• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Tack Tradera-säljaren för Premiumpresenten :)

IMG_20200529_075126.jpg

Vet inte om frågan har ställts - och ber om ursäkt om den har gjort det. Men kan man lägga gummiband med ett viklås i metall i en sån maskin?

Tror det blir ett köp oavsett. Har några länkar som kan tvättas!

Hallåj,

Om man inte har en sån där maskin, fungerar det att bara lägga ner länken i ljummet vatten med Yes diskmedel? Bara för att få bort värsta skiten tänker jag.

En Rolex Jubiléelänk är det.

Länktvätt ×20; manuell tvätt med tandborste & yes, följt av ultraljudstvätt med vatten, rödsprit och rengörningsmedel. Fick bort det mesta, lite sitter kvar, orkade inte mer...
20200909_151850.jpg

20200909_154139.jpg

20200909_160701.jpg

Det blev renare iallafall :angel:

Måste varit riktigt grisiga från början, har du en före-bild?
Gubbflex är riktigt najs för övrigt, hojta till om du blir sugen på att sälja några :)

Måste varit riktigt grisiga från början, har du en före-bild?
Gubbflex är riktigt najs för övrigt, hojta till om du blir sugen på att sälja några :)
Tog tyvärr ingen förebild, men skitna var dom! Skall se över vilka jag behöver, lär nog inte behöva alla, men några var i rätt kass skick.

Länktvätt ×20; manuell tvätt med tandborste & yes, följt av ultraljudstvätt med vatten, rödsprit och rengörningsmedel. Fick bort det mesta, lite sitter kvar, orkade inte mer...
20200909_151850.jpg

20200909_154139.jpg

20200909_160701.jpg

Det blev renare iallafall :angel:
Bind ihop ändlänkarna och trä länken över något som töjer ut dem nästan till max sedan gör ultraljudstvätten av med allt klegg.

Bara att göra om proceduren 2-3 ggr till så är du klar:D
Haha ja, kanske det. Fick med en hållare för att hålla själva boetten ovanför ytan när man tvättar länken, ställer man den på sidan så spänns länken ut (kör bara länken då), så blir det renare, får dock inte plats med så många länkar samtidigt, så lär ta sin tid...

Haha ja, kanske det. Fick med en hållare för att hålla själva boetten ovanför ytan när man tvättar länken, ställer man den på sidan så spänns länken ut (kör bara länken då), så blir det renare, får dock inte plats med så många länkar samtidigt, så lär ta sin tid...
Plocka helst av länken från boetten. Du riskerar att fukt tränger in, vibrationer som kan skada urverket eller helt enkelt att boetten hamnar i badet:)

Hu, här fanns det ju värsta gore-bilderna :eek::nailbiting: Själv brukar jag köra säkert kort när jag får hem begagnade klockor. Först en genomkörare med DAX ytdesinfektion på rejält genomfuktat papper/trasa. Sedan Yes diskmedel och tandborste efter det om det är stål- eller gummi/silikon/canvas-länk. Är det läder brukar jag vara lite försiktigare, vissa läder gör jag på samma sätt annars en rejäl avgnuggning med ruggad trasa och diskmedel. Sedan insmorning med minkfett eller liknande.
DAX Ytdesinfektion kan verkligen rekommenderas, löser smuts bra och jag gillar ju personligen att det dödar det mesta i dessa tider... :)

Tillbaka
Topp