• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Fler frågor...

Hur tolkar man "514m-33/01" I samband med en rotorskruv?

Det är dimensionerna antar jag, på en rotorskruv till en Vostok Amfibija.
Antar tveksamt vidare att 514m är skallens vidd, 514 mikrometer? Känns inte helt rätt men kan ha fel.
Och vad är 33/01? 33 threads/inch möjligen?
01 skulle kunna vara #01 engelsk/unifierad skruv, men är osäker.

Vet inte var jag ska börja min upplysning. Tips och goda råd tas tacksamt emot!

Skruvref: https://www.vostok-watches24.com/catalog/werksteile/3424/

Fler frågor...

Hur tolkar man "514m-33/01" I samband med en rotorskruv?

Det är dimensionerna antar jag, på en rotorskruv till en Vostok Amfibija.
Antar tveksamt vidare att 514m är skallens vidd, 514 mikrometer? Känns inte helt rätt men kan ha fel.
Och vad är 33/01? 33 threads/inch möjligen?
01 skulle kunna vara #01 engelsk/unifierad skruv, men är osäker.

Vet inte var jag ska börja min upplysning. Tips och goda råd tas tacksamt emot!

Skruvref: https://www.vostok-watches24.com/catalog/werksteile/3424/
Är det inte bara Vostoks artikelnummer på skruven i fråga? Behöver ju inte betyda något specifikt.

Hej alla!
Jag har en Seiko Chronograph 1/100 Sec, Sports 150.
7T59-6A00 / 1D2098.

Den släpar ca 5min fel per timme så jag gjorde en service förfrågan hos Urbrev.
Jag får till svar att dom inte kan få tag på reservdelar och kan på så vis inte serva klockan. När jag frågar vad som måste bytas säger dom: bla. Ett kretskort. ?
Min fråga är nu om någon expert här inne kan hjälpa mig vidare i detta ärende?
Tack på förhand!
När du säger ”hjälpa mig vidare”, vad menar du då? Tips på annan urmakare än urbrev? Testa att kontakta Svante/ klockmäster fältöversten eller andra som säljer Seiko. Spontant låter det som du får leta nytt urverk på ebay då ditt inte tillverkas längre

Uppdaterar med att jag blev uppringd av butiken på Biblioteksgatan efter en förfrågan dit. Tydligen kör de med kostnadsfritt prisförslag. Klockan behövde skickas till Danmark. Återkommer när jag vet hur det gick. Uppskattad tid cirka 2-3 månader.
Du beskrev inte vad det var för problem förutom att den inte hade batteri…

Är det inte bara Vostoks artikelnummer på skruven i fråga? Behöver ju inte betyda något specifikt.
Så kan det vara!
På länken står det faktiskt "ART. 514m-33/01 silver"; ART för artikelnummer isf.
Tänkte inte på det, tack för huvuduppen!

En följdfråga isf, om nån vet det; hur vet man vilken sorts skruv man ska ha till rotorn, om man tex skulle skaffa en sån där box med skruvsortiment?
Känns som att risken med att testa sig fram är lite stor för att sabba gängorna...

Så kan det vara!
På länken står det faktiskt "ART. 514m-33/01 silver"; ART för artikelnummer isf.
Tänkte inte på det, tack för huvuduppen!

En följdfråga isf, om nån vet det; hur vet man vilken sorts skruv man ska ha till rotorn, om man tex skulle skaffa en sån där box med skruvsortiment?
Känns som att risken med att testa sig fram är lite stor för att sabba gängorna...
Generellt vill man ha skruvar som är kaliber-specifika och inte sortimentsskruvar. Så länge du vet vilket verk det rör sig om så borde det inte vara några problem att hitta.

Generellt vill man ha skruvar som är kaliber-specifika och inte sortimentsskruvar. Så länge du vet vilket verk det rör sig om så borde det inte vara några problem att hitta.
Tack.

Kollar upp vad en Vostok Amfibija har för verk. Borde inte variera jättemycker, men man vet aldrig med Vostok...

Uppdatering
Min Amfibija har ett 2416B-urverk enl inskription på verket.
Söker efter sortimentsats för detta verk.
Återkommer om jag har fler frågor i saken.

Uppdatering 2
Kan vara så att skruven är avbruten, ser så konstigt ut när man tittar i ordentlig förstoring.
Det är liksom en tvärgrej i hålet där skruven ska ner. Ingen av bilderna från webben på detta urverk ser ut så. Ser inget som ser ut som gängor heller på min klocka.
Blir isf kanske enklare att bara snoka upp ett löst 2416B-urverk ist.

Har en vag misstanke att denna Amfibija gjorts om till manuell pga rotorproblemet...

Uppdatering 3: avslut
Tog klockan till en urmakare, som upptäckte att halva rotorskruven var avbruten.
Han lyckades skruva ut den och skruva i den nya jag beställt från Vostok.
Allt är väl igen!

Senast ändrad:
C24 tar 6,5% i provision vid försäljning genom dem som privatperson. Någon vet om detta även gäller handlare? Tänker mest om jag hittar en betrodd handlare och handlar utanför c24 är det givet att man kan dra bort dem procenten.

Vad heter tvåtonstråden här på KS och hur hittar jag den?

Jag har sökt i omgångar men hittar den nästan aldrig så nu accepterar jag faktum att jag är kass i detta avseende och ber om hjälp 😂

Vad heter tvåtonstråden här på KS och hur hittar jag den?

Jag har sökt i omgångar men hittar den nästan aldrig så nu accepterar jag faktum att jag är kass i detta avseende och ber om hjälp 😂

Denna?

Någon som har eller har haft Bertolucci eller Corum ?
Hej,
Man brukar säga bättre sent än aldrig! Jag sökte på mitt unika klockmärke och fick upp din fråga 😊
Jag har en tendens att dras till ”konstiga”, häftiga och unika klockor och har därmed samlat på mig genom åren både en Corum Bubble samt en Bertolucci Vir Chrono i 18k/stål. Jag kan väl tillägga att man behöver ha en speciell smak för att verkligen gilla de.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    702.8 KB · Visningar: 2
Hej,
Man brukar säga bättre sent än aldrig! Jag sökte på mitt unika klockmärke och fick upp din fråga 😊
Jag har en tendens att dras till ”konstiga”, häftiga och unika klockor och har därmed samlat på mig genom åren både en Corum Bubble samt en Bertolucci Vir Chrono i 18k/stål. Jag kan väl tillägga att man behöver ha en speciell smak för att verkligen gilla de.
Verkligen tjusig den där 👌🏻

Verkligen tjusig den där 👌🏻
Tackar. Men som sagt faller den inte för alla. Många tycker att den inte ser estetiskt fin ut. Dock skulle jag vilja tillägga att för den påläste om Bertolucci-historian och varför denna design, så fascineras man istället av modellen. Designen på klockan sägs härstamma från de fina tumlade stenarna på stränderna där Bertolucci växte upp i Italien.

Tackar. Men som sagt faller den inte för alla. Många tycker att den inte ser estetiskt fin ut. Dock skulle jag vilja tillägga att för den påläste om Bertolucci-historian och varför denna design, så fascineras man istället av modellen. Designen på klockan sägs härstamma från de fina tumlade stenarna på stränderna där Bertolucci växte upp i Italien.
Multo Bene 👌🏻

Tillbaka
Topp