Läste en artikel om grey market klockor på Quill & Pad och tänkte dela med mig. Det mesta är säkert känt för er, men för många av oss är det fortfarande en gråzon (pun intended).
Bland annat skriver John:
Ett iallafall mina ögon rätt uppseendeväckande påstående. Jag har hittills fått förklarat för mig att det snarare är AD's som behöver få fart på sina varulager som tillhandahåller grå-handlarna med sina klockor.
En annan sak som jag tyckte var intressant var detta:
Det låter ju logiskt - desto högre försäljning - desto mer pengar till marknadsföring. På så sätt kan en AD köpa sig "tid" för att få försäljningen att rulla. Men samtidigt skjuter "hen" sig i foten.
En till sak som författaren uttrycker är detta:
Jag har haft rätt höga tongångar mot de flesta i branschen utom ovan nämnda och Lange - inklusive mitt älskade Panerai. Jag förfasas över hur många märken som urholkar sitt varumärke för att lösa nästa kvartalsrapport. Långsiktigheten är som bortblåst.
Läs gärna hela artikeln här: http://quillandpad.com/2017/01/30/navigating-grey-market-retail-expert-explains-whys-wherefores/ och glöm inte att kika kommentarerna. De är riktigt bra!
Bland annat skriver John:
How is the grey market supplied?
When you ask this question, most people in the know will answer by spinning a yarn. “Well, a retailer in some foreign land was closing and it liquidated its inventory.”
That’s the type of narrative brands offer.
Sorry, but there isn’t a retailer large enough – or even two or three – closing or not, that could supply the amount of product to the grey market that is out there. Even if there was, that product would eventually be sold and disappear, and that’s not happening.
It is the brands themselves that largely supply the grey market. Whether they sell to grey market retailers directly or through a grey market wholesaler, as I stated earlier, they do it to generate short-term cash flow and eliminate slow-moving inventory.
Ett iallafall mina ögon rätt uppseendeväckande påstående. Jag har hittills fått förklarat för mig att det snarare är AD's som behöver få fart på sina varulager som tillhandahåller grå-handlarna med sina klockor.
En annan sak som jag tyckte var intressant var detta:
Another reason that most people don’t think of is that that watch – wherever it is eventually sold – adds to the advertising dollars that the brand will kick back to the authorized retailer because advertising is usually based on the retailer’s annual sales volume.
So in the end if an authorized retailer sells $100,000 of a particular brand to the grey market, it may only show a profit of $5,000 to $10,000, but it will also receive an additional $5,000 to $10,000 toward advertising.
Det låter ju logiskt - desto högre försäljning - desto mer pengar till marknadsföring. På så sätt kan en AD köpa sig "tid" för att få försäljningen att rulla. Men samtidigt skjuter "hen" sig i foten.
En till sak som författaren uttrycker är detta:
“Why” is the easy question to answer
Look at the the brands that aren’t suffering right now during this time of economic hardship for most, brands like Rolex and Patek Philippe.
Both have annual inventory sell-through well into the high 90 percent range. It is extremely rare to see these brands on the grey market.
If something isn’t easily attainable (assuming the product is great) – like that of these two brands – demand always meets or outweighs supply, therefore making it unnecessary to sell at discounted prices.
Additionally, their authorized retail network is extremely loyal, bending over backwards to remain a part of that network.
“Well, they’re Rolex and Patek Philippe,” you say.
Yes!
Not over-manufacturing, returning the loyalty of their networks, and not dumping watches on the grey market in the first place is (in large part) how they became Rolex and Patek Philippe in the first place!
For those of you who say, “I see them on the grey market”: yes, occasionally it happens. But the watches found there are purchased from retailers at a modest discount and sold at or very close to MSRP.
Additionally, Rolex and Patek Philippe usually pursue the offending authorized retailers and close them quite quickly, choking the supply.
Jag har haft rätt höga tongångar mot de flesta i branschen utom ovan nämnda och Lange - inklusive mitt älskade Panerai. Jag förfasas över hur många märken som urholkar sitt varumärke för att lösa nästa kvartalsrapport. Långsiktigheten är som bortblåst.
Läs gärna hela artikeln här: http://quillandpad.com/2017/01/30/navigating-grey-market-retail-expert-explains-whys-wherefores/ och glöm inte att kika kommentarerna. De är riktigt bra!