• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Oscar-Bob

Omega
Snabb fråga,
Kan man köra gamla dressare som är guldpläterade i ultraljudstvätten? - Tar ut verket innan :)
Bara orolig att guldpläteringen ska släppa..
 
Snabb fråga,
Kan man köra gamla dressare som är guldpläterade i ultraljudstvätten? - Tar ut verket innan :)
Bara orolig att guldpläteringen ska släppa..
Om du är orolig så finns det andra vis att tvätta länken på. Kör en mjuk tandborste med YES-diskmedel. Släng in den i en burk med WD40 i 24timmar. Skölj med vatten och sen kör du tandborste och yes igen. Som det gamla talesättet lyder "Det är såsen som gör susen i..." ;)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Fick med en hel del mänsklig patina från Japan :bag:

IMG_20201021_191218.jpg
IMG_20201021_192323.jpg


Men snyggt blev det :)

IMG_20201021_200012.jpg
 

Blackbird

Breitling
Faktiskt skrämmande hur sällan folk verkar tvätta sina länkar.
Är det första jag gör när jag köper en beggad klocka.
Än mer skrämmande är att se eBayannonser där de inte rengjort något alls. Ser ibland ur som de doppat armen i en såsskål det sista de gjorde innan de tog av den. Köpte en Citzen digi-ana från England där det bara ramlade skit från skarvar när jag rengjorde med en torr tandborste.
 

Exxet

Rolex
Sorry, helt missat att svara. Den rengör med tryckvågor. Kika här:
Det är väl lite mer än bara "tryckvågor", frekvensen, svängningarna bildar vad jag förstår yttepyttesmå bubblor som sedan imploderar och tar bort smuts på detta viset.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Har ingen ultraljudstvätt, men skulle vilja rengöra min rolex jubiléelänk. Vill dessutom inte ta av länken från klockan, tycker det är så bökigt att få på den igen :D

Skulle jag kunna ha länken hängandes ner i ett glas med vatten + yes diskmedel? Bara för att kanske få bort det värsta.
 

nbabe

Breitling
Hej!

Nåt man ska ha i åtanke när man kokar länken? Finns det risk att man "överkokar" länken?

Allt gott,
Nbabe
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hej!

Nåt man ska ha i åtanke när man kokar länken? Finns det risk att man "överkokar" länken?

Allt gott,
Nbabe

Rostfritt stål smälter vid ca 1500grader, vatten kokar vid 100grader. Finns det material annat än stål så kan det såklart ta skada men stålet ska inte påverkas om det är rostfritt.
 
Har ingen ultraljudstvätt, men skulle vilja rengöra min rolex jubiléelänk. Vill dessutom inte ta av länken från klockan, tycker det är så bökigt att få på den igen :D

Skulle jag kunna ha länken hängandes ner i ett glas med vatten + yes diskmedel? Bara för att kanske få bort det värsta.
Hur menar du? Att länken får hänga i ett glas stillastående vatten under natten? Kör med en mjuk tandborste och diskmedel i ljummet vatten under kranen så har du sparat både tid samt fått länken skinande ren.
 
Senast ändrad:
Topp