• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Menar du hur den fungerar eller om den fungerar?
Om du undrar HUR den fungerar så slänger man ner en del briketter i den, oftast upp till toppen och sedan lägger man ett par tändkuber under skorstenen. Låt detta stå (efter att du tänt kuberna) i ca 30min och häll sedan ut briketterna på det undre gallret - grilla!
Skorstenen ska stå på det lilla gallret som ligger i botten när du tänder, inte som på bilden.
Tack. Då förstår jag :)
 

Yo-han

Troll probationary
Korv i 30c+ värme, en tredjedel gick åt sen blev det isglass..
19676749219_59157c634d_k_d.jpg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Menar du hur den fungerar eller om den fungerar?
Om du undrar HUR den fungerar så slänger man ner en del briketter i den, oftast upp till toppen och sedan lägger man ett par tändkuber under skorstenen. Låt detta stå (efter att du tänt kuberna) i ca 30min och häll sedan ut briketterna på det undre gallret - grilla!
Skorstenen ska stå på det lilla gallret som ligger i botten när du tänder, inte som på bilden.

Stämmer bra, den brukar inte stå på det översta gallret , blev ett bättre kort så :D
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Glömde redovisa resultatet igår. Det blev väldigt bra kan jag avslöja och framförallt buslätt att göra.

På med lite rökspån på en plåt tillsammans med lite socker som ger färg. Upp med lax/kött/kyckling på gallret, in med det i tunnan, stäng locket och plugga i sladden!

20150730_180224.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Inte grill men rök. Testar nya röktunnan för första gången. Börjar med något enkelt som lax.
20150730_170155.jpg
Glömde redovisa resultatet igår. Det blev väldigt bra kan jag avslöja och framförallt buslätt att göra.

På med lite rökspån på en plåt tillsammans med lite socker som ger färg. Upp med lax/kött/kyckling på gallret, in med det i tunnan, stäng locket och plugga i sladden!

20150730_180224.jpg
Ser riktigt gött ut. Är det en köpt röktunna eller en hemmagjord?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fråga till proffsen, hur ska man placera locket på bricketgrillen vid indirekt grillning (kyckling)

Hålen ovanför maten
Eller
Hålen ovanför briketterna?

Cheers
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vet fortfarande inte om jag ska posta i "Vad röker du just nu" tråden eller här :)

Idag försöker jag mig i alla fall på att röka fläskfile på alspån. Har lyckats bra med fisk några gånger nu så det är dags för nästa steg.

20150805_173716.jpg
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Blev riktigt gott! Lite ovant med röksmaken på fläskfile men blev saftigare och godare än grillat.
20150805_182659.jpg
Gött! Testa och lägg fläskfilén i ett saltlag i 24-48 tim och rök den på ca 110-120 grader i 5-6 tim! Blir så himla gott som kallskuret till ölen eller på macka. Påminner om rökt renkött! Rekommenderas..
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Gött! Testa och lägg fläskfilén i ett saltlag i 24-48 tim och rök den på ca 110-120 grader i 5-6 tim! Blir så himla gott som kallskuret till ölen eller på macka. Påminner om rökt renkött! Rekommenderas..
Låter riktigt gott! Tyvärr går det inte att reglera värmen på min rök, lite för basic modell.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Nu är briketterna och rökspånen på grillen
image.jpg
Börjar komma lite rök
image.jpg
nu är revbenen och vingarna på grillen/röken
image.jpg
så nu ska allt gå i ca 3 tim innan jag börjar pensla köttet och lägger tjocka bacon bitar över kycklingen så ska droppa lite goa köttsafter.
 
Topp