• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

HSK

Patek
2-Faktor
Någon som vet vad de här är för klocka?

72B9F27F-6CC6-4D78-8B0A-B0BC6D2037AC.png
13BA40C6-2969-49E3-BD85-BB06A5A6EF2E.png
Det tog en stunds googlande men jag hittade den till slut! 💪
Verkar dock vara någon slags fjärrutlösare till en actionkamera eller något liknande.


WASPCAM-gideon-9900.jpg
 

Fergi

Rolex
2-Faktor

Nathan97

Breitling
Någon som har erfarenhet av böjda eller att böja springbars? Har en dinka med korta lugs som gör det svårt att få plats med rejäla remmar eller band.🙁
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av böjda eller att böja springbars? Har en dinka med korta lugs som gör det svårt att få plats med rejäla remmar eller band.🙁
Ja. Har ett Haveston M-1918C som är rätt tjockt, så jag behövde byta till böjda för att det skulle gå igenom utan våld. Funkar. (Tror inte det funkar att böja raka stift dock, köp böjda.)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av böjda eller att böja springbars? Har en dinka med korta lugs som gör det svårt att få plats med rejäla remmar eller band.🙁
Det finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.
 

Nathan97

Breitling
Det finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.
Alright, stort tack för all info! Verkligen hjälpsamt🙂
 

Nathan97

Breitling
Det finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.
Har du någon uppfattning om hur safe de är? Skulle du våga ha böjda bars på en dyrare pjäs?🤔 Tänker att de pga sin geometri har en (om än osannolik) risk att ploppa ur
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har du någon uppfattning om hur safe de är? Skulle du våga ha böjda bars på en dyrare pjäs?🤔 Tänker att de pga sin geometri har en (om än osannolik) risk att ploppa ur
Jag har böjda på en dyrare pjäs. De är inte böjda hela vägen. Där de går in i boetten är de raka så det är ingen skillnad i säkerhet mot raka.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag har en fundering som väl inte egentligen hör till denna tråd. Men jag vet heller inte i vilken tråd den passar. Med jämna mellanrum händer detta. Och då måste jag starta om mobilen för att det ska funka igen. Fler som är med om samma sak?

Screenshot_20220907-215322_DuckDuckGo.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av böjda eller att böja springbars? Har en dinka med korta lugs som gör det svårt att få plats med rejäla remmar eller band.🙁
Om bandet är för styvt kommer skillnaden inte bli så stor med böjda bandstift, testa att böja bandet för att se innan du byter stift :)
Det finns böjda att köpa. Tror inte det blir någon succé att böja själv. Då låser sig nog själva fjädringen. Köper du böjda blir det snyggast med band som har formen curved ends. Då ligger bandet tajt mot boetten. Kör du raka kan du sprätta upp ändar på band som du har eller köpa nya med öppna ändar. Det är ingen jättekul konstruktion om man gillar att byta band ofta.
Det är absolut inga problem att böja sina egna. Många urmakare böjer raka stift med en speciell tång, så dom görs inte böjda ifrån början ändå... Men precis som du säger är det bäst med böjd ände även på bandet om det ska bli bra.
Jag böjer mina egna genom att först ta en bit koppartråd som jag böjer mot boetten för att få formen stiftet ska matcha. Sedan lägger jag den böjda koppartråden på en kaffesked och försöker se vart det passar bäst. Dra ett streck på var sida om tråden då du hittat rätt passform och tejpa sedan bandstiftet över markeringen. Kläm sedan mellan 2 lika dana skedar. Klart :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vad ställs det för krav för klassificering som mil-spec?
Det är olika för olika länder, organisationer, tidsepoker, osv...
 
  • Like
Reactions: HSK

Scipio

Patek
2-Faktor
Om bandet är för styvt kommer skillnaden inte bli så stor med böjda bandstift, testa att böja bandet för att se innan du byter stift :)

Det är absolut inga problem att böja sina egna. Många urmakare böjer raka stift med en speciell tång, så dom görs inte böjda ifrån början ändå... Men precis som du säger är det bäst med böjd ände även på bandet om det ska bli bra.
Jag böjer mina egna genom att först ta en bit koppartråd som jag böjer mot boetten för att få formen stiftet ska matcha. Sedan lägger jag den böjda koppartråden på en kaffesked och försöker se vart det passar bäst. Dra ett streck på var sida om tråden då du hittat rätt passform och tejpa sedan bandstiftet över markeringen. Kläm sedan mellan 2 lika dana skedar. Klart :)
Då har jag en följdfråga, finns det inte en risk att det inre stiftet och fjädern blir böjt så de inte löper fritt? Ytterligare en fråga, är alla springbars av samma längd på de inre stiften? Om inte finns risk att stiftet inte fjädrar. Då finns risk att man tappar klockan. Om det är som du säger kanske det kan förklara varför jag ännu inte fått mina böjda originalstift till min Blancpain från AD som jag beställde för 6 månader sedan. :eek: Det finns helt enkelt inga originalstift?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är olika för olika länder, organisationer, tidsepoker, osv...
Tack! 🙏 Jag har alltid tyckt att det är märkligt att det finns så många olika stilar och varianter på vad som benämns som mil-spec (även om de ofta delar många designelement) men då är det inte särskilt konstigt om det saknas fasta/globala kriterier och specifikationer.
 
Senast ändrad:

GastonL

Breitling
Var uppmärksamma på dåliga/usla produkter från Cheapest natostrap

Jag köpte två produkter från detta företag, båda var läderremmar från deras Kvarnsjö serie. Den första remmen delade sig efter 10-20 dagars användning. Den andra remmen, natostrap i läder, gick spännet sönder efter 1 h användning. Jag har mailat dem och påtalat den dåliga kvaliteten.
Som svar fick jag att det gått mer än 3 månader sedan köpet även om jag skickade med bilder på remmarna där den sista är helt ny!
Har någon annan upplevt samma usla kvalitet samt det dåliga bemötandet?
 
Topp