• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GPS- / Löpning- / Träningsklocka-tråden (exkl. G-Shock)

Carez

Cartier
2-Faktor
Gjorde mig av med min 6 pro solar och kör nu en 6s, tyckte 6 pro blev lite stor, nu är jag rädd att 6s är för liten..

Kan man aldrig vara nöjd..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    351.1 KB · Visningar: 27

Olle_S

Breitling
Gjorde mig av med min 6 pro solar och kör nu en 6s, tyckte 6 pro blev lite stor, nu är jag rädd att 6s är för liten..

Kan man aldrig vara nöjd..
Snyggt val där! Jag bytte också min 6 till en 6s. Med mycket löpning i vardagen underlättar den sjukt mycket. Trots att den är hela 42mm känns den ändå ganska liten….;)
2B05B112-A760-444A-9B3B-0FDA0E65BDE6.jpeg
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Snyggt val där! Jag bytte också min 6 till en 6s. Med mycket löpning i vardagen underlättar den sjukt mycket. Trots att den är hela 42mm känns den ändå ganska liten….;)
2B05B112-A760-444A-9B3B-0FDA0E65BDE6.jpeg
körde första passet med min nyss, vid träning så är den perfekt, till vardags så är den lite liten.. Får se hur jag gör 😅
 
Med min garmin fenix 6s med hrm bandet kommer jag upp i 10 slag/min mindre än med min tidigare polar klocka när jag maxar. Någon annan som har liknande erfarenhet?
9F890162-1EE1-4B1D-B893-B54738F46838.jpeg
 

NickG

Cartier
915EEC6F-77B2-4CED-8DA7-31F87E4D4C18.jpeg

Jag har kört en Garmin Fenix 6X Sapphire som fick ersätta min Fenix 5 Plus.
Riktig superklocka men känner inte att jag är målgruppen för denna, och har börjat snegla på basmodellerna från Garmin igen.

Så om någon vill byta mot en Garmin Fenix 6 Pro eller Sapphire så är det bara att säga till😊
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Gjorde mig av med min 6 pro solar och kör nu en 6s, tyckte 6 pro blev lite stor, nu är jag rädd att 6s är för liten..

Kan man aldrig vara nöjd..
Svarar mig själv😅
Kommit fram till att 6s är för liten för min smak, överväger en instinct igen..
Någon som sitter på en instinct med solar?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Svarar mig själv😅
Kommit fram till att 6s är för liten för min smak, överväger en instinct igen..
Någon som sitter på en instinct med solar?
Ajjemän. Har haft den vanliga instincten tills solar blev billig nog och sen har jag kört på solar. Knep för dryga 2k tror jag på nån rea.
Kör den ibland konstant i flera veckor. Ibland växlar jag över till vanliga klockor och då får den åka på när jag tränar och springer.

tycker faktiskt den är grymt bra med ett gött gshock dna och en skön simplicitet. Behöver nästan aldrig ladda den.
 

Carez

Cartier
2-Faktor
Ajjemän. Har haft den vanliga instincten tills solar blev billig nog och sen har jag kört på solar. Knep för dryga 2k tror jag på nån rea.
Kör den ibland konstant i flera veckor. Ibland växlar jag över till vanliga klockor och då får den åka på när jag tränar och springer.

tycker faktiskt den är grymt bra med ett gött gshock dna och en skön simplicitet. Behöver nästan aldrig ladda den.
Tack för input.

Stör man sig mycket på själva solar delen på glaset? Det som sitter runt själv displayen.

På produktbilder så ser den felet typ Röd ut medan övriga glas är svart.
 

NickG

Cartier
Fick köpt mig en Fenix 6 Sapphire istället för min 6X Sapphire, otroligt stor skillnad och är extremt nöjd, 47mm vs 51mm, även om 47mm också är stort så var 51mm som att ha på sig en stor dykardator med mina ömtåliga handleder.
Såhär blev Fenix 6 Sapphire på handleden:
416FDB9D-3D4F-4B1E-AA00-2567B374B29A.jpeg
 

Proficio

Omega
Fick köpt mig en Fenix 6 Sapphire istället för min 6X Sapphire, otroligt stor skillnad och är extremt nöjd, 47mm vs 51mm, även om 47mm också är stort så var 51mm som att ha på sig en stor dykardator med mina ömtåliga handleder.
Såhär blev Fenix 6 Sapphire på handleden:
416FDB9D-3D4F-4B1E-AA00-2567B374B29A.jpeg
Snyggt! Hur upplever du skärmen bakom safirglaset mot det vanliga i femman?
 

NickG

Cartier
Snyggt! Hur upplever du skärmen bakom safirglaset mot det vanliga i femman?
Har tidigare haft en Fenix 5 Plus utan safirglas, i jämförelse med den så ser man att skärmen inte blir lika tydlig, lite mörkare skulle man väl kunna beskriva det. Men inget jag stör mig på, tycker bara det är skönt att ha ett riktigt safirglas.
 

Hoglundarn

Breitling
Jag sitter med en Garmin Forerunner 245 Music i dagsläget. Är inte helt nöjd med pulsmätningen vid handleden.
Vissa gånger vill den inte samarbeta alls. Andra gånger så kommer den igång men med fördröjning. Därav svårt att få bra data vid intervaller. Märker oftast detta vid träning med rullskidor. Vid löpning tycks den fungera rimligt bra.
Är det någon som har en känsla för att andra klockor är bättre vid mätning på handleden eller är det helt enkelt så att jag måste köpa ett pulsband?
(Jag har testat alla garmin's tips om bättre mätning vid handleden; position, rengjort klocka/arm etc)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag sitter med en Garmin Forerunner 245 Music i dagsläget. Är inte helt nöjd med pulsmätningen vid handleden.
Vissa gånger vill den inte samarbeta alls. Andra gånger så kommer den igång men med fördröjning. Därav svårt att få bra data vid intervaller. Märker oftast detta vid träning med rullskidor. Vid löpning tycks den fungera rimligt bra.
Är det någon som har en känsla för att andra klockor är bättre vid mätning på handleden eller är det helt enkelt så att jag måste köpa ett pulsband?
(Jag har testat alla garmin's tips om bättre mätning vid handleden; position, rengjort klocka/arm etc)
Så vitt jag vet finns det inga pulsklockor som har optiska mätare som fungerar bra vid annat än löpning. Och då med det problem du beskriver, att det tar för lång tid att få respons vid intervaller. Vid all träning som innebär att du jobbar med armarna (styrketräning, rodd, håller en stav), så försämras möjligheterna för sensorn ännu mer. Ett ytterligare problem med optiska sensorer är så kallat kadenslås, dvs att sensorn läser av dina steg i stället för din puls.

Polar har en optisk sensor som man kan sätta på underarmen (eller överarmen). Jag har den inte själv, men somliga menar att den är bra. Men eftersom den kostar lika mycket som ett pulsband kan man lika gärna köpa ett sådant. Det är bästa sättet att få vettiga data. Jag har provat de flesta optiska sensorerna från Garmin och använt mig av pulsbaserad träning sedan 2008. Jag återkommer alltid till pulsband. Garmins egna är bra, men dyra. Polars H10 och H9 är bra, men också dyra.
 

Proficio

Omega
Har tidigare haft en Fenix 5 Plus utan safirglas, i jämförelse med den så ser man att skärmen inte blir lika tydlig, lite mörkare skulle man väl kunna beskriva det. Men inget jag stör mig på, tycker bara det är skönt att ha ett riktigt safirglas.
Tackar! Ja det där är ju en avvägning. Jag ville ha en så lätt och ljusstark klocka som möjligt och körde den vanliga pro-modellen, men det är ju flera gånger då jag längtat efter safirglaset ;) Hat funderat på ett skärmskydd men vette tusan...
 

Hoglundarn

Breitling
Så vitt jag vet finns det inga pulsklockor som har optiska mätare som fungerar bra vid annat än löpning. Och då med det problem du beskriver, att det tar för lång tid att få respons vid intervaller. Vid all träning som innebär att du jobbar med armarna (styrketräning, rodd, håller en stav), så försämras möjligheterna för sensorn ännu mer. Ett ytterligare problem med optiska sensorer är så kallat kadenslås, dvs att sensorn läser av dina steg i stället för din puls.

Polar har en optisk sensor som man kan sätta på underarmen (eller överarmen). Jag har den inte själv, men somliga menar att den är bra. Men eftersom den kostar lika mycket som ett pulsband kan man lika gärna köpa ett sådant. Det är bästa sättet att få vettiga data. Jag har provat de flesta optiska sensorerna från Garmin och använt mig av pulsbaserad träning sedan 2008. Jag återkommer alltid till pulsband. Garmins egna är bra, men dyra. Polars H10 och H9 är bra, men också dyra.
Ja det är väl bara inse att et får bli ett pulsband.

Vilket pulsband är bäst/mest prisvärt?
 

enilssonrios

Breitling
Någon här som har erfarenhet av Suunto? Har kört Garmin ett par år men blev lite sugen på något nytt. Har en kompis som direkt föreslog Suunto, känner till märket sedan tidigare men aldrig riktigt förknippat märket med löpning, vilket är den enda konditionsaktivitet jag utövar. Sagt och gjort, chansade och slog till på en Suunto 5 som enligt lite hastig research var en ”billig” löparklocka i mittemellan-segmentet. Haft den en vecka nu och är faktiskt svinnöjd! Tycker appen är trevlig och gillar dessutom att den ”känns” mer robust än mer traditionella löparklockor som tenderar att vara mer slimmade.
Varför snackar man ofta om Polar, Garmin eller typ Coros och inte så mkt Suunto?

Mvh nyfrälst kille 😁
 

Bilagor

  • 0849A4E4-C5F7-4E16-99CE-411C3668AD7A.jpeg
    0849A4E4-C5F7-4E16-99CE-411C3668AD7A.jpeg
    257.1 KB · Visningar: 19

acce1999

Patek
2-Faktor
Alright!
Lutar mot ett H10 just nu. Känns rätt gött att kunna hoppa mobilen ett pass ibland och ändå få med datan.
Har du testat det?
Jag har inte testat H10s möjlighet att logga data utan att klockan eller mobilen är i närheten. Jag använder alltid pulsbanden i kombination med klockan.

Men det är så vitt jag förstår attraktivt för simmare, eller i kampsport där man inte kan/får ha en klocka på sig.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Precis kommit igång med löpningen och tänke skaffa en löpar-klocka för att hålla kolla på min utveckling. Kikat på garmins forerunner 45, någon som har provat den? Är det bättre att gå på en 245 direkt istället? 🙂
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Precis kommit igång med löpningen och tänke skaffa en löpar-klocka för att hålla kolla på min utveckling. Kikat på garmins forerunner 45, någon som har provat den? Är det bättre att gå på en 245 direkt istället? 🙂
Jag har haft 245 och har nu 45.
Jättenöjd! Perfekt om du inte vill ha mer funktioner än de simplaste i löpningen.

Tillägg:
Sålde 245 då jag tyckte den var overkill för mina behov. 45'an har lite mindre skärm men har det du behöver! Ska du ha den som smartklocka/fitness tracker i övrigt också är det 245 du ska ha.
 
Senast ändrad:
Topp