• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grey market - så funkar det (enligt John Keill på Quill & Pad)

Säkert jag som är vecko-dum-i-huvudet och använder termer som jag inte behärskar.
Men bara för att momsen inte är en kostnad för bolaget betyder det väl inte att de får behålla den?
Alltså, kunden betalar 100 kr för en produkt. 20kr av den summan är moms. Butiken har köpt ni varan för 50 kr.
Inte får butiken behålla de 20kr då? Utan den summan slussas väl vidare till skattmasen? Så 30kr av 100 är butikens vinst?
Uteslut momsen ur ekvationen, den betalas av kunden och inte affären och har ingen betydelse för varken inköpspriset eller marginalen. Fattar jag det som.

Mja, det handlar väl hur man använder termen "marginal"
Du och jag skriver olika :) Jag skriver att inköpspris är ca 50%, du skriver att marginalen är 50%. Dvs du skriver att butiken kan gå ner 20% och ändå ha 20-30% vinst. Det gör inte jag :)
Lägg på 25% på 50% av utpris. Dra sedan av 20% på utpris så ser du vad butiken har kvar i "vinst" (som ska täcka hyra, anställda, vinst till bolaget osv)
Jag är ingen ekonom så det är mycket möjligt att jag är ute på mycket hal is här. Räknar dock kallt med att någon sätter mig på plats om jag har minsta fel :D

Om slutpris till kund är 100K ink moms och AD köper in för 50% är deras inköpspris 50K ink moms.
Momsen blir 10K (20% av 50K) vid inköp och 20K (20% av 100K) vid försäljning.
Drar vi bort momsen har AD köpt klockan för 40K och sålt för 80K.
Det skulle enligt mitt, kanske skeva, sätt att räkna bli en marginal på 100%

Säkert jag som är vecko-dum-i-huvudet och använder termer som jag inte behärskar.
Men bara för att momsen inte är en kostnad för bolaget betyder det väl inte att de får behålla den?
Alltså, kunden betalar 100 kr för en produkt. 20kr av den summan är moms. Butiken har köpt ni varan för 50 kr.
Inte får butiken behålla de 20kr då? Utan den summan slussas väl vidare till skattmasen? Så 30kr av 100 är butikens vinst?
Momsen (försäljningsmomsen) är relativ och beräknas på det pris konsumenten får betala, dvs 20% av förs.pris efter rabatt (eller påslag med 25% på pris utam moms :) ) skickas till skatteverket. Momsen på inköpet påverkas ju inte av rabatt eller ej, och fås av skatteverket.

Nja, inte lägga ner men som du säger måste de satsa rejält på internetförsäljningen utöver den fysiska försäljningen som med tiden kommer minska betydligt. En satsning på internetförsäljningen utesluter ju inte fysiska affärer, men en kombination tror jag kommer vara bra för då når man ut till en större målgrupp och således kan man sälja mer klockor, vilket leder till att man kan sänka priserna och konkurrera med gråhandlarna. Förstår du hur jag menar?
Förstår ditt resonemang, men ändå inte.

Du tänker: Minska marginalerna - Öka försäljningen.

Om vi tar Rolex som exempel.
AD's har ju inga problem med att sälja stålrolexar till listpris.
Deras problem är att de inte får tillräcklig mängd med klockor.
Ser inte hur internetförsäljning hade hjälpt.

Rolex är ju bara ett av ca 15 märken Nymans säljer.

Momsen (försäljningsmomsen) är relativ och beräknas på det pris konsumenten får betala, dvs 20% av förs.pris efter rabatt (eller påslag med 25% på pris utam moms :) ) skickas till skatteverket. Momsen på inköpet påverkas ju inte av rabatt eller ej, och fås av skatteverket.

Att momsen är på utpriset som kan vara olika om man får rabatt är jag med på. Men säg att de inte får någon rabatt. Varan kostar 100 enkronor. 20 av de enkronorna är moms (som kunden lämnar på bänken hos butiken). Butiken tar emot 100 enkronor. Av dessa måste de stoppa de 20 enkronorna i en påse och gå med till skattmasen. Då har de 80 enkronor kvar. Veckan innan köpte de varan på kredit för 50 enkronor. De betalar tillbaka de 50 enkronorna. Har de inte då 30 enkronor kvar som de använder till att betala hyra etc? (jag är trött + släng av trög i huvudet).

Att momsen är på utpriset som kan vara olika om man får rabatt är jag med på. Men säg att de inte får någon rabatt. Varan kostar 100 enkronor. 20 av de enkronorna är moms (som kunden lämnar på bänken hos butiken). Butiken tar emot 100 enkronor. Av dessa måste de stoppa de 20 enkronorna i en påse och gå med till skattmasen. Då har de 80 enkronor kvar. Veckan innan köpte de varan på kredit för 50 enkronor. De betalar tillbaka de 50 enkronorna. Har de inte då 30 enkronor kvar som de använder till att betala hyra etc? (jag är trött + släng av trög i huvudet).
Nja, av de 100 behöver de bara betala 10 till farbror staten eftersom de själva redan betalt 10 till leverantören.

Varför denna attityd för? Tråkigt, passar inte in här på forumet.
Ska du vända på det nu?
Tänkte svara på samma sätt som dig, du kommer ju inte direkt med några konkreta argument.
Istället för att konstatera självklar fakta så kanske du borde utveckla det lite.

Jag är ju faktiskt genuint intresserad av att höra dina åsikter.

@Aurum , om man läser din första post skulle man ju nästan kunna ta den för att du hade koll på marginalerna, givet att du säger att @Torsten har fel ;)
Man kan tro att jag kan alla klockmärkens och alla klockbutikers marginaler ja. Man också tolka det som att jag har lite koll på vad detaljhandeln brukar ha för marginaler. Beror på vilken ingångsvinkel man har. Sedan kan det faktiskt också bara betyda att torsten har fel men låter som hen har koll.

Man skulle kunna föra ett ganska övertygande argument att rolex spårtstålis är det absolut sämsta möjliga exemplet när det gäller gråhandel då det finns så liten gråhandel av just det märket och den modellen, speciellt i jämförelse med andra märken och modeller.
Men visst, med det exemplet löser ju inte e-commerce något.

Framtiden ligger i showrooms, interaktiva upplevelser(typ VR) och e-commerce!

Man kan tro att jag kan alla klockmärkens och alla klockbutikers marginaler ja. Man också tolka det som att jag har lite koll på vad detaljhandeln brukar ha för marginaler. Beror på vilken ingångsvinkel man har. Sedan kan det faktiskt också bara betyda att torsten har fel men låter som hen har koll.
Ja, efter som du säger att andra har fel så låter det som du kan dina saker.
@Torsten säger ju själv att han gärna blir slagen på fingrarna om han har fel.
Du har stenkolla på vissa saker här på forumet, tycker dock att jag sett denna typen av dryghet från dig den senaste tiden, mycket tråkigt!

Man skulle kunna föra ett ganska övertygande argument att rolex spårtstålis är det absolut sämsta möjliga exemplet när det gäller gråhandel då det finns så liten gråhandel av just det märket och den modellen, speciellt i jämförelse med andra märken och modeller.
Men visst, med det exemplet löser ju inte e-commerce något.

Framtiden ligger i showrooms, interaktiva upplevelser(typ VR) och e-commerce!
Tack, såna svar gillar jag.
Håller med dig.

Sen vet de flesta här att det finns en viss prutmån på många andra märken.
Kanske inte något som majoriteten av kunder är medvetna om som går till AD för att köpa sin "första riktiga klocka" från omega för listpris.
Då förstår jag att man hellre beställer från gråhandlare som pressar priset.

Nja, av de 100 behöver de bara betala 10 till farbror staten eftersom de själva redan betalt 10 till leverantören.

Jag kan inte ett skräp om detta och har inget att tillföra diskussionen - men satan så svårt det här verkar. Måste fråga nån ekonom jag känner. :)

Det är rätt stor skillnad på att jag kan ha fel och att uttrycka sig som du gjorde och hävda att jag har fel.
Skulle det visa sig att jag har fel angående marginalerna är jag den förste att ändra mig :)

Ja, efter som du säger att andra har fel så låter det som du kan dina saker.
@Torsten säger ju själv att han gärna blir slagen på fingrarna om han har fel.
Du har stenkolla på vissa saker här på forumet, tycker dock att jag sett denna typen av dryghet från dig den senaste tiden, mycket tråkigt!
Som jag har uppfattat det så menade @Aurum att det är lite mer invecklat än att skjuta från höften likt @Torsten och säga att AD's har marginaler på 40-50% och kan således lätt sänka med 20% samtidigt som de går med rejäl vinst.
Det är ingen monopol gällande klockförsäljning där butiken kan ha enorma marginaler.

Sen hur det läggs fram är en annan femma. :)

Ska du vända på det nu?
Tänkte svara på samma sätt som dig, du kommer ju inte direkt med några konkreta argument.
Istället för att konstatera självklar fakta så kanske du borde utveckla det lite.

Jag är ju faktiskt genuint intresserad av att höra dina åsikter.
Svårt att uppfatta dig som genuint intresserad när man svarar "No Shit".

Kära någon, argument? Det här är ett diskussionsforum, inget debattforum. Varje inlägg behöver väl inte vara ett argument? Hur som helst, jag har sagt det jag har velat få sagt. Tackar för mig :)

Det är rätt stor skillnad på att jag kan ha fel och att uttrycka sig som du gjorde och hävda att jag har fel.
Skulle det visa sig att jag har fel angående marginalerna är jag den förste att ändra mig :)
Det enda jag skrev var att du inte riktigt verkar förstå detaljhandeln, inte att procentsatsen var fel. Du får gärna tolka vad jag skriver precis som du vill men att lägga ord i min mun är inte ett så begåvat beteende. Läs även gudens inlägg ovan.

Det enda jag skrev var att du inte riktigt verkar förstå detaljhandeln, inte att procentsatsen var fel. Du får gärna tolka vad jag skriver precis som du vill men att lägga ord i min mun är inte ett så begåvat beteende. Läs även gudens inlägg ovan.
Då kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig. Att bara påstå att någon har fel utan att motivera varför är inte så klädsamt.

Både AD och tillverkare säljer direkt till gråhandlare. Lite ovanligare med det sistnämnda i Sverige men större marknader ser annorlunda ut.

Då kanske du ska fundera på hur du uttrycker dig. Att bara påstå att någon har fel utan att motivera varför eller underbygga det med fakta är inte så klädsamt.
Jag konstaterade en fakta, du svarar på något annat. Att du slänger dig med ett påstående som har noll belägg stör dig uppenbarligen inte. Är det då mer fel på dig eller mig? Inte riktigt ett ämne för ett klockforum kanske?

Som jag har uppfattat det så menade @Aurum att det är lite mer invecklat än att skjuta från höften likt @Torsten och säga att AD's har marginaler på 40-50% och kan således lätt sänka med 20% samtidigt som de går med rejäl vinst.
Det är ingen monopol gällande klockförsäljning där butiken kan ha enorma marginaler. Sen hur det läggs fram är en annan femma. :)
Grejen är att jag inte "skjuter från höften". Eftersom ADs marginaler intresserar mig har jag "forskat" lite för att se vad olika märken erbjuder.

Men för att ta ett konkret exempel: Rob har vid mer än ett tillfälle erbjudit KS-medlemmar 25% på Omega. Ingen ska ju inbilla mig att Rob ändå inte gör en god vinst på detta erbjudande.

Om klockbranschen liknar den detaljhandel jag jobbat i (kläder) så ligger påslaget mellan 100 till 150 % gånger inköpspris, vanligtvis det senare. Då är momsen inräknad i påslaget. Bruttomarginalen blir då 120 % när man räknar bort momsen som ska in till staten (0,8*150). Kostar klockan alltså 100 tusen i inköp kommer det finnas kvar 130 tusen till AD:n för att täcka kringkostnader. Nu är det väl kanske inte så många fysiska AD som faktiskt säljer sina klockor till rekommenderat pris utan det brukar ju ges viss rabatt och då blir det ju mindre kvar. Tro mig när jag säger att den till synes höga marginalen i de allra flesta fall behövs för att få det att gå runt, speciellt när mängden sålda produkter är ganska begränsad.

Tillbaka
Topp