• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guinand

Aa, nej men den är jag supernöjd med. Gått +7-8s på typ 3-4 dagar nu vilket är superbra :) Länken har redan blivit lite repig men MN bandet kommer snart så slipper jag slita för mycket på länken i onödan :)
Lite repor är ju fint.
Om 33 år är den lika fin som min gamla GMT-den till höger är svårare att få patina på, tegimenterad.. 532B458B-9AD1-428B-815E-F9D821C2458F.jpeg
 
Guinand Starfighter har ju fått namnet från ett flygplan, inte från Star Wars eller Kenny Starfighter.

Så efter lite surfande på tex wikipedia;
Premiärflygningen skedde 1954 och efter introduktionen satte planet en rad rekord i höjd, stighastighet och hastighetsflygning.
Det uppges vara det enda flygplan som samtidigt innehaft alla dessa tre rekord.
F-104 var enmotorigt och konstruerat för överljudshastighet. Det klarade att komma upp i Mach 2.
Vingarna var små, vilket gav litet luftmotstånd, men samtidigt gav dålig lyftkraft vid lägre hastigheter.
Därför var planet svårt att landa med.
En minst sagt ovanlig detalj på tidiga versioner var att katapultstolen sköt ut piloten nedåt i stället för uppåt. :oops:
Anledningen till det var risken att piloten skulle träffas av det höga stjärtpartiet vid en utskjutning.
Nackdelen var naturligtvis att man inte kunde använda katapultstolen på låg höjd eller i samband med start och landning.
Detta lär ha kostat sammanlagt 21 amerikanska piloter livet när de hamnade i lägen där de hade behövt skjuta ut sig.
Konstruktionen ändrades på senare tillverkade plan när man fick tillgång till en kraftfullare katapultstol som klarade av att skjuta piloten över stjärtfenan.
Planet var också en central del i mutskandalen i Tysklannd som Lockheed var insyltade i.
1606634583012.png
1606634693643.png
1606634825625.png
 
Senast ändrad:
Guinand Starfighter har ju fått namnet från ett flygplan och inte från Star wars eller Kenny Starfighter.

Så efter surfande på tex wikipedia;
Premiärflygningen skedde 1954 och efter introduktionen satte planet en rad rekord i höjd, stighastighet och hastighetsflygning.
Det uppges vara det enda flygplan som samtidigt innehaft alla dessa tre rekord.
F-104 var enmotorigt och konstruerat för överljudshastighet. Det klarade att komma upp i Mach 2.
Vingarna var små, vilket gav litet luftmotstånd, men samtidigt gav dålig lyftkraft vid lägre hastigheter.
Därför var planet svårt att landa med.
En minst sagt ovanlig detalj på tidiga versioner var att katapultstolen sköt ut piloten nedåt i stället för uppåt. :oops:
Anledningen till det var risken att piloten skulle träffas av det höga stjärtpartiet vid en utskjutning.
Nackdelen var naturligtvis att man inte kunde använda katapultstolen på låg höjd eller i samband med start och landning.
Detta lär ha kostat sammanlagt 21 amerikanska piloter livet när de hamnade i lägen där de hade behövt skjuta ut sig.
Konstruktionen ändrades på senare tillverkade plan när man fick tillgång till en kraftfullare katapultstol som klarade av att skjuta piloten över stjärtfenan.
Planet var också en central del i mutskandalen i Tysklannd som Lockheed var insyltade i.
1606634583012.png
1606634693643.png
1606634825625.png
Med tanke på trådens tyska tema kan det var värt att notera att Tyskland var den med råge största användaren av Starfighter, och att den har ett något skamfilat rykte där tack vare sin olycksfrekevens. Kollade på wikipedia nu, och under de trettio år Tyskland flög modellen så störtade 269 av 916 maskiner, och 116 piloter omkom.
 
Mejlade dem och frågade lite om tankarna bakom Starfighter;

"The former owner of Guinand was Mr. Sinn who sold “refurbished” Heuer SG1550 via Guinand. Because of this we have quite some parts here in our “Museum”. In the last years the Heuer became quite popular – but on the same time the availability of spares is getting more difficult. To wear the SG1550 day by day might be only the second best idea. Some parts of the housing are prawn to corrosion (pusher tubes). Our pilot Chrono housing has a very similar dimensions in terms of the dial – so I was able to build a prototype of the watch using the Heuer dial, our Pilot Chrono housing and a modern movement. So from this we started to design the dial of our Starfighter Pilot Chrono – strictly based from original dials. With the feedback from some of our customers (Starfighter technicians) we were able to build a very authentic pilot chrono.
It was not planned to create a copy of the Heuer – our housing is clearly different in construction and design. The idea behind Starfighter Pilot Chrono is to create a watch for daily use that uses the principles of the Heuer look&feel ( best readability, robust construction…)"
 
Guinand har släppt en ny Flieger Chrono i 40-serien. Ungefär 400E dyrare än vanliga men samma spec förutom det uppenbara med tavellayouten. Höjning på övriga på G tro?

1606766331750.png
 
Ja denna hade legat bra till, bortsett från priset 1.969,00 € då mot 1.539,52 € för en 40.50.01. Men jag har valt en lite annan inritning ändå.

1606771152841.png
Märkligt -- suttit och försökt hitta skälet men gav upp :) Den nya har ingen datum/dag skiva så sägningen "Less is more" är numera "less is more expensive"
 
Äntligen kom den, klockan började närma sig 16:00 och jag blev ganska ledsen att den inte hade kommit ännu, förhoppningarna gick ner... men sen kom samtalet!
  • "namn" från UPS här, är du hemma?
  • Jajamensan!
  • Perfekt, då kommer jag om en halvtimme!

Nu pirrade det till! :)

Vad har jag köpt då? Jo en Guinand Series 40 Klassik "Stahlblau" med den supercoola ståltavlan som blivit blånerad.
Är riktigt jädra nöjd alltså! Vilken kvalite, vilken kundtjänst, vilken upplevelse. Riktigt bra överlag :) Guinand är ett definitivt ett underskattat märke. (kommer bättre bilder imorgon)

Specs:

Urverk
  • Calibre Valjoux 7750 / SW500
  • Self-winding mechanical movement
  • Chronograph function integrated into the movement
  • 25 jewels
  • 28.800 vibrations per hour; 4 Hz.
  • Stone lever escapement
  • Stop-second
  • Glucydur Balance Wheel
  • Shock resistant as per DIN 8308
  • Anti-magnetic as per DIN 8309/ISO 764
  • Movement diameter 13 1/4"" (30,4 mm)
  • Incabloc shock protection
  • Unidirectional self-winding mechanism with ball bearing, weight segment made of heavy metal
  • Power reserve approx. 48 hours
  • Movement decorated, blued screws, weight segment with engraved Guinand logo
Funktioner
  • Hours, minutes, subsidiary seconds
  • Chronograph with 30 min- and 12 hours counters and central second hand
  • Date- and day of the week display
Boett
  • Stainless steel
  • Sapphire crystal glass, domed, anti-reflective on the interior
  • Screwed back with sapphire crystal glass
  • Screwed crown with flank protection, double O-ring sealed
  • Pilot bezel, rotatable in two directions
  • Protected pushers
  • Pressure resistant up to 20 bar
Dimensioner
  • Case diameter: 40.6 mm
  • Case thickness: 15.2 mm
  • Band lug width: 20 mm
  • Lug-to-lug distance: 48.4 mm / 1.91 inch
  • Weight without strap: 85 grams

Från Frankfurt anlände idag alltså denna coola flygarklocka.
Kommer i denna coola box (som faktiskt är i metall)
89CBDA77-F4E3-4A9B-AB85-C1283403A88F.jpeg




Förövrigt får man blandannat två st mejslar för justering av länken, omtänksamt!
5BCFA5A9-5513-4FD4-8A8E-207D81D1B4F9.jpeg



...och en jädra massa papper!
BDB5B69A-4BB1-4686-97AF-DF562D21C9A1.jpeg



Denna dokumentationen är nog roligast. De andra papperna är kvittot, garantikortet och manualen.
Här har vi alltså Zertifikat Endkontrolle som innehåller en massa roliga fakta om hur det gick för klockan i dess sluttest!
C6CC857C-5F12-4276-B91A-C369437A581E.jpeg




Samtliga positioner inom COSC! I genomsnitt +3.1spd, definitivt godkänt!
17C70EA0-9DC0-4210-904B-6E6E6F45D18A.jpeg



Stämplat såklart.
5CBFE590-0551-42C7-98AA-2953B24F60E6.jpeg



38071BE1-D1A7-4A7F-8530-8C41A8167934.jpeg




Och här har vi rackarn! Series 40 Klassik "Stahlblau"!
7CE130D3-9AAA-4AD2-930C-2E0672B1A5F3.jpeg



4E3B4B8E-C8A3-4FA6-BDD3-070871B2CC30.jpeg


4B63479E-BE5A-4D17-8B23-1437AE77BEC1.jpeg


06E744EB-9DB7-43DB-AD72-7E05E0162C72.jpeg


95793D0B-8768-4487-AB63-9AE22D16572B.jpeg


E619F56F-43A2-4A09-92BC-4D97A617B6C3.jpeg


B9AA1525-D50B-4BA5-B3F8-554CC1608303.jpeg

a8a74454-0656-47ad-b925-3049134a7ae3-jpeg.1604682


Jag är supernöjd och ser fram emot många år med denna fina och coola pjäs! :)

Grymt kul! Bra köp!

Nu blev jag sugen igen, har jobbat i kvarteret i Rödelheim där de håller till och därmed läst en del om dem och relationen till Sinn samt sett några ex på före detta kollegors handleder, aldrig kommit längre än så.
 
Tillbaka
Topp