• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand seiko dykare

orup

Omega
yonsson skrev:
Det finns jämförande recensioner där Grand Seiko klockor jämförs med Rolexklokor och även minst en där en mm300 jämförs med Rolex submariner. Hittas via google för de som är intresserade. Tänker inte ge en sammanfattning, då det bara kommer att leda till allmänt uppror. ;)

Jag kan inte förstå det där med jämförelser, Rolex eller Seiko. Rolex har sina fördelar som klocka och Seiko har sina så varför jämföra dessa klockor med varandra? Det är alltid Seiko fanatikern som gör det. Rolex ägaren har inget behov av det :)
Så ta det som det är. Det är fan så mycket roligare att bära en Rolex på armen och aldrig behöva försvara den! Har man en
Seiko på armen så ligger man alltid i försvarsläge!!!!! Varför kostar din klocka så mycket. Det är ju bara en jävla Seiko!! Svar: Har du aldrig hört talas om en Grand Seiko Va???? och så är det hela i gång!!! bla bla bla
LIte ironi så här på e.m
orup
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Seikon ser ju sjukt välbyggd ut men, som så många konstaterat innan, det är bara en Seiko. Synen på Seiko som premiummärke är nog relativt begränsad till eventuella GS-ägare. Det bästa vore väl att lansera GS under ett annat namn och köra premiumracet fullt ut.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Varför försvara Seiko?? Finns ingen som helst anledning.. Kvaliteten, finishen, det stora hantverket, historian bakom Seikos premium kollektioner och överhuvudtaget Seiko som klocktillverkare/koncern talar väl sitt tydliga språk. Seiko har en histora som sträcker sig bak till 1881 och har många innovationer, dessutom har dom varit en genuin manufaktur sen dag ett. Kanske är dags för folk att inse att fin och genuin klocktillverkning inte bara kretsar kring Schweiz. Just take it or leave it! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag menade det absolut inte som någon typ av försvar eller dylikt. Människor av naturen tenderar dock att vilja kunna utgå från något man känner igen och många här har ägt en Rolex submariner. Därmed skulle det kanske kunna vara intressant för någon att läsa jämförelser mellan en Seikodykare av dyrare variant med Rolex submariner ur en ägares synvinkel.

Rent personligt, så skulle jag nog aldrig köpa en GS-dykare, då jag anser att en Seikodykare inte ska ha kronan kl3.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
easy rider skrev:
Då kanske de skulle ta och öka marknadsföringsbudgeten.
Det har aldrig varit tänkt att Seikos premium skulle hamna utanför Japan från början. Det har varit för japanarna själva det har marknadsförts. Det är eftersom efterfrågan utanför Japan/Asien varit så pass stor så bestämde man sig för en internationell lansering.

Seikos VD/ägare Shinji Hattorri har själv gått ut med att deras premium ska marknadsföras, tydligen så var målet att Grand Seiko skulle bli det mest kända från Seiko inom 5 år. Fråga mig inte hur dom ska genomföra marknadsföringen. Men tyvärr anar jag orosmoln av detta då jag är rädd att dom skulle lockas ta fula genvägar som trams att betala kändisar att bära dem, kvalitetskompromisser, låta produktionen ske genom det löpande bandet o.s.v. Isåfall behåller jag mycket hellre Seiko i dess nuvarande form.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
80talisten skrev:
easy rider skrev:
Då kanske de skulle ta och öka marknadsföringsbudgeten.
Det har aldrig varit tänkt att Seikos premium skulle hamna utanför Japan från början. Det har varit för japanarna själva det har marknadsförts. Det är eftersom efterfrågan utanför Japan/Asien varit så pass stor man bestämde sig för en internationell lansering.

Seikos VD/ägare Shinji Hattorri har själv gått ut med att deras premium ska marknadsföras, tydligen så var målet att Grand Seiko skulle bli det mest kända från Seiko inom 5 år. Fråga mig inte hur dom ska genomföra marknadsföringen. Men tyvärr anar jag orosmoln av detta då jag är rädd att dom skulle lockas ta fula genvägar som trams att betala kändisar att bära dem, kvalitetskompromisser, låta produktionen ske genom det löpande bandet o.s.v. Isåfall behåller jag mycket hellre Seiko i dess nuvarande form.


På vilket sätt skulle kvalitén bli lidande av att GS skall bli mest känt och av att man skulle använda kändisar?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Spencer66 skrev:
80talisten skrev:
easy rider skrev:
Då kanske de skulle ta och öka marknadsföringsbudgeten.
Det har aldrig varit tänkt att Seikos premium skulle hamna utanför Japan från början. Det har varit för japanarna själva det har marknadsförts. Det är eftersom efterfrågan utanför Japan/Asien varit så pass stor man bestämde sig för en internationell lansering.

Seikos VD/ägare Shinji Hattorri har själv gått ut med att deras premium ska marknadsföras, tydligen så var målet att Grand Seiko skulle bli det mest kända från Seiko inom 5 år. Fråga mig inte hur dom ska genomföra marknadsföringen. Men tyvärr anar jag orosmoln av detta då jag är rädd att dom skulle lockas ta fula genvägar som trams att betala kändisar att bära dem, kvalitetskompromisser, låta produktionen ske genom det löpande bandet o.s.v. Isåfall behåller jag mycket hellre Seiko i dess nuvarande form.


På vilket sätt skulle kvalitén bli lidande av att GS skall bli mest känt och av att man skulle använda kändisar?

Är långt ifrån kunnig om marknadsföring, men jag kan tänka mig att sånt här kostar en rejäl slant och att det (i ett sådant skräckscenario) skulle behöva sparas in på annat, men hoppas jag har fel. Men Seiko är ju en stor koncern som nog inte har problem pengarmässigt iof.
 

orup

Omega
80talisten skrev:
Varför försvara Seiko?? Finns ingen som helst anledning.. Kvaliteten, finishen, det stora hantverket, historian bakom Seikos premium kollektioner och överhuvudtaget Seiko som klocktillverkare/koncern talar väl sitt tydliga språk. Seiko har en histora som sträcker sig bak till 1881 och har många innovationer, dessutom har dom varit en genuin manufaktur sen dag ett. Kanske är dags för folk att inse att fin och genuin klocktillverkning inte bara kretsar kring Schweiz. Just take it or leave it! :)

80-talisten!
Varför försvara Seiko? Det är precis vad du gör nu med din text ovan :)
Det är lite som att bita sig själv i svansen
Det bästa är att du trivs med din Seiko och jag med min och så vidare.
Det är den bästa utgångspunkten tycker jag. Att försöka göra en Seiko till en Rolex
eller bättre än Rolex leder ingenstans.
Orup
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
orup skrev:
80talisten skrev:
Varför försvara Seiko?? Finns ingen som helst anledning.. Kvaliteten, finishen, det stora hantverket, historian bakom Seikos premium kollektioner och överhuvudtaget Seiko som klocktillverkare/koncern talar väl sitt tydliga språk. Seiko har en histora som sträcker sig bak till 1881 och har många innovationer, dessutom har dom varit en genuin manufaktur sen dag ett. Kanske är dags för folk att inse att fin och genuin klocktillverkning inte bara kretsar kring Schweiz. Just take it or leave it! :)

80-talisten!
Varför försvara Seiko? Det är precis vad du gör nu med din text ovan :)
Det är lite som att bita sig själv i svansen
Det bästa är att du trivs med din Seiko och jag med min och så vidare.
Det är den bästa utgångspunkten tycker jag. Att försöka göra en Seiko till en Rolex
eller bättre än Rolex leder ingenstans.
Orup
Sen när höjer jag Seiko över Rolex..? snarare kommer du nog hitta tvärtom angående Rolex 116660 och 116610LN.
 

orup

Omega
80talisten skrev:
orup skrev:
80talisten skrev:
Varför försvara Seiko?? Finns ingen som helst anledning.. Kvaliteten, finishen, det stora hantverket, historian bakom Seikos premium kollektioner och överhuvudtaget Seiko som klocktillverkare/koncern talar väl sitt tydliga språk. Seiko har en histora som sträcker sig bak till 1881 och har många innovationer, dessutom har dom varit en genuin manufaktur sen dag ett. Kanske är dags för folk att inse att fin och genuin klocktillverkning inte bara kretsar kring Schweiz. Just take it or leave it! :)

80-talisten!
Varför försvara Seiko? Det är precis vad du gör nu med din text ovan :)
Det är lite som att bita sig själv i svansen
Det bästa är att du trivs med din Seiko och jag med min och så vidare.
Det är den bästa utgångspunkten tycker jag. Att försöka göra en Seiko till en Rolex
eller bättre än Rolex leder ingenstans.
Orup
Sen när höjer jag Seiko över Rolex..? snarare kommer du nog hitta tvärtom angående Rolex 116660 och 116610LN.

Den gemene man är inte expert på Seiko utan gör en uppfattning på den stora utbud av klockor som
Seiko har. De flesta kommer i kontakt med klockor från Seiko som kostar runt en tusenlapp och det finns det
gott om. Samma brand försöker att lyfta sitt märke till den högre skalan. Men då fungerar det inte lika bra.
Vanligt folk håller inte koll på Seiko, Grand Seiko eller Marinmaster. En Rolex är en klocka som nästan alla
känner till. Till och med min gamla mormor som inte är ett dugg intresserad av klockor. Där har du skillnaden.
Det handlar inte bara att göra bra klockor. Så rättvis är inte världen :)
orup
 

John R

Panerai
Jag skulle tro att de är värda sina pengar. Kvalitet och teknik är top!
Design är som vanligt en delad röv. Skulle jätte gärna testa.

Många fattar inte GS Seiko för att GS Seiko har inte talat om varför du skall ha en GS Seiko.
Sedan finns det några som fattar det ändå. Det tar lång tid att etablera ett "nytt för västvärden"
märke/linje/GS som är vanligtvis är relativt billigt märke när man bara läser Seiko. Jag tror att en vanlig
klockkonsument är väldigt konservativ och traditionsbunden när man gör sina val i den prisklassen. Man köper först och främstav de klockmärken som har talat om varför ju DU skall köpa just deras klocka och de har haft väldigt många år på
sig att tala om för dig varför du skall köpa den klockan.

Med tiden tror jag Seiko GS kommer knapra i sig lite mer marknadsandelar men det blir
nog väldigt tuft.

/John R
 

orup

Omega
John R skrev:
Jag skulle tro att de är värda sina pengar. Kvalitet och teknik är top!
Design är som vanligt en delad röv. Skulle jätte gärna testa.

Många fattar inte GS Seiko för att GS Seiko har inte talat om varför du skall ha en GS Seiko.
Sedan finns det några som fattar det ändå. Det tar lång tid att etablera ett "nytt för västvärden"
märke/linje/GS som är vanligtvis är relativt billigt märke när man bara läser Seiko. Jag tror att en vanlig
klockkonsument är väldigt konservativ och traditionsbunden när man gör sina val i den prisklassen. Man köper först och främstav de klockmärken som har talat om varför ju DU skall köpa just deras klocka och de har haft väldigt många år på
sig att tala om för dig varför du skall köpa den klockan.

Med tiden tror jag Seiko GS kommer knapra i sig lite mer marknadsandelar men det blir
nog väldigt tuft.

/John R

Det tror jag också att det blir. Men det är en liten guldgruva för oss Seiko nördar i alla fall :)
Som jag förstår så har Seiko sin största försäljning av sina bästa klockor på hemmaplan och skulle de vilja ut i resten av världen med de dyrare uren så måste de lägga om försäljnings taktik. Kanske ett namnbyte på de bästa uren skulle vara en av lösningarna som någon redan har tagit upp. Men att produkterna håller en suverän hög kvalité är det inget snack om.
orup
 

axa

Omega
Försvara?

Det handlar inte om att försvara Seiko gentemot Rolex utan att få okloka klocknördar att inse att Seiko är bättre än Rolex.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
axa skrev:
Försvara?

Det handlar inte om att försvara Seiko gentemot Rolex utan att få okloka klocknördar att inse att Seiko är bättre än Rolex.

Hur hårt du än försöker banka in det hos oss så tror knappast att det är någon som väljer Seiko över Rolex. :mrgreen:

Ponera att du hittar två klockor på marken. Sprillans nya med b&p (bortse från den begränsade sannolikheten att det händer :mrgreen: ) men du kan bara ta med dig en av dem. Den ena är en Seiko Mm300 och den andra en sub. Finns ingen frisk människa som väljer Seikon där.

Men detta klockrena resonemanget är nog den här diskussionen avklarad!!! Case closed!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
JakobZ skrev:
axa skrev:
Försvara?

Det handlar inte om att försvara Seiko gentemot Rolex utan att få okloka klocknördar att inse att Seiko är bättre än Rolex.

Hur hårt du än försöker banka in det hos oss så tror knappast att det är någon som väljer Seiko över Rolex. :mrgreen:

Ponera att du hittar två klockor på marken. Sprillans nya med b&p (bortse från den begränsade sannolikheten att det händer :mrgreen: ) men du kan bara ta med dig en av dem. Den ena är en Seiko Mm300 och den andra en sub. Finns ingen frisk människa som väljer Seikon där.

Men detta klockrena resonemanget är nog den här diskussionen avklarad!!! Case closed!
Byt ut Suben med en SMP så kan historian sluta annorlunda, andrahandsvärdet på MM300 är i regel bättre än på en SMP. Men va fan liksom är det vi tjatar om.. En kille frågar om GS divers och allt spårar ut.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Efter allt jäkla tjatter och tjat måste detta vara en av dom sömnigaste trådarna hittills... Men på grund av ovanstående punkter har jag bestämt mig för att göra en jämförelserecension på en budgetdykare, en midrange-dykare och en Premiumdykare från Seiko.. Alla tre ikoniska Seikos...:cool: Håll till godo!! :D
 

axa

Omega
Spencer66 skrev:
axa skrev:
DW6900MS skrev:
Fast då är inte MM300 någon GS om vi ska hålla oss till topic :cool:

Exactomundo.
Som klocknörd hade jag lätt valt GSen på marken, med en Springdrive hade valet varit ännu lättare.
Jösses, Rolex växer ju på trän....


Jaså det är du Axa som blivit KS eget forumtroll :mrgreen:

Hehe, måste ju få bidra med lite bitterhet mot Rolex. Det har varit alldeles för många tabeller på forat som visar hur överlägset Rolex är...
 
Topp