• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grey market - så funkar det (enligt John Keill på Quill & Pad)

Sen blir det ju såklart stor skillnad på ett klädesplagg som, tyvärr, ofta tillverkas med dåliga arbetsvillkor och arbetsmiljö som sen säljs. Klockornas bransch är lite mer påkostad skulle jag vilja påstå med högre kostnad/anställd.
Absolut. Mitt inlägg gäller iofs bara slutmarknaden.

• Like
Reactions: M.U
Nu är det länge sen jag arbetade i detaljhandel så minnet sviker. Det var ett antal år sen jag satt och räknade utpriser med olika påslag/omräkningstal, men en snabb sökning på Google kan ge lite fakta omkring prissättningar. Det finns säkert bättre info att få fram för den som är intresserad.
Det som inte tas upp i den här länken är momsen som är 25% på framräknat pris (inköp och påslag) och 20% bakåt från utpriset (kund/butikspris). :)
http://ejnar.se/ray/handelskalkyler.html

Å andra sidan brukar butiker knappast ge samma rabatt till alla kunder hela tiden heller. "Brytpunkten" flyttas inte av att man ger rabatt till kunder som annars inte hade varit kunder.
Nej det är ju mer ett pedagogiskt exempel för att visa en rabatts faktiska effekt på lönsamheten. Ingen normal rabattmodell tillämpas ju på det sättet annat än under avgränsad til på vissa produkter, alternativt vid direktförhandling med enskild kund. MEN... ett sätt att "ge samma rabatt till alla kunder hela tiden" är ju att ha ett annat utpris men med kvarstående kostnader för kostnadssåld vara. Så fenomenet existerar ju i praktiken och oftast då i t.ex e-commerce där både direkta och indirekta kostnader hålla nere men att man samtidigt kan jobba med lägre marginaler men med högre försäljningsvolymer istället.

Kan inte du läsa @ilu05191 inlägg? :) tycker man ska vara riktigt nöjd om man får 25% och inte sitta och tro att det fortfarande är en kanonaffär för tex rob.

Jag orkar faktiskt inte läsa hela inlägget igen, jag skrev bara vad jag vet. Om man går in och får 25% på en svårsåld häck till klocka som kostar 500k msrp så är det en bra affär för vilken AD som helst. Allt är relativt till efterfrågan, det är därför Omega och tex Breitlings AD är generösa med rabatter. Sen om Nymans har skithög hyra (jävligt troligt) och personalen tjänar bra (också hyffsat troligt) så spelar det ju en jädrans roll också i ekvationen. Finns gott om AD's till stora fina märken som tex Rolex och AP som huserar på vischan i större länder med en omsättning som ett mindre land i Afrika eller Asien. Deras omkostnader sett till varje klocka såld är nog minimala om man jämför med Nymans eller andra AD's för den delen med fina butiker i de finare distrikten i världens dyrare städer...

Orka hålla på och jiddra om allt.

Ok, kände att jag var tvungen att ge mig in i detta (ekonom som jobbar med att förbättra lönsamheten för retailföretag till vardags)

Räkneexemplet gällande klockan och marginalen ser ut som följande (om varan köps av en svensk grossist men principen är detsamma vid import):

Klockaffären AD AB beställer en klocka av leverantören Rolle AB -> Rolle AB skickar då en faktura på inköpspriset (för exemplet 50k) + moms.
AD AB betalar fakturan som då är på 62 500:- men gör avdrag mot skatteverket för 12 500:- i moms som man då "får tillbaka" genom en kvittning mot den moms man ska betala.
AD AB säljer sedan klockan för listpriset 100k inklusive moms till privatpersonen Kalle Kula.
AD AB får sedan betala in momsen (20k) till Skatteverket och har alltså 30k kvar.
Eftersom Kalle Kula inte kan dra av momsen så är det följaktligen hans 20k som går till Skatteverket även om det är AD AB som betalar in pengarna.
Om AD AB lämnar 20% i rabatt så sjunker även momsen då den beräknas på försäljningspriset vilket vid 20% rabatt blir 16k och 24k kvar till AD AB som vinst i affären.

Med den vinsten skall sedan alla andra kostnader (lokaler, personal, datorer, revisorer etc. etc.) betalas.
För att skapa en mer rättvis bild av den faktiska vinsten i en affär så räknar många retailföretag (och andra) med termen "kostnad för sålda varor", på engelska Cost Of Goods Sold (COGS) vilket innebär att man räknar in de direkta kostnaderna som är kopplade till att sälja varan såsom frakter, försäkringar, transaktionskostnader, försäljningskostnader etc. Olika företag väljer olika sätt att beräkna detta.

Enkelt uttryckt så kan man kalla inköpspriset för där-priset, dvs. vad varan kostar när den ligger hos leverantören och COGS-priset är här-priset, dvs. vad varan har kostat när den ligger säljklar i min butik.

När Klockaffären AD AB därför redovisar sina siffror så ser det snarare ut så här:
Omsättning: 80 000:- (omsättning är ex moms)
Kostnad för sålda varor: 60 000:- (50k för klockan och 10k för andra relaterade kostnader)
Vinstmarginal: 25%
I detta hypotetiska fall skulle man då ha som prisstrategi att lägga 100% påslag på inköpspriset för att få fram försäljningspriset.

Om man tittar på exemplet Nymans så kan man se att deras redovisade bruttovinstmarginal är 24,7% vilket är nära räkneexemplet och den faktiska vinstmarginalen när även övriga kostnader är avräknade är 11,95%. Om vi då skulle leka med tanken att man gav 20% rabatt på det man säljer skulle det se ut så här istället (om kostnaderna är konstanta):
Omsättning: 64 000:-
Kostnad för sålda varor: 60 000:-
Vinstmarginal: 6.25%
Övriga kostnader: -10.400 (13% alltså de 25% i bruttovinstmarginal idag minus de 12% i slutlig vinst)
Resultat: -6400:- eller minus 10%

Kontentan är alltså att om Nymans skulle börja ge 20% rabatt på sin försäljning så skulle de vara konkursmässiga väldigt snart.

Gällande att lösningen är att börja sälja på nätet:

Klockor är en generisk produkt, dvs. att jag får exakt samma produkt om jag beställer en Rolexklocka av en viss referens oavsett var jag köper den. I den transaktionen kommer en logisk konsument välja den säljare som erbjuder det lägsta priset och det kommer knappast vara den säljaren som valt att förlägga sitt lager till Biblioteksgatan i Sthlm och som betalar svenska löner till sin personal. Om man dessutom konkurrerar med en näthandlare som inte har klockor i lager utan som köper in allt eftersom ordrar läggs så blir ju konkurrensen ännu sneare.

Om vi då har etablerat att en svensk AD med fysiska butiker inte kommer klara av att konkurrera på nätet enbart på pris, då blir ju slutsatsen att man måste addera ett värde i transaktionen som är större än det ekonomiska påslaget. Vad har den svenska ADn då att addera, jo kanske butiker där man kan prova klockor och få rådgivning av kunnig personal, en servicefunktion som klarar av att hantera service och reparationer etc.

Att enbart se lösningen som att den svenska ADn ska lägga allt krut på en schysst onlineupplevelse hjälper ju inte riktigt. Det man behöver göra är att se till att den fysiska kanalen ger draghjälp till den digitala och gör att konsumenten är villig att betala ett premium för att handla digitalt av just den ADn.
Detta kan åstadkommas genom dels att (i samarbete med leverantörerna) skapa en smidigare butiksupplevelse, kanske kan man ha dummy-klockor som kunden kan prova i butik för att butiken ska kunna erbjuda fler modeller att testa? Kanske kan man skapa fler möjligheter att lämna in en klocka på service via ombud etc.? Dels kan mervärdet adderas genom ekonomiska incitament, typ "vi bjuder på den första servicen om klockan är köpt hos oss" eller "om du vill sälja din begagnade klocka genom oss vid köp av ny klocka så bjuder vi på rekond och ger 50% på försäljningsavgiften".

Slutsatsen här är att en AD med butik och verkstad aldrig (om inte leverantören gynnar fysiska ADs med lägre inköpspriser) kommer kunna konkurrera med en renodlad näthandlare på pris utan måste erbjuda ett mervärde.
Många fysiska ADs gör redan detta men är inte så duktiga på att lyfta fram det och definitiv inte på att kapitalisera på det. Här är ju inte klockor på något sätt annorlunda från kläder med skillnaden att klockor i större utsträckning behöver reparationer och service vilket talar mot den rena näthandlaren. Det som förvånar mig mest är att det inte finns en riktigt stor aktör som erbjuder service på distans. Varför ska jag lämna in min Rolex hos Bergströms i Göteborg när jag lika gärna kan få hem ett vadderat och försäkrat kuvert som går till en verkstad i Indien som servar klockor på löpande band? Så länge den aktören har tillräcklig trovärdighet hos konsumenten så borde man kunna erbjuda mycket lägre servicekostnader.
När man gör det, samtidigt som man har en konkurrenskraftig e-handel med en välutvecklad virtuell fitting, då kommer det nog tyvärr vara svårt att driva klockbutik.
Tack för ett bra inlägg!

Är inte helt med på varför du adderar moms till inköpspriset (tidigare 50.000:) då det förändrar inköpspriset i procent från tidigare 50% till 60%?
Vidare undrar jag varför AD ska betala in 20.000:- i moms när det borde bli 7.500:-? (20.000 - 12.500).

Vill lära mig mer så förklara gärna :)

Jag orkar faktiskt inte läsa hela inlägget igen, jag skrev bara vad jag vet. Om man går in och får 25% på en svårsåld häck till klocka som kostar 500k msrp så är det en bra affär för vilken AD som helst. Allt är relativt till efterfrågan, det är därför Omega och tex Breitlings AD är generösa med rabatter. Sen om Nymans har skithög hyra (jävligt troligt) och personalen tjänar bra (också hyffsat troligt) så spelar det ju en jädrans roll också i ekvationen. Finns gott om AD's till stora fina märken som tex Rolex och AP som huserar på vischan i större länder med en omsättning som ett mindre land i Afrika eller Asien. Deras omkostnader sett till varje klocka såld är nog minimala om man jämför med Nymans eller andra AD's för den delen med fina butiker i de finare distrikten i världens dyrare städer...

Orka hålla på och jiddra om allt.
Förmodar du inser att du lade till några nya detaljer i inlägget ovan? Folk reagerade för att du slängde ur dig något utan att tänka efter vad det du skrev innebar.

Förmodar du inser att du lade till några nya detaljer i inlägget ovan? Folk reagerade för att du slängde ur dig något utan att tänka efter vad det du skrev innebar.

Det går att vrida och vända på det åt båda håll... hur en AD eller företag helt sköter sin business framgår nog inte helt glasklart genom att bara kolla på deras siffror.

Slängde ur mig något? Jag sa bara att jag sett prislistor och det förmodligen är likadant med Omega som jag dock inte sett prislistor på. Jag behöver inte tänka efter vad det innebär. Det innebär rätt och slätt att AP, ROLEX och Hubbe låg runt 50% av msrp i inköpspris, iaf när jag såg sådana listor sedan. Varker mer eller mindre. Däremot finns det många luckor att fylla i det milslånga inlägget om "hur det funkar" allt är relativt till hyror, löner, hur många anställda osv, formeln gäller nog knappast alla AD's överlag.

Glasklart?

Tack för ett bra inlägg!

Är inte helt med på varför du adderar moms till inköpspriset (tidigare 50.000:) då det förändrar inköpspriset i procent från tidigare 50% till 60%?
Vidare undrar jag varför AD ska betala in 20.000:- i moms när det borde bli 7.500:-? (20.000 - 12.500).

Vill lära mig mer så förklara gärna :)

Hej!
Ja och nej. Jag redovisade inköpspriset ink moms för att visa hur pengarna går genom hela kedjan. Företag betalar moms på inkommande leverantörsfakturor men gör sedan avdrag, vilket jag skrev, i momsdeklarationen för den månad leverantören har fakturerat. Om vi låtsas att AD AB inte har några andra transaktioner alls den månaden så kommer momsdeklarationen visa -12500, dvs. att AD AB får tillbaka 12500 från skatteverket (De pengarna är ju samma moms som leverantören Rolle AB har deklarerat och betalat när de sålde klockan). När klockan sedan säljs till Kalle Kula betalar AD AB in hela de 20000:-. Annars hade företag betala moms i förskott för varor som inte genererat en intäkt än och riktigt så illa är det inte ens i Sverige. Det skulle ju kunna gå månader eller år innan varan säljs vidare.

Att inköpspriset i exemplet var 50k men kostnaden för varan blev 60k har inte med momsen utan det var ett sätt att illustrera hur man kan redovisa andra relaterade kostnader för en vara tillsammans med inköpspriset som ett sk COGS pris. I detta fallet skulle de 10000:- kunna vara t.ex frakter, kreditkostnader (sannolikt lånar AD AB pengar för att betala för sitt lager), försäkringar och andra kostnader som är direkt relaterade till just den varan.

Det går att vrida och vända på det åt båda håll... hur en AD eller företag helt sköter sin business framgår nog inte helt glasklart genom att bara kolla på deras siffror.

Slängde ur mig något? Jag sa bara att jag sett prislistor och det förmodligen är likadant med Omega som jag dock inte sett prislistor på. Jag behöver inte tänka efter vad det innebär. Det innebär rätt och slätt att AP, ROLEX och Hubbe låg runt 50% av msrp i inköpspris, iaf när jag såg sådana listor sedan. Varker mer eller mindre. Däremot finns det många luckor att fylla i det milslånga inlägget om "hur det funkar" allt är relativt till hyror, löner, hur många anställda osv, formeln gäller nog knappast alla AD's överlag.

Glasklart?
Du skrev att de gjorde väldigt god vinst på rolex, ap och hublot med 25% rabatt. Nu refererar du till svårsålda omega för 500'.

Du skrev att de gjorde väldigt god vinst på rolex, ap och hublot med 25% rabatt. Nu refererar du till svårsålda omega för 500'.

Vi tar en omega för 80.000 kr då, det är fortfarande skaplig vinst om vi säger att ADn har 2-3 anställda och inte megadyr hyra. Att köra en kalkyl på hur det funkar sett till Nymans siffror är bara fel.

Eller ska vi ta för givet att alla ad's har svinhöga hyror och omkostnader? Dessutom sa jag en klocka för 500k och inte en Omega för 500k(finns det ens?) Vad som är svårsålt vid 500k klassen beror helt på märke, modell och land.

Vill du fortsätta? Eller lägger du ner?

Vi tar en omega för 80.000 kr då, det är fortfarande skaplig vinst om vi säger att ADn har 2-3 anställda och inte megadyr hyra. Att köra en kalkyl på hur det funkar sett till Nymans siffror är bara fel.

Eller ska vi ta för givet att alla ad's har svinhöga hyror och omkostnader? Dessutom sa jag en klocka för 500k och inte en Omega för 500k(finns det ens?) Vad som är svårsålt vid 500k klassen beror helt på märke, modell och land.

Vill du fortsätta? Eller lägger du ner?
Visst finns det Omegor för 500', men jag slarvade när jag läste, my bad. Du blandar äpplen och päron, men ser du inte tankevurpan lämnar vi det där. God afton!

Enligt Archie har ADs 37,5% marginal på Rolex och 50% på Patek.
Har svårt att ta Archie på allvar många gånger, men han kan en hel det om klockor och branschen.

Tillbaka
Topp