• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Hjälpte en kollega med en länk, detta blev resultatet:)
Märkligt nog så såg inte länken så grisig ut men det gömmer sig tydligen en del smuts trots allt.
42BCB77A-75C1-4837-8349-D3240907F1C0.jpeg
 

Rolexmaster

Omega
Friends Of KS
Den satt stenhårt fast, den gick verkligen inte att rubba. Skiten funkade som lim. En rejäl rengöring senare plus en dutt silikonspray och det funkar perfekt.
Det värsta är inte bara att det är smutsigt, utan hårdvaran dvs caset slits med tiden. Har en Rolex datejust 36 mm med jubele länk. Kan säga att smutsen gjorde den väldigt stel och började slita på armbandet :(:(
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Det bästa med att köpa snuskiga gamla ur på Tradera är ju att man får dra fram ultraljudstvätten. Känns alltid som att klockan är mer min nu när den har genomgått en tvagning. Här är en liten Svea som döptes in i mitt hem under eftermiddagen.

Flexlänkar ser bra ut... tills man drar isär dem och decennier av gubbe börjar trilla ut.
svea kollage1.jpg

Bandstiften var lite håriga.
svea5.jpg

Jaja, ner i ultraljudstvätten! Biltemas variant, funkar fint!
svea kollage2.jpg

Resultatet: Krispigt som en vårmorgon.
svea9.jpg
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Det bästa med att köpa snuskiga gamla ur på Tradera är ju att man får dra fram ultraljudstvätten. Känns alltid som att klockan är mer min nu när den har genomgått en tvagning. Här är en liten Svea som döptes in i mitt hem under eftermiddagen.

Flexlänkar ser bra ut... tills man drar isär dem och decennier av gubbe börjar trilla ut.
svea kollage1.jpg

Bandstiften var lite håriga.
svea5.jpg

Jaja, ner i ultraljudstvätten! Biltemas variant, funkar fint!
svea kollage2.jpg

Resultatet: Krispigt som en vårmorgon.
svea9.jpg
Å en handduk från den tiden Krigsmakten var Krigsmakten :cigar: innan det blev en Förvarsmakt....
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Jag har hittils använt mig av tops/tandpetare och ytdesinfektering(ipa). Kanske dags att investera i något :D
 

Jonto89

Omega
2-Faktor
Intressant tråd!
Man blir nästan mörkrädd :D
Kanske måste införskaffa en UL-tvätt, så man kan ha på sig klockorna med gott samvete igen :)

Är dom dugliga i 4-600:- klassen? Typ Clas Ohlson, Kjell, Biltema etc?
 
Senast ändrad:

jla

Omega
Satfläsk vad grisiga länkar vissa har. :doctor: Kör regelbundet med Yes och diskborste men en ultraljudstvätt har varit på kartan några gånger, slår nog till nästa gång dom reas ut!
 

Dancander

Omega
Tänkte köpa en ultraljudstvätt. Brukar ni innan behandlingen försöka rengöra det mesta själv med borste och vatten? Eller ultraljudstvätten är såpass effektiv att den löser allt själv?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte köpa en ultraljudstvätt. Brukar ni innan behandlingen försöka rengöra det mesta själv med borste och vatten? Eller ultraljudstvätten är såpass effektiv att den löser allt själv?
Nej. Ja, med lite såpa eller annat medel. Brukar köra några gånger. Mer smuts kräver fler gånger antar jag.
 
Topp