta mig tusan inhandla en till någon nära, som jag sedan kan utnyttja själv, har ni något färskt bra tips på maskin?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Har inte läst hela tråden, så ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, men är det någon som återfettar länken efter rengöring? Tänker att man kan minska slitaget mellan länkarna med ett oljabad eller kanske teflonspray efter rengöring.
Att smuts sliter på länkarna mer än avsaknad av fett är nog ganska vedertaget, så nog ingen större risk, även om det kan vara bra att göra det. Ta rätt olja bara, finns kanske nån symaskinsolja eller liknande som kan passa?
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Det kan samlas en hel dels smuts i Rolex 62150 jubileelänkar. Detta är inte samma länk som i trådstarten men den är inte mindre smutsig för det:hungover:
image.jpeg
image.jpeg
 

GusFri

Breitling
Någon som har ett bra tips på rengöring för skinn och läder? Kan man använda samma saker som för exempelvis rengöring av skinnskorna måntro?
 

krosjo

Omega
Lade ner länken till min 114060 i ett ultraljudsbad häromdagen, sedan dess har en skruv till ena länken närmst glidelock börjat röra sig utåt (två gånger hittills). Det verkar inte räcka med att skruva in den för att den ska stanna där, vad ska jag göra åt det? Tacksam för all hjälp!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Lade ner länken till min 114060 i ett ultraljudsbad häromdagen, sedan dess har en skruv till ena länken närmst glidelock börjat röra sig utåt (två gånger hittills). Det verkar inte räcka med att skruva in den för att den ska stanna där, vad ska jag göra åt det? Tacksam för all hjälp!
Kan vara så att du behöver sätta lite locktite(http://www.clasohlson.com/se/Skruvlåsning-normal-Loctite/31-9015), jag hade dock vandrat ner till AD och frågat om vilket de brukar använda för att vara på säkra sidan.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Smuts, döda hudceller och ännu mer smuts finns det gott om i länkar som inte rengjorts på ett tag. In med länken i ultraljudsbadet, slå på värmen, 4 droppar rengöringsmedel samt 4 droppar ammoniak gör susen!

Bildserie
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Kort film där man ser hur smutsen avlägsnas

Andra ronden, 2min:
image.jpg


Sådärja! Mindre smutsig länk och en gladare ägare :)
image.jpg
Hmm
Skeptisk till just denna behandling.
Inte så att jag är emot tvätt och rena länkar ej heller ultraljud som får skiten att lossna.
Vad jag är skeptisk till är amoniaken som får tvättvätskan att bli svart. Detta är inte skit av typen hudceller och liknande utan oxidskiktet på länken som lossnar. Ok länken skiner och blir blank men sliter på den i en kemisk bemärkning. Ingen fara om det görs mer sällan men kanske inte varje vecka.
 

Act

Omega
Riktigt skrämmande resultat, men bra information för den ovetande! Blir att inhandla en sådan på direkten.
 
Topp