• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grand seiko dykare

Holken skrev:
Skulle man berätta för en person som inte har koll på vad GS innebär vad man betalt för den är så skulle man väl bli idiotförklara.

Finns många som har observerat min Marinemaster och frågat om priset, jag har svarat med det svenska priset 23 000:- och det är ingen som reagerat konstigt - en sa att det syntes att det var dyrare klocka. Det var inga klockfanatiker.

yonsson skrev:
Hur man kan tro sig bli insatt utan att läsa själv är för mig en gåta, då åsikter bygger på subjektiv värdering, men här kommer lite snabbinfo så du slipper läsa.

Skillnaden mellan Seiko, prospex och GS:

Seiko: Maskinpolerade klockor och maskinsmorda/ihopsatta urverk som är oreglerade/ojusterade

Seiko prospex: Vissa saker görs av maskin och vissa för hand. Bättre urverk än vanliga Seiko modeller. Vissa kvalitetskompromisser för att hålla nere priset.

Grand Seiko: individuellt polerade och ihopplockade klockor med påkostade urverk som sätts ihop för hand och är reglerade för hand av ett litet antal utvalda experter. "Inga" kvalitetskompromisser

Ja du, den information som 80-talisten postade var ju informativ utan att vara speciellt subjektiv. Även vissa delar av det du postade var ju objektivt. Så visst går det. Det jag inte ville läsa var åsikter, det jag ville ha var information för att få reda på varför GS skulle vara överlägset i termer av processer och kvalitetskontroll. Knappast speciellt subjektivt.

Vet inte hur deras test skiljer sig från andras tillverkare, men det är ju positivt att det är bättre än COSC iaf, även om jag tycker att Jaeger LeCoultres 1000 h test känns mer stabilt. Testar GS bara urverk eller fullt monterade klockor som Jaeger?

80talisten skrev:
Holken skrev:
Skulle man berätta för en person som inte har koll på vad GS innebär vad man betalt för den är så skulle man väl bli idiotförklara.

Finns många som har observerat min Marinemaster och frågat om priset, jag har svarat med det svenska priset 23 000:- och det är ingen som reagerat konstigt - en sa att det syntes att det var dyrare klocka. Det var inga klockfanatiker.

Vet inte om "det ser ut som en dyr klocka" är en garanti för att det är en bra åsikt hos gemene man. Det säger ju de flesta om vilket skräp som helst, typ Ur & Penn...

JakobZ skrev:
80talisten skrev:
Holken skrev:

Vet inte om "det ser ut som en dyr klocka" är en garanti för att det är en bra åsikt hos gemene man. Det säger ju de flesta om vilket skräp som helst, typ Ur & Penn...
Men var det inte det gemene man ville höra om sin klocka denna har köpt? (att den inte skulle tas för en billig) ;)

80talisten skrev:
JakobZ skrev:
80talisten skrev:
Holken skrev:

Men var det inte det gemene man ville höra om sin klocka denna har köpt? (att den inte skulle tas för en billig) ;)

Marinmaster SBDX 001 är en klocka av toppenkvalité!
Hade klockan haft safirglas så skulle den kunna jämföras med vilken
klocka som helst i det högre prisläget. Man får en massa bra
kvalité för pengarna. Jag själv skulle vilja ha en i min Seiko samling :)
mvh Orup

orup skrev:
80talisten skrev:
JakobZ skrev:
80talisten skrev:
Holken skrev:

mvh Orup
Personligen älskar jag Hardlexglaset på SBDX001 och är en av klockans stora styrkor. Det ger en otrolig karaktär till dinkan, så jag skulle aldrig byta till ett Safirglas - (det vore ju att nedgradera den :p)

80talisten skrev:
orup skrev:
80talisten skrev:
JakobZ skrev:
80talisten skrev:
Holken skrev:

mvh Orup
Personligen älskar jag Hardlexglaset på SBDX001 och är en av klockans stora styrkor. Det ger en otrolig karaktär till dinkan, så jag skulle aldrig byta till ett Safirglas - (det vore ju att nedgradera den :p)

Ja, så kan man se saken kanske :)
Men dykare ska ha det bästa om de ska fungera till 100% som de är avsedda för.
Det är av kostnadsskäl som Seiko har använt sig av Harlexglas i sina dykare men
i de allra senaste modellerna så har de börjat med safirglas och det är bra om de
ska konkurrera med de stora björnarna :)
Orup
Orup

orup skrev:
80talisten skrev:
orup skrev:
80talisten skrev:
JakobZ skrev:
80talisten skrev:
Holken skrev:

mvh Orup

i de allra senaste modellerna så har de börjat med safirglas och det är bra om de
Orup
Orup
Highgrade Hardlex ska ge bäst prestanda i förhållande till priset. Finns bra info angående Hardlexglaset här. - http://www.thewatchsite.com/index.php/topic,273.0.html

Är det välvt Safirglas på SBDX011?

point1 skrev:
Det jag inte ville läsa var åsikter, det jag ville ha var information för att få reda på varför GS skulle vara överlägset i termer av processer och kvalitetskontroll. Knappast speciellt subjektivt.
...
/quote]

Hur 17 menar du nu? Du har ju fått exakt den informationen du frågar om! Det var ju exakt det jag skrev när jag radade upp skillnaden mellan olika linjer hos Seiko.

Det högre priset hos Seiko GS i relation till andra Seikos har att göra med hur de är tillverkade, vilket jag beskrev.

80talisten skrev:
orup skrev:
80talisten skrev:
orup skrev:
80talisten skrev:
JakobZ skrev:
80talisten skrev:
Holken skrev:

mvh Orup

Orup
Orup
Highgrade Hardlex ska ge bäst prestanda i förhållande till priset. Finns bra info angående Hardlexglaset här. - http://www.thewatchsite.com/index.php/topic,273.0.html

Är det välvt Safirglas på SBDX011?

SBDX 011 har ett platt 4 mm tjockt safirglas.
Det går olika uppgifter på nätet om att Hardlexglaset , att Hardlexglaset skulle vara bättre
än safirglaset men så är det inte. I en intervju med Ikuo Tokunaga på Seiko så säger han
helt klart att Safirglaset är överlägsen Hardlexglaset. Intervjun finns här på klockforum
under rubriken Seiko referens.Så allt handlar om kostnads skäl då Seiko använder sig av
Hardlexglas och inte Safirglas. Men nu när Seiko börjar att använda safirglas i sina dykare
plus Grand Seiko verk i dem så är det dykare att räkna med :)
orup

Jag anser att SBDB001 känns mycket mer dykare än SBGA031 så vore jag på jakt efter en dykare och fastnat för Seiko skulle jag valt den före även om priset vore detsamma.

JohanHLM skrev:
Jag anser att SBDB001 känns mycket mer dykare än SBGA031 så vore jag på jakt efter en dykare och fastnat för Seiko skulle jag valt den före även om priset vore detsamma.
Helt olika klockor, SBDB001 är ett instrument och SBGA031 en dressdiver. Olika som dag & natt

80talisten skrev:
JohanHLM skrev:
Helt olika klockor, SBDB001 är ett instrument och SBGA031 en dressdiver. Olika som dag & natt

Uttryckte mig kanske lite klumpigt men det jag menade var precis det du skriver att GS dykare utstrålar mer dressklocka än renodlad dykare.

yonsson skrev:
point1 skrev:
Det jag inte ville läsa var åsikter, det jag ville ha var information för att få reda på varför GS skulle vara överlägset i termer av processer och kvalitetskontroll. Knappast speciellt subjektivt.
...
/quote]

Hur 17 menar du nu? Du har ju fått exakt den informationen du frågar om! Det var ju exakt det jag skrev när jag radade upp skillnaden mellan olika linjer hos Seiko.

Det högre priset hos Seiko GS i relation till andra Seikos har att göra med hur de är tillverkade, vilket jag beskrev.

Jag menar detta du skrev:

"Hur man kan tro sig bli insatt utan att läsa själv är för mig en gåta, då åsikter bygger på subjektiv värdering, men här kommer lite snabbinfo så du slipper läsa."

Uppenbarligen så gick ju det? Att få information i denna tråd utan att googla

Lite ot kanske, men vad kostar Prospex i Japan? Priserna på seiko.jp verkar inte vara mycket lägre än gråhandelspriserna i Europa, men jag antar att det är AD-priser och att gatupriset är lägre.

yonsson skrev:
axa skrev:
Efter det lilla jag läst in mig på så uppfattar jag som att Seiko mer fokuserar på tidhållning och urverkets precision snarare än design avseende GS.

Håller inte riktigt med dig. Självklart satsar GS på design, men de har ju släppt mycket färre modeller i och med att de hade ett långt uppehåll. Dessutom vill de ju vara trogna sin designhistorik, precis som alla andra klockmärken efterfrågar att vara.

Då kanske jag uttryckte mig otydligt. Visst har Seiko ett visst fokus på design men som jag förstår det så läggs krutet på innehållet.
Om man tittar på deras GS så är de ju ganska konservativa vad gäller designen, de är ju trogna sin designhistorik som du säger. Vi tittar vidare på MM så finns det en klar linje från 6159-7000 till dagens MM.
Desto mer händer det på insidan...

axa skrev:
yonsson skrev:
axa skrev:
Efter det lilla jag läst in mig på så uppfattar jag som att Seiko mer fokuserar på tidhållning och urverkets precision snarare än design avseende GS.

Håller inte riktigt med dig. Självklart satsar GS på design, men de har ju släppt mycket färre modeller i och med att de hade ett långt uppehåll. Dessutom vill de ju vara trogna sin designhistorik, precis som alla andra klockmärken efterfrågar att vara.

Då kanske jag uttryckte mig otydligt. Visst har Seiko ett visst fokus på design men som jag förstår det så läggs krutet på innehållet.
Om man tittar på deras GS så är de ju ganska konservativa vad gäller designen, de är ju trogna sin designhistorik som du säger. Vi tittar vidare på MM så finns det en klar linje från 6159-7000 till dagens MM.
Desto mer händer det på insidan...
Fast 6159-7000 hade väl ett bättre urverk ändå än SBDX001, - ett 36 000 bph hi-beat. Men det gillar jag med Seiko att dom håller sig till sin egen design, och den bästa inspirationen finns ofta i ett märkes egna historia.

@Axa
Jag är med på vad du menar och håller väl typ med dig. Det beror lite på hur man tänker, såklart. De flesta innovationerna släpper ju Seiko via GS.

Angående om hur mycket utsidan förändrats, så beror det ju lite på hur man räknar. Det långa uppehållet gör ju att man tänker att det hänt mindre, medan antal aktiva år är ganska litet, så i förhållande till det, så har det ju hänt mycket. ;)

Känns som vi alltid diskuterar detta, GS är kanonfina dinkor i klass med dom flesta stora tillverkare men totalt okänt för gemeneman, vissa går igång på det andra inte....

Vi får inte glömma att en professionell dykarklocka inte är bäst med ett automatiskt verk
utan helt överlägsen av ett bättre quartz verk. Så när Seiko tillverkar sina tool watch för professionell dykning de s.k Marinmasters så är med det quartz verket Cal. 7C46. Här kommer en bild på det verket . Öppnar man vanliga quartzverk och jämför med detta så ser man skillnaden :) orup

Bilagor

• 7C46.jpg
    7C46.jpg
    103 KB · Visningar: 242
orup skrev:
Vi får inte glömma att en professionell dykarklocka inte är bäst med ett automatiskt verk
utan helt överlägsen av ett bättre quartz verk. Så när Seiko tillverkar sina tool watch för professionell dykning de s.k Marinmasters så är med det nya quartz verket Cal. 7C46. Här kommer en bild på det verket . Öppnar man vanliga quartzverk och jämför med detta så ser man skillnaden :) orup

nästan antika OQ är väl inte fy skam heller...Rolex 11 juveler, Seiko 7 juveler...

50352.jpg

masterkiller skrev:
orup skrev:
utan helt överlägsen av ett bättre quartz verk. Så när Seiko tillverkar sina tool watch för professionell dykning de s.k Marinmasters så är med det nya quartz verket Cal. 7C46. Här kommer en bild på det verket . Öppnar man vanliga quartzverk och jämför med detta så ser man skillnaden :) orup

nästan antika OQ är väl inte fy skam heller...Rolex 11 juveler, Seiko 7 juveler...

50352.jpg

Martin!
Seiko 7C46 verket är byggd som en inneslutande fungerande enhet. Dessutom med ett magnetiskt avskärmade skydd.
7c46 verket fungerar i fem år utan batteribyte och dessutom med ett ett varningssystem när det är dags att byta batteri.
7c46 är byggt för att tåla stryk det är nästan omöjligt att få stopp på det utan att ta ut batteriet ur klockan :) Seiko startade med att bygga quartz ur och de har fortsatt att utveckla tekniken till fulländning. Mer går att läsa på nätet om verket.
Jag skickar med en bild på ett vanligt quartzverk som sitter i Seiko så kan man göra en jämförelse med det verk som sitter i Tuna modellerna.
orup

Bilagor

• SEIKO KALIBER.jpg
    SEIKO KALIBER.jpg
    65.1 KB · Visningar: 454
  • 7C46.jpg
    7C46.jpg
    103 KB · Visningar: 320
Hur en dyr klocka håller tiden är väl i sig ganska irrelevant? När vi pratar om något dyrare klockor så håller de flesta tiden inom COSC om den underhålls väl och inte utsätts för skador. Att ha det för att definiera om en klocka är bra eller ej känns inte helt tillräckligt. :)

Seiko och Grand Seiko är väl ganska enkelt. Det är ett bolag som bygger klockor. Största delen massproduceras industrimässigt och krängs billigt för bra profit. Grand Seiko byggs mer som en finare schweizisk klocka där mycket görs för hand. Därav att den också kostar mycket mer. Kostar klockan så mycket mer att producera att det motiverar prisskillnaden? Knappast. Däremot så görs den i mycket mindre serier vilket leder till ett mycket högre pris om man vill få någorlunda lönsamhet i produktionen. Självklart är klockan välbyggd och den är säkert i paritet med motsvarande schweizisk modell i samma prisklass. Om den är bättre eller ej är helt subjektivt då jag lovar att den absolut största delen köpare avgör vilken klocka de köper utifrån hur den ser ut, hur den känns och om den är det märke man vill ha.

Jag har svårt att motivera att en Seiko kostar så mycket. Det är trots allt fortfarande en Seiko. De som köper dessa är nördar som lever för sitt märke. Jag tror inte att många vanliga kunder står och funderar på om de ska köpa en Rolex eller Omega för 50k och sen slutar med en Seiko. Seiko själva har nog inte heller Grand Seiko för att göra sig stora pengar på det segmentet. Man ser det nog som ett bra sätt att marknadsföra Seiko och lyfta märket vilket förmodligen gör att de kränger fler Velaturas och annat skräp då man helt plötsligt får ett argument att Seiko faktiskt är mycket bättre än vad kunden tror. Det sagt så är inte märket dåligt. Det är bara många kunder som tror att Seiko är i paritet med resten av Ur&Penn-sortimentet. Här vinner Seiko på att faktiskt ha premiummodeller för att påvisa att de gör bra prylar.

Kort sagt så är den billiga Seiko 5:an säkert en bra klocka för pengen. Samma gäller de som kostar mellan 2-5k. Marinemastern är något mellanting och den står sig säkert väl mot andra dykare i samma prisklass. Grand Seiko är säkert en minst lika bra klocka som en Omega eller Rolex i samma prisklass men det är som sagt fortfarande en Seiko.

Vad är då kontentan av allt babbel? Jo, Seiko gör bra, prisvärda klockor för alla. Alla vill dock inte ha en Seiko.

Det finns jämförande recensioner där Grand Seiko klockor jämförs med Rolexklokor och även minst en där en mm300 jämförs med Rolex submariner. Hittas via google för de som är intresserade. Tänker inte ge en sammanfattning, då det bara kommer att leda till allmänt uppror. ;)

Tillbaka
Topp