• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gummo

Joker
2-Faktor
Godkväll klockknarkare!
Jag har jagat lite för många timmar på eBay efter delar till urverk och klockor som ej längre tillverkas. Gjort fåfänga försök att få urmakare att ta sig an reparationer och service av schletna och härligt mögliga klockor med charmigt repiga plexin eller kantstötta mineralglas. Budat på suddiga bilder av vintageklockor till vansinnets gräns. Under jakten på att få till stuket på mina vintageklockor har jag både tömt bankkontot och haft sönder eftertraktade bezelinserts samt nitade rolexlänkar. Någonstans började det gro en längtan efter nåt nytt. Nåt fräscht som det fortfarande görs delar till och som tas emot för service av auktoriserade urmakare. Lite rädd och ängslig för att hamna utanför den varma härliga plexigemenskapen började mitt sökande efter nåt nytt som samtidigt skulle vara tufft nog att platsa på min handled. Som förebild i detta projekt har jag haft min kära far. Han köpte en sportig Rolex 1996 och haft den på sig dygnet runt varenda dag sen dess. Ta upp båtar, snickra, köra till sopen. Eller som här då han hade lindat kedjan till bojen runt handen och råkat slita sönder sitt fina insert.

beatern.jpg
IMG_2588.JPG
IMG_2788.JPG


Alltså började jakten på en modern, nära ny och lyxig sportklocka för tuffa tag som jag kunde använda till vad som helst. Nåt som jag kan slita på tills lillgrabben tar över den om tjugo år och skryter om mig på WorldWideWeb för ett gäng klockdårar.

Min första craving var en Breitling. Digi/ana skulle det vara och gärna svart. Provade en Aeroaspace Evo Nightmission men den var liite för stor. Samtidigt var jag liite för snål och rädd för värdeminskningen på nyköpsbreitling. Om två-tre år däremot så lär det ju finnas några lagom slitna begagnade Nightmission till salu. Då jävlar!

Breitling-Aerospace-EVO-Night-Mission-thumb-1245x830-26458.jpg


Bretilingspåret övergavs och Rolexspåret började visa sig vara hett. @Mr Chance gamla Explorer 16550 @Maro 16570-jakt och @Fender59 s bilder på hans Exp2 16570 och samtal med @acce1999 som är ett Explorerfan gjorde att jag började leta samt sälja av lite ur klocklådan. Men 1655 säger ni då. En 1655 är ju en ruggig klocka men out of range och olämplig om man letar modern klocka som det ska finnas delar till på hyllan.
Så jag bestämde mig för en 16570 med svart tavla för att matcha kostymen, jeans och rutig skjorta. Dessutom köper jag aldrig en klocka utan en identitesstärkandef livsstilsmarkör!!!
rolexexplorer1997.jpg
rolex16570blackad.jpg

Den har kommit i lite olika utföranden under åren.
1989 kom 16570 kom med kaliber 3185 som ersatte 16550 med det då äldre 3085, tavlorna hade Tritium som lysmassa och boetten lugghål.
1998 ersattes Tritium av Luminova som lysmassa.
2000 började klockorna få länkar med solida ändlänkar och i samma veva började lugghålen försvinna.
2008 kom den sista uppdateringen av modellen då ett nytt urverk kom 3186 med balansfjäder gjord av Parachrome som är väldigt lätt och bra antimagnetiska egenskaper :)
01_oscillator_2047x1066.jpg


Samtidigt fick innerringen fick en snajsig rolexgravyr. En 16570 utan lugghål och med graverade innerring innehåller med största sannolikhet den senaste GMT-verket. Oktober 2011 så kom den nya Explorer 2an med den fetare 42mm boetten.

Vilken version blev det då? Inte så svårgissat eftersom jag redan lagt upp bilder här och där men så här gick mina tankar. Lugghål är ju coolt och tooligt, tritum gulnar snyggt och ser ballt ut = WIS-cred.

Men vafan, skit i sånt larv, jag ville ju ha nåt nytt! Graverad innering och nya verket så klart! Sjukt glad att @acce1999 låste upp bankfacket och lät mig köpa denna:
IMG_4976.JPG


En liten bonus i sammanhanget är att den är uttagen exakt på dagen då jag skickade mitt första tafatta mail till min underbara fru! Ett sammanträffande? I think not. Gudsbevis? Kanske?

Pics:
IMG_4970.JPG
IMG_4973.JPG
IMG_4975.JPG
IMG_4974.JPG
IMG_4972.JPG
IMG_4971.JPG

Eftersom jag nu är pank så blir det falukorv och handla på Rusta framöver :)

IMG_4969.JPG
IMG_4983.JPG

Kortfakta Rolex Explorer 2 16570
Boett diameter: 39,5mm
Tjocklek: 12,2mm
Glas: Safir :)
Luggar: 20mm
Urverk: 3186
Komplikation: GMT
År: 2008-2011

Tack för titten och tack som fan @Spencer66 @daviden och @Denke för ett grymt forum!!!
 
Senast ändrad:

Taxman

Rolex
2-Faktor
Godkväll klockknarkare!
Jag har jagat lite för många timmar på eBay efter delar till urverk och klockor som ej längre tillverkas. Gjort fåfänga försök att få urmakare att ta sig an reparationer och service av schletna och härligt mögliga klockor med charmigt repiga plexin eller kantstötta mineralglas. Budat på suddiga bilder av vintageklockor till vansinnets gräns. Under jakten på att få till stuket på mina vintageklockor har jag både tömt bankkontot och haft sönder eftertraktade bezelinserts samt nitade rolexlänkar. Någonstans började det gro en längtan efter nåt nytt. Nåt fräscht som det fortfarande görs delar till och som tas emot för service av auktoriserade urmakare. Lite rädd och ängslig för att hamna utanför den varma härliga plexigemenskapen började mitt sökande efter nåt nytt som samtidigt skulle vara tufft nog att platsa på min handled. Som förebild i detta projekt har jag haft min kära far. Han köpte en sportig Rolex 1996 och haft den på sig dygnet runt varenda dag sen dess. Ta upp båtar, snickra, köra till sopen. Eller som här då han hade lindat kedjan till bojen runt handen och råkat slita sönder sitt fina insert.

beatern.jpg
IMG_2588.JPG
IMG_2788.JPG


Alltså började jakten på en modern, nära ny och lyxig sportklocka för tuffa tag som jag kunde använda till vad som helst. Nåt som jag kan slita på tills lillgrabben tar över den om tjugo år och skryter om mig på WorldWideWeb för ett gäng klockdårar.

Min första craving var en Breitling. Digi/ana skulle det vara och gärna svart. Provade en Aeroaspace Evo Nightmission men den var liite för stor. Samtidigt var jag liite för snål och rädd för värdeminskningen på nyköpsbreitling. Om två-tre år däremot så lär det ju finnas några lagom slitna begagnade Nightmission till salu. Då jävlar!

Breitling-Aerospace-EVO-Night-Mission-thumb-1245x830-26458.jpg


Bretilingspåret övergavs och Rolexspåret började visa sig vara hett. @mrchance gamla Explorer 16550 @Maro 16570-jakt och @fender s bilder på sin Exp2 16570 och samtal med @acce1999 som är ett Exploererfan gjorde att jag började leta samt sälja av lite ur klocklådan. Men 1655 säger ni då. En 1655 är ju en ruggig klocka men out of range och olämplig om man letar modern klocka som det ska finnas delar till på hyllan.
Så jag bestämde mig för en 16570 med svart tavla för att matcha kostymen, jeans och rutig skjorta. Dessutom köper jag aldrig en klocka utan en identitesstärkandef livsstilsmarkör!!!
rolexexplorer1997.jpg
rolex16570blackad.jpg

Den har kommit i lite olika utföranden under åren.
1989 kom 16570 kom med kaliber 3185 som ersatte 16550 med det då äldre 3085, tavlorna hade Tritium som lysmassa och boetten lugghål.
1998 ersattes Tritium av Luminova som lysmassa.
2000 började klockorna få länkar med solida ändlänkar och i samma veva började lugghålen försvinna.
2008 kom den sista uppdateringen av modellen då ett nytt urverk kom 3186 med balansfjäder gjord av Parachrome som är väldigt lätt och bra antimagnetiska egenskaper :)
01_oscillator_2047x1066.jpg


Samtidigt fick innerringen fick en snajsig rolexgravyr. En 16570 utan lugghål och med graverade innerring innehåller med största sannolikhet den senaste GMT-verket. Oktober 2011 så kom den nya Explorer 2an med den fetare 42mm boetten.

Vilken version blev det då? Inte så svårgissat eftersom jag redan lagt upp bilder här och där men så här gick mina tankar. Lugghål är ju coolt och tooligt, tritum gulnar snyggt och ser ballt ut = WIS-cred.

Men vafan, skit i sånt larv, jag ville ju ha nåt nytt! Graverad innering och nya verket så klart! Sjukt glad att @acce1999 låste upp bankfacket och lät mig köpa denna:
IMG_4976.JPG


En liten bonus i sammanhanget är att den är uttagen exakt på dagen då jag skickade mitt första tafatta mail till min underbara fru! Ett sammanträffande? I think not. Gudsbevis? Kanske?

Pics:
IMG_4970.JPG
IMG_4973.JPG
IMG_4975.JPG
IMG_4974.JPG
IMG_4972.JPG
IMG_4971.JPG

Eftersom jag nu är pank så blir det falukorv och handla på Rusta framöver :)

IMG_4969.JPG
IMG_4983.JPG

Kortfakta Rolex Explorer 2 16570
Boett diameter: 39,5mm
Tjocklek: 12,2mm
Glas: Safir :)
Luggar: 20mm
Urverk: 3186
Komplikation: GMT
År: 2008-2011

Tack för titten och tack som fan @Spencer66 @daviden och @Denke för ett grymt forum!!!

Fy fan va najs! Jag vill också ha en 16570 (fast med vit tavla). Stort grattis!

Nu börjar arbetet med att slita in den! :D
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Stort! En steg på vägen att bli lite "mogen"? En ikonisk klocka icke desto mindre! Jag har också en Exp 2 på inköpslistan under förevändningen att sonen ska få den som årsklocka när han blivit, typ, 40. Är det någon som sitter på ett fullset från 2003, skicka ett PM!

Edit: Grattis!
Edit 2: Om du tror att jag och @Andersml ska bjuda på käket ikväll så kan du glömma det. Om de inte har falukorv.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Grattis till en klassiker! Själv inne på min fjärde Explorer II.....som jag nu ska behålla då jag slutligen har förstått att det är bäst för sinnesfriden.....
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för en bra paketöppning. Fin klocka!
Thanks :)
Grattis till klockan!

Synd bara att den har safirglas... ;)
Ja, trist som fan. Det blir till att modda med plexi asap! Du får fixa :)
Fy fan va najs! Jag vill också ha en 16570 (fast med vit tavla). Stort grattis!

Nu börjar arbetet med att slita in den! :D
Tack. Det ska inte bli några problem med inslitning. Jag har rätt mycket av min far i mig!!!
Gratulerar! För den där är det värt att köra falukorv ett bra tag.
Thanks man! Å havregrynsgröt. Synd för ungarna som inte får några julklappar.
Stort! En steg på vägen att bli lite "mogen"? En ikonisk klocka icke desto mindre! Jag har också en Exp 2 på inköpslistan under förevändningen att sonen ska få den som årsklocka när han blivit, typ, 40. Är det någon som sitter på ett fullset från 2003, skicka ett PM!

Edit: Grattis!
Tack!!! Klart du ska! Men snöa inte in på årtal. Han blir nog glad i vilket fall:)
Är den aldrig använd? Ser ju grym ut! Grattis till en tung beater!
LNIB. Nä, nåt litet spår har den och den har vart på skidsemesterar både här och där men sista åren har den nog legat rätt mycket i lådan.
Fan, fick lite exp 2 sug igen. Inte bra!
Men grattis @Gummo , det gläder mig att det finns fler som kan ha två tankar i huvudet samtidigt, dvs gilla både gammalt och nytt! :)
Tacktack! Tyvärr bara en samtidigt för mig, det är därför det gått så segt...
Grattis till en klassiker! Själv inne på min fjärde Explorer II.....som jag nu ska behålla då jag slutligen har förstått att det är bäst för sinnesfriden.....
Tack!!! Låter som en bra idé att behålla :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Fantastisk klocka och dunderbra öppningstråd, skön läsning :)

Men det är väl ingen uppoffring med falukorv. Supergott på knäckemacka även fast jag föredrar senap på. Och kanske en ostskiva eller tre på toppen ;)
Grattis!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Läckert skrivet och härligt köp. Stort grattis.
Förstår känslan fullständigt.
Tror jag har landat min 14060M -10 av den anledningen.
/j
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Din farsas TT sub är stenhård. Hoppas h liknande patina om några år.. :)
Stort grattis till nyförvärvet, sicket skick på den. Snyggt.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Härligt! Gratulerar. Bara inte du, med forumets i särklass goaste vintagesamling, kidnappas av fabrikspoleringar, safirglas och garantier framöver!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Schysst öppning, blev det, @Gummo

Visste du förresten att Jamling Norgay har setts bära en sån där? Och Peter Hillary den vita. Deras farsor är nog mer kända: Tenzing och Edmund. Men alla fyra har varit på topparnas topp. Med en Explorer eller så.

Har burit min vita varje dag senaste veckan. Är glad att den svarta har fått avancera från bankfacket, till en handled där den åtminstone får känna på stekoset från pannan. Plus en och annan vardaglig toppbestigning, kanske. :)

Mvh A
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tror redan att jag gratulerat men jag gör det igen. Stort grattis!
Även vi mögelnördar behöver lite nytt så vi också kan vara med och bidra till en framtida vintages historia.
Kör hårt och slit med glädje, jag väntar fortfarande på att min BB ska få sitt första "ärr".
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Grattis till ett mycket bra val. Explorer 2 är alldeles för underskattad och förtjänar att få kliva fram mer i ljuset.
 
Topp