Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det funkar bättre än 18mm, men bäst blir det med rätt bredd...Snabb och kort klockrelaterad fråga: 19mm mellan hornen, funkar 20mm natoband?
Sjävklart bäst att hitta rätt! Har hittat fina som finns i 18 och 20, dessvärre inte 19.Det funkar bättre än 18mm, men bäst blir det med rätt bredd...
Du kommer knappast vara ensam om att köra 20mm på 19Sjävklart bäst att hitta rätt! Har hittat fina som finns i 18 och 20, dessvärre inte 19.
Det tog en stunds googlande men jag hittade den till slut!Någon som vet vad de här är för klocka?
Jäklar!!! Bra letat..jag googla som tusan men hitta ingetDet tog en stunds googlande men jag hittade den till slut!
Verkar dock vara någon slags fjärrutlösare till en actionkamera eller något liknande.
Review: WASPcam Gideon, 9900/9901 | Canada Moto Guide
Editor ‘Arris and contributor Ezekiel Goehring talk about offerings from GoPro’s competitor. Will the less expensive cameras do the job?canadamotoguide.com
Talar från beprövad erfarenhet när jag rekommenderar att ändå leta upp rätt bredd. Beror ju såklart på hur petig man är med utseendet dock, 18mm är fortfarande helt funktionellt!Snabb och kort klockrelaterad fråga: 19mm mellan hornen, funkar 20mm natoband?
Ja. Har ett Haveston M-1918C som är rätt tjockt, så jag behövde byta till böjda för att det skulle gå igenom utan våld. Funkar. (Tror inte det funkar att böja raka stift dock, köp böjda.)Någon som har erfarenhet av böjda eller att böja springbars? Har en dinka med korta lugs som gör det svårt att få plats med rejäla remmar eller band.
Det finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.Någon som har erfarenhet av böjda eller att böja springbars? Har en dinka med korta lugs som gör det svårt att få plats med rejäla remmar eller band.
Alright, stort tack för all info! Verkligen hjälpsamtDet finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.
Har du någon uppfattning om hur safe de är? Skulle du våga ha böjda bars på en dyrare pjäs? Tänker att de pga sin geometri har en (om än osannolik) risk att ploppa urDet finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.
Jag har böjda på en dyrare pjäs. De är inte böjda hela vägen. Där de går in i boetten är de raka så det är ingen skillnad i säkerhet mot raka.Har du någon uppfattning om hur safe de är? Skulle du våga ha böjda bars på en dyrare pjäs? Tänker att de pga sin geometri har en (om än osannolik) risk att ploppa ur
Har kört både böjda och raka som jag böjt själv, har inte varit några problem. Köper du böjda så tror jag att det är väldigt osannolikt att de ploppar urHar du någon uppfattning om hur safe de är? Skulle du våga ha böjda bars på en dyrare pjäs? Tänker att de pga sin geometri har en (om än osannolik) risk att ploppa ur
MedursÖverallt står att ETA 7750 bara vrider upp åt ett håll. När den sitter i Windern, ska den snurra medurs eller moturs?
Blivit bannlystJag har en fundering som väl inte egentligen hör till denna tråd. Men jag vet heller inte i vilken tråd den passar. Med jämna mellanrum händer detta. Och då måste jag starta om mobilen för att det ska funka igen. Fler som är med om samma sak?
Blivit bannlyst
Testa här.Jag har en fundering som väl inte egentligen hör till denna tråd. Men jag vet heller inte i vilken tråd den passar. Med jämna mellanrum händer detta. Och då måste jag starta om mobilen för att det ska funka igen. Fler som är med om samma sak?
Att justera tidsgången, om den går för fort eller för sakta. Görs genom att öppna den och peta/skruva lite på en spak till fjädern.Vad innebär det att "rucka" en klocka?
Justera, går den för fort ruckar man så den går saktare och vice versa.Vad innebär det att "rucka" en klocka?
Om bandet är för styvt kommer skillnaden inte bli så stor med böjda bandstift, testa att böja bandet för att se innan du byter stiftNågon som har erfarenhet av böjda eller att böja springbars? Har en dinka med korta lugs som gör det svårt att få plats med rejäla remmar eller band.
Det är absolut inga problem att böja sina egna. Många urmakare böjer raka stift med en speciell tång, så dom görs inte böjda ifrån början ändå... Men precis som du säger är det bäst med böjd ände även på bandet om det ska bli bra.Det finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.
Det är olika för olika länder, organisationer, tidsepoker, osv...Vad ställs det för krav för klassificering som mil-spec?
Då har jag en följdfråga, finns det inte en risk att det inre stiftet och fjädern blir böjt så de inte löper fritt? Ytterligare en fråga, är alla springbars av samma längd på de inre stiften? Om inte finns risk att stiftet inte fjädrar. Då finns risk att man tappar klockan. Om det är som du säger kanske det kan förklara varför jag ännu inte fått mina böjda originalstift till min Blancpain från AD som jag beställde för 6 månader sedan. Det finns helt enkelt inga originalstift?Om bandet är för styvt kommer skillnaden inte bli så stor med böjda bandstift, testa att böja bandet för att se innan du byter stift
Det är absolut inga problem att böja sina egna. Många urmakare böjer raka stift med en speciell tång, så dom görs inte böjda ifrån början ändå... Men precis som du säger är det bäst med böjd ände även på bandet om det ska bli bra.
Jag böjer mina egna genom att först ta en bit koppartråd som jag böjer mot boetten för att få formen stiftet ska matcha. Sedan lägger jag den böjda koppartråden på en kaffesked och försöker se vart det passar bäst. Dra ett streck på var sida om tråden då du hittat rätt passform och tejpa sedan bandstiftet över markeringen. Kläm sedan mellan 2 lika dana skedar. Klart
Tack! Jag har alltid tyckt att det är märkligt att det finns så många olika stilar och varianter på vad som benämns som mil-spec (även om de ofta delar många designelement) men då är det inte särskilt konstigt om det saknas fasta/globala kriterier och specifikationer.Det är olika för olika länder, organisationer, tidsepoker, osv...
A Primer on Mil-Spec Watches
Today's post will serve as a brief introduction to the world of military watches. We'll explain some of the common design elements found in most pieces, divide the large range of military watches into a few major categories, and briefly discuss the current state of the collector marketwornandwound.com