B
Banankontakt
Guest
Två vintage boetter och en länk i ultraljudstvätt. Det fanns lite smuts i dem!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket tveksam till om länkar behöver oljas alls. Om inte annat så känns det kanske inte helt fräscht med en oljig länk på handleden. Dessutom borde ju ny skit fastna rätt snabbt i oljan.Har inte läst hela tråden, så ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, men är det någon som återfettar länken efter rengöring? Tänker att man kan minska slitaget mellan länkarna med ett oljabad eller kanske teflonspray efter rengöring.
Ingen olja. Bästa sättet att minska på slitaget är att justera länken så att den verkligen sitter på handleden istället för att hänga löst.Har inte läst hela tråden, så ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, men är det någon som återfettar länken efter rengöring? Tänker att man kan minska slitaget mellan länkarna med ett oljabad eller kanske teflonspray efter rengöring.
Med egen maskin kan man göra det när man har möjlighet. Det är ett omak att åka in till butiken (och det kan ju sluta med kostsamma impulsköp).. Ultraljudstvätt borde vara årets julklapp.Det brukar kosta en slant att få det rengjort i butik, 450kr på en av de större i Sthlm. Är deras rengöring bättre än den man får av en maskin köpt på Classes?
Med egen maskin kan man göra det när man har möjlighet. Det är ett omak att åka in till butiken (och det kan ju sluta med kostsamma impulsköp).. Ultraljudstvätt borde vara årets julklapp.
Att smuts sliter på länkarna mer än avsaknad av fett är nog ganska vedertaget, så nog ingen större risk, även om det kan vara bra att göra det. Ta rätt olja bara, finns kanske nån symaskinsolja eller liknande som kan passa?Har inte läst hela tråden, så ber om ursäkt om detta redan har diskuterats, men är det någon som återfettar länken efter rengöring? Tänker att man kan minska slitaget mellan länkarna med ett oljabad eller kanske teflonspray efter rengöring.
"I wish my wife was as dirty as this länk"Det kan samlas en hel dels smuts i Rolex 62150 jubileelänkar. Detta är inte samma länk som i trådstarten men den är inte mindre smutsig för det
![]()
![]()
Jag har fettat in vissa av mina läderband med skofett, tvättat lite lätt med galltvål och varmt vatten innan.Någon som har ett bra tips på rengöring för skinn och läder? Kan man använda samma saker som för exempelvis rengöring av skinnskorna måntro?
Kan vara så att du behöver sätta lite locktite(http://www.clasohlson.com/se/Skruvlåsning-normal-Loctite/31-9015), jag hade dock vandrat ner till AD och frågat om vilket de brukar använda för att vara på säkra sidan.Lade ner länken till min 114060 i ett ultraljudsbad häromdagen, sedan dess har en skruv till ena länken närmst glidelock börjat röra sig utåt (två gånger hittills). Det verkar inte räcka med att skruva in den för att den ska stanna där, vad ska jag göra åt det? Tacksam för all hjälp!
Får väl göra det. Tack för snabbt svar!Kan vara så att du behöver sätta lite locktite(http://www.clasohlson.com/se/Skruvlåsning-normal-Loctite/31-9015), jag hade dock vandrat ner till AD och frågat om vilket de brukar använda för att vara på säkra sidan.
Fick hem en Seiko från Tradera idag där länken (av president-typ) såg allmänt sunkig ut. Vattnet efteråt visade hur sunkig den var, och då pillade jag bort det grövsta med tandpetare innan!
![]()
Fick hem en Seiko från Tradera idag där länken (av president-typ) såg allmänt sunkig ut. Vattnet efteråt visade hur sunkig den var, och då pillade jag bort det grövsta med tandpetare innan!
![]()
Bara om man slickar på det.Det där ser ju livsfarligt ut![]()
Bara om man slickar på det.![]()
fyfan, usch!Hejhopp, köpte en liten ultraljudstvätt idag, mest för att jag inte kunde motstå 299 kr..![]()
.
Testkörde en gammal Jacues Lemans Titan...å JÖSSES vad skit det släppte(vattnet var rent kranvatten innan).
Klart ok liten tvätt.
Den ser behändig ut. Var hittade du den?Hejhopp, köpte en liten ultraljudstvätt idag, mest för att jag inte kunde motstå 299 kr..![]()
.
Testkörde en gammal Jacues Lemans Titan...å JÖSSES vad skit det släppte(vattnet var rent kranvatten innan).
Klart ok liten tvätt.
Harald Nyborg, fanns 2 olika, identiska när jag jämförde specs, den andra 100 kr dyrareDen ser behändig ut. Var hittade du den?
Tack för svar!Harald Nyborg, fanns 2 olika, identiska när jag jämförde specs, den andra 100 kr dyrare.
//Micke.
-tok.
HmmSmuts, döda hudceller och ännu mer smuts finns det gott om i länkar som inte rengjorts på ett tag. In med länken i ultraljudsbadet, slå på värmen, 4 droppar rengöringsmedel samt 4 droppar ammoniak gör susen!
Bildserie
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kort film där man ser hur smutsen avlägsnas
Andra ronden, 2min:
![]()
Sådärja! Mindre smutsig länk och en gladare ägare
![]()