• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandel, AD och garantier (fka uret.se)

Ministern

Founder
2-Faktor
Mitt inlägg bekräftar bara att AD ska ombesörja alla omkostnader kring en garantireparation.

Eventuell ersättning mellan AD och Rolex är något som de själva löser. Allt enligt Rolex utsago.

Så Rolex påstod att de ersätter handlare? Det framgår verkligen inte av ditt tidigare inlägg.
 

Frosse

Cartier
Låter väldigt konstigt att Nymans skulle lura kunder på pengar och samtigt bryta mot ett avtal med Rolex. Men iom att Zed har pratat med Rolex så kan man ju tycka att de borde veta bäst.

Samtidigt låter det lite konstigt att bara för att man är en AD så ska man få betala frakt för ett garantiärende för någon som inte ens har köpt klockan där.

Slutligen måste jag ändå säga att om man köpt en klocka för +50K så kanske man kan tycka att något så ynka som en frakt bör ingå.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Är kanske inte så konstigt att de tar igen det vid gråhandeln på länkjustering etc..


Helt rätt att ta betalt för länkjusteringar och sådant som inte faller under garantin. Inga konstigheter alls, såvida de inte tar betalt för sådant även när det gäller klockor som de själva sålt. Men så dum är väl ingen AD.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Låter väldigt konstigt att Nymans skulle lura kunder på pengar och samtigt bryta mot ett avtal med Rolex. Men iom att Zed har pratat med Rolex så kan man ju tycka att de borde veta bäst.

Samtidigt låter det lite konstigt att bara för att man är en AD så ska man få betala frakt för ett garantiärende för någon som inte ens har köpt klockan där.

Slutligen måste jag ändå säga att om man köpt en klocka för +50K så kanske man kan tycka att något så ynka som en frakt bör ingå.



Enligt damen jag pratade med ska Nymans lösa allt själva inom sitt eget urmakeri. Huvudprincipen är att AD:n ska ta alla reparationer och skicka sådant som de inte klarar av till Rolex. Nog borde dock Nymans klara av 99% av alla reparationer.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det framgår inte av ditt första inlägg och är något du lagt till nu. Min fråga är, skulle vår forumsponsor ljuga om detta?



Vad är det som inte framgår?

Du säger att Rob. E utför alla garantireparationer gratis, jag säger inte emot dig. Rolex själva har sagt att "ersättning är något som AD och Rolex löser sinsemellan", dvs. något kunden inte ska bry sig om. Jag bryr mig inte om hur det ligger till med den punkten alls eftersom den ursprungliga frågan rörde "AD - slutkund" och inte "AD - Rolex SA".
 

_jonte

Patek
Enligt damen jag pratade med ska Nymans lösa allt själva inom sitt eget urmakeri. Huvudprincipen är att AD:n ska ta alla reparationer och skicka sådant som de inte klarar av till Rolex. Nog borde dock Nymans klara av 99% av alla reparationer.
Kan det vara så att alla klockor de sålt själva lagar de själva utan ersättning från Rolex. Övriga klockor skickas till Rolex HQ eller lagas efter ersättning från Rolex? (bara en teori) Eller var damen på Rolex helt klar även med just detta?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Kan det vara så att alla klockor de sålt själva lagar de själva utan ersättning från Rolex. Övriga klockor skickas till Rolex HQ eller lagas efter ersättning från Rolex? (bara en teori) Eller damen på Rolex helt klar även med just detta?


Jag frågade:

"Om jag köper en klocka i Tyskland och får problem med med den under garantitiden i Sverige. Kan jag gå till en AD i Stockholm och få klockan lagad utan några som helst kostnader för mig såsom frakt eller dylikt?"

Hennes svar var att kunden inte ska belastas alls utan att AD:n ska lösa det inom det egna urmakeriet eller skicka till Rolex utan kostnad för kunden.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Läs igen. Ersättningen mellan AD och Rolex är något de löser sinsemellan. Enligt Rolex alltså.

Var någonstans i ditt inlägg står det att Rolex och AD löser ersättningen?

Här är ditt inlägg:

Jag ringde precis till Rolex och pratade med deras After Sales. Enligt dem FÅR en handlare INTE ta ut några som helst avgifter vid en garantireparation. De ska fixa felet själva eller skicka till Rolex utan kostnad för kunden. De frågade vilken AD detta rörde sig om och jag nämnde Nymans varpå kvinnan jag talade med uttryckte sig i stil med: "Well they are..." Och så sa hon inget mer. Lät som att de hade haft sina duster med Nymans förut.

Det du skriver om ersättning har du lagt till efter och framgår inte av ditt ursprungliga inlägg. Vidare ställer jag mig verkligen tveksam till att Rolex skulle nämnt det för dig.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Var någonstans i ditt inlägg står det att Rolex och AD löser ersättningen?

Här är ditt inlägg:

Jag ringde precis till Rolex och pratade med deras After Sales. Enligt dem FÅR en handlare INTE ta ut några som helst avgifter vid en garantireparation. De ska fixa felet själva eller skicka till Rolex utan kostnad för kunden. De frågade vilken AD detta rörde sig om och jag nämnde Nymans varpå kvinnan jag talade med uttryckte sig i stil med: "Well they are..." Och så sa hon inget mer. Lät som att de hade haft sina duster med Nymans förut.

Det du skriver om ersättning har du lagt till efter och framgår inte av ditt ursprungliga inlägg. Vidare ställer jag mig verkligen tveksam till att Rolex skulle nämnt det för dig.


Vad är det ministern inte verkar förstå? Tror ministern att någon säger emot honom fast så inte är fallet? :)

Jag säger inte emot dig. Citatet om ersättning kommer från Rolex. Om det finns någon ersättning eller ej har jag ingen aning om. Rob. E har ingen anledning att ljuga så jag tror dig.

Tror du mig inte angående min kontakt med Rolex så får du gärna ringa själv. Du kan få namnet på den jag pratade med via PM.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad är det ministern inte verkar förstå? Tror ministern att någon säger emot honom fast så inte är fallet? :)

Jag säger inte emot dig. Citatet om ersättning kommer från Rolex. Om det finns någon ersättning eller ej har jag ingen aning om. Rob. E har ingen anledning att ljuga så jag tror dig.

Tror du mig inte angående min kontakt med Rolex så får du gärna ringa själv. Du kan få namnet på den jag pratade med via PM.

Det enda jag säger är att jag inte tror att Rolex nämnde något om ersättning mellan AD och Rolex. I övrigt är det precis som du säger. En AD skall ombesörja ev rep kostnadsfritt för kund så även transport till Rolex. Denna kostnad är mer eller mindre priset för att få vara AD. Att vissa tar ut adminavgift anser inte Rolex är korrekt. En bra och korrekt AD gör följaktligen inte det..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det enda jag säger är att jag inte tror att Rolex nämnde något om ersättning mellan AD och Rolex. I övrigt är det precis som du säger. En AD skall ombesörja ev rep kostnadsfritt för kund så även transport till Rolex. Denna kostnad är mer eller mindre priset för att få vara AD. Att vissa tar ut adminavgift anser inte Rolex är korrekt. En bra och korrekt AD gör följaktligen inte det..



Jag kanske inte är tydlig nog. Damen på Rolex sa att förhållandet (ev. ersättning) mellan AD och Rolex inte är något jag ska oroa mig för utan det enda jag behöver veta är att jag inte ska belastas. Hon sa alltså varken bu eller bä gällande ersättning.

Den enda uppgiften om ersättning mellan AD och Rolex SA kommer från Rob.E via dig och det har jag ingen anledning alls att misstro.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag kanske inte är tydlig nog. Damen på Rolex sa att förhållandet (ev. ersättning) mellan AD och Rolex inte är något jag ska oroa mig för utan det enda jag behöver veta är att jag inte ska belastas. Hon sa alltså varken bu eller bä gällande ersättning.

Den enda uppgiften om ersättning mellan AD och Rolex SA kommer från Rob.E via dig och det har jag ingen anledning alls att misstro.

Det var precis det jag menade. Rolex informerar aldrig om ev kostnadsfördelning.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag kanske inte är tydlig nog. Damen på Rolex sa att förhållandet (ev. ersättning) mellan AD och Rolex inte är något jag ska oroa mig för utan det enda jag behöver veta är att jag inte ska belastas. Hon sa alltså varken bu eller bä gällande ersättning.

Den enda uppgiften om ersättning mellan AD och Rolex SA kommer från Rob.E via dig och det har jag ingen anledning alls att misstro.
Som jag förstått det ersätter Rolex fraktkostnaden om reparationen går på garantin. Sedan kanske det är så att vissa AD tar ut den pengen och sedan behåller den...
 

Clocksauce

Cartier
Fel, det spelar stor roll. När min nya GMT-c pajjade så hörde jag av mig till flera olika AD i Sverige och fick frågan "Var är den köpt?" Jag sa att den inte var köpt hos dem och blev då ombedd att antingen betala för lagningen ELLER betala "handling & shipping costs" som uppgick till ~2500kr (Nymans sthlm).

Den enda AD:n som tog in min GMT på garantiärendet UTAN att ta betalt var Bergströms, där den var köpt. Så det spelar ganska stor roll även om man tycker att det inte borde göra det


Handlar ju om good will eller bad will i det här fallet.

Då hade du tur :p det står i deras garanti-agreement att dom inte täcker shipping och handlingfees


Eller fått ett bra bemötande men för att koppla till TS fråga så förstår jag inte skillnaden? Isåfall tar dom väl lika gärna betalt för frakt och handlingskostnad om du har köpt klockan ifrån X AD och sedan går med klockan till Nymans ur?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det intressanta är hur Rolex kan acceptera Nymans beteende, är de så viktiga att de inte vågar stöta sig med dem?


Jag tror inte att de känner till just detta beteende, även om damen lät igenkännande när jag sa att det rörde sig om Nymans.

Hur många ifrågasätter beteendet? Många i denna tråd tycker inte att det är något konstigt.
 

Frosse

Cartier
Det intressanta är hur Rolex kan acceptera Nymans beteende, är de så viktiga att de inte vågar stöta sig med dem?
Tvivlar på att Nymans är så viktiga. Visst, det är väl den butik som säljer flest Rolex i Sverige (eller?) men jämfört med andra länder och regioner i världen är Nymans småpotatis. Tycker det är skamligt att Nymans behandlar Rolex-kunder på detta sätt.
 

Henryandy

Cartier
Vill inte nämna några ad's men kan säga att varje gång jag lämnat in en klocka för garantijobb så har jag fått betala för frakten. Rätt eller fel, vet jag inte.

Detta gäller rolex, omega och zenith.

Förklaringen jag fått är att de själva måste betala frakten, dock väl dyrt då det handlar om summor mellan 1000-1500kr.

Senast var i somras på frugans zenith.

Klockorna har varje gång varit inhandlade utomlands.
 

Daniel J

Omega
Jag tror inte att de känner till just detta beteende, även om damen lät igenkännande när jag sa att det rörde sig om Nymans.

Hur många ifrågasätter beteendet? Många i denna tråd tycker inte att det är något konstigt.

För mig så förutsätter jag att mitt garantiärende fixas kostnadsfritt oavsett var jag köpt klockan.

När jag besöker en AD i reklamationsärende är det inte klockförsäljaren jag vill träffa utan en representant för Rolex.
Hanteringen måste man anse att Rolex tagit betalt för när dom sålde klockan till AD.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Spencer66 eller Zed som båda verkar vara på hugget och verkar ha pratat med både Rolex och RobE idag kan väl ta och ringa nymans VDn (Olof) och fråga hur han ställer sig till detta beteende...


Jag är inte intresserad av vad Nymans har att säga. Det räcker med vetskapen om att de kan sälja utgångna modeller till överpris och nu även ta ut otillåtna ersättningar från kunder. Jag kommer inte att knacka på deras dörr om jag säger så. Mina behov är tillredsställda med råge av Rob.E.
 
Topp