• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravyr på Boetten, den bildade mannens tatuering?

Sten

Cartier
Tänker mig mitt namn och kanske någon väl vald mening. Eventuellt kortar jag ned namnet till initialerna. Hur kan det va fel? Skräddaren sätter ju tex. alltid mina inititaler i kostymerna och på skjortorna och det ser jag enbart som något positivt. Tänker att det borde vara samma sak med uret.. Är vi överens? Eller finns det någon som tycker det är vansinnigt att gravera sitt verk?
Kör på, finns inget rätt eller fel. Gör som DU själv känner. Är det en keeper som dessutom går i arv kan det ju vara lite kul för följande bärare den dagen.
 

Thorn

Friends of KS
Det är en jävla skillnad på gravering:
image.jpg

Och på gravering:
image.jpg


Finns det något personligt signifikant eller leder en till kul proveniens så är gravyr skiftett.
 

DrDre

Patek
Tänker mig mitt namn och kanske någon väl vald mening. Eventuellt kortar jag ned namnet till initialerna. Hur kan det va fel? Skräddaren sätter ju tex. alltid mina inititaler i kostymerna och på skjortorna och det ser jag enbart som något positivt. Tänker att det borde vara samma sak med uret.. Är vi överens? Eller finns det någon som tycker det är vansinnigt att gravera sitt verk?

Vi är överens om att gravyr kan vara trevligt. Vi kommer aldrig att bli överens om att initialerna på skjortan är positivt. Vill du ha en meningsfrände i den frågan får du nog vända dig till Donald Trump. Eller ngn thailandsturist. Short Dick Society kanske också funkar.
 

Rivalen

Rolex
.... och presidenter. JFK fick ju sin graverade Omega av en vän. Själva gravyren tycker inte jag är så snyggt gjord, men jag tror aldrig JFK kände sig "tacky" när han bar den. Gör som du känner för, men be att få se bildprover på gravörens tidigare jobb så att du tror att du blir nöjd.
 

wotan

Rolex
Ärade Klocksnackare!

Hur är det med Gravyr på boetten, försvann det för hundra år sedan eller är det något man kan applicera än idag? Vart gör man isf lämpligast detta, är det något Rob grejjar? Vad kostar det? Hur påverkar det värdet på klockan och framförallt vad anser ni om det hela? Totalt vansinne eller en trevlig detalj?
Den bildade mannens tatuering?
 

Case

Panerai
Min ödmjuka åsikt i frågan är att diskret gravyr/brodyr av initialer eller bomärke generellt är en trevlig estetisk detalj på ting som är specialtillverkade/måttbeställda till en själv.

På massproducerade saker är det bara lämpligt om de kan förväntas förväxlas med någon annans ägodelar, en uniform till exempel. Tvättar du dina skjortor hemma, skippa det, men om du lämnar in dem kan det vara en praktisk detalj.

På gåvor kan det ofta ge ett mervärde, ungefär som när man skriver några rader i en bok man ger bort. På samma sätt kan det skapa mervärde i en gåva man ger till sig själv, särskilt om det rör sig om ett memento för en händelse eller period i livet och då snarare några ord som påminner om just det, än ens initialer. ( Som för övrigt blir överflödiga om det finns en annan gravyr som gör tinget unikt. )

I korta ordalag, bra om det är av praktiska skäl eller som memento, annars inte så stilfullt.

/G
 
Senast ändrad:

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Vet du ens varför man satte sina initialer på skjortan från början? Om du gör det för att du tycker det är tufft har du verkligen missat poängen...
Ingen aning, men borde rimligen vara av samma anledning som jag har det. För att hålla reda på vilka skjortor som är mina tex vid tvättning. Kan tänka mig att det som så mkt annat har sitt ursprung i det militära där alla hade likadana skjortor. Hursomhelst ser jag inte riktigt kopplingen ftån att jag inte har koll på historien till att jag skulle tycka det var fränt. Drog en paralell mellan signatur på skjortan och uret, inget annat.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Min ödmjuka åsikt i frågan är att diskret gravyr/brodyr av initialer eller bomärke generellt är en trevlig estetisk detalj på ting som är specialtillverkade/måttbeställda till en själv.

På massproducerade saker är det bara lämpligt om de kan förväntas förväxlas med någon annans ägodelar, en uniform till exempel. Tvättar du dina skjortor hemma, skippa det, men om du lämnar in dem kan det vara en praktisk detalj.

På gåvor kan det ofta ge ett mervärde, ungefär som när man skriver några rader i en bok man ger bort. På samma sätt kan det skapa mervärde i en gåva man ger till sig själv, särskilt om det rör sig om ett memento för en händelse eller period i livet och då snarare några ord som påminner om just det, snarare än ens initialer. ( Som för övrigt blir överflödiga om det finns en annan gravyr som gör tinget unikt. )

I korta ordalag, bra om det är av praktisks eller memento skäl, annars inte så stilfullt.

/G
Mkt vettig och bra analys! Håller med, eftersom det rör sig om en gåva till mig själv känns det sanktionerat att gravera nått för mig meningsfullt.
 

Case

Panerai
Om det någonsin funnits någon korrekt anledning att gadda en tribal kan ju diskuteras, men jag tror du förstår vad jag menar.
 
Topp