Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nej, men tvärtom funkar.Passar äldre Datejust tavlor även nyare Datejust referenser?
Vinst över 50k ska tas upp i deklarationen. Sker det regelbundet så gäller andra regler då det kan klassas som hobbyverksamhet/näringsverksamhet beroende på omfattning.Hej Klocknörd’s
Jag undrade, ni som säljer klockor såsom Rolex / Patek / AP. betalar ni skatt? Vet lite konstigt fråga men tänkte veta hur det fungerar när det gäller summan som är över 80-100k
Det varierar nog lite beroende på om urverket t.ex. är modifierat eller inte men skribenter i den här tråden på WUS uppger att det krävs runt 1000 varv för fullt uppdrag så en grov uppskattning baserat på denna info skulle i så fall motsvara en minut eller två per varv.Hur många minuters gångtid motsvarar ett varv på SW200 rotorn? Någon?
Det där var någonting nytt för mig, stort tack för informationen!Vinst över 50k ska tas upp i deklarationen. Sker det regelbundet så gäller andra regler då det kan klassas som hobbyverksamhet/näringsverksamhet beroende på omfattning.
![]()
du kan kontakta dom via deras hemsida. utdrag ifrån arkiven. helt gratisHej vet någon om det finns ett åldersregister för longines? om man kan söka på L.nr?
OK, tack för svardu kan kontakta dom via deras hemsida. utdrag ifrån arkiven. helt gratis
det låter enklare än att googla tycker jag, dessutom får man fullständig historik, vilken butik den såldes till och vilket exakt datumOK, tack för svarTänkte om det fanns något enklare sätt, ofta har man ju L.nr..
OK, jag håller med om man får all den infondet låter enklare än att googla tycker jag, dessutom får man fullständig historik, vilken butik den såldes till och vilket exakt datum![]()
Det är så lyspastan fungerar, lystern avtar väldigt fort från den maximala ljusstyrkan men behåller sedan en "lagom" lyster under många timmar. Sedan kan olika modeller ha varierande prestanda baserat på hur mycket lyspasta man väljer att applicera, vilken typ av lyspasta som används, hur index är utformade osv. men oavsett allt detta så kommer den alltid att tappa den extrema initiala lystern ganska fort.Hej, ni som har Longines Hydroconquest, funkar lumen bra? Jag har en som jag köpte ny för drygt ett år sedan. När jag kommer in efter att ha varit i solen lyser den jättebra, men bara i några sekunder.. det känns väl inte helt rätt? Mvh Jonas
Nej den har inte förändrats, den lyser en kort stund för att sedan slockna, jag trodde att det skulle ”efterlysa” ett tag men det gör det inte.Det är så lyspastan fungerar, lystern avtar väldigt fort från den maximala ljusstyrkan men behåller sedan en "lagom" lyster under många timmar. Sedan kan olika modeller ha varierande prestanda baserat på hur mycket lyspasta man väljer att applicera, vilken typ av lyspasta som används, hur index är utformade osv. men oavsett allt detta så kommer den alltid att tappa den extrema initiala lystern ganska fort.
Modern lyspasta åldras inte heller så det blir inte sämre med tiden. Menar du att den har förändrats under det år som du har ägt den? I så fall känns det som att det skulle vara något allvarligt fel t.ex. att du har fått in fukt i klockan som har påverkat lyspastan men det borde i så fall synas.
Driftsäkerheten är den samma. Det är lite bättre komponenter i den dyraste, så jag hade nog inte snålast utan gått på Top. Bra gångprecision kostar pengar.Hej Alla, jag kan INGENTING om verk så skulle verkligen uppskatta input.
Skulle ni lägga ca 1300:- i tilläggskostnad (klockan kostar ~10K i standardutförande) på att uppgradera ett Selitta SW 210-1 från Elaboré till Top?
Vinner jag någonting förutom en lite högre noggrannhet? Driftsäkerhet? (förmodligen inte) Eller får jag bara känslan av att ha köpt det bästa möjliga för denna modell?
Mvh Noob/Jonas
![]()
Stort tack för info, mycket intressant läsningDriftsäkerheten är den samma. Det är lite bättre komponenter i den dyraste, så jag hade nog inte snålast utan gått på Top. Bra gångprecision kostar pengar.
Lite info:
Horology 101: ETA grades
We all learn early on in our watch collecting careers that it's common practice for companies to rename an ETA movement with their own model number after they modify it. It's an exercise that's been going on for years with more than just ETA products. Longines used Valjoux 72 chronograph...omegaforums.net
Åtminstone bubbelplast finns på rulle hos Clas Ohlson, Biltema, Jula, m.fl.Hej! Var får jag lättast tag i pappkartonger, bubbelplast, frigolitbitar och annat alternativt emballage. För att skicka en klocka givetvis.
Tack och bock!
/S
![]()
Om du bor i lägenhet, kolla soprummetHej! Var får jag lättast tag i pappkartonger, bubbelplast, frigolitbitar och annat alternativt emballage. För att skicka en klocka givetvis.
Tack och bock!
/S
![]()
Det gör jag inteOm du bor i lägenhet, kolla soprummet