• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT 1675 68'

M021

Rolex
2-Faktor
he2Rd5B.jpg


Dåligt med bilder, ska be om fler men tack för invändningar, är boetten som jag är "dålig på" bortsett från att luggarna såg ok ut.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Kan vara bra med foto rakt ovanifrån och rakt underifrån , svårt med foto från sidan ...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ser ut som ett helt ok ex. 40-45 verkar ganska rimligt.
Det här med bevels är lurigt. Vissa menar att det gjordes boetter både med och utan bevels under den tidsperioden. Kanske från olika boettmakare eller tom olika fabriker.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Boetten är dessvärre tråkig. Se mitt tidigare inlägg för värdering. :)

Det här är extremt intressant för en sån som mig som inget kan: är boetten enbart tråkig därför att bevelsen slipats bort eller är den tråkig på andra sätt också?

Skulle vara kul att höra lite mer detaljer. Och finns det någonstans man kan titta på 'roliga' boetter?

Angående värdering på GMT generellt: vad bör man betala för en fin och rolig 1675 av dessa årsmodeller? Pratar vi 50'+?

Och om vi lägger till gilt etc. var hamnar vi prismässigt då?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det här är extremt intressant för en sön som mig som inget kan: är boetten enbart tråkig därför att bevelsen slipats bort eller är den tråkig på andra sätt också?

Skulle vara kul att höra lite mer detaljer. Och finns det någonstans man kan titta på 'roliga' boetter?

Angående värdering på GMT generellt: vad bör man betala för en fin och rolig 1675 av dessa årsmodeller? Pratar vi 50'+?

Och om vi lägger till gilt etc. var hamnar vi prismässigt då?

Boetten är ingen katastrof, men likväl tråkig då ursprungsformerna försvunnit, inga bevels kvar med andra ord. Och visst har mycket stål försvunnit genom åren på den...

En fin GMT kan du hitta från ca 45' och upp. Gilt är dyrt, räkna med 65-70-ish och way way up.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det här är extremt intressant för en sån som mig som inget kan: är boetten enbart tråkig därför att bevelsen slipats bort eller är den tråkig på andra sätt också?

Skulle vara kul att höra lite mer detaljer. Och finns det någonstans man kan titta på 'roliga' boetter?

Angående värdering på GMT generellt: vad bör man betala för en fin och rolig 1675 av dessa årsmodeller? Pratar vi 50'+?

Och om vi lägger till gilt etc. var hamnar vi prismässigt då?
Som easy rider säger så har den nedslipade bandhorn. Det som är intressant att titta på när det gäller en boett är att bandhornen är någorlunda jämntjocka, har bevels och att kronskydden ser ut som de borde. Om klockan sen är opolerad eller inte är iaf inte för mig en dealbreaker men du vill ha kvar den ursprungliga formen.

Det som är lite tråkigt är att det blir svårare och svårare att hitta riktigt fina boetter på gamla vintagesportisar. När man väl gör det så får man nu betala duktigt mycket för dem.

Här är en bild som iaf visar hyfsat hur bevels bör se ut och hur bevels-slipningen går från bandhornen ända upp till kronskydden.

image.jpg


ErikGBG har en jättefin boett på sin matta 1675:a. Kanske han vill visa lite bilder på den som referens? :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Som easy rider säger så har den nedslipade bandhorn. Det som är intressant att titta på när det gäller en boett är att bandhornen är någorlunda jämntjocka, har bevels och att kronskydden ser ut som de borde. Om klockan sen är opolerad eller inte är iaf inte för mig en dealbreaker men du vill ha kvar den ursprungliga formen.

Stort tack för svar! Sånt här är extremt lärorikt!

Håller med, polerad eller inte tycker jag inte heller gör så mycket. Men man vill gärna ha rätt form.

Ska sätta mig ner och jämföra några internet-ex med lite litteratur, tex. 'Vintage Rolex Sport Modeld', så kanske man kan bilda sig en uppfattning.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skit är väl att ta i? Fina ex är som sagt svåra att få tag på. En känd samlare sa detta till mig igår över mail i en helt annan diskussion.

"Trying to keep up the standard. Gets harder and harder to find nice watches...."

Det är inget understatement.

Till att börja med så är det viktigt att köpa något man gillar. Har man en budget som räcker till fina ex så bör man läsa på ordentligt och ha tålamod. Själv kan jag inte direkt skryta med att jag har tålamodet och därför har jag inte riktigt perfekta exemplar som många andra här har. Att handla vintage är ingen rocket science men det är inte heller en process som man ska stressa igenom. Sköter man sina kort korrekt så kan man fortfarande med lite jobb sitta på fantastiska klockor.
 

ErikGBG

Audemars
Ska se om jag kan få upp några bilder med mina skakiga bakfyllehänder sen. Jag har en opolerad Rödsub och en polerad, dock med bra boet, 1675. Kan lägga upp så vi kan jämföra.
Själv föredrar jag den polerade boetten då bevelsen är lite mindre och enligt mig mer tilltalande.
 

Whedda

Rolex
Håller med Per om att det är viktigt att köpa det man gillar och har råd med. Är det inte en dealbreaker skall man inte bry sig för mycket men han har definitivt en poäng angående värdet och vill man sälja den vidare någon gång är det inte säkert att andra ser det på samma sätt som en själv.

Jag köpte min GMT av HQ Milton för några år sedan och den är från 77 och med största sannolikhet polerad någon gång men har kvar en fin grundform med bevels. Det är det viktigaste för mig. Har ingen aning om vad som är skäligt pris för den idag men är rätt övertygad om att jag inte gör förlust om jag skulle sälja...I nuläget sitter den säkert som en personlig favorit.

 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Riktigt intressant läsning, vilken kunskap ni sitter på härinne, mycket man inte visste.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ska se om jag kan få upp några bilder med mina skakiga bakfyllehänder sen. Jag har en opolerad Rödsub och en polerad, dock med bra boet, 1675. Kan lägga upp så vi kan jämföra.
Själv föredrar jag den polerade boetten då bevelsen är lite mindre och enligt mig mer tilltalande.

Måste fråga; Hur vet du att den är opolerad?
 

Fabian

Patek
2-Faktor

jag ska inte gissa allt för mycket (för det finns det redan alldeles för många som gör:) ) men sport-rolex är väl ingen modell som man för 20 år sedan "samlade" på i samma utsträckning som idag. Sport-rolex var till för vanliga människor och köptes för att användas - inte spara i en låda. att därför klockor för 60-70-talet aldrig skulle ha polerats låter bara sjukt.

självklart finns det undantag. Pappa köpte sent 70-tal en tvåtons Oyster perpetual ihärligt gubbig storlek, 32 mm (tror jag?), och har aldrig servats och därmed heller aldrig polerats. boxen slängde han i papperskorgen utanför butiken och certet la han i kavajens innerficka.

Men att majoriteten ska ha gjort som min far tror jag är högst osannorlikt.
 
Topp