• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Aron72

Cartier
image.jpg


Glömde den obligatoriska klockbilden....
18k helg!
(Bild från arkivet, datum därefter...)
 

Landshark

Cartier
Testade att grilla Beer Can Burgers i söndags enligt denna modell:

Blev inte så tokigt. Ett kilo nötfärs blev 5 "bollar" = 200 grammare. Perfekt storlek. Emellertid bör tillagningstiden justeras. I klippet anges 1 h på indirekt grillning. Jag körde 40 min och det var alltför mycket. Nästa gång tror jag 20-25 min blir mer lagom...
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Gazprom oder e-on kol??
Japp, kör alltid kol i sommarstugan, jäkla meck innan allt är ok men man har ju liksom mer tid i sommarstugan än hemma av naturliga skäl. Hemma en äldre gasolgrill modell större/lagom.

Gasolgrillen hårt körd i många år, praktiskt men det ger inte det lilla extra enl mig, dock mkt praktiskt, enkelt att reglera värmen och snabbt igång.

Kolen körs hårt den med men under andra förutsättningar, inga barn direkt efter fritis som skriker maaat pappa maaat... Utan mkt mer genomtänkt matlagning. (Visst visst en och annan korvafan hamnar väl där den med.)

Nu var faktum att gasspisen börjar ge upp, inte samma fart i den som för några år sedan, funkar men som sagt inte optimalt. Kolgrill som fungerar som gasolen vore fint, dvs samma fina stora grillyta och med ngn möjlighet att reglera värmen bra. Fanns ngn sådan men tyvärr med usla recensioner.

Fakta min weber ger alltid bra resultat, värmen regleras genom närvaro och omtanke, men fantastiskt resultat. Ok fann en kolgrill med gaständning, lite mixade omdömen på nätet angående just den punkten men annars mkt positivt. Slår till!


Bästa blandningen eller? En 57cm weber MIT alles!
Provkört lite senaste veckan, grillen känner jag i botten till från lantstället, bättre galler, askkopp samt lockhållare idag jämfört med den från 2009. Annat sig likt har man kört tidigare är grillningen sig lik. Den STORA skillnaden ligger i starten! Inget kladd med div tändutrustning, i med kolen i briketthållarna ( aldrig nyttjat dessa tidigare) och på med gaständningen, 5-10 min senare har man en allt från bra start till klart för grill status!
Resultatet som vanligt grymt bra. Hade denna lösning funnits på 67: an hade jag gärna lagt en slant till för att få den ultimata partygrillen!

Good smoke all /Aron

Så det tar bara ca 10 min för att få perfekt glöd på briketterna? Låter nästan för bra för att vara sant:)
 

Aron72

Cartier
Så det tar bara ca 10 min för att få perfekt glöd på briketterna? Låter nästan för bra för att vara sant:)

Kört lite mer, men ca 10min för tändning till klart till grill i snitt beroende på vad man skall köra. Idag 13 min tändning för beercan chicken och sedan ca 150 grader i 1:h 20min ( lite övergrillad minus 10min nästa gång)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Man bör lägga ett par timmar för att få en bra glöd. När ska man annars få lite lugn o ro, och tillfälle att läska upp sig?
 
Testade att grilla Beer Can Burgers i söndags enligt denna modell:

Blev inte så tokigt. Ett kilo nötfärs blev 5 "bollar" = 200 grammare. Perfekt storlek. Emellertid bör tillagningstiden justeras. I klippet anges 1 h på indirekt grillning. Jag körde 40 min och det var alltför mycket. Nästa gång tror jag 20-25 min blir mer lagom...
Det måste jag prova! Tror barnen kommer älska det.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hade 7 hungriga tjejkompisar över på middag för några timmar sen så man fick agera grillmaestro.
Blev majskolvar, fläsk, kyckling och rostas.
image.jpg
 
En bild från i lördags när vädret var perfekt!
Körde på ett par rejäla bitar ryggbiff tillsammans med sparris och en sallad.
image.jpg


Beställde gjutjärnsgaller med lite tillbehör tidigare inatt, så nu hoppas jag bara de dyker upp innan helgen!
 
Topp