• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grey market - så funkar det (enligt John Keill på Quill & Pad)

Tjabo

Silver
2-Faktor
Läste en artikel om grey market klockor på Quill & Pad och tänkte dela med mig. Det mesta är säkert känt för er, men för många av oss är det fortfarande en gråzon (pun intended). :)

Bland annat skriver John:

How is the grey market supplied?
When you ask this question, most people in the know will answer by spinning a yarn. “Well, a retailer in some foreign land was closing and it liquidated its inventory.”

That’s the type of narrative brands offer.

Sorry, but there isn’t a retailer large enough – or even two or three – closing or not, that could supply the amount of product to the grey market that is out there. Even if there was, that product would eventually be sold and disappear, and that’s not happening.

It is the brands themselves that largely supply the grey market. Whether they sell to grey market retailers directly or through a grey market wholesaler, as I stated earlier, they do it to generate short-term cash flow and eliminate slow-moving inventory.

Ett iallafall mina ögon rätt uppseendeväckande påstående. Jag har hittills fått förklarat för mig att det snarare är AD's som behöver få fart på sina varulager som tillhandahåller grå-handlarna med sina klockor.

En annan sak som jag tyckte var intressant var detta:

Another reason that most people don’t think of is that that watch – wherever it is eventually sold – adds to the advertising dollars that the brand will kick back to the authorized retailer because advertising is usually based on the retailer’s annual sales volume.

So in the end if an authorized retailer sells $100,000 of a particular brand to the grey market, it may only show a profit of $5,000 to $10,000, but it will also receive an additional $5,000 to $10,000 toward advertising.

Det låter ju logiskt - desto högre försäljning - desto mer pengar till marknadsföring. På så sätt kan en AD köpa sig "tid" för att få försäljningen att rulla. Men samtidigt skjuter "hen" sig i foten.

En till sak som författaren uttrycker är detta:

“Why” is the easy question to answer
Look at the the brands that aren’t suffering right now during this time of economic hardship for most, brands like Rolex and Patek Philippe.

Both have annual inventory sell-through well into the high 90 percent range. It is extremely rare to see these brands on the grey market.

If something isn’t easily attainable (assuming the product is great) – like that of these two brands – demand always meets or outweighs supply, therefore making it unnecessary to sell at discounted prices.

Additionally, their authorized retail network is extremely loyal, bending over backwards to remain a part of that network.

“Well, they’re Rolex and Patek Philippe,” you say.

Yes!

Not over-manufacturing, returning the loyalty of their networks, and not dumping watches on the grey market in the first place is (in large part) how they became Rolex and Patek Philippe in the first place!

For those of you who say, “I see them on the grey market”: yes, occasionally it happens. But the watches found there are purchased from retailers at a modest discount and sold at or very close to MSRP.

Additionally, Rolex and Patek Philippe usually pursue the offending authorized retailers and close them quite quickly, choking the supply.

Jag har haft rätt höga tongångar mot de flesta i branschen utom ovan nämnda och Lange - inklusive mitt älskade Panerai. Jag förfasas över hur många märken som urholkar sitt varumärke för att lösa nästa kvartalsrapport. Långsiktigheten är som bortblåst.

Läs gärna hela artikeln här: http://quillandpad.com/2017/01/30/navigating-grey-market-retail-expert-explains-whys-wherefores/ och glöm inte att kika kommentarerna. De är riktigt bra!

Det kan säkert stämma för flera av de aningen mer okända märkena där man ser stor skillnad på listingpris och greymarket priser, men intressant att någon sticker ut hakan och påstår det!

Som sagt inget direkt nytt under solen men ändå intressant att få sina kunskaper bekräftade.

Reagerade på är det här stycket:
For the authorized retailers it causes problems because now a client walks in, tries on the watch, asks how much, then says, “Gee, I can get the same watch for 20 percent less from www.blahblahblah.com.” The retailer is then forced to either sell the watch for little or no profit or not make the sale at all.

Det är ingen hemlighet att många av de största märkena säljs av ADs med 40-50% i marginal. Att gå ner 20% innebär fortfarande en rejäl vinst.

Gråhandeln kommer bara att öka och dagens ADs får nog finna sig i att om de ska finnas kvar om några år så måste de skära rejält i marginalerna.

Jo, men då jag inte hade koll på vem artikelförfattaren är så var det svårt för mig att värdera. Nu när jag läste mig till att han jobbat många år inom retail så får man väl anta att han vet vad han pratar om. :)

Exakt, men det är ju som jag ser det fortfarande hans egna påstående. Han backar ju inte upp det med några referenser mer än sin egen empiri. Det var därför jag valde en så tydlig rubrik. Med det sagt håller jag med dig, han verkar ändå ha viss grund för sina påståenden...

Som sagt inget direkt nytt under solen men ändå intressant att få sina kunskaper bekräftade.

Reagerade på är det här stycket:
For the authorized retailers it causes problems because now a client walks in, tries on the watch, asks how much, then says, “Gee, I can get the same watch for 20 percent less from www.blahblahblah.com.” The retailer is then forced to either sell the watch for little or no profit or not make the sale at all.

Det är ingen hemlighet att många av de största märkena säljs av ADs med 40-50% i marginal. Att gå ner 20% innebär fortfarande en rejäl vinst.

Gråhandeln kommer bara att öka och dagens ADs får nog finna sig i att om de ska finnas kvar om några år så måste de skära rejält i marginalerna.
Du har ingen jättebra insikt i vad butiker har för marginaler ser jag.

Du har ingen jättebra insikt i vad butiker har för marginaler ser jag.
Istället för att leka von oben kan du väl istället berätta för vanligt folk vad marginalerna ligger på? :)

(Kolla inte runt på olika forum och bloggar bara, där vet de inte vad de pratar om, inte ens om de själva jobbat i klockbutiker.)

Istället för att leka von oben kan du väl istället berätta för vanligt folk vad marginalerna ligger på? :)

(Kolla inte runt på olika forum och bloggar bara, där vet de inte vad de pratar om, inte ens om de själva jobbat i klockbutiker.)
Inköpspris för rätt många märken är ca 50% av utpris. På det ska det 25% moms. Vissa märken kräver att du som handlare köper ett brett sortiment av modeller (dvs modeller som inte flyger ut ur butiken) så vissa klockor gör de sin vinst väldigt snabbt på och vissa tar det lång tid för dem att tjäna något på.

Inköpspris för rätt många märken är ca 50% av utpris. På det ska det 25% moms. Vissa märken kräver att du som handlare köper ett brett sortiment av modeller (dvs modeller som inte flyger ut ur butiken) så vissa klockor gör de sin vinst väldigt snabbt på och vissa tar det lång tid för dem att tjäna något på.
Låter rimligt men tydligen vet varken du eller jag vad vi pratar om.

Låter rimligt men tydligen vet varken du eller jag vad vi pratar om.
Mja, det handlar väl hur man använder termen "marginal"

Du och jag skriver olika :) Jag skriver att inköpspris är ca 50%, du skriver att marginalen är 50%. Dvs du skriver att butiken kan gå ner 20% och ändå ha 20-30% vinst. Det gör inte jag :)

Lägg på 25% på 50% av utpris. Dra sedan av 20% på utpris så ser du vad butiken har kvar i "vinst" (som ska täcka hyra, anställda, vinst till bolaget osv)

AD's roll i klockindustrin kommer minska otroligt mycket de kommande åren. Finns egentligen ingen anledning att köpa en klocka hos AD, så länge cert följer med ser jag ingen anledning till att betala 20-40% mer för samma klocka. Vi går ju mot det digitala. Om AD ska finnas kvar över huvud taget måste de börja med internetförsäljning, och det snarast - bara så kan man pressa priserna.

Klockhandlarna jobbar redan idag med relativt låga marginaler om man ser till andra marknader. Sedan har vi det som redan anmärkts här ovan. Så att det inte skulle vara några problem att gå ner 20% känns inte så sant. De stora tillverkarna med starka varumärken har lagt lite mer press på det senaste när man ville minska antalet ADs och öka kontrollen över dessa. Fler tillverkare satsar även på egna butiker. Mao får vi se hur det går för klockhandlarna framöver. Vet att många nya klockmärken lockar med högre marginaler för handlarna.

Mja, det handlar väl hur man använder termen "marginal"

Du och jag skriver olika :) Jag skriver att inköpspris är ca 50%, du skriver att marginalen är 50%. Dvs du skriver att butiken kan gå ner 20% och ändå ha 20-30% vinst. Det gör inte jag :)

Lägg på 25% på 50% av utpris. Dra sedan av 20% på utpris så ser du vad butiken har kvar i "vinst" (som ska täcka hyra, anställda, vinst till bolaget osv)
Utpris 100. Marginal 50. 50/100 = 50%
Utpris 100. Inköpspris 50. ==> påslag 50 = 50% marginal. Däremot 100% påslag.

100. Går ner 20% ==> säljer för 80. Vinst 30. 30/100 = 30% = marginal. Påslag 30/50 = 60%.

Moms är ingen kostnad för företag utan belastar slutkonsument.

Påslag vs marginal

Eller är jag helt onsdags-dum-i-huvudet? :)

Klockhandlarna jobbar redan idag med relativt låga marginaler om man ser till andra marknader. Sedan har vi det som redan anmärkts här ovan. Så att det inte skulle vara några problem att gå ner 20% känns inte så sant. De stora tillverkarna med starka varumärken har lagt lite mer press på det senaste när man ville minska antalet ADs och öka kontrollen över dessa. Fler tillverkare satsar även på egna butiker. Mao får vi se hur det går för klockhandlarna framöver. Vet att många nya klockmärken lockar med högre marginaler för handlarna.
Men vad är marginalerna i genomsnitt för stora märken som Rolex, Omega, PP mfl?

AD's roll i klockindustrin kommer minska otroligt mycket de kommande åren. Finns egentligen ingen anledning att köpa en klocka hos AD, så länge cert följer med ser jag ingen anledning till att betala 20-40% mer för samma klocka. Vi går ju mot det digitala. Om AD ska finnas kvar över huvud taget måste de börja med internetförsäljning, och det snarast - bara så kan man pressa priserna.
Hmmm.. Det lät väldigt abstrakt.
Du menar alltså att Nymans, Rob E. etc. Prompt ska lägga ned sina fysiska butiker - för att övergå till en digitaliserad handel (e-handel)?

:D

Eller menar du att de ska "utöka" sin försäljning genom att erbjuda köp via nätet - för att på så sätt pressa sina priser?
Ser inte logiken.
Kostnaderna försvinner ju inte, tvärtom - de ökar. Samtidigt som de ska minska priserna.

Edit: Och med tanken på trådens ämne, så gör detta det ännu mer roligt.
Det är inte direkt så att AD's har problem med att sälja majoriteten av klockorna till listpris.

Ska de ringa Rolex och säga "Hey! Vi har börjat med internetförsäljning. Era klockor går åt som smör. Kan vi snälla bli tilldelade några extra 116500LN?"

Hmmm.. Det lät väldigt abstrakt.
Du menar alltså att Nymans, Rob E. etc. Prompt ska lägga ned sina fysiska butiker - för att övergå till en digitaliserad handel (e-handel)?

:D

Eller menar du att de ska "utöka" sin försäljning genom att erbjuda köp via nätet - för att på så sätt pressa sina priser?
Ser inte logiken.
Kostnaderna försvinner ju inte, tvärtom - de ökar. Samtidigt som de ska minska priserna.

Edit: Och med tanken på trådens ämne, så gör detta det ännu mer roligt.
Det är inte direkt så att AD's har problem med att sälja majoriteten av klockorna till listpris.

Ska de ringa Rolex och säga "Hey! Vi har börjat med internetförsäljning. Era klockor går åt som smör. Kan vi snälla bli tilldelade några extra 116500LN?"

Nja, inte lägga ner men som du säger måste de satsa rejält på internetförsäljningen utöver den fysiska försäljningen som med tiden kommer minska betydligt. En satsning på internetförsäljningen utesluter ju inte fysiska affärer, men en kombination tror jag kommer vara bra för då når man ut till en större målgrupp och således kan man sälja mer klockor, vilket leder till att man kan sänka priserna och konkurrera med gråhandlarna. Förstår du hur jag menar?

Utpris 100. Marginal 50. 50/100 = 50%
Utpris 100. Inköpspris 50. ==> påslag 50 = 50% marginal. Däremot 100% påslag.

100. Går ner 20% ==> säljer för 80. Vinst 30. 30/100 = 30% = marginal. Påslag 30/50 = 60%.

Moms är ingen kostnad för företag utan belastar slutkonsument.

Påslag vs marginal

Eller är jag helt onsdags-dum-i-huvudet? :)

Säkert jag som är vecko-dum-i-huvudet och använder termer som jag inte behärskar.
Men bara för att momsen inte är en kostnad för bolaget betyder det väl inte att de får behålla den?
Alltså, kunden betalar 100 kr för en produkt. 20kr av den summan är moms. Butiken har köpt ni varan för 50 kr.
Inte får butiken behålla de 20kr då? Utan den summan slussas väl vidare till skattmasen? Så 30kr av 100 är butikens vinst?

Nu vet jag inte marginalerna på Patek Philippe, Rolex osv men jag vet att t.ex på seiko, tissot, tag heuer, certina och oris tjänar butiken rejält mycket i procent :) Kan säga såhär att inköpspriset på Oris 65 är 5700kr. Vad jag har åstadskommit i det halvåret jag jobbat inom branschen så låg inköpspriset på ca 30% av rek. priset. OBS detta gäller endast på de märkena vi sålde.

Tillbaka
Topp