• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Flexlänktvätt kräver specialtaktik.
1000040250.jpg

1000040248.jpg

En ultraljudstvätt är väldigt low-tech, så det mesta på marknaden duger gott för oss amatörer att tvätta länkar med. Jag har själv en billig tvätt från Amazon och den är effektiv och bra. Är man inte urmakare skulle jag säga att det mer eller mindre är bortkastade pengar att köpa en tvätt från Bergeon eller liknande.

Denna?
Nä, min verkar inte finnas kvar tyvärr. Min var även betydligt billigare, typ 450.kr.

Som någon skrev ovan, det är inte så viktigt med vilken tvätt du har.

Däremot kan jag intyga att valet av tvättmedel gör väsentlig skillnad på slutresultatet!

Jagbtesta först att köra med vatten och en skvätt dickmedel och tyckte att resultat vart bra men jäklar närmast körde samma nytvättade länkar i proffsrengöring, vilken skillnad!

Använder samma medel som många urisar gör, Elma Red 1:9!

Nä, min verkar inte finnas kvar tyvärr. Min var även betydligt billigare, typ 450.kr.

Däremot kan jag intyga att valet av tvättmedel gör väsentlig skillnad på slutresultatet!

Jagbtesta först att köra med vatten och en skvätt dickmedel och tyckte att resultat vart bra men jäklar närmast körde samma nytvättade länkar i proffsrengöring, vilken skillnad!

Köpte tidigare en mindre ultraljudstvätt från en Kina app, den var totalt värdelös.
Fick bättre resultat att tvätta för hand.

Ska kika runt, du har ju uppenbarligen gjort ett kap, en femhundring är det lätt värt för en funktionsduglig ultraljudstvätt!

Vart köper du Elma Red 1:9 ifrån till ett rimligt pris? :D

Vart köper du Elma Red 1:9 ifrån till ett rimligt pris? :D
Jag köpte Elma Röd från Amazon. Ligger runt 650:- men du kan ju köra en blandning till en del klockor så det är inte så att det tar slut snabbt direkt.

Ni som ska på och tvätta. Riktigt grisiga länkar är det bra att blanda 2% Elma och köra i 80°C i 15 minuter.

Kan till och med behöva att göras två gånger om det är riktigt ingrodd smuts. Elma är mest effektivt över 60°C så det kan ju vara värt att tänka på.

Jag brukar koka upp vatten, blanda i en halv deciliter Yes samt 1-2 korkar fönsterputs som innehåller ammoniak. Ingen aning om fönsterputsen gör någon skillnad, men det känns bra i själen eftersom den luktar starkt. 😁 Sedan låter jag länken stå och surra i 15-30 minuter. Squeaky clean!

Jag tvättar hela klockan, de vattentäta såklart, med tandborste (soft!) och vanligt yes typ var 10:e dag (om det är en daily driver). Men ska jag tolka det som att det är värt att lossa och köra länken i ultraljud då och då också? (Och således införskaffa en sådan).

Jag tvättar hela klockan, de vattentäta såklart, med tandborste (soft!) och vanligt yes typ var 10:e dag (om det är en daily driver). Men ska jag tolka det som att det är värt att lossa och köra länken i ultraljud då och då också? (Och således införskaffa en sådan).
Det beror på. Att köra länkarna i ULT med Elma Röd en gång varannan månad eller liknande är inte fel. Tandborsten kommer inte åt överallt och smuts sätter sig generellt sett överallt där man inte tror det ska finnas.

Tillbaka
Topp