• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Sorubim

Audemars
Frugan har en Certina Caimano Lady ref: C0172101603200 med ett ETA caliber F03.111 kvartsverk.
https://watchbase.com/certina/ds-caimano/c0172101603200

Den har börjat gå sakta, dock vid slumpmässigt valda tillfällen. Den kan gå bra i en vecka, sen plötsligt en dag har den tappat en halvtimma, sen efter omställning till korrekt tid gått felfritt i 3 dagar, sen plötsligt tappat 20min etc. Vad jag kan läsa mig till så ska verket ha "End Of Life (EOL) Indicator" men sekundvisaren tickar som vanligt och gör inte dom karaktäristiska 2-sekunder-skutten.

Trodde ett tag att det eventuellt var ett magnetiskt mobilfodral som spökade, men problemen har fortsatt trots att hon gjort sig av med mobilfodralet och även tänkt efter extra att inte utsätta klockan för magnetism.

Klockan är köpt 2018 och det har inte gjorts något batteribyte, vad jag kan minnas iaf. Det talar ju för att det skulle vara batteriet som är problemet.

Men, isåfall, varför ingen EOL indikation?🤔
 

G.Clooney

Cartier
Förenklar för mig själv genom att ställa frågan till panelen här på KS. Frågan gäller egentligen rent generellt och i det specifika fallet en Seamaster Diver 300m.

Nu ska vi bara se om jag kan göra mig förstådd.

Om jag ska ändra datumet efter att klockan legat ett tag så snurrar jag ju fram datumet via kronan. Men spelar det någon roll hur många timmar klockan hade kvar till 00-slaget innan den stannade? Alltså, om klockan var tex 22:45 när den stannade, och jag sen drar igång klockan och snurrar fram datumet; har klockan då fortfarande bara 1h15m "i minnet" tills nästa datumändring (förutsatt att jag inte ändrar tiden). Eller är där någon "default" inställning som gör att när man snurrar på datumet via kronan, så lägger sig klockan alltid, oavsett var den stannade, på tex dagtid. Ibland skruvar man fram datumet och så ser man senare att den inte alls flippat över vid midnatt utan först mitt på dagen kl 12. Då får man ändå snurra på tiden varvet runt så man vet att den ligger rätt "am/pm".

Nån som vet och kan förklara, gärna med en bättre pedagogisk förmåga än mig. 😄
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Förenklar för mig själv genom att ställa frågan till panelen här på KS. Frågan gäller egentligen rent generellt och i det specifika fallet en Seamaster Diver 300m.

Nu ska vi bara se om jag kan göra mig förstådd.

Om jag ska ändra datumet efter att klockan legat ett tag så snurrar jag ju fram datumet via kronan. Men spelar det någon roll hur många timmar klockan hade kvar till 00-slaget innan den stannade? Alltså, om klockan var tex 22:45 när den stannade, och jag sen drar igång klockan och snurrar fram datumet; har klockan då fortfarande bara 1h15m "i minnet" tills nästa datumändring (förutsatt att jag inte ändrar tiden). Eller är där någon "default" inställning som gör att när man snurrar på datumet via kronan, så lägger sig klockan alltid, oavsett var den stannade, på tex dagtid. Ibland skruvar man fram datumet och så ser man senare att den inte alls flippat över vid midnatt utan först mitt på dagen kl 12. Då får man ändå snurra på tiden varvet runt så man vet att den ligger rätt "am/pm".

Nån som vet och kan förklara, gärna med en bättre pedagogisk förmåga än mig. 😄
Vet inte om jag verkligen förstått, men jag försöker ändå... ;)
När klockan har stannat så måste du först avgöra på vilken halva av dygnet den har stannat genom att helt enkelt skruva den framåt förbi 12. Om datumet ändras då är du vid midnatt, annars mitt på dagen. Ställ då klockan på rätt tid, och ställ sedan in datumet. MEN, om klockan är runt midnatt så ställ tiden en bra bit från det (på 6 t.ex.) innan du ställer datumet, och justera sedan tiden. Detta för att mekaniken börjar "gripa in" i datumhjulet när det närmar sig datumbyte, och man ska helst inte pilla med det då. (Eller låt helt enkelt bli att göra detta mellan kl 21 och 04 t.ex.; exakt vilka klockslag som gäller varierar med typ av urverk, för en del är det ett snävare intervall. Det bör stå i instruktionsboken.)
 

G.Clooney

Cartier
Vet inte om jag verkligen förstått, men jag försöker ändå... ;)
När klockan har stannat så måste du först avgöra på vilken halva av dygnet den har stannat genom att helt enkelt skruva den framåt förbi 12. Om datumet ändras då är du vid midnatt, annars mitt på dagen. Ställ då klockan på rätt tid, och ställ sedan in datumet. MEN, om klockan är runt midnatt så ställ tiden en bra bit från det (på 6 t.ex.) innan du ställer datumet, och justera sedan tiden. Detta för att mekaniken börjar "gripa in" i datumhjulet när det närmar sig datumbyte, och man ska helst inte pilla med det då. (Eller låt helt enkelt bli att göra detta mellan kl 21 och 04 t.ex.; exakt vilka klockslag som gäller varierar med typ av urverk, för en del är det ett snävare intervall. Det bör stå i instruktionsboken.)
Mycket tacksam för det svaret!
 
Har en rätt ny klocka som sackar en minut på tolv timmar. Är det för lite felgång för att det skulle vara meningsfullt att få den ruckad hos urmakare? Det är ett Sellita SW 200-1verk
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har en rätt ny klocka som sackar en minut på tolv timmar. Är det för lite felgång för att det skulle vara meningsfullt att få den ruckad hos urmakare? Det är ett Sellita SW 200-1verk
Den ska definitivt ruckas. Den ska hålla +-30s/dygn i värsta fall, om det är en "standard", bättre "grades" betydligt mindre. Bör kunna justeras inom +-7 s/dygn. (Det är en ETA2824-klon.)
 
Senast ändrad:

hiro

Cartier
Vad kallas en sån här och var kan jag köpa? Det är som en springbar men med någon slags skruv istället.. IMG20220717095414.jpg
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Behöver forumets hjälp ☺️. Kan man byta in en Tudor i Västerås på Nymans ur och få ett tillgodokvitto för att köpa en ny klocka när den är värderad och sedan använda det tex på Nymans i Sthlm? Eller kan du bara använda inbytet i den butik som bytte in klockan?
 

fc2

Rolex
Behöver lite hjälp här.
Var kan man köpa och testa nya Hamilton i butik, gärna nära Stockholm/Uppsala?
Är sugen på en Khaki Navy men vill gärna köpa från butik och inte online.
 

vargwolf

Breitling
Hej!

Jag är inte speciellt bevandrad i klockvärlden, men som jag nämnde när jag presenterade mig i forumet så är jag på väg att köpa en klocka och efter en tids forskande är det en sak som jag inte riktigt förstår och gärna skulle vilja ha hjälp att förstå. En av anledningarna till att jag från början blev medlem på KS var med intentionen om att köpa en begagnad klocka för jag tänkte det skulle vara mer “prisvärt”, men nu slås jag över att det i många fall verkar billigare?! att köpa en helt ny från AD. Exempelvis såg jag en annons här om dagen där en person annonserade ut en ny Rolex DD för endast 430k när nypris var 380k. Alltså 50k dyrare. Om andrahandsvärdet är såpass mycket högre borde det rimligtvis alltid vara en bra affär att köpa en ny klocka om man bara har råd med insatsen? Är det vanligt att det är så? Och till den stora frågan isåfall: Varför? Tillverkas det inte nog mycket exklusiva klockor för att täcka efterfrågan?

Om jag är på jakt efter en DD eller DJ i fint skick, är det då mest prisvärt att köpa en helt ny klocka från AD?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är mer prisvärt att köpa en del referenser från AD. Med det lilla tillägget att det är hart när omöjligt om du inte vill vänta flera, flera år och riskera ett nej till slut ändå.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Priser och andrahandsvärde är ett hett ämne i klockvärlden.
Det korta svaret är att om någon begär mer pengar för än klocka än listpriset så är den svår att få tag i till listpris.
Det kan handla om ett speciellt utförande som är mer eftertraktat (grön/blå/turkos tavla t.ex) eller att modellen som helhet är hett eftertraktad (typ samtliga Rolexmodeller utom tvåtons datejust och vissa helguldsmodeller och samtliga Cellini)

Vet inte hur det är med DD generellt men kontakta din närmsta AD och hör dig för. Själv har jag svårt att tänka mig betala över listpris för något och skulle avråda från att göra det.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack för svar. Hur vet man vilka referenser som är mer/mindre tillgängliga? Ringer runt till AD och frågar?

… eller läser den uppsjö av trådar på ämnet som finns här. Jag tror du kan söka efter Rolex-trådarna, prisuppgång etc. Men generellt är det väl sportstål det gäller, submariners t ex.
 

JBL

Omega
2-Faktor
Du kan också kika på chrono24 för att skapa dig en uppfattning om olika referensers popularitet. Brukar dock vara lite saftade priser på chrono24 men finns säkert bra deals där också.
 

vargwolf

Breitling
Priser och andrahandsvärde är ett hett ämne i klockvärlden.
Det korta svaret är att om någon begär mer pengar för än klocka än listpriset så är den svår att få tag i till listpris.
Det kan handla om ett speciellt utförande som är mer eftertraktat (grön/blå/turkos tavla t.ex) eller att modellen som helhet är hett eftertraktad (typ samtliga Rolexmodeller utom tvåtons datejust och vissa helguldsmodeller och samtliga Cellini)

Vet inte hur det är med DD generellt men kontakta din närmsta AD och hör dig för. Själv har jag svårt att tänka mig betala över listpris för något och skulle avråda från att göra det.
Tack för svar!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Som jag befarade. Synd på ett sånt utmärkt budgetalternativ.
Följer upp frågan med om andra har tips på bra butiker online.
Den enda jag känner till i Sverige är uret.se. Funkar utmärkt om de har den man söker i lager. Om de däremot inte har det utan uppger dagar, eller t.o.m. veckor som leveranstid så kan det ta godtyckligt lång tid innan de får in en. (Om alls, i värsta fall.)
Utöver det får man nog söka sig utomlands, har inga tips där.
 

Carlhest

Omega
Tack! Ska hålla ett öga där.
Vet inte exakt hur det är med DD, men har i alla fall sett andra på forumet som utan god relation med AD fått ut en helstål DJ på ett par veckor med lite tur. Beror väl lite på vilken modell och mått du vill ha samt hur många av den modellen de får in, men tror helt klart du bör besöka dem i butik snarare än att ringa runt.
 

vargwolf

Breitling
Vet inte exakt hur det är med DD, men har i alla fall sett andra på forumet som utan god relation med AD fått ut en helstål DJ på ett par veckor med lite tur. Beror väl lite på vilken modell och mått du vill ha samt hur många av den modellen de får in, men tror helt klart du bör besöka dem i butik snarare än att ringa runt.
Okej! Tack. Tips på bra AD i Stockholm och Umeå mottages gärna. Är som sagt på jakt efter en DD eller DJ.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Har för mig att jag sett appar som via mobilkameran kan tracka hur många sekunder ens klocka tappar/vinner per dag. Namn på dessa appar?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har för mig att jag sett appar som via mobilkameran kan tracka hur många sekunder ens klocka tappar/vinner per dag. Namn på dessa appar?
Watch accuracy meter till android i alla fall men det finns säkert något liknande för iOS/iPhone.

Edit: missförstod frågan, trodde att du syftade på appar som mäter avvikelsen genom mikrofonen likt en Timegrapher. Det du syftar på heter bl.a. Toolwatch (iOS) resp. Watch check (Android).
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
Watch accuracy meter till android i alla fall men det finns säkert något liknande för iOS/iPhone.

Edit: missförstod frågan, trodde att du syftade på appar som mäter avvikelsen genom mikrofonen likt en Timegrapher. Det du syftar på heter bl.a. Toolwatch (iOS) resp. Watch check (Android).
Toolwatch tillförlitar sig dock på att användaren själv trycker på en knapp när sekundvisaren står på 12. Den använder inte kameran.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Toolwatch tillförlitar sig dock på att användaren själv trycker på en knapp när sekundvisaren står på 12. Den använder inte kameran.
Det heter nog Twixt till iOS, har själv android och dålig koll på iOS. Lite tveksam till funktionaliteten dock även om appen fått bra recensioner.
 
Topp