• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Fluve

Cartier
Tänkte kolla vad forumet tycker om Maurice Lacroix?
Sett en klocka som ser ok ut men vet inte ifall det är nåt att lägga vantarna på.
Klockan har ett ETA7750 som verkar vara ett bra urverk iaf.
 
En jump hour i 18kt jag inhandlade i våras. Den har nu fått oxideringsprickar(?) på sig, vad göra för att få bort dem?

klockan har förvarats i watch roll.

DB9A943F-C424-4317-9418-0CCC9B9BEA33.jpeg
 

JJsthlm

Omega
Hej! Var får jag lättast tag i pappkartonger, bubbelplast, frigolitbitar och annat alternativt emballage. För att skicka en klocka givetvis.

Tack och bock!
/S

Screenshot_20210722-171107_Samsung Internet.jpg
Om du råkar bo i sthlm så finns det en butik på Södermalm - Folkungagatan som heter ’Material’ där hittar du allt du söker. Alternativt en butik som heter ’Matton’ som ligger på Tegelbacken.

Annars kan nog närmsta ICA butik eller dyl bistå dig med det mesta du efterfrågar om du frågar snällt. Slängs mycket utav det du efterfrågar i deras komprimatorer :)
 

Linus054

Omega
Om man köper en klocka från en gråhandlare som fortfarande är under garanti, vänder man sig till AD i Sverige för garantiärenden, eller måste man vända sig någon annanstans?
 

Spellrong

Omega
Om du råkar bo i sthlm så finns det en butik på Södermalm - Folkungagatan som heter ’Material’ där hittar du allt du söker. Alternativt en butik som heter ’Matton’ som ligger på Tegelbacken.

Annars kan nog närmsta ICA butik eller dyl bistå dig med det mesta du efterfrågar om du frågar snällt. Slängs mycket utav det du efterfrågar i deras komprimatorer :)
Får prova Ica, tack! 😊
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Skulle behöva tips på bra butik för bandstift. Behöver köpa lite olika storlekar. Någon som vet om det skiljer sig på kvalitet mellan olika butiker? Tack! :)
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Min nya och första Islander klocka har skruvar istället för stift. Detta gör processen med justering av längd enkel. En nackdel är dock att skruvarna bara fäster under en mycket kort bit i slutet. Resultatet blev att armbandet lossnade på ena sidan av klockan när en skruv föll av. Detta gjorde mig förvånad eftersom jag ganska nyligen hade inspekterat alla skruvar och ingen såg då ut att ha börjat lossna.
Jag hade tur att skruven låg framför mina fötter på gatan och att jag hann ta tag i klockan så den inte hann ramla av armen.
Jag fick tipset att använda Loctite. Och jag ser att det finns olika sorter både superlim och det som ska gå att skruva lös om man vill. Vilket passar bäst, och ska jag limma ovanpå skruven så att den blir förseglad eller sätta lim på gängorna? Tacksam för synpunkter.

20210801_183248.jpg
 
Senast ändrad:
Du ska använda loctite stark - den går att värma loss men lossnar inte av sig själv. Sätt lite på gängorna, skruva i och ur igen en gång innan du skruvar fast den. Sen får du värma en stund med ex tändare för att få loss den om det behövs i framtiden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Min nya och första Islander klocka har skruvar istället för stift. Detta gör processen med justering av längd enkel. En nackdel är dock att skruvarna bara fäster under en mycket kort bit i slutet. Resultatet blev att armbandet lossnade på ena sidan av klockan när en skruv föll av. Detta gjorde mig förvånad eftersom jag ganska nyligen hade inspekterat alla skruvar och ingen såg då ut att ha börjat lossna.
Jag hade tur att skruven låg framför mina fötter på gatan och att jag hann ta tag i klockan så den inte hann ramla av armen.
Jag fick tipset att använda Loctite. Och jag ser att det finns olika sorter både superlim och det som ska gå att skruva lös om man vill. Vilket passar bäst, och ska jag limma ovanpå skruven så att den blir förseglad eller sätta lim på gängorna? Tacksam för synpunkter.

20210801_183248.jpg
Använd inte för stark Loctite. 222 är bra.

pb-loctite-222-loc-222-kullagret.jpg
 

D..S..

Panerai
Jag råkade trycka på "beställning med köpskyldighet" på chrono24 på en klocka jag inte vill ha.

Messade säljaren direkt att det var ett misstag men inte fått svar.

Vad händer nu?

(Har spärrat mitt kort för internetköpt utifallatt)...
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Ok..

Rolex och dess urmakare använder Loctite 221/222. Lossnar också med uppvärmning.

ZbFJZbP-1024x518.jpg


Skärmavbild-2021-01-11-kl.-09.03.36.png

Jag ser att både 221 och 222 kallas för svag gängtätning. Vet inte vad skillnaden är mellan dessa men 221 finner jag inga svenska träffar på. Det viktiga är dock att det håller och kan inte se att det inte skulle hålla för skruvarna i en klocka när det ska klara vibrationer i maskiner utan att lossna.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag ser att både 221 och 222 kallas för svag gängtätning. Vet inte vad skillnaden är mellan dessa men 221 finner jag inga svenska träffar på. Det viktiga är dock att det håller och kan inte se att det inte skulle hålla för skruvarna i en klocka när det ska klara vibrationer i maskiner utan att lossna.
221 klarar 8.5nm och 222 6nm. Så ingen skillnad på det stora hela.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Justerar man en sådan här länk genom att knacka ut det platta "stiftet" (precis som för runda stift)? Vad är då hålet jämte pilen till för? Skall man trycka för samtidigt som man knackar?

PXL_20210805_195353819-01.jpeg

PXL_20210805_195405971-01.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Justerar man en sådan här länk genom att knacka ut det platta "stiftet" (precis som för runda stift)? Vad är då hålet jämte pilen till för? Skall man trycka för samtidigt som man knackar?

PXL_20210805_195353819-01.jpeg

PXL_20210805_195405971-01.jpeg
Du pressar ut dem genom att trycka till på den lilla spärren som du ser nedtill på den första bilden. Se ca 4min in i videon:
 

Troje

Omega
Jag har något vagt minne om att en klocka går lite snabbt inte är samma starka indikation på behov av service som att en klocka tappar tid.

Finns här någon med större kunskap i ämnet som vet om detta stämmer?
 
Jag har något vagt minne om att en klocka går lite snabbt inte är samma starka indikation på behov av service som att en klocka tappar tid.

Finns här någon med större kunskap i ämnet som vet om detta stämmer?

Beror väl på vad lite är, men de flesta snabba klockor jag öppnat har haft klibbiga spiraler. Behov av service beror väl på ditt behov av en klocka som håller tiden…
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har något vagt minne om att en klocka går lite snabbt inte är samma starka indikation på behov av service som att en klocka tappar tid.

Finns här någon med större kunskap i ämnet som vet om detta stämmer?
Beror väl på vad lite är, men de flesta snabba klockor jag öppnat har haft klibbiga spiraler. Behov av service beror väl på ditt behov av en klocka som håller tiden…
Ja, den går fortare när spiralen är "kortare". En annan orsak till det kan vara att den blivit magnetisk. (Vilket gör att slingorna "klibbar ihop".)
Förutom det är det nog vanligast att den tappar tid när den behöver service. En annan indikation är dålig gångtid.
 
Topp