• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Hej Klocknörd’s

Jag undrade, ni som säljer klockor såsom Rolex / Patek / AP. betalar ni skatt? Vet lite konstigt fråga men tänkte veta hur det fungerar när det gäller summan som är över 80-100k
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej Klocknörd’s

Jag undrade, ni som säljer klockor såsom Rolex / Patek / AP. betalar ni skatt? Vet lite konstigt fråga men tänkte veta hur det fungerar när det gäller summan som är över 80-100k
Vinst över 50k ska tas upp i deklarationen. Sker det regelbundet så gäller andra regler då det kan klassas som hobbyverksamhet/näringsverksamhet beroende på omfattning.

Screenshot_20210702-225040_Google PDF Viewer.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur många minuters gångtid motsvarar ett varv på SW200 rotorn? Någon?
Det varierar nog lite beroende på om urverket t.ex. är modifierat eller inte men skribenter i den här tråden på WUS uppger att det krävs runt 1000 varv för fullt uppdrag så en grov uppskattning baserat på denna info skulle i så fall motsvara en minut eller två per varv.
 

Buffi

Panerai
Har två klockor (Omega och Rolex) som börjar bli dags att serva. Antar att det är rätt meningslöst att lämna in under sommaren då väl även urmakare lär gå på semester?

Bättre att försöka timea och lämna in sen typ i september?
 

Mr.Batman

Omega
Går i tankarna att unna mig en ny och fräsch klocklåda av god kvalité. Vet dock inte vilken av alla tusentals hemsidor man bör leta på. Någon som har förslag på en låda med 3 till 4 platser? Eller tips på en pålitlig hemsida? Tack på förhand!
 

Kujoni

Omega
Hej, ni som har Longines Hydroconquest, funkar lumen bra? Jag har en som jag köpte ny för drygt ett år sedan. När jag kommer in efter att ha varit i solen lyser den jättebra, men bara i några sekunder.. det känns väl inte helt rätt? Mvh Jonas
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej, ni som har Longines Hydroconquest, funkar lumen bra? Jag har en som jag köpte ny för drygt ett år sedan. När jag kommer in efter att ha varit i solen lyser den jättebra, men bara i några sekunder.. det känns väl inte helt rätt? Mvh Jonas
Det är så lyspastan fungerar, lystern avtar väldigt fort från den maximala ljusstyrkan men behåller sedan en "lagom" lyster under många timmar. Sedan kan olika modeller ha varierande prestanda baserat på hur mycket lyspasta man väljer att applicera, vilken typ av lyspasta som används, hur index är utformade osv. men oavsett allt detta så kommer den alltid att tappa den extrema initiala lystern ganska fort.

Modern lyspasta åldras inte heller så det blir inte sämre med tiden. Menar du att den har förändrats under det år som du har ägt den? I så fall känns det som att det skulle vara något allvarligt fel t.ex. att du har fått in fukt i klockan som har påverkat lyspastan men det borde i så fall synas.
 

Kujoni

Omega
Det är så lyspastan fungerar, lystern avtar väldigt fort från den maximala ljusstyrkan men behåller sedan en "lagom" lyster under många timmar. Sedan kan olika modeller ha varierande prestanda baserat på hur mycket lyspasta man väljer att applicera, vilken typ av lyspasta som används, hur index är utformade osv. men oavsett allt detta så kommer den alltid att tappa den extrema initiala lystern ganska fort.

Modern lyspasta åldras inte heller så det blir inte sämre med tiden. Menar du att den har förändrats under det år som du har ägt den? I så fall känns det som att det skulle vara något allvarligt fel t.ex. att du har fått in fukt i klockan som har påverkat lyspastan men det borde i så fall synas.
Nej den har inte förändrats, den lyser en kort stund för att sedan slockna, jag trodde att det skulle ”efterlysa” ett tag men det gör det inte.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur kommer det sig att t.ex. SW330 har längre PR än SW200 trots ytterligare en komplikation? Jag antar att urverket är utformat på ett annat sätt men hur skiljer de sig? Man tänker spontant att fler komplikationer skulle innebära större energiåtgång för att driva och därmed kortare PR men det verkar vara precis tvärtom. Av någon anledning verkar elabore dessutom ge bättre tidshållning på 330.
 

Kujoni

Omega
Hej Alla, jag kan INGENTING om verk så skulle verkligen uppskatta input.

Skulle ni lägga ca 1300:- i tilläggskostnad (klockan kostar ~10K i standardutförande) på att uppgradera ett Selitta SW 210-1 från Elaboré till Top?
Vinner jag någonting förutom en lite högre noggrannhet? Driftsäkerhet? (förmodligen inte) Eller får jag bara känslan av att ha köpt det bästa möjliga för denna modell?

Mvh Noob/Jonas


1626646432771.png
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej Alla, jag kan INGENTING om verk så skulle verkligen uppskatta input.

Skulle ni lägga ca 1300:- i tilläggskostnad (klockan kostar ~10K i standardutförande) på att uppgradera ett Selitta SW 210-1 från Elaboré till Top?
Vinner jag någonting förutom en lite högre noggrannhet? Driftsäkerhet? (förmodligen inte) Eller får jag bara känslan av att ha köpt det bästa möjliga för denna modell?

Mvh Noob/Jonas


1626646432771.png
Driftsäkerheten är den samma. Det är lite bättre komponenter i den dyraste, så jag hade nog inte snålast utan gått på Top. Bra gångprecision kostar pengar.

Lite info:
 

Kujoni

Omega
Driftsäkerheten är den samma. Det är lite bättre komponenter i den dyraste, så jag hade nog inte snålast utan gått på Top. Bra gångprecision kostar pengar.

Lite info:
Stort tack för info, mycket intressant läsning 👍 👍 👍
 

Oscar-Bob

Omega
Tjena,

Gifter mig i april och tänkte ge mina marskalkar varsin vintage-dressare. Har köpt tre Tissot från 50-talet. Tänkte gravera in datum för bröllopet, marskalk och deras initialer. Till min fråga 😃

Vart gör man detta för en vettig peng? Bor i Sthlm. Någon som har någon erfarenhet? Fick offert från en guldsmed men han tog över 1000sek per klocka och det kändes overkill? 😅
 

Spellrong

Omega
Hej! Var får jag lättast tag i pappkartonger, bubbelplast, frigolitbitar och annat alternativt emballage. För att skicka en klocka givetvis.

Tack och bock!
/S

Screenshot_20210722-171107_Samsung Internet.jpg
 
Topp