• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT 1675 68'

ErikGBG

Audemars
IMG_20140203_12061_edit_1391425677727.jpg

Här ser man skillnaden ganska tydligt :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Här ser man skillnaden ganska tydligt :)

Grymt!

Det pratades tidigare i tråden om att det är viktigt, eller iaf. att ett sätt att avgöra om boetten är bra är, att bevelsen går hela vägen in på kronskydden.

Det är inte jättetydligt på de där exen även om de övrigt ser grymt skarpa ut. Kan någon utveckla/förklara mer?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Och väldigt 'rustad'.

Hur ser man på ett sånt där ex? Hur mycket värde ligger i tavla, visare och original-länk?

denna klocka har enligt mig, väldigt fint case med tydliga bevels. om tavla och visare är utbytta är det mindre kul, i min värd minst en 5-10a bort. länken bryr jag mig mindre om. tycker att de solida funkar fint till vintage med. även om denna 60-talare borde ha nitad oyster. tyvärr en del som många bytt under service pga slitage.

edit: för mig är det viktigaste att klockan har rätt tavla + visare och är polerad efter original-form. om sen klockan har fått nyare länk spelar sällan någon roll för mig. Men då ska det tilläggas att det beror på klockans ålder. en sub från 70-talet kan i min värld ha 93150-länk, men en bakelit-GMT ska inte ha något annat än nitad oyster.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men spelar det verkligen jättestor roll om klockan är opolerad eller till synes opolerad? Dvs ev polerats väldigt lätt på rätt sätt en eller ett par gånger. Ser klockan nyslipad ut så är det väl rätt så självklart att den förmodligen nyligen sett en slipmaskin då jag tror sannolikheten att någon här springer på en NOS 60- eller tidig 70-talare är väldigt liten. Opolerad är ett skällsord när det kommer till säljannonser såvida man inte ägt klockan från dag ett. Låt skicket tala så kan nog kunniga köpare själva avgöra vad det är och hur mycket det är värt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag tycker hela det här med opolerad vs. polerad gammel-Rolex har gått alldeles för långt och blivit rätt löjligt. Så länge en klocka har kvar sin originalform och inte har förlorat allt för mycket stål bryr jag mig inte nämnvärt. Att handlar säljare hävdar att en klocka är opolerad är värt noll och ingenting. Jag förstår inte ens varför det skulle vara något att trycka på. Att med bilder visa upp skicket och låta de tala för sig är bättre.
Min sub är fet har kvar originalformen men har säkerligen fått smaka polerduk någon gång under 50 år. Gillar den ändå och jag tycker tavla och visare är minst lika viktigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle jag rejta en klocka idag så skulle jag börja med case som absolut viktigast. Ett dåligt case går inte att byta och är grunden på hela klockan. Efter det kommer tavla, sen visare, sen beroende på modell insert. Länk är en av de sista sakerna då det är förhållandevis enkelt att sourca. Självklart finns det här undantag också men överlag skulle jag ta den ordningen. Är klockan sen kalasfin så lägger jag värde på papper, box och leksaker. Det är dock det sista jag kollar på då en fullset dålig klocka i mina ögon inte är bättre än en bra klocka utan lullull.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hur svårt är det att slipa bevels på ett 'dåligt' case? Det kan ju inte vara ovanligt menar jag?

Eller jag menar snarare: om bevelsen är kvar kan ju inte vara den enda bedömningsgrunden till om caset är bra? Det måste ju även rimligtvis vara mycket material kvar?

Vilket leder oss in på nästa, i mitt tycke, väldigt knepiga fråga: hur ser ett originalcase ut? Är luggarna jämntjocka original etc? Ibland hävdas ju att så inte är fallet.
 

Whedda

Rolex
jag ska inte gissa allt för mycket (för det finns det redan alldeles för många som gör:) ) men sport-rolex är väl ingen modell som man för 20 år sedan "samlade" på i samma utsträckning som idag. Sport-rolex var till för vanliga människor och köptes för att användas - inte spara i en låda. att därför klockor för 60-70-talet aldrig skulle ha polerats låter bara sjukt.

självklart finns det undantag. Pappa köpte sent 70-tal en tvåtons Oyster perpetual ihärligt gubbig storlek, 32 mm (tror jag?), och har aldrig servats och därmed heller aldrig polerats. boxen slängde han i papperskorgen utanför butiken och certet la han i kavajens innerficka.

Men att majoriteten ska ha gjort som min far tror jag är högst osannorlikt.

Finns för mig två realistiska scenario där 60/70-tals sportrolex är opolerade.

1. Den har legat i ett bankfack, byrålåda etc och aldrig egentligen använts. Den är då mer eller mindre NOS och kostar huggorm men saknar lite av den charm som användning ger en vintageklocka.

2. Den har burits konstant var eller varannan dag i 10-20 år utan service och när den väl stannat hamnat i en låda. Den kommer förmodligen se ut som fan men är fortfarande opolerad.

Alla situationer då klockan varit hos Rolex eller annan urmakare på service under dessa år (vilket merparten har en eller flera gånger) kan jag nästan garantera att de har polerats minst 1 gång. Det har alltid varit Rolex policy att polera klockor samt byta delar som inte längre håller nyskick och för någon som bar klockan dagligen som toolwatch och inte hade en tanke på samlarvärde var det förmodligen endast positivt.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

m_s

Patek
2-Faktor
Tar mig friheten att bumpa denna tråd!

Snacka med George på Luxurywatches angående den 1675:an som är länkad ovan.
Han uppger att tavla, visare och insert är bytta på den (tyvärr).

Frågan nu jag ställer mig är om det är så att tavlan är en sk servicetavla eller om det är en donatortavla?
Har för mig att servicetavlorna har markeringen Swiss på enbart och inte T-Swiss?

Nu kanske det spelar mindre roll förvisso då det känns som ett klart överpris för en som någon sa "rustad" klocka, däremot så ser den ju generellt rätt fin ut iaf.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Bumpar också en fråga här. Var det någon skillnad på hur bevels såg ut på en ny 1675 säg från ca 70 vs 16750 från ca 80 talet?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bumpar också en fråga här. Var det någon skillnad på hur bevels såg ut på en ny 1675 säg från ca 70 vs 16750 från ca 80 talet?


Efter vad jag förstår när man försöker läsa på så är det enkla svaret: ja - de skiljer sig.

Det svåra att svara på är: hur de skiljer sig.

Enligt 'ryktet' så slutade Rolex att handslipa boetterna någon gång under mitten/slutet av 70-talet, om det är sant låter jag vara osagt (jag har svårt att tro att som automaticerade/Cnc-ifierade sin produktionsprocess så tidigt dock). Den allmänna åsikten verkar dock vara att ju senare på 70-talet klockan blir, desto mindre utmärkande är bevelsen.

Kolla t.ex. här för att få lite referenser över hur bevelsen rent generellt kan skilja sig: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=331205

Som du ser figurerar några forumprofiler i den där tråden så de kan säkert fylla på med fakta.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Stort tack för svar! Sånt här är extremt lärorikt!

Håller med, polerad eller inte tycker jag inte heller gör så mycket. Men man vill gärna ha rätt form.

Ska sätta mig ner och jämföra några internet-ex med lite litteratur, tex. 'Vintage Rolex Sport Modeld', så kanske man kan bilda sig en uppfattning.
+1 på denna!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Någon som kan ge lite feedback på min fråga längre upp? Är det för mkt franken med bytt tavla och visare som den hos Luxurywatches verkar vara, vad säger forumets Rolex rävar?

Vad skulle den kunna vara värd? 35' ?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Någon som kan ge lite feedback på min fråga längre upp? Är det för mkt franken med bytt tavla och visare som den hos Luxurywatches verkar vara, vad säger forumets Rolex rävar?

Vad skulle den kunna vara värd? 35' ?

Jag är ingen räv och jag kan bara tala för mig själv - jag vill ha originalvisare och -tavla. Med lagom mycket patina. Och jag tycker att den där är för dyr.

Jag har kollat ett tag nu och bra ex är inte lätta att hitta speciellt inte utan några bytta delar. Många verkar ha fått bytt tavla och visare vid service under årens lopp. Ska man få både fint case, fin tavla och fina visare och allt i original samt för hyffsad peng så är inte objekten så många. 1675 finns det rätt gott om - fina är det sämre med.

Jag tycker dock att ovanstående kombo ser bättre ut än när enbart tex. visarna är bytta och dom lyser likbleka mot patinerad lume.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag är ingen räv och jag kan bara tala för mig själv - jag vill ha originalvisare och -tavla. Med lagom mycket patina. Och jag tycker att den där är för dyr.

men så länge du inte är första ägaren kan du ju aldrig vara säker på om den tavla som sitter i klockan blivit utbytt under tidigare ägo eller inte. så länge tavla är tidsenlig är det väl bra?

Ang. detta ex vet jag inte om tavlan är tidsenlig eller inte. Kan inte särskilt mycket om GMT - googla!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
men så länge du inte är första ägaren kan du ju aldrig vara säker på om den tavla som sitter i klockan blivit utbytt under tidigare ägo eller inte. så länge tavla är tidsenlig är det väl bra?

Ang. detta ex vet jag inte om tavlan är tidsenlig eller inte. Kan inte särskilt mycket om GMT - googla!

Det var inte jag som undrade. Och jag har aldrig sagt mig ha ägt den.

Och jag går enbart på den info som framkommit på forumet tidigare, tex. posten innan din, där det sagts att den är renoverad med utbytt tavla och visare. Den ser lite väl bra ut dessutom för att vara helt orörd. Det kan iof vara fotona också.

Sen ser den fin ut absolut. Jag säger bara att jag vill ha en mer 'genuin'.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Någon som kan ge lite feedback på min fråga längre upp? Är det för mkt franken med bytt tavla och visare som den hos Luxurywatches verkar vara, vad säger forumets Rolex rävar?

Vad skulle den kunna vara värd? 35' ?
Den har en mk1-tavla vilket den bör ha. Original eller ditpulad? Who knows.. Säger de att den är bytt så får man väl tro dem. Värde är alltid svårt att diskutera men om caset (svårt att avgöra på de bilderna men tenderar att säga det är bra) är bra så känns väl 35 spontant klent om den också har papper. De verkar tycka att 45 är rätt pris.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det var inte jag som undrade. Och jag har aldrig sagt mig ha ägt den.

Och jag går enbart på den info som framkommit på forumet tidigare, tex. posten innan din, där det sagts att den är renoverad med utbytt tavla och visare. Den ser lite väl bra ut dessutom för att vara helt orörd. Det kan iof vara fotona också.

Sen ser den fin ut absolut. Jag säger bara att jag vill ha en mer 'genuin'.

menade mer generellt. du sa att du vill ha original-tavla + visare. något jag menar på är omöjligt att veta såvida man inte är den enda som ägt klockan.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
menade mer generellt. du sa att du vill ha original-tavla + visare. något jag menar på är omöjligt att veta såvida man inte är den enda som ägt klockan.

Jag tror ändå att min poäng framgick. Och att du förstod vad jag menade.

Varken du eller jag kommer någonsin att kunna garantera något 100%-igt angående en klocka från 60- eller 70-talet.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Stort tack för era engagerade svar! Jag får ge mig in och kika lite helt enkelt!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Varken du eller jag kommer någonsin att kunna garantera något 100%-igt angående en klocka från 60- eller 70-talet.

precis det jag menar. Man ska vara medveten om att byte kan ha skett, även om resultatet blir likadant som när klocka lämna fabrik.

Om det var det du menade, så ber jag om ursäkt för upprepning då jag trodde du menade något annat.
 
Topp